Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.188.2021.2.EB
z 30 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2021 r. (data wpływu 30 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami w ramach realizacji projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami w ramach realizacji projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 22 czerwca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Sp. z o.o. prowadzi statutową działalność w zakresie edukacji ekologicznej. Celem działania Wnioskodawcy jest organizowanie, propagowanie, popularyzowanie, inicjowanie oraz wspieranie wszelkich zjawisk i przedsięwzięć z zakresu ekologii, ochrony zwierząt i dziedzictwa przyrodniczego a także podejmowanie różnych działań zmierzających do podniesienia stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa, w szczególności młodego pokolenia.

Spółka realizuje swoje cele poprzez inspirowanie, wspomaganie i koordynację wszelkich działań w sferze edukacji ekologicznej oraz przez organizowanie różnorodnych imprez, konkursów, festiwali i pokazów mających na celu propagowanie wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży, ale również wśród dorosłych.

Wnioskodawca realizuje swoje cele statutowe podejmując działalność odpłatną i nieodpłatną. Obok działalności nieodpłatnej prowadzi działalność gospodarczą w postaci organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w ramach prowadzonych działań i realizacji programu – kolonie, obozy, zielone szkoły. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w postaci dotacji bezzwrotnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa na lata 2014-2020 – EFRR na projekt „(…)”. Celem projektu jest wzmocnienie mechanizmu ochrony różnorodności biologicznej w regionie. W ramach działań projektowych zostaną zmodernizowane i doposażone dwa Ośrodki Edukacji Ekologicznej, zlokalizowane w A (Ośrodek 1) oraz B (Ośrodek 2), wokół których koncentrować się będzie działalność w zakresie wspierania różnorodności biologicznej oraz edukowania ekologicznego społeczności województwa. Projekt zakłada także wykonanie prac remontowych lokomotywy parowej do przewozu dzieci, młodzieży i kadry dydaktycznej. Ma to na celu zwiększenie potencjału przyrodniczego regionu poprzez działania bezpośrednio związane z ochroną siedlisk i gatunków. W wyniku realizacji projektu nastąpi odtworzenie gatunków lub siedlisk (…), (…) i (…) oraz podjęte zostaną działania związane z ich ochroną (m.in. poprzez rozwieszenie budek lęgowych). Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych podnoszących świadomość mieszkańców w zakresie właściwych zachowań społecznych w odniesieniu do dziedzictwa przyrodniczego regionu, realizowanych w sposób komplementarny i uzupełniający do kampanii ogólnopolskich stanowi obligatoryjny element projektu.

Projekt musi zostać zrealizowany do dnia 31 marca 2023 r. Wnioskodawca zamierza właśnie przystąpić do realizacji projektu i będzie ponosił wydatki związane z projektem. Projekt nie zakłada pomocy publicznej oraz pomocy de minimis. Projekt nie będzie generował dochodu u Wnioskodawcy. Wydatki ponoszone w celu realizacji projektu będą służyły przede wszystkim nieodpłatnej działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w konsekwencji podatek naliczany (zapłacony dostawcom w związku z realizacją projektu) nie może pomniejszać podatku należnego z tytułu sprzedaży opodatkowanej. Jedynie w niewielkim zakresie ogólnej kwoty wydatków w ramach projektu wydatki związane będą z działalnością komercyjną, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, związaną z organizacją wypoczynku dla dzieci i młodzieży w ramach prowadzonych działań i realizacji programu – kolonie, obozy, zielone szkoły. Odpowiednio, w oświadczeniu o kwalifikowalności VAT złożonym do projektu wskazano, że podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowalnym projektu, gdyż Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości jego odliczenia a jedynie tylko w odniesieniu części wydatków w ramach projektu – 10% wydatków na ośrodek 1 (prace budowlano – adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura, wyposażenie ośrodka), 5% wydatków na ośrodek 2 (prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura, wyposażenie ośrodka) oraz 5% wydatków na lokomotywę (prace remontowe, działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie lokomotywy) – wskazano, że podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym a Wnioskodawca ma prawo jego odliczenia. Do wyliczenia części kwalifikowanej i niekwalifikowalnej zastosowano kryterium przestrzeni oraz czasu użytkowania wskazanej infrastruktury, wspólnej dla działań komercyjnych oraz niekomercyjnych podejmowanych przez Wnioskodawcę.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 czerwca 2021 r. o następujące informacje:

  1. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Jako nabywca towarów i usług w fakturach wystawionych z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu pt. „(…)” figurować będzie Spółka.
  3. Spółka będzie miała możliwość wydzielenia wydatków na poszczególne zadania realizowane w ramach projektu, zgodnie z poniższym wykazem:
    1. Kierownik budowy i nadzór inwestorski.
    2. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 2.
    3. Wyposażenie Ośrodka 2.
    4. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 2.
    5. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 1.
    6. Wyposażenie Ośrodka 1.
    7. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 1.
    8. Wynajem samochodu.
    9. Działania związane z ochroną siedlisk i gatunków.
    10. Projekt budowlany.
    11. Studium wykonalności.
    12. Działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie przejazdu lokomotywy.
    13. Prace remontowe lokomotywy parowej.
    14. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych.
    15. Warsztaty ekologiczne prowadzone w lokomotywie.
    16. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem.
  4. Przy realizacji zadań w ramach projektu Spółka będzie nabywać towary i usługi, wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, według poniższego wykazu:
    1. Kierownik budowy i nadzór inwestorski: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
    2. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 2: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
    3. Wyposażenie Ośrodka 2: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
    4. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 2: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    5. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 1: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
    6. Wyposażenie Ośrodka 1: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
    7. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 1: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    8. Wynajem samochodu: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    9. Działania związane z ochroną siedlisk i gatunków: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    10. Projekt budowlany: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
    11. Studium wykonalności: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    12. Działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie przejazdu lokomotywy: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    13. Prace remontowe lokomotywy parowej: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak, i do celów innych niż działalność gospodarcza.
    14. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    15. Warsztaty ekologiczne prowadzone w lokomotywie: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
    16. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem: w ramach tego zadania Spółka nabywać będzie towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
  5. Spółka w ramach następujących zadań nie ma możliwości przypisania wydatków w całości do działalności gospodarczej:
    1. Kierownik budowy i nadzór inwestorski.
    2. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 2.
    3. Wyposażenie Ośrodka 2.
    4. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 1.
    5. Wyposażenie Ośrodka 1.
    6. Projekt budowlany.
    7. Prace remontowe lokomotywy parowej.
    8. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem.

Zadania określone w pkt 4, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15 w odpowiedzi na Pyt. c) służą w całości do celów innych niż działalność gospodarcza, co oznacza, że wydatki w ramach tych zadań nie będą one w ogóle przypisane do działalności gospodarczej.

  1. W ramach realizacji projektu Spółka będzie nabywać towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu w ramach następujących zadań:
    1. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 2,
    2. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 1,
    3. Wynajem samochodu,
    4. Działania związane z ochroną siedlisk i gatunków,
    5. Studium wykonalności,
    6. Działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie przejazdu lokomotywy,
    7. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych,
    8. Warsztaty ekologiczne prowadzone w lokomotywie.
    W odniesieniu do następujących zadań, towary i usługi nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych z opodatkowania:
    1. Kierownik budowy i nadzór inwestorski,
    2. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 2,
    3. Wyposażenie Ośrodka 2,
    4. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 1,
    5. Wyposażenie Ośrodka 1,
    6. Projekt budowlany,
    7. Prace remontowe lokomotywy parowej,
    8. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem.
  2. Towary i usługi nabywane w ramach projektu wykorzystywane będą do następujących czynności:
    1. Kierownik budowy i nadzór inwestorski: usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    2. Prace budowlano-adaptacyjne. zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 2: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    3. Wyposażenie Ośrodka 2: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych ww. pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    4. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 2: nabywane w ramach tego zadania towary i usługi będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    5. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 1: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    6. Wyposażenie Ośrodka 1: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    7. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 1: usługi i towary nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    8. Wynajem samochodu: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    9. Działania związane z ochroną siedlisk i gatunków: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    10. Projekt budowlany: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    11. Studium wykonalności: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    12. Działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie przejazdu lokomotywy: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    13. Prace remontowe lokomotywy parowej: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    14. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    15. Warsztaty ekologiczne prowadzone w lokomotywie, towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
    16. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji wyżej opisanego projektu będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego (lub żądać zwrotu nadwyżki tego podatku) od nabycia towarów i usług służących realizacji opisanego wyżej projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu podatek naliczony od towarów i usług zapłacony przy ponoszeniu wydatków Wnioskodawca będzie mógł odliczyć (lub żądać zwrotu nadwyżki tego podatku) jedynie częściowo, zgodnie z regułami określonymi w art. 86 ust. 2a i 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT). Kwestię uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego (lub zwrotu nadwyżki tego podatku) reguluje przede wszystkim art. 86 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponadto art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Wyłączenia możliwości odliczenia lub zwrotu podatku wymienione są zaś w art. 88 ustawy o VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc tylko wówczas, gdy zostaną spełnione opisane wyżej warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wydatek nie może także znaleźć się w katalogu włączeń.

Z racji, że dla możliwości dokonania odliczenia konieczny jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, to wykluczona jest możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które służą działalności niepodlegającej podatkowi od towarów i usług - takiej jak nieodpłatna działalność statutowa w zakresie edukacji ekologicznej. Jednak Wnioskodawca obok nieodpłatnej działalności statutowej w zakresie edukacji ekologicznej prowadzi także komercyjną działalność gospodarczą i niektóre dokonywane przez niego wydatki będą służyć zarówno działalności podlegającej jak i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. We wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca wskazał, że wydatkami niekwalifikowalnymi, a więc takimi, od których ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jest 10% wydatków na ośrodek 1 (prace budowlano–adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura, wyposażenie ośrodka), 5% wydatków na ośrodek 2 (prace budowlano–adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura, wyposażenie ośrodka) oraz 5% wydatków na lokomotywę (prace remontowe, działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie lokomotywy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Jest to tzw. prewspółczynnik.

Według art. 86 ust. 2d-2g w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy. Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Gdy więc Wnioskodawca dokona wydatków w ramach programu, dokona przyporządkowania naliczonego podatku VAT do trzech grup:

  1. naliczonego podatku VAT wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z działalnością gospodarczą, gdzie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT,
  2. naliczonego podatku VAT wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z niepodlegającą ustawie o podatku VAT nieodpłatną statutową działalnością w zakresie edukacji ekologicznej - gdzie nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego (oznacza to, że podatek ten może więc być uznany za wydatek kwalifikowalny),
  3. naliczonego podatku VAT związanego zarówno z działalnością gospodarczą jak i nieodpłatną statutową działalnością w zakresie edukacji ekologicznej – w tym przypadku Wnioskodawca określi kwotę naliczonego podatku VAT podlegającego odliczeniu stosując prewspółczynnik – proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Do tej pory Wnioskodawca nie musiał wyliczać prewspółczynnika. Jednak w przypadku wydatków ponoszonych w ramach projektu prewspółczynnik taki zapewne będzie musiał wyliczyć. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo ustalić odrębne i różne prewspółczynniki w odniesieniu do wydatków na ośrodek 1, ośrodek 2 oraz na lokomotywę, zgodnie z kryteriami użytymi we wniosku o dofinansowanie: kryterium przestrzeni oraz czasu użytkowania wskazanej infrastruktury, wspólnej dla działań komercyjnych oraz niekomercyjnych podejmowanych przez Wnioskodawcę.

W odniesieniu do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – a więc tej z pkt a) i c) powyżej - ponoszone w ramach projektu wydatki będą mogły mieć związek z działalnością opodatkowaną lub zwolnioną z VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnionych z opodatkowania), podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Według ust. 2 jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W takim wypadku Wnioskodawca znów dokona przyporządkowania naliczonego podatku VAT odnośnie dokonywanych przez siebie zakupów do trzech grup:

  1. naliczonego podatku VAT wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT – podatek ten w całości podlega odliczeniu i nie stanowi wydatku kwalifikowalnego,
  2. naliczonego podatku VAT wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia – podatek ten w całości nie podlega odliczeniu (może więc być uznany za wydatek kwalifikowalny),
  3. naliczonego podatku VAT związanego zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi – w tym przypadku Wnioskodawca określi kwotę naliczonego podatku VAT podlegającego odliczeniu stosując proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. W pozostałym zakresie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony mu nie będzie przysługiwać a podatek naliczony VAT może być wydatkiem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Wnioskodawca w przypadku opisanym w pkt c) powyżej wyliczy więc proporcję i przy jej zastosowaniu wyliczy podatek naliczony podlegający odliczeniu od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy – w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a , przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Jak stanowi art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Należy w tym miejscu również wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy ponadto zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią również uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Jak stanowi art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

W oparciu o art. 90 ust. 9 ustawy, przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który prowadzi statutową działalność w zakresie edukacji ekologicznej. Celem działania Wnioskodawcy jest organizowanie, propagowanie, popularyzowanie, inicjowanie oraz wspieranie wszelkich zjawisk i przedsięwzięć z zakresu ekologii, ochrony zwierząt i dziedzictwa przyrodniczego a także podejmowanie różnych działań zmierzających do podniesienia stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa, w szczególności młodego pokolenia. Spółka realizuje swoje cele poprzez inspirowanie, wspomaganie i koordynację wszelkich działań w sferze edukacji ekologicznej oraz przez organizowanie różnorodnych imprez, konkursów, festiwali i pokazów mających na celu propagowanie wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży, ale również wśród dorosłych. Wnioskodawca realizuje swoje cele statutowe podejmując działalność odpłatną i nieodpłatną. Obok działalności nieodpłatnej prowadzi działalność gospodarczą w postaci organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w ramach prowadzonych działań i realizacji programu – kolonie, obozy, zielone szkoły.

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w postaci dotacji bezzwrotnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – EFRR na projekt „(…)”. Celem projektu jest wzmocnienie mechanizmu ochrony różnorodności biologicznej w regionie. W ramach działań projektowych zostaną zmodernizowane i doposażone dwa Ośrodki Edukacji Ekologicznej, wokół których koncentrować się będzie działalność w zakresie wspierania różnorodności biologicznej oraz edukowania ekologicznego społeczności województwa. Projekt zakłada także wykonanie prac remontowych lokomotywy parowej do przewozu dzieci, młodzieży i kadry dydaktycznej. Ma to na celu zwiększenie potencjału przyrodniczego regionu poprzez działania bezpośrednio związane z ochroną siedlisk i gatunków. W wyniku realizacji projektu nastąpi odtworzenie gatunków lub siedlisk (…), (…) i (…) oraz podjęte zostaną działania związane z ich ochroną (m.in. poprzez rozwieszenie budek lęgowych). Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych podnoszących świadomość mieszkańców w zakresie właściwych zachowań społecznych w odniesieniu do dziedzictwa przyrodniczego regionu, realizowanych w sposób komplementarny i uzupełniający do kampanii ogólnopolskich stanowi obligatoryjny element projektu. Projekt musi zostać zrealizowany do dnia 31 marca 2023 r. Wnioskodawca zamierza właśnie przystąpić do realizacji projektu i będzie ponosił wydatki związane z projektem. Projekt nie zakłada pomocy publicznej oraz pomocy de minimis. Projekt nie będzie generował dochodu u Wnioskodawcy. Wydatki ponoszone w celu realizacji projektu będą służyły przede wszystkim nieodpłatnej działalności statutowej, niepodlegającej podatkowi od towarów i usług, w konsekwencji podatek naliczany (zapłacony dostawcom w związku z realizacją projektu) nie może pomniejszać podatku należnego z tytułu sprzedaży opodatkowanej. Jedynie w niewielkim zakresie ogólnej kwoty wydatków w ramach projektu wydatki związane będą z działalnością komercyjną, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, związaną z organizacją wypoczynku dla dzieci i młodzieży w ramach prowadzonych działań i realizacji programu – kolonie, obozy, zielone szkoły. Odpowiednio, w oświadczeniu o kwalifikowalności VAT złożonym do projektu wskazano, że podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowalnym projektu, gdyż Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości jego odliczenia a jedynie tylko w odniesieniu części wydatków w ramach projektu – 10% wydatków na ośrodek 1 (prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura, wyposażenie ośrodka), 5% wydatków na ośrodek 2 (prace budowlano- adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura, wyposażenie ośrodka) oraz 5% wydatków na lokomotywę (prace remontowe, działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie lokomotywy) – wskazano, że podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym a Wnioskodawca ma prawo jego odliczenia. Do wyliczenia części kwalifikowanej i niekwalifikowalnej zastosowano kryterium przestrzeni oraz czasu użytkowania wskazanej infrastruktury, wspólnej dla działań komercyjnych oraz niekomercyjnych podejmowanych przez Wnioskodawcę. Jako nabywca towarów i usług w fakturach wystawionych z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu figurować będzie Spółka. Spółka będzie miała możliwość wydzielenia wydatków na poszczególne zadania realizowane w ramach projektu.

Towary i usługi nabywane w ramach projektu wykorzystywane będą do następujących czynności:

  1. Kierownik budowy i nadzór inwestorski: usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  2. Prace budowlano-adaptacyjne. zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Wyposażenie Ośrodka towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych ww. pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  4. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 2: nabywane w ramach tego zadania towary i usługi będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  5. Prace budowlano-adaptacyjne, zagospodarowanie terenu, mała architektura Ośrodka 1: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  6. Wyposażenie Ośrodka 1: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  7. Organizacja warsztatów dla dzieci i młodzieży – Ośrodek 1: usługi i towary nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  8. Wynajem samochodu: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  9. Działania związane z ochroną siedlisk i gatunków: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  10. Projekt budowlany: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  11. Studium wykonalności: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  12. Działania związane z wynajmem wagonów i transportem uczniów na trasie przejazdu lokomotywy: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  13. Prace remontowe lokomotywy parowej: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  14. Zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  15. Warsztaty ekologiczne prowadzone w lokomotywie, towary i usługi nabywane w ramach tego zadania będą wykorzystywane w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
  16. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem: towary i usługi nabywane w ramach tego zadania wykorzystywane będą do wszystkich wymienionych w pytaniu kategorii czynności jednocześnie, tj. opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w ramach realizacji projektu Spółka będzie nabywać m.in towary i usługi, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego (lub żądać zwrotu nadwyżki tego podatku) od nabycia towarów i usług służących realizacji opisanego wyżej projektu.

Zatem jak wskazano w opisie sprawy realizując zadania w ramach Projektu, Wnioskodawca nabywa m.in towary i usługi, które są wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, do celów innych niż działalność gospodarcza oraz do czynności zwolnionych z opodatkowania.

Podstawową przesłanką warunkującą stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a jest wykonywanie przez podatnika czynności „innych niż działalność gospodarcza” (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT). Dla stwierdzenia czy działalność lub czynności stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki. W przypadku więc wykonywania obok czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, również czynności niegenerujących opodatkowania – w pierwszej kolejności należy dokonać oceny, czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności podatnika, czy też czynności te towarzyszą działalności gospodarczej. W przypadku stwierdzenia, że czynności niegenerujące podatku należnego stanowią odrębny obok działalności gospodarczej przedmiot działalności Wnioskodawcy, w celu odliczenia podatku naliczonego będzie on musiał zastosować zasady, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Ponadto w sytuacji gdy u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z prowadzoną działalnością wyłącznie, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku cześć wydatków poniesionych na realizację zdań w ramach przedmiotowego projektu jest związana zarówno z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą jak i działalnością inną niż gospodarcza. Jednocześnie jak wynika z informacji podanych w opisie sprawy Wnioskodawca nie ma możliwość przypisania poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że Wnioskodawca w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem.

Natomiast w odniesieniu do zakupów towarów i usług, które są/będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a Wnioskodawca nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, (a z taką sytuacją mamy do czynienia w analizowanej sprawie) zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-h ustawy.

Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają bowiem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do stosowania proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Zatem Wnioskodawca w stosunku do wydatków ponoszonych w celu realizacji zadań w ramach Projektu pn. "(…)", które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, w celu ustalenia wartości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu

w odniesieniu do nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie jest możliwe. W dalszej kolejności w przypadku wykorzystywanych towarów i usług do czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem Wnioskodawca zobowiązany będzie zastosować art. 90 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, w kontekście zadanego przez Wnioskodawcę pytania należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w celu realizacji projektu w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe oraz w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, Wnioskodawca będzie zobowiązany do stosowania sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz proporcji określonej w art. 90 ustawy. Ponadto w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających opodatkowaniu, będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego (lub żądać zwrotu nadwyżki tego podatku) od nabycia tych towarów i usług przy zastosowaniu tzw. sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (w celu ustalenia wartości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w odniesieniu do nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie jest możliwe) oraz Wnioskodawca zobowiązany będzie zastosować przepisy art. 90 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj