Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.170.2021.2.JC
z 4 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 5 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji, w której nie będzie prowadził dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką będzie mógł pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji, w której nie będzie prowadził dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką będzie mógł pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest domem maklerskim prowadzącym działalność maklerską na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 2286, z późn. zm., dalej: UoFI) uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych w rozumieniu ustawy.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1798, dalej: „ustawa o zmianie") nastąpiła dematerializacja akcji spółek niepublicznych. Na podstawie dodanego art. 328(1) § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm., dalej: „KSH”) akcje spółki niebędącej spółką publiczną (dalej: Spółka) podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy (dalej: Rejestr Akcjonariuszy). Rejestr Akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych. Rejestr Akcjonariuszy ma być prowadzony w postaci elektronicznej oraz w sposób, który zapewni bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych.

Wnioskodawca na podstawie stosownej umowy zawartej ze Spółką prowadzić będzie dla niej na podstawie wskazanych regulacji Rejestr Akcjonariuszy. Początek świadczenia usługi związany jest z dniem wejścia w życie obowiązku dematerializacji akcji. Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie zawierał umów dotyczących świadczenia usług o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy z akcjonariuszami Spółki, całość relacji kontraktowej w zakresie prowadzenia Rejestru Akcjonariuszy definiowana będzie umową zawartą ze Spółką.

Zgodnie z art. 6a UoFI w przypadku akcji zarejestrowanych w Rejestrze Akcjonariuszy zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów na rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy KSH dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych. Tym samym regulacyjnie dokonano rozróżnienia prawa własności wynikającego z zapisu w rejestrze akcjonariuszy od zapisu w depozycie papierów wartościowych a na mocy wskazanego przepisu Spółka może podjąć decyzję o rejestracji akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. Wskazany przepis nakłada na Wnioskodawcę, w celu zapewnienia ciągłości prawa własności, wiązanie z chwilą rejestracji akcji w depozycie papierów wartościowych takiego skutku, że zapis w rejestrze nabiera znaczenia prawnego, jak dla zapisu na rachunku papierów wartościowych. Powyższe przesądza o odrębności instytucji rejestru akcjonariuszy od rachunku papierów wartościowych.

Zgodnie z dodanym ustawą o zmianie art. 328(3) § 1 KSH, rejestr akcjonariuszy zawiera:

  1. firmę, siedzibę i adres Spółki;
  2. oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym Spółka jest wpisana do rejestru;
  3. datę zarejestrowania Spółki i emisji akcji;
  4. wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji;
  5. nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz adres jego zamieszkania albo siedziby albo inny adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej;
  6. na żądanie osoby mającej interes prawny - wpis o przejściu praw zastawniczych na inną osobę albo o ustanowieniu na akcji ograniczonego prawa rzeczowego oraz wraz z datą wpisu oraz wskazaniem nabywcy albo zastawnika lub użytkownika, adresu ich zamieszkania albo siedziby lub innych adresów do doręczeń, a także adresu poczty elektronicznej, jeżeli osoby te wyraziły zgodę na komunikację w stosunkach ze Spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej oraz liczby, rodzaju, serii i numerów nabytych albo obciążonych akcji;
  7. na żądanie zastawnika albo użytkownika - wpis, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji;
  8. na żądanie akcjonariusza - wpis o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym;
  9. wzmiankę o tym, czy akcje zostały w całości pokryte;
  10. ograniczenia co do rozporządzania akcją;
  11. postanowienia statutu o związanych z akcją obowiązkach wobec Spółki.

Głównym zadaniem Wnioskodawcy, związanym ze stosowną umową w tym zakresie zawartą ze Spółką, będzie rejestrowanie akcji Spółki w Rejestrze Akcjonariuszy. Dodatkowo umowa o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy stanowić będzie podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut Spółki nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji. Powyższe potwierdza również dodany art. 328(10) KSH, który stanowi, że to Spółka wykonuje zobowiązania pieniężne wobec akcjonariuszy za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.


O ile statut Spółki nie będzie stanowił inaczej, Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi prowadzania Rejestru Akcjonariuszy będzie mógł wykonywać czynności polegające m.in. na pośredniczeniu w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w postaci wypłaty przez Spółkę dywidendy. Akcje te nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym w rozumieniu ustawy o obrocie.


Podsumowując, głównym zadaniem Wnioskodawcy będzie rejestrowanie akcji Spółki w Rejestrze Akcjonariuszy oraz pośredniczenie w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec jej akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, o ile statut Spółki nie będzie stanowił inaczej. Akcje nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym.


Akcjonariuszami Spółek dla których Wnioskodawca będzie prowadził Rejestr Akcjonariuszy mogą być zarówno podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych. Mogą być nimi zarówno podmioty o ograniczonym jak i nieograniczonym obowiązku podatkowym, a Wnioskodawca nie ma wpływu na skład podmiotowy akcjonariuszy Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w sytuacji, w której nie będzie prowadził dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką będzie mógł pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy?
  2. Czy Wnioskodawca w sytuacji, w której nie będzie pośredniczyć w obrocie papierami wartościowymi a jedynie będzie prowadził Rejestr Akcjonariuszy dla Spółki zgodnie z wymogami KSH i dokonywał w nim zapisów dotyczących zmian w rejestrze w związku ze zmianą własności akcji będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C ?
  3. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) w sytuacji, w której nie będzie prowadził dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką będzie mógł pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone nr 3 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań 1 i 2 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie jego rolę związaną z regulacyjnym kształtem instytucji Rejestru Akcjonariuszy prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy nie będzie wiązało się z powstaniem na gruncie ustawy o CIT obowiązków płatnika podatku po stronie Wnioskodawcy z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przysługujących im praw z akcji, tj. w szczególności w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy.


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z pośredniczeniem w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, w myśl dodanego ustawą o zmianie art. 328 (10) KSH, nie będą ciążyć na nim obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie Ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu). Zryczałtowany podatek dochodowy o którym mowa w art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, w przypadku wypłat należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 czy przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, pobierają jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Mając na uwadze powyżej powołane przepisy Ustawy o CIT, należy stwierdzić, że muszą wystąpić kumulatywnie trzy przesłanki aby podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych były zobowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, tj. gdy dochody (przychody):

  1. zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunku papierów wartościowych lub rachunku zbiorczym prowadzonym przez te podmioty;
  3. wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W zdarzeniu przyszłym dotyczącym pośredniczenia przez Wnioskodawcę w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji nie zostanie spełniona druga przesłanka, tj. wypłata nie będzie dotyczyć papierów wartościowych zapisanych na rachunku papierów wartościowych ani na rachunku zbiorczym prowadzonym przez Wnioskodawcę. Za taki rachunek nie można bowiem uznać Rejestru Akcjonariuszy, który sprowadza się do funkcji ewidencyjnej papierów wartościowych zarejestrowanych za pomocą innych urządzeń niż rachunek papierów wartościowych.


Według Wnioskodawcy nie ma podstaw, aby pojęcie rachunku papierów wartościowych z ustawy o obrocie instrumentami finansowymi interpretować rozszerzająco, szczególnie w odniesieniu do Rejestru Akcjonariuszy. Dodatkowo, pośredniczenie w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec jej akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw będzie następowało z rachunku pieniężnego Spółki.


Dodatkowo w ocenie Wnioskodawcy, wyręczenie Spółki z niektórych obowiązków operacyjno- technicznych, nie zmienia w istocie faktu, że to Spółka jest podmiotem dokonującym wypłaty zobowiązań pieniężnych wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w postaci dywidendy. To Spółka jest podmiotem, który wyemitował akcje i to pomiędzy Spółką a akcjonariuszem w dalszym ciągu występuje stosunek zobowiązaniowy.


Z przepisów KSH wynika, iż dywidenda jest świadczeniem należnym akcjonariuszom od Spółki. W przypadku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy, akcjonariusz uprawniony do jej otrzymania ma roszczenie wobec Spółki, której akcje posiada. Roszczenia takiego nie ma i nie może mieć wobec podmiotu prowadzącego działalność maklerską. Podmiot ten jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu wartości pieniężnych - nie jest stroną czynności wypłaty dywidendy.


Kolejnym argumentem przemawiającym za nieposiadaniem przymiotu płatnika przez Wnioskodawcę jest fakt, że Rejestr Akcjonariuszy będzie prowadzony w oparciu o znowelizowane przepisy KSH oraz na podstawie umowy o świadczenie usługi prowadzenia Rejestru Akcjonariuszy, zawieranej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką. Wnioskodawca nie będzie natomiast w związku z wypłatą pożytków z akcji Spółki związany żadnym stosunkiem zobowiązaniowym z akcjonariuszami Spółki.


Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę potwierdzają interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w analogicznych stanach faktycznych obejmujących zmiany przepisów związanych z wprowadzeniem Rejestru Akcjonariuszy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych. Przykładowo w interpretacji z dnia 23 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.107.2020.1.JŚ wskazał, że: „Mając na względzie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką może pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy, nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu (art. 41 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Płatnikiem podatku dochodowego pozostaje Spółka - z punktu widzenia prawa podatkowego wprowadzane przepisy dotyczące Rejestru Akcjonariuszy prowadzonego przez podmiot zewnętrzny nie zmieniają w żaden sposób sytuacji w stosunku do obecnego stanu". Podobny pogląd wyrażony na gruncie CIT wynika z interpretacji z dnia 2.12.2020 nr 0114-KDIP2-1.4010.245.2020.1.JC.


Podsumowując, Wnioskodawca w związku z pośredniczeniem w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, w myśl dodanego ustawą o zmianie art. 328 (10) KSH, nie będzie zobowiązany do wykonywania obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych oraz związanych z nimi obowiązków dokumentacyjnych na gruncie Ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Wskazać należy, że art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1798 ze zm., dalej „ustawa zmieniająca”) dodano do ustawy Kodeks spółek handlowych m.in. art. 3281-15.

W myśl art. 3281 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, wprowadzonego ww. ustawą, akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.

§ 2 ww. przepisu wskazuje, że rejestr akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 3282 § 3 ustawy Kodeks spółek handlowych, dodanym ww. ustawą, umowa o prowadzenie rejestru akcjonariuszy stanowi podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji.

Wprowadzony ww. ustawą art. 32810 ustawy Kodeks spółek handlowych stanowi, że spółka wykonuje zobowiązania pieniężne spółki wobec akcjonariuszy z przysługujących im praw z akcji za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.

Należy mieć na uwadze, że ustawą z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r. poz. 875 ze zm.) m.in. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1798 oraz z 2020 r. poz. 288) otrzymał brzmienie: „Moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 1 marca 2021 r. Z tym samym dniem uzyskują moc prawną wpisy w rejestrze akcjonariuszy, a w przypadku spółki niebędącej spółką publiczną w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 9 w brzmieniu dotychczasowym, której walne zgromadzenie podjęło uchwałę o zarejestrowaniu jej akcji w depozycie papierów wartościowych w rozumieniu przepisów ustawy zmienianej w art. 9, zapisy jej akcji na rachunkach papierów wartościowych”.

Wskazać należy, że regulacje art. 3281-15 ustawy Kodeksu spółek handlowych obowiązują od 1 marca 2021 r.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest domem maklerskim prowadzącym działalność maklerską na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych w rozumieniu ustawy. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1798, „ustawa o zmianie") nastąpiła dematerializacja akcji spółek niepublicznych. Na podstawie dodanego art. 328(1) § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm., „KSH”) akcje spółki niebędącej spółką publiczną (Spółka) podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy (Rejestr Akcjonariuszy). Rejestr Akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych. Rejestr Akcjonariuszy ma być prowadzony w postaci elektronicznej oraz w sposób, który zapewni bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych. Wnioskodawca na podstawie stosownej umowy zawartej ze Spółką prowadzić będzie dla niej na podstawie wskazanych regulacji Rejestr Akcjonariuszy. Początek świadczenia usługi związany jest z dniem wejścia w życie obowiązku dematerializacji akcji. Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie zawierał umów dotyczących świadczenia usług o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy z akcjonariuszami Spółki, całość relacji kontraktowej w zakresie prowadzenia Rejestru Akcjonariuszy definiowana będzie umową zawartą ze Spółką. Głównym zadaniem Wnioskodawcy, związanym ze stosowną umową w tym zakresie zawartą ze Spółką, będzie rejestrowanie akcji Spółki w Rejestrze Akcjonariuszy. Dodatkowo umowa o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy stanowić będzie podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut Spółki nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji. Powyższe potwierdza również dodany art. 328(10) KSH, który stanowi, że to Spółka wykonuje zobowiązania pieniężne wobec akcjonariuszy za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej. O ile statut Spółki nie będzie stanowił inaczej, Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi prowadzania Rejestru Akcjonariuszy będzie mógł wykonywać czynności polegające m.in. na pośredniczeniu w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w postaci wypłaty przez Spółkę dywidendy. Akcje te nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym w rozumieniu ustawy o obrocie.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy będzie miał obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji, w której nie będzie prowadził dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką będzie mógł pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „updop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 3 updop, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
    4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  6. niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 updop, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.


W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.


W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 updop.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).


Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Z kolei, na podstawie art. 26 ust. 2c updop, w przypadku wypłat należności z tytułu:

  1. odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,
  2. przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.

Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio - art. 26 ust. 2d updop.

Zatem w myśl art. 26 ust. 2c updop podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze są płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 updop, wyłącznie wtedy, gdy dochody (przychody) te:

  1. zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach,
  3. wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Podmioty te nie są zatem płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, gdy dokonują wypłat z jakichkolwiek innych rachunków, które nie stanowią rachunków papierów wartościowych albo rachunków zbiorczych, w rozumieniu przyjętym w updop.


Stosownie do treści art. 4a pkt 15 updop, ilekroć w updop mowa, o rachunku zbiorczym - oznacza to rachunek zbiorczy w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89, 284, 288 i 568).

Zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, rachunkami zbiorczymi są rachunki prowadzone w ramach depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski przez podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, na których mogą być rejestrowane zdematerializowane papiery wartościowe nienależące do osób, dla których rachunki te są prowadzone, ale należące do innej osoby lub osób (rachunki zbiorcze). Zdematerializowane papiery wartościowe zapisane na rachunku zbiorczym nie są zapisywane na rachunkach papierów wartościowych.

W myśl zaś art. 4 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, rachunkami papierów wartościowych są rachunki, na których zapisywane są zdematerializowane papiery wartościowe, prowadzone wyłącznie przez:

  1. domy maklerskie i banki prowadzące działalność maklerską, banki powiernicze, zagraniczne firmy inwestycyjne i zagraniczne osoby prawne prowadzące działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, Krajowy Depozyt, spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, oraz Narodowy Bank Polski - jeżeli oznaczenie tych rachunków pozwala na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych;
  2. inne podmioty będące uczestnikami depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski, pośredniczące w zbywaniu papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski - jeżeli dokonywane przez nie zapisy dotyczą tych papierów i pozwalają na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych.

Z treści ww. przepisów wynika, że rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze w rozumieniu art. 26 ust. 2c updop to rachunki, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 8a ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, które są prowadzone na podstawie przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i służą do prowadzenia obrotu papierami wartościowymi.

Tymczasem rejestry akcjonariuszy wprowadzone do ustawy Kodeks spółek handlowych ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw nie stanowią rachunków papierów wartościowych, ani rachunków zbiorczych w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.


Z art. 3283 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych wynika, że rejestr akcjonariuszy będzie stanowił ewidencję danych dotyczących akcji emitowanych przez spółkę, w tym w szczególności danych podmiotów uprawnionych do praw wynikających z akcji (tj. akcjonariusze, użytkownicy, zastawnicy). Z kolei z uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej wynika, że celem wprowadzenia rejestru akcjonariuszy jest zapewnienie możliwości identyfikacji podmiotów uprawnionych z akcji na okaziciela i ułatwienie przepływu informacji podatkowych w tym zakresie (str. 1, druk sejmowy nr 3541). Rejestr akcjonariuszy, odmiennie niż rachunki papierów wartościowych, czy rachunki zbiorcze nie będzie służył do prowadzenia obrotu papierów wartościowych, lecz będzie źródłem informacji o podmiotach uprawnionych z akcji, dlatego też nie może być utożsamiany z rachunkami papierów wartościowych lub rachunkami zbiorczymi, o których mowa w art. 26 ust. 2c updop.

Powyższą interpretację potwierdzają również inne przepisy wprowadzone ww. ustawą zmieniającą z dnia 30 sierpnia 2019 r. Z art. 32812 ustawy Kodeks spółek handlowych wynika, że akcje tej samej spółki nie mogą być jednocześnie zarejestrowane w depozycie papierów wartościowych i rejestrze akcjonariuszy. Z kolei z art. 6a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wynika, że w przypadku akcji zarejestrowanych w rejestrze akcjonariuszy, o którym mowa w art. 3281 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów na rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych. Przepisy te potwierdzają, że rejestr akcjonariuszy nie jest rachunkiem papierów wartościowych w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a odrębną instytucją uregulowaną w całości w ustawie Kodeks spółek handlowych.

Ponadto zauważyć należy, że w ramach konsultacji i opiniowania do projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej (...) wraz z ustaleniami dokonanymi w wyniku konferencji uzgodnieniowej w dniach 21-22 czerwca 2017 r. Rada Banków Depozytariuszy wskazywała w swoich uwagach problem płatnika podatku dochodowego w odniesieniu do dodanego art. 32810 k.s.h. W swoich uwagach powyższa instytucja wskazywała, że należy zwrócić uwagę, że ze względu na brak bezpośredniej relacji podmiotu prowadzącego rejestr, nie będzie możliwe ustalenie i weryfikacja statusu podatkowego akcjonariusza (szczególnie istotne w przypadku akcjonariuszy nie będących rezydentami). W odpowiedzi wskazano, że "płatnikiem podatku dochodowego pozostaje spółka - z punktu widzenia prawa podatkowego wprowadzane przepisy dotyczące Rejestru Akcjonariuszy prowadzonego przez podmiot zewnętrzny nie zmieniają w żaden sposób sytuacji w stosunku do obecnego stanu".

Reasumując na podmiotach prowadzących rejestr podatników, za pośrednictwem których na podstawie art. 32810 ustawy Kodeks spółek handlowych spółki będą wykonywać zobowiązania pieniężne przysługujące akcjonariuszom z tytułu przysługujących im akcji, nie będą ciążyły obowiązki płatnika wskazane w art. 26 ust. 2c updop.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z pośredniczeniem w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, w myśl dodanego ustawą o zmianie art. 328 (10) KSH, nie będą ciążyć na Nim obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na gruncie Ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy
    z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj