Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.256.2021.1.AW
z 25 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy względem dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych i wydatkowanych na finansowanie działalności Federacji, można stosować zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy względem dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych i wydatkowanych na finansowanie działalności Federacji, można stosować zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również „Uczelnia”) - jest uczelnią wojskową w rozumieniu art. 433 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r., poz. 478 ze zm., dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”). Zgodnie z przytoczonym przepisem, uczelnią wojskową jest uczelnia publiczna nadzorowana przez Ministra Obrony Narodowej. Uczelnia jest zatem również uczelnią publiczną w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.

Uczelnia posiada - zgodnie z art. 9 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce osobowość prawną. Uczelnia jest zatem podatkiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie ze Statutem Wnioskodawcy (z dnia 2 września 2019 r., dalej „Statut Uczelni”) do podstawowych zadań Uczelni należy przede wszystkim:

  1. prowadzenie kształcenia na studiach w ramach kierunków studiów zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych, kursach kwalifikacyjnych i doskonalących lub innych form kształcenia;
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  4. prowadzenie kształcenia doktorantów;
  5. kształcenie i promowanie kadr naukowych.

Uczelnia, na podstawie postanowień Statutu Uczelni i w ramach posiadanych uprawnień, może prowadzić szkołę doktorską oraz nadawać stopnie naukowe. Wnioskodawca zobligowany jest także, w myśl Statutu Uczelni, do współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w szczególności w zakresie prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz podmiotów gospodarczych, w wyodrębnionych formach działalności. Uczelnia może być członkiem krajowych oraz zagranicznych podmiotów prawnych, w tym stowarzyszeń naukowych i technicznych oraz stowarzyszeń wyższej użyteczności publicznej. Co istotne, w myśl postanowień § 4 ust. 3 Statutu Uczelni, Uczelnia może być jednostką uczestniczącą w federacji z innymi akademickimi uczelniami publicznymi, instytutami badawczymi, instytutami PAN lub instytutami międzynarodowymi.

Działając na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Statutu, Wnioskodawca zamierza utworzyć federację - w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Uczelnia będzie jednostką uczestnicząca wraz z Y. Federacja ma nosić nazwę: (…) (dalej: „Federacja”). Misją Federacji będzie realizacja przez Y i Wnioskodawcę wspólnych zadań ukierunkowanych na rzecz rozwoju nauki i wyższego szkolnictwa wojskowego, a także tworzenie innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa i obronności kraju poprzez prowadzenie działalności naukowej, kształcenie doktorantów, tworzenie nowoczesnej infrastruktury badawczej oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i systemowych w wojskowości, jak również komercjalizację wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. Federacja będzie działała na podstawie przepisów Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a także statutu (dalej: „Statut Federacji”), który wejdzie w życie z chwilą, kiedy decyzja administracyjna o utworzeniu Federacji stanie się ostateczna (art. 166 ust. 5 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce). Federacja będzie posiadała osobowość prawną (art. 167 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce), będzie zatem również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z postanowieniami Statutu Federacji, jest ona dobrowolnym podmiotem utworzonym do wspólnej realizacji następujących celów:

  1. prowadzenia działalności naukowej;
  2. kształcenia doktorantów;
  3. nadawania stopni naukowych;
  4. komercjalizacji wyników działalności naukowej oraz know-how związanego z tymi wynikami.

Co istotne, w myśl § 5 ust. 2 Statutu Federacji, jest ona zobligowana do działania w interesie jednostek uczestniczących w zakresie celów Federacji. Zgodnie z § 5 ust. 3 Statutu Federacji, realizuje ona swoje cele w szczególności poprzez:

  1. prowadzenie działań na rzecz pozyskania zewnętrznych środków finansowych na badania naukowe lub prace rozwojowe;
  2. komercjalizację wyników badań naukowych i prac rozwojowych, o których mowa w pkt 1;
  3. prowadzenie działań mających na celu zintensyfikowanie współpracy naukowej z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi;
  4. kształcenie doktorantów w ramach prowadzonych szkół doktorskich, w zakresie posiadanych uprawnień;
  5. prowadzenie postępowań w sprawie nadawania stopni naukowych w zakresie posiadanych uprawnień;
  6. nawiązywanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
  7. organizowanie, współorganizowanie oraz wspieranie organizacji sympozjów i konferencji o charakterze naukowym, szkoleń, warsztatów, spotkań, konkursów, targów i wystaw;
  8. wspieranie rozwoju czasopism naukowych i działalności wydawniczej w jednostkach uczestniczących.

Wnioskodawca, jako jednostka uczestnicząca w Federacji, będzie zobowiązany, na podstawie art. 165 ust. 4 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, do zapewnienia środków finansowych na realizację zadań ustawowych Federacji oraz na pokrycie kosztów jej funkcjonowania. Konkretyzację tego obowiązku przewiduje Statut Federacji, który w § 18 zakłada, że działalność Federacji jest finansowana w szczególności ze środków finansowych przekazywanych przez jednostki uczestniczące w równych częściach w wysokości do 1% subwencji na działalność dydaktyczną i badawczą, otrzymywanych przez jednostki uczestniczące. Środki te powinny zostać przekazane Federacji w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok, na który mają być przyznane środki finansowe. Ich przyznanie powinno mieć miejsce w terminie nieprzekraczającym 30 dni od otrzymania informacji o przyznaniu subwencji uwzględniającej środki na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego. Środki finansowe niewykorzystane w danym roku budżetowym podlegają zwrotowi do jednostek uczestniczących w terminie do 31 stycznia roku następnego.

W konsekwencji Uczelnia przeznaczy własne środki pieniężne na zapewnienie finansowania Federacji. Tego rodzaju rozdysponowanie aktywów finansowych Uczelni stanowi wydatkowanie dochodu Wnioskodawcy. Ze względu na przedmiot swojej działalności, Uczelnia stosuje do osiąganych dochodów zwolnienie z podatku dochodowego uregulowane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy względem dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych i wydatkowanych na finansowanie działalności Federacji, można stosować zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Uczelni, przeznaczone i wydatkowane na finansowanie działalności Federacji, będą podlegały zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”).

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o PDOP, jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, dochodem (ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, - przypis Organu), jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. (…)

Ustalenie dochodu jest punktem wyjścia do określenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Ustawodawca w art. 17 ustawy o PDOP przewidział jednak szereg zwolnień z opodatkowania, w tym m.in. zwolnienie dochodów, które są przeznaczane na cele statutowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Z preferencji tej nie mogą skorzystać, na mocy art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie, wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy (zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o PDOP):

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%. oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami: zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zwolnienie wyszczególnione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP znajduje zastosowanie, w przypadku podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Może być stosowane, w myśl art. 17 ust. 1e ustawy o PDOP, w przypadku lokowania dochodów takich podatników również poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje te działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Dodatkowo, zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o PDOP.

Scharakteryzowane przesłanki dla zastosowania zwolnienia podkreślają jego warunkowy charakter. Uczelnia jest podatnikiem, którego celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów. Wnioskodawca, jako uczelnia publiczna, nie znajduje się na liście podmiotów, określonych w art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP. Nie zachodzą w odniesieniu do jej działalności przesłanki określone w art. 17 ust. 1a ustawy o PDOP. Zatem Uczelnia niewątpliwie jest uprawniona do zastosowania zwolnienia, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, o ile przeznacza dochód na cele statutowe.

Wnioskodawca planuje, wraz z inną uczelnią publiczną, utworzyć Federację. W myśl art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r., poz. 478 ze zm., dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”), jest to samodzielny byt, wyposażony w osobowość prawną. Zgodnie z art. 165 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce federację tworzy się w celu wspólnej realizacji zadań podmiotów - założycieli (jednostek uczestniczących), w zakresie.

  1. prowadzenia działalności naukowej;
  2. kształcenia doktorantów;
  3. nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki;
  4. komercjalizacji wyników działalności naukowej oraz know-how związanego z tymi wynikami.

Jednostki uczestniczące mogą powierzyć tej osobie prawnej realizowanie innych zadań określonych w jej statucie, z wyłączeniem prowadzenia kształcenia na studiach. Federacja i jej założyciele nie mogą prowadzić działalności konkurencyjnej. Jak wskazywano w opisie stanu faktycznego, uczelnie tworzące mają obowiązek zapewnienia środków Finansowych na realizację zadań ustawowych Federacji oraz określonych jej statutem oraz na pokrycie kosztów jej funkcjonowania.

Wobec ustawowej powinności finansowania Federacji, Wnioskodawca jest zobligowany do rozważenia charakteru ponoszonych nakładów. Jeśli podmiot uzyskuje dochody wolne od podatku dochodowego (z uwagi na prowadzenie określonej działalności statutowej), tak jak ma to miejsce w przypadku Uczelni, ponoszone wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawmy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Określenie „w celu osiągnięcia przychodu” oznacza, że nie wszystkie wydatki, jakie ponosi dany podmiot w związku z prowadzoną działalnością, będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu. Musi bowiem zaistnieć związek przyczynowo-skutkowy wyrażający się w ten sposób, że poniesienie określonego wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, względnie służy temu, aby przychód był uzyskiwany w dalszym ciągu, aby jego źródło dalej istniało, funkcjonowało w sposób niezakłócony, nie doszło do utraty źródła przychodu w przyszłości. W przypadku Uczelni odnotowania wymaga specyfika sposobu finansowania jej działalności oraz źródła tego finansowania (w przeważającej części są to środki publiczne – zgodnie art. 7 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce), które z kolei determinują przychód podatkowy tego podmiotu. Trudno dostrzec, wymagany w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, ścisły związek pomiędzy przekazywaniem środków finansowych Federacji, a osiągnięciem przez Uczelnię przychodów lub zachowaniem czy zabezpieczeniem źródła jej przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy, finansowanie Federacji nie będzie zatem kwalifikować się do kosztów uzyskania przychodów Uczelni.

W odniesieniu do wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, w następnej kolejności należy rozważyć, czy wydatki te wiążą się z celami statutowymi Uczelni. Jeśli bowiem okaże się, że wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zostały przeznaczone na te objęte zwolnieniem cele, ich równowartość będzie wolna od podatku. W przeciwnym wypadku do nakładów tych nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, a w konsekwencji wpłyną na zwiększenie zobowiązania podatkowego Uczelni w podatku dochodowym od osób prawnych. Tego rodzaju rozumowanie potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych: „Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ponoszą wydatki, które w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te byłyby poniesione na cele statutowe to dochód powstały z tego tytułu byłby wolny od podatku” (wyrok NSA z dnia 18 lipca 2018 r. sygn. akt II FSK 1968/16, analogicznie wyrok NSA z dnia 24 września 2013 r. sygn. akt II FSK 2634/11).

W opinii Uczelni, środki finansowe przekazywane Federacji niewątpliwie są nakładami przeznaczonymi na realizację celów, zapisanych w Statucie Uczelni. Podkreślenia wymaga, że dokument ten zakłada realizację przez Uczelnię zadań, takich jak: prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, prowadzenie kształcenia doktorantów oraz kształcenie i promowanie kadr naukowych. Wyraźnie wskazuje również możliwość utworzenia przez Uczelnię federacji z inną uczelnią. Zgodnie z przywoływanym wcześniej art. 165 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, federację utworzyć można tylko w celu wspólnej realizacji zadań jednostek uczestniczących, w zakresie prowadzenia działalności naukowej, kształcenia doktorantów, nadawania stopni naukowych lub stopni w zakresie sztuki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej oraz know-how związanego z tymi wynikami. Jednocześnie Statut Federacji stanowi wypełnienie tych założeń, przewidując realizację przez ten podmiot zadań tożsamych z zadaniami określonymi ustawą (które są także odnotowane jako cele Uczelni w Statucie Uczelni). Reasumując, analiza zapisów Statutu Uczelni oraz Statutu Federacji, mając na względzie ustawowe ramy ich funkcjonowania, pozwala na stwierdzenie, że Uczelnia, wydatkując środki na Federację, realizuje cele określone bezpośrednio swoim statutem. Są to zarazem zadania nakreślone dla uczelni w Prawie o szkolnictwie wyższym i nauce, pozostające w pełnej zgodności z celami zapisanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Co istotne, art. 165 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce nie tylko tworzy katalog celów federacji, zgodnych z celami jej założycieli, ale także przesądza o tym że federacja jest narzędziem realizacji przez jednostkę uczestniczącą jej ustawowych i zarazem statutowych zadań. Podkreśla to użyty przez ustawodawcę w tej normie prawnej zwrot, federację tworzy się w celu wspólnej realizacji zadań podmiotów, o których mowa w ust. 1 (zwanych dalej „jednostkami uczestniczącymi”). Federacja - zgodnie z zamysłem Ustawodawcy - stanowi w istocie przewidzianą przepisami prawa publicznego formę realizacji zadań statutowych uczelni. W opinii Wnioskodawcy, okoliczność że Federacja jest odrębnym podmiotem, wyposażonym w osobowość prawną, nie ma żadnego znaczenia dla kontestacji, iż nakłady na jej funkcjonowanie stanowią realizację celów statutowych Uczelni.

Uczelni jest znane orzecznictwo sądów administracyjnych, dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia w związku z działalnością statutową, w przypadku gdy działalność ta jest realizowana niejako „pośrednio” poprzez inny podmiot (np. założoną przez uczelnię spółkę celową), gdy wydatki są ponoszone na finansowanie takiego podmiotu. Sądy podkreślają, że „z przepisów art. 17 w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e u.p.d.o.p. choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem z podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 u.p.d.o.p. w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 listopada 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 449/19). Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 sierpnia 2019 r. sygn. akt. II FSK 537/19: „Wprawdzie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.. nie mówi wprost o bezpośredniości realizacji celu statutowego, lecz jest to warunek nieodzowny zwolnienia dochodu od podatku dochodowego”. Również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 czerwca 2019 r. sygn. akt: II FSK 2186/17 podkreślono, że „Trafne są także rozważania Sądu pierwszej instancji dotyczące kwestii samodzielnego prowadzenia danej działalności. Czym innym jest bowiem wspieranie i popieranie działalności innych podmiotów, a czym innym realizacja celów statutowych ustawowych danego podmiotu”.

Zdaniem Wnioskodawcy, orzecznictwo to nie jest jednak adekwatne do przypadku będącego przedmiotem niniejszego wniosku. Jak to już podkreślano, w myśl art. 165 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, federacja istnieje aby jednostka uczestnicząca realizowała swoje cele statutowe (nie ma zatem mowy o jakimkolwiek pośrednictwie, zastępowaniu w tych zadaniach przez inny podmiot). Jest to przy tym wniosek wynikający wprost z przepisu prawa publicznego rangi ustawowej (a w odniesieniu do szkolnictwa wyższego wręcz ustrojowej). W uzasadnieniu do projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wskazano, że federacja służy: kumulowaniu potencjału naukowego jednostek współtworzących federację oraz na szczebel federacyjny będą przekazywane zadania związane z prowadzeniem działalności naukowej, kształceniem doktorantów, nadawaniem stopni i komercjalizacją wyników badań naukowych, prac rozwojowych oraz know-how związanego z tymi wynikami. Jest to zatem pewna forma zorganizowania części aktywności, które są wykonywane przez założyciela federacji i pozostają w zgodzie z jego celami statutowymi, tyle, że we współpracy z inną uczelnią lub uczelniami („szczebel federacyjny”). Analizując postanowienia Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, odnoszące się do federacji, odnotowania wymaga „zakorzenienie” federacji w zasobach materialnych i niematerialnych założycieli. Nie jest ono związane tylko z obowiązkiem pokrywania kosztów federacji, ale także umożliwieniem jej korzystania z ich obiektów i urządzeń. W myśl art. 167 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, pracownicy jednostek uczestniczących, działający w ramach federacji, pozostają pracownikami tych jednostek. Statut federacji powinien określać jednostkę uczestniczącą uprawnioną do otrzymania środków finansowych na kształcenie w szkole doktorskiej (art. 166 ust. 4 pkt 7 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce). Zatem ustawa wprost przewiduje, że uczelnie tworzące muszą porozumieć się co do tego, która z nich otrzyma środki budżetowe z przeznaczeniem na kształcenie w szkole doktorskiej, prowadzonej w ramach federacji. Ewaluację jakości działalności naukowej przeprowadza się wprawdzie wyłącznie dla federacji, ale na ocenę spełniania kryteriów ewaluacji wpływa łączny dorobek podmiotów wchodzących w jej skład. W mysi bowiem art. 173 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, ewaluację przeprowadza się w ramach dyscypliny w federacji, której jednostki uczestniczące zatrudniały łącznie według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przeprowadzenia ewaluacji co najmniej 12 pracowników prowadzących działalność naukową w danej dyscyplinie, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy związanej z prowadzeniom działalności naukowej w tej dyscyplinie (pracownik jednostki uczestniczącej prowadzący działalność naukową składa oświadczenie upoważniające federację do zaliczenia go do liczby pracowników, o których mowa w ust. 2 tego artykułu). Federacja może być podmiotem uprawnień związanych z posiadaniem przez jednostki uczestniczące kategorii naukowych, jak również, w zakresie określonym ustawą, uczelnia tworząca może być podmiotem uprawnień związanych z posiadaniem przez federację kategorii naukowej. Kategoria naukowa w danej dyscyplinie, przyznana federacji, przekłada się na algorytmy podziału środków finansowych, a zatem wysokość subwencji i dotacji przyznanych uczelni będącej jej założycielem.

Reasumując, istnienie federacji, pomimo jej odrębności prawnej od podmiotu tworzącego (jednostki uczestniczącej), nie wpływa na fakt, że zadania statutowe są realizowane bezpośrednio przez jednostkę uczestniczącą (korzystającą z możliwości zorganizowania wykonywania tych zadań na szczeblu federacyjnym). Ustawodawca przewidział sztywne ramy prawne współpracy uczelni w ramach federacji, w tym związane z jej organizacją i finansowaniem. Uczelnia, która realizuje cele zapisane w swoim statucie, a jednocześnie chce czerpać korzyści, jakie niesie uczestnictwo w Federacji, w tym związane z efektem synergii, musi ponosić nakłady w sposób determinowany przepisami (finansując Federację). W efekcie twierdzenie Wnioskodawcy, że jego dochody, przeznaczone i wydatkowane na finansowanie działalności Federacji, jako przeznaczone na działalność statutową, będą podlegały zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, należy uznać za zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj