Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.477.2021.1.JG
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lipca 2021 r. (data wpływu 15 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyrejestrowania kasy rejestrującej oraz braku obowiązku zakupu kasy fiskalnej on-line w przypadku usług prawniczych, które nie będą świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyrejestrowania kasy rejestrującej oraz braku obowiązku zakupu kasy fiskalnej on-line w przypadku usług prawniczych, które nie będą świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest adwokatem i prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (…) z przedmiotem działalności PKD 69.10.Z., a swoje usługi świadczy jedynie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na rzecz podmiotów mających siedzibę w Polsce. Wnioskodawca posiada kasę fiskalną, jednak obecnie nie świadczy bezpośrednio żadnych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i w związku z tym nie wystawia żadnych paragonów. Na dzień składania niniejszego wniosku, Wnioskodawca posiada zawartych 11 (jedenaście) umów na stałą obsługę prawną osób prawnych i przedsiębiorców.


Wśród podmiotów tych są jednostki samorządu terytorialnego, spółdzielnie, kościelna osoba prawna, związek zawodowy oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Jednym z podstawowych obowiązków Wnioskodawcy w ramach tych umów, jest pełnienie dyżurów w siedzibie danego zleceniodawcy oraz reprezentacja zleceniodawcy w ewentualnych sprawach sądowych z jego udziałem. W tej sytuacji, Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych, albowiem kolidowałoby to z jego obowiązkami w ramach zawartych umów stałej obsługi prawnej. Wnioskodawca nie może dopuścić do ewentualnej kolizji terminów sądowych w sprawach zleceniodawców ze sprawami innych podmiotów, np. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie może też odwołać dyżurów w siedzibie zleceniodawców, aby świadczyć w tym czasie usługi na rzecz osób fizycznych. Z tych względów Wnioskodawca zdecydował się w ogóle nie świadczyć usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wynagrodzenie z zawartych umów stałej obsługi prawnej rozliczane jest ryczałtowo, na podstawie comiesięcznych faktur VAT, które Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahentów.

Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i nie zamierza świadczyć tych usług także po dniu 1 lipca 2021 r. Jedyna praca na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wynika jedynie z ustawowego obowiązku świadczenia przez adwokatów pomocy prawnej „z urzędu", na podstawie wyznaczenia przez Sąd albo właściwą Izbę Adwokacką, ale wówczas płatnikiem wynagrodzenia jest Skarb Państwa, na podstawie wystawionej faktury VAT, a nie osoba fizyczna, na rzecz której usługa była wykonywana. Pośrednio więc beneficjentem usługi jest osoba fizyczna, jednak zleceniodawcą usługi i płatnikiem wynagrodzenia jest Skarb Państwa, a nie ta osoba fizyczna. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza wyrejestrować posiadaną kasę fiskalną oraz nie dokonywać zakupu kasy fiskalnej on-line. W zaistniałej sytuacji posiadanie kasy fiskalnej wiąże się tylko z niecelowymi kosztami (np. koszt przeglądu) i obowiązkami. Równie bezcelowy jest zakup nowej kasy fiskalnej on-line, jest to bowiem niepotrzebny wydatek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku braku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca może wyrejestrować obecną kasę fiskalną i nie będzie miała obowiązku zakupu kasy fiskalnej on-line w przypadku jeżeli wie, że nie będzie świadczył usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a tylko na rzecz podmiotów, dla których jest On zobowiązany wystawiać faktury VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, za pomocą kasy fiskalnej rejestrować sprzedaż muszą przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary lub usługi osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym.


Co za tym idzie, w ocenie Wnioskodawcy, nie ma obowiązku posiadania kasy fiskalnej podatnik, który sprzedaje towary lub usługi wyłącznie osobom prawnym i ewidencjonuje swoje przychody na podstawie wystawianych faktur VAT.


Wnioskodawca dostrzega przy tym, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, co do zasady, nakłada na adwokatów obowiązek posiadania kasy fiskalnej (obecnie kasy fiskalnej on-line), jednakże rozporządzenie to jest aktem prawnym hierarchicznie niższego rzędu, niż ustawa o podatku od towarów i usług i nie może nakładać na podatników szerszych obowiązków, niż czyni to bezpośrednio art. 111 ust. 1 przedmiotowej ustawy. W takiej sytuacji, mimo brzmienia ww. rozporządzenia, wedle którego ze zwolnień z ewidencji przychodów za pomocą kas fiskalnych nie mogą korzystać osoby świadczące usługi prawnicze, podnieść należy, iż rozporządzenie nie dotyczy zwolnienia z tego obowiązku wynikającego z sytuacji nieświadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej czy rolników ryczałtowych, co wyłącza obowiązek posiadania kasy fiskalnej w ogóle, jak również konieczność zakupu kasy fiskalnej on-line (co należy wywieść z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług).


Stanowisko własne Wnioskodawcy w niniejszej sprawie przedstawia się więc następująco: ponieważ Wnioskodawca nie będzie dokonywał odpłatnego świadczenia usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, to nie powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej), tym samym Wnioskodawca może wyrejestrować posiadaną kasę rejestrującą, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego, oraz nie będzie on zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej on-line od 1 lipca 2021 r.


Stanowisko powyższe wydaje się tym bardziej trafne, że jest zbieżne z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - pismem z dnia 14 maja 2021 r. w sprawie 0114-KDIP1-3.4012.237.2021.2.AMA.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)


Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)


Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, iż obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, iż obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów.


Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…)

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.


Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.


Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


Stosownie natomiast do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.


Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.


Powołane wyżej przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania (zwolnienie przedmiotowe) oraz związane z osiąganym przez podatników obrotem (zwolnienie podmiotowe).

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g rozporządzenia ww. zwolnień nie stosuje się w przypadku świadczenia usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia, czyli czynności notarialnych.

Zatem usługi prawnicze, z wyjątkiem usług notarialnych, zostały objęte obligatoryjnym obowiązkiem ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Stosownie natomiast do § 4 ust. 3 pkt 2 przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Aby prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej przysługiwało na podstawie § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczenie usługi odbywa się wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.
  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem z powołanych wyżej regulacji prawa podatkowego wynika, że wyjątek od zasady obligatoryjnego obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w przypadku usług prawniczych świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dotyczy świadczenia tych usług wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków, pod warunkiem, że świadczący usługę prawniczą otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła ta zapłata.

Dodatkowo należy wskazać, iż z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675). Ustawa ta wprowadziła do ustawy o VAT zmiany w zakresie kas rejestrujących, w tym możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas fiskalnych on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kasy fiskalne on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących”, który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali zobowiązani do wymiany kas rejestrujących na kasy on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z art. 145a ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 145b ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług prawniczych.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U z 2020 r. poz. 1059) przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 30 czerwca 2021 r. - do świadczenia usług prawniczych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest adwokatem, a swoje usługi świadczy jedynie na rzecz podmiotów mających siedzibę w Polsce. Wnioskodawca posiada kasę fiskalną, jednak obecnie nie świadczy bezpośrednio żadnych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i w związku z tym nie wystawia żadnych paragonów. Na dzień składania niniejszego wniosku, Wnioskodawca posiada zawarte umowy na stałą obsługę prawną osób prawnych i przedsiębiorców.

Jednym z podstawowych obowiązków Wnioskodawcy w ramach tych umów, jest pełnienie dyżurów w siedzibie danego zleceniodawcy oraz reprezentacja zleceniodawcy w ewentualnych sprawach sądowych z jego udziałem. Wnioskodawca zdecydował się w ogóle nie świadczyć usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wynagrodzenie z zawartych umów stałej obsługi prawnej rozliczane jest ryczałtowo, na podstawie comiesięcznych faktur VAT, które Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahentów.

Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i nie zamierza świadczyć tych usług także po dniu 1 lipca 2021 r. Jedyna praca na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wynika jedynie z ustawowego obowiązku świadczenia przez adwokatów pomocy prawnej „z urzędu", na podstawie wyznaczenia przez Sąd albo właściwą Izbę Adwokacką, ale wówczas płatnikiem wynagrodzenia jest Skarb Państwa, na podstawie wystawionej faktury VAT, a nie osoba fizyczna, na rzecz której usługa była wykonywana.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości wyrejestrowania obecnie posiadanej kasy fiskalnej oraz braku obowiązku zakupu kasy fiskalnej on-line w sytuacji, gdy nie będzie On świadczył usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej wystąpi wyłącznie w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Analiza możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, o których mowa w ww. rozporządzeniu, jest w opisanej sprawie bezzasadna, ponieważ sprzedaż, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, w tym przypadku nie wystąpi. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ani na rzecz rolników ryczałtowych.

Zatem jeżeli w przypadku Wnioskodawcy nie wystąpi odpłatne świadczenie usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych, to nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. W konsekwencji, skoro nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania kasy rejestrującej. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku posiadania kasy fiskalnej on-line.

Należy jednak podkreślić, że zgodnie z regulacjami § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g ww. rozporządzenia Wnioskodawca ma obligatoryjny obowiązek zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej każdego odpłatnego świadczenia przez Niego usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile taka sprzedaż wystąpi, i nie będzie ona objęta zwolnieniem z tego obowiązku zawartym w § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, ponieważ Wnioskodawca nie będzie dokonywał odpłatnego świadczenia usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, to nie powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tym samym Wnioskodawca może wyrejestrować posiadaną kasę rejestrującą, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego, oraz nie będzie zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej on-line od 1 lipca 2021 r.

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia ww. rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących. W przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii zastosowanie mają zastosowanie przepisy § 34–36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących

Stosownie do zapisu § 34 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:


  1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
  3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
  4. sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.


W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do (…) Sądu (…)w (…), ul. (…)(…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj