Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.441.2021.1.IZ
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2021 r. (data wpływu 30 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu „….” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu „…”


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Szpital realizuje zadania w zakresie ochrony zdrowia zgodnie ze statutem. Szpital jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 160 ze zm.).


Szpital został utworzony na podstawie Zarządzenia Wojewody z ….. 1998 r. Szpital został wpisany do Rejestru Wojewody Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod nr …, a postanowieniem Sądu Rejonowego z … 1998 r. został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS ….. Szpital jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT pod nr NIP: …..

Głównym celem Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia.


Do zadań Szpitala należy w szczególności:

  • udzielanie świadczeń szpitalnych,
  • udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia szpitalne,
  • udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.


Szpital realizuje również zadania związane z wykorzystaniem publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa.


Szpital ma także prawo do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług diagnostycznych, wynajmu i dzierżawy pomieszczeń, żywienia, sterylizacji. Działalność gospodarcza nie może jednak ograniczać dostępności i poziomu świadczeń zdrowotnych.


Świadczone przez Szpital usługi medyczne podlegają zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Proporcja sprzedaży Szpitala wyniosła w latach 2018-2020 odpowiednio: 0,65%, 1,04%, 0,28% i przewidywana jest na poziomie nieprzekraczającym 2%. Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT Szpital ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i VAT z tytułu zakupów nie może być odliczany, jak również nie istnieje możliwość jego zwrotu przez organ podatkowy.

Szpital w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020, Osi priorytetowej VIII, Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.4 Infrastruktura społeczna, Poddziałanie 8.4.1 Infrastruktura ochrony zdrowia będzie realizował projekt pt: „….” Inwestycja będzie polegała na kompleksowej modernizacji oraz wyposażeniu Zakładu/ośrodka rehabilitacji leczniczej dziennej, Działu (pracowni) fizjoterapii, Poradni rehabilitacyjnej, Pracowni rentgenodiagnostyki ogólnej, Pracowni USG, Medycznego laboratorium diagnostycznego (laboratorium). Ww. komórki organizacyjne wymagają gruntownych remontów oraz wymiany sprzętu medycznego i wyposażenia oraz zakupu nowego. Oprócz sprzętu medycznego planuje się zakup niezbędnego wyposażenia pomieszczeń, m.in. biurka, krzesła, krzesła do poczekalni, komputery oraz drukarki. Modernizacja będzie polegała na wykonaniu prac sanitarnych, elektrycznych oraz budowlanych. Wymienione m.in. zostaną posadzki, drzwi, wyburzone niektóre ściany po to, aby zwiększyć funkcjonalność pomieszczeń, dostosować do obowiązujących przepisów prawa oraz dostosować w taki sposób, aby zapewnić komfort pacjentom oraz personelowi.


Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu: … lipca 2021 r.


Planowany termin rzeczowego zakończenia realizacji projektu - podpisanie końcowego protokołu odbioru – … grudnia 2022 r.


Planowany termin finansowego zakończenia realizacji projektu – .. grudnia 2022 r.


Uzyskane efekty projektu będą służyły tylko i wyłącznie działalności zwolnionej, tj. świadczeniu usług medycznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Szpital będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w odniesieniu do realizowanego projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Osi priorytetowej VIII, Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.4 Infrastruktura społeczna, Poddziałanie 8.4.1 Infrastruktura ochrony zdrowia pt: „….”?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Szpital uważa, że nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Osi priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.4 Infrastruktura społeczna, Poddziałanie 8.4.1 Infrastruktura ochrony zdrowia pt: „…”, gdyż zakupy będące przedmiotem projektu związane są wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, tj. świadczeniami medycznymi. Przez to naliczony podatek VAT nie podlega odliczeniu, ponieważ Szpital świadczy usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług: ,,18) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze”.


Z uwagi na to, iż zakupy dokonywane w ramach przedmiotowego projektu będą służyły tylko i wyłącznie działalności zwolnionej, a także w związku z tym, że nie zostaną spełnione zasady, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zdaniem Szpitala - Szpital nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.


W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje zadania w zakresie ochrony zdrowia zgodnie ze statutem. Szpital jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.


Szpital jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Głównym celem Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz promocji zdrowia. Do zadań Szpitala należy w szczególności: udzielanie świadczeń szpitalnych, udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia szpitalne, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.


Wnioskodawca realizuje również zadania związane z wykorzystaniem publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa. Szpital ma także prawo do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług diagnostycznych, wynajmu i dzierżawy pomieszczeń, żywienia, sterylizacji. Działalność gospodarcza nie może jednak ograniczać dostępności i poziomu świadczeń zdrowotnych. Świadczone przez Szpital usługi medyczne podlegają zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Proporcja sprzedaży Szpitala wyniosła w latach 2018-2020 odpowiednio: 0,65%, 1,04%, 0,28% i przewidywana jest na poziomie nieprzekraczającym 2%. Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT Szpital ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i VAT z tytułu zakupów nie może być odliczany, jak również nie istnieje możliwość jego zwrotu przez organ podatkowy. Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Osi priorytetowej VIII, Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.4 Infrastruktura społeczna, Poddziałanie 8.4.1 Infrastruktura ochrony zdrowia będzie realizował projekt pt: „…” Inwestycja będzie polegała na kompleksowej modernizacji oraz wyposażeniu Zakładu/ośrodka rehabilitacji leczniczej dziennej, Działu (pracowni) fizjoterapii, Poradni rehabilitacyjnej, Pracowni rentgenodiagnostyki ogólnej, Pracowni USG, Medycznego laboratorium diagnostycznego (laboratorium).


Ww. komórki organizacyjne wymagają gruntownych remontów oraz wymiany sprzętu medycznego i wyposażenia oraz zakupu nowego. Oprócz sprzętu medycznego planuje się zakup niezbędnego wyposażenia pomieszczeń, m.in. biurka, krzesła, krzesła do poczekalni, komputery oraz drukarki. Modernizacja będzie polegała na wykonaniu prac sanitarnych, elektrycznych oraz budowlanych. Wymienione m.in. zostaną posadzki, drzwi, wyburzone niektóre ściany po to, aby zwiększyć funkcjonalność pomieszczeń, dostosować do obowiązujących przepisów prawa oraz dostosować w taki sposób, aby zapewnić komfort pacjentom oraz personelowi. Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu: … lipca 2021 r. Planowany termin rzeczowego zakończenia realizacji projektu - podpisanie końcowego protokołu odbioru – … grudnia 2022 r.


Planowany termin finansowego zakończenia realizacji projektu – … grudnia 2022 r.


Uzyskane efekty projektu będą służyły tylko i wyłącznie działalności zwolnionej, tj. świadczeniu usług medycznych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.


W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że uzyskane efekty projektu będą służyły tylko i wyłącznie działalności zwolnionej.


Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”


Stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku
z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 3 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…)F w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj