Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.379.2021.3.KP
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% – jest prawidłowe,
  • powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania złomu, a następnie jego sprzedaży – jest prawidłowe,
  • dokumentowania nabycia złomu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 1 lipca 2021 r. (data wpływu 5 lipca 2021 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%,
  • powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania złomu, a następnie jego sprzedaży,
  • dokumentowania nabycia złomu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

X (dalej: „Wnioskodawca”) zamierza rozpocząć działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odpadów złomu. Działalność Wnioskodawcy będzie obejmować gospodarowanie odpadami, w związku z czym Wnioskodawca wystąpi do właściwych organów o uzyskanie stosownych pozwoleń.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest zaklasyfikowana w dziale 38 PKWiU (Usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców). Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność oznaczoną kodem PKWiU 38.1 z rozszerzeniami, 38.2 z rozszerzeniami, 38.3 z rozszerzeniami oraz PKWiU 46.77.10.0 – Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu.

Wnioskodawca zamierza też prowadzić działalność gospodarczą oznaczoną jako PKD 38.32 - usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych, surowce wtórne, odzysk surowców z materiałów segregowanych polegającą między innymi na skupie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odpadów metali na podstawie formularzy przyjęcia odpadów.

Powyżej opisaną działalność Wnioskodawca zamierza rozliczać na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego – z działalności usługowej w zakresie handlu.

Ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza stosować 3% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przy sprzedaży ww. surowców wtórnych.

Wnioskodawca zamierza skupować złom zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będących podatnikami VAT oraz od innych podmiotów gospodarczych.

Wnioskodawca wejdzie w posiadanie odpadów złomu poprzez:

  1. W przypadku skupu złomu od osób fizycznych nieprowadzących działalności, złom przyjmowany jest na podstawie formularza przyjęcia odpadów, określana jest masa złomu, rodzaj, cena jednostkowa i kwota do zapłaty dla dostarczającego złom. Jeżeli wartość dostarczanego złomu przez klienta przekracza 1.000 zł, sporządzany jest formularz PCC-3, naliczany i odprowadzany jest przez Wnioskodawcę 2% podatek od transakcji. Mogą się zdarzyć sytuacje, że jednego dnia klient dostarczy złom na kwotę 600 zł, a następnie dostarczy złom ponownie – na kwotę 850 zł. Za każdym razem będzie wypełniony formularz przyjęcia odpadów i kwota zostanie wypłacona. W momencie przywiezienia złomu po raz pierwszy klient może nie poinformować, że tego dnia będzie jeszcze dostarczał złom. Każda transakcja finalizowana będzie oddzielnie.
  2. W przypadku skupu od podmiotów gospodarczych będących podatnikami VAT, wartość transakcji nie będzie miała znaczenia dla opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Będzie ona podlegała opodatkowaniu VAT i w związku z tym będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca rozliczy się za zakup odpadu złomu w formie gotówki lub przelewu stosując mechanizm podzielnej płatności w zależności od wartości transakcji do lub ponad 15.000 zł.
  3. Wnioskodawca będzie otrzymywał złom nieodpłatnie od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W praktyce będzie to wyglądać następująco: Wnioskodawca fizycznie odbierze złom, na przykład od rolnika, wypełni formularz przyjęcia odpadu ze wskazaniem wagi odbieranego złomu oraz ze wskazaniem kwoty 0,00 zł. Dokument ten będzie zawierać szczegółowe dane o przyjmowanym odpadzie złomu oraz dane osoby przekazującej. Transakcja odbędzie się bezgotówkowo po stronie zakupu Wnioskodawcy. Odpad złomu zostanie odsprzedany za korzyść pieniężną dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca odprowadzi stosowne podatki od transakcji zbycia.
  4. Mogą się również zdarzyć sytuacje, w ramach których Wnioskodawca wykonuje usługę odbioru i zagospodarowania odpadów (czyli nie dokonuje bezpośredniego nabycia odpadów), a podmiotowi przekazującemu złom wystawia fakturę za odbiór i zagospodarowanie odpadów klasyfikując wykonaną usługę, jako usługę związaną z odbiorem odpadów. Odbierając odpady Wnioskodawca w efekcie końcowym nie dokonuje zapłaty za otrzymane odpady. Transakcja odbioru odpadu dokumentowana jest formularzem przekazania odpadów/kartą przekazania odpadu oraz fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na następujące pytania:

Jak sklasyfikowane będą – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi? (należy podać grupowanie dla każdego rodzaju świadczonych usług).

Poniżej Wnioskodawca przedstawił kody PKWiU, które będą stanowiły przedmiot działalności Wnioskodawcy.

Tabela nr 1 – załącznik pdf

Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanymi podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, a Wnioskodawca jeszcze nie rozpoczął działalności i odpad złomu Wnioskodawca będzie bezpośrednio sprzedawać do odbiorców większych krajowych, tym którzy w danym momencie zadeklarują lepsze warunki. Na tę chwilę Wnioskodawca nie prowadzi działalności. Wnioskodawca nigdy wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej, nie był wspólnikiem w spółkach, Wnioskodawca nie będzie również prowadził działalności na rzecz byłego pracodawcy.

Dodatkowo Wnioskodawca nie prowadzi apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawidłowe jest stosowanie przez Wnioskodawcę 3% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przy sprzedaży surowców wtórnych i odpadu złomu z działalności usługowej w zakresie handlu?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do podwójnego opodatkowania przychodu z tytułu nieodpłatnego przekazania na jego rzecz towarów, tj. złomu, a następnie z tytułu jego sprzedaży i czy w konsekwencji podwójnie opodatkowany przychód będzie w podwójnej wysokości wpływał na wysokość limitu obrotu przewidzianą dla ryczałtowca?
  3. Czy wystawiany przez Wnioskodawcę formularz przyjęcia odpadów dokumentujący nieodpłatne nabycie złomu oraz poniesione wydatki na zakup złomu będzie spełniało obowiązki ewidencyjne spoczywające na podatniku rozliczającemu się na zasadach ryczałtu?

Treść pytania nr 3 wynika ostatecznie z uzupełnienia wniosku.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu, obejmującej skup i sprzedaż surowców wtórnych, które nie zmieniają swojego fizykochemicznego składu, wynosi 3%.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm., dalej: „u.z.p.d.”), przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r., poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r., poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d., działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Natomiast treść art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d. określa, że działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Przepisy art. 12 u.z.p.d. określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Rodzaj prowadzonej działalności sklasyfikowanej do określonego typu wyznacza wysokość stawki podatkowej. Zatem, klasyfikacja usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej według PKWiU jest podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3% przychodów.

Wnioskodawca zajmuje się skupem i dalszą odsprzedażą surowców wtórnych. Działalność ta polega m.in. na sprzedaży surowców wtórnych, zużytych katalizatorów w całości lub w sposób mechaniczny rozdrobnionych, które stanowią komponent do dalszej produkcji. Proces mechanicznego rozdrobnienia surowców wtórnych nie powoduje zmiany ich fizykochemicznego składu.

U.z.p.d. nie zawiera definicji „wytwarzania”, więc należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług przez pojęcie usług rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, jak również wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Cechą charakterystyczną pojęcia „usługi” jest więc wydzielenie dwóch zakresów pojęcia, tj. w zależności od tego, kto jest odbiorcą danej usługi, a tym samym inna jest treść czynności będącej usługą. Zgodnie ze wskazanym rozporządzeniem pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy. W tym bowiem przypadku czynności te zbliżają się do działalności wytwórczej.

Zakwalifikowanie określonej czynności jako działalności usługowej ma znaczenie przede wszystkim dla zastosowania odpowiedniej stawki ryczałtu. W praktyce mogą się pojawić wątpliwości interpretacyjne w przypadku, gdy dana usługa składa się z wielu różnych czynności, co do których istnieje potencjalna możliwość ich kwalifikowania do różnych stawek podatkowych. W tym zakresie należy podkreślić rolę orzecznictwa podatkowego, które powinno dokonywać kwalifikacji tych czynności.

Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) u.z.p.d. 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuję się do usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1). Należy zwrócić uwagę, że przy kwalifikacji usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej powstaje istotny problem w praktyce dotyczący zakresu pojęcia usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, chodzi bowiem o wskazanie podmiotów, które wykonywałyby tę usługę. Zakres podmiotów wykonujących te usługi został określony w uwagach dodatkowych zamieszczonych w sekcji G rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zgodnie ze wskazanym rozporządzeniem usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych. Ustawodawca nie wprowadza odrębnego pojęcia określającego zakres podmiotów wykonujących te usługi. Wydaje się zatem, że można w obszarze przepisu art. 12 u.z.p.d. zastosować cytowane określenie, tym bardziej że ustawodawca wymienia określone usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej w brzmieniu nadanym im w rozporządzeniu w sprawie PKWiU.

Zaznaczyć jednak należy, że stawkę ryczałtu w wysokości 3% stosuje się jedynie wówczas, gdy wykonując działalność usługową można ją zakwalifikować jako wykonywaną w zakresie handlu. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż objętą grupą PKWIU 46.77.10.0, zatem nie będzie objęta stawką 15% przewidzianą dla grupy PKWIU 46.1, a powinna być opodatkowana według stawki 3%.

Inaczej jest jeżeli nie nabywa się towarów w celu odsprzedaży, a jedynie uczestniczy w transakcjach handlu nimi (pośrednictwo). W przypadku bowiem, gdy jedynie pośredniczy się w sprzedaży towarów, wówczas wynagrodzeniem jest prowizja, a nie cała cena zbywanego towaru.

Dodatkowo należy podkreślić, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN dostępnego na stronie (…) przez pojęcie pośrednictwa należy rozumieć:

  1. «działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron»,
  2. «kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy».

Natomiast przez pojęcie „za pośrednictwem” rozumie się „korzystając z czegoś”. W przypadku Wnioskodawcy nie będzie miało miejsce wynagrodzenie za usługi w formie prowizji. Wnioskodawca sam organizuje handel towarami i narzuca marżę, zgodnie z którą sprzedaje swoje towary. Co więcej, działalność Wnioskodawcy nie polega kojarzeniu dwóch stron transakcji i pobieraniu z tego tytułu wynagrodzenia. Wnioskodawca wskazuje, że podmiot, od którego kupuje towar nie kontaktuje się za jego pośrednictwem z podmiotem nabywającym od niego towary. Zatem w niniejszej sprawie nie ma mowy o pośrednictwie w sprzedaży hurtowej.

Dokonując podsumowania analizowanych przepisów u.z.p.d. na grunt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności stwierdzić należy, że w wyniku czynności podjętych przez niego nie dochodzi do przerobienia rzeczy, tj. zmiany ich fizykochemicznego składu. Zatem, powadzona przez Wnioskodawcę działalność w zakresie skupu i dalszej odsprzedaży nieprzetworzonych odpadów stanowi działalność w zakresie handlu.

Z uwagi na powyższe, przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, polegającej na sprzedaży złomu, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 3%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b u.z.p.d.

Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 31 sierpnia 2016 r., Nr ILPB1-1/4511-1-97/16-2/AA oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 20 listopada 2018 r., sygn. 0113-KDIPT2- 1.4011.506.2018.1.AP.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Wnioskodawca twierdzi, że w zakresie w jakim otrzyma nieodpłatnie złom i następnie go sprzeda, będzie zobowiązany do zapłaty podatku od przychodu powstałego pierwotnie z tytułu nieodpłatnego przekazania i następnie z tytułu sprzedaży złomu. Przychód wykazany w ten sposób będzie podwójnie uwzględniony w rozliczeniu, w związku z ogólnym limitem przewidzianym dla ryczałtowców w wysokości 2.000.000 euro (stan na rok 2021).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Nie określa ona jednak, co należy rozumieć pod pojęciem owych przychodów, a w zakresie tym odsyła do art. 14 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „u.p.d.o.f.”).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Wnioskodawca zamierza opodatkować przychody osiągane z tytułu prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca po utworzeniu działalności gospodarczej będzie odbierał złom od osób fizycznych i przedsiębiorstw, który następnie sprzeda. Mogą się jednak zdarzyć sytuacje, kiedy złom będzie przekazany Wnioskodawcy nieodpłatnie. W konsekwencji, wartość takich świadczeń ustala się na podstawie art. 11 ust. 2-2b u.p.d.o.f. Przepisy te wskazują, że wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Z kolei wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli otrzymane świadczenie będzie częściowo odpłatne, Wnioskodawca rozpozna przychód jedynie w tej części, w której otrzymano je nieodpłatnie.

W art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) u.z.p.d. ustawodawca wskazał, że wg stawki ryczałtu 3% należy opodatkować przychody, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 5-10 u.p.d.o.f. Mieszczą się tutaj zatem także przychody z nieodpłatnych świadczeń, które ustawodawca wskazał w art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że wartość nieodpłatnego świadczenia należy zakwalifikować do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji, wartość wynagrodzenia w formie niepieniężnej Wnioskodawca powinien doliczyć do swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować ją razem z innymi przychodami uzyskanymi z tego źródła, zgodnie ze stosowaną formą i stawką opodatkowania (w przypadku Wnioskodawcy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 3%).

Wnioskodawca powinien też monitorować wysokość uzyskiwanych nieodpłatnych przekazań złomu na jego rzecz, w celu nieprzekroczenia limitu przewidzianego dla ryczałtowców.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Formularz przekazania odpadów posiadany przez Wnioskodawcę będzie dowodem księgowym potwierdzającym fakt dokonania operacji gospodarczych dotyczących odpadów złomu – zarówno w zakresie prawidłowości dokumentowania nieodpłatnego nabycia złomu, jak również prawidłowości dokumentowania wydatków na zakup złomu.

Uzasadnienie

W zakresie prawidłowości dokumentowania wydatków na zakup złomu Wnioskodawca wskazuje, że argumentacja przedstawiona we wniosku, a mianowicie: „Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.z.p.d., podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej „ewidencją”, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jednocześnie w myśl art. 4 ust. 3 u.z.p.d., do udokumentowania zakupu towarów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Sposób dokumentowania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2544).

Zgodnie z § 11 ust. 3 ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:

  1. faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami”, wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami, lub
  2. dokumenty określające zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenie przychodów na podstawie art. 22p ustawy o podatku dochodowym, zawierające co najmniej:
    1. datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenia przychodów,
    2. wskazanie faktury, a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury, wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zaliczenia kosztu do kosztów uzyskania przychodów,
    3. wskazanie kwoty, o którą podatnik zmniejsza koszty uzyskania przychodów lub zwiększa przychody,
    4. podpis osoby sporządzającej dokument, lub
  3. inne dowody, wymienione w § 12 i § 13, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
    1. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
    2. datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
    3. przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
    4. podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych
    – oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Pojęcie odpadów zostało natomiast zdefiniowane w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2020 r. poz. 797, dalej „u.o.”) – rozumie się przez to każdą substancję lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany.

W załączniku nr 2a do u.o. został wymieniony niewyczerpujący wykaz kategorii odpadów niepalnych, w tym odpady metali (pkt 8).

Powołane przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, określając zasady i sposób ewidencjonowania osiąganych przychodów, jak też ponoszonych wydatków, nie precyzują w sposób jednoznaczny zasad postępowania w przypadku nieodpłatnego nabycia towarów handlowych, w sposób wskazany we wniosku.

Odnosi się również do ponoszonych wydatków. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie również dysponować dokumentami potwierdzającymi wydatki związane z działalnością gospodarczą, np. koszty paliwa, załadunku, wynajmu sprzętu, samochodu, koszty pracownika.

Wnioskodawca będzie dokonywać realnych transakcji, zatem zgromadzona dokumentacja będzie potwierdzała sam fakt nabycia odpłatnego złomu, a nie tylko nieodpłatne gromadzenie tego materiału.

Treść uzasadnienia Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 wynika z uzupełnienia wniosku.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 1

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 2

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania złomu, a następnie jego sprzedaży jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odpowiedź w zakresie pytania nr 3

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie dokumentowania nabycia złomu jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w powyższym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy dodać, że aktualna treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) jest następująca: działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast aktualny publikator ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach to: Dz.U. z 2021 r. poz. 779 ze zm.

Powyższe nie ma jednak wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Organ informuje, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj