Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.381.2021.4.KP
z 5 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2021 r. (data wpływu 27 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem, które wpłynęło do Organu 23 lipca 2021 r. – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 30 maja 2018 r. Wnioskodawczyni zakupiła wraz ze znajomym działkę leśną o pow. ogólnej 15.242 m2. Wnioskodawczyni i znajomy za swoją część odpowiednio do wielkości udziałów. Wcześniej właściciel nie mógł dokonać podziału ze względu na ograniczenia czasowe – stale zamieszkuje w USA. Po dokonaniu przez Wnioskodawczynię i znajomego podziału nieruchomości (na 2 działki) 30.08.2018 r. aktem notarialnym współwłasność została zniesiona. Wnioskodawczyni stała się wyłączną właścicielką nieruchomości gruntowej o pow. 11.242 m2 i wystąpiła o jej podział (ze względu na jej dużą pow.)

15 czerwca 2020 r. – Wnioskodawczyni uzyskała decyzję podziałową, w wyniku której powstały działki: 1 (26662 m2), 2 (2000 m2), 3 (2000 m2), 4 (2001 m2), 5 (2000 m2), 6 (509 m2) – droga wewnętrzna i 7 (71 m2) – pod poszerzenie drogi publicznej.

Wszystkie działki mają status działek leśnych i wg wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i Gminy (…) działki położone są w terenach rekreacji i turystyki zbiorowej oznaczonej symbolem D1UT, co wyklucza budowę domu mieszkalnego.

W dniu 20 października 2020 r. działkę 5 Wnioskodawczyni sprzedała. Obecnie Wnioskodawczyni chciałaby sprzedać drugą z kolei wraz z udziałem w drodze wewnętrznej (dz. 6).

Wnioskodawczyni nie ma zamiaru dokonywać więcej sprzedaży kolejnych gruntów. Działki są niezabudowane. Kupione od osoby prywatnej bez VAT.

Wnioskodawczyni na co dzień jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni prowadzi firmę budowlaną i zajmuje się zakupem działek budowlanych, budową na nich budynków mieszkalnych jednorodzinnych (bliźniaki, segmenty), a następnie ich sprzedażą.

Działkę leśną Wnioskodawczyni zakupiła jako osoba prywatna, stanowi jej prywatny majątek, nie jako firma, oprócz podziału Wnioskodawczyni nie dokonała na niej żadnych zmian w postaci uzbrojenia terenu, czy jakichkolwiek prac w celu jej uatrakcyjnienia. Podziału nieruchomości Wnioskodawczyni dokonała na mniejsze, ponieważ były właściciel nie mógł tego zrobić (Wnioskodawczyni zamierzała nabyć 6000 m2).

Uzyskane ze sprzedaży pierwszej działki środki pieniężne Wnioskodawczyni przeznaczyła na własne cele mieszkaniowe. Również kolejne – ewentualne przyszłe ze sprzedaży drugiej niezabudowanej działki Wnioskodawczyni tez chciałaby w całości przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe j. wyżej.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie Wnioskodawczyni udzieliła odpowiedzi na następujące pytania:

Jak faktycznie wykorzystywała Pani działkę, którą Pani sprzedała?

Sprzedaną działkę leśną nr ew. 5 Wnioskodawczyni w żaden sposób nie wykorzystywała. Jest to teren zadrzewiony, zakrzaczony, nieuzbrojony i nieogrodzony.

Jak faktycznie wykorzystuje Pani działkę, którą zamierza Pani sprzedać?

Działkę leśną, którą Wnioskodawczyni zamierza sprzedać nr ew. 2 wraz z udziałem w drodze wewnętrznej dz. nr ew. 6, również w żaden sposób Wnioskodawczyni nie wykorzystuje. Podobnie jak sprzedana działka nr ew. 5 jest zakrzaczona, zadrzewiona, nieuzbrojona i nieogrodzona.

Czy i jakie działania marketingowe podjęła/podejmie Pani w celu sprzedaży każdej z działek?

W celu sprzedaży działki nr ew. 5 Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych działań marketingowych. Wnioskodawczyni nie wystawiała żadnych ogłoszeń w postaci banerów, nie wystawiała działki do sprzedaży w internecie; również nie korzystała z pośrednictwa biur nieruchomości.

Działkę, którą zamierza sprzedać nr ew. 2 wraz z udziałem w drodze wewnętrznej dz. nr ew. 6, również w żaden sposób Wnioskodawczyni nie reklamowałam, nie podejmuje i nie podejmowała żadnych działań marketingowych (w żadnej formie) w celu jej sprzedaży.

W jaki sposób pozyskała/pozyska Pani nabywcę do sprzedawanych działek?

Działkę, którą sprzedała Wnioskodawczyni, kupiła koleżanka. Natomiast działkę, którą Wnioskodawczyni zamierza sprzedać, chcą nabyć sąsiedzi Wnioskodawczyni.

Czy zamierza Pani w przyszłości nabywać inne nieruchomości, poza działalnością gospodarczą, z przeznaczeniem ich na zbycie?

Wnioskodawczyni nie zamierza w przyszłości nabywać innych nieruchomości (poza działalnością gospodarczą) z przeznaczeniem ich na zbycie.

Czy działka, którą Pani sprzedała, była przedmiotem najmu lub dzierżawy, jeżeli tak – to w jakim okresie i jakie pożytki czerpała Pani z tego tytułu?

Działkę leśną, którą Wnioskodawczyni sprzedała nr ew. 5, nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, w związku z tym nigdy w żadnej formie nie czerpała z tego tytułu pożytków.

Czy działka, którą Pani zamierza sprzedać, była/jest przedmiotem najmu lub dzierżawy, jeżeli tak – to w jakim okresie i jakie pożytki czerpała/czerpie Pani z tego tytułu?

Działkę leśną, którą Wnioskodawczyni zamierza sprzedać nr ew. 2 wraz z udziałem w drodze dojazdowej (6), nie była i nie jest przedmiotem najmu lub dzierżawy, w związku z czym Wnioskodawczyni nie czerpała i nie czerpie z tego tytułu żadnych pożytków.

Czy dokonywała Pani wcześniej sprzedaży nieruchomości, poza działalnością gospodarczą, jeżeli tak – to należy podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości:

  • kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości,
  • w jakim celu nieruchomości te zostały przez Panią nabyte,
  • w jaki sposób Pani te działki wykorzystywała od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży,
  • kiedy dokonała Pani ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży,
  • ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych), jeśli zabudowanych – to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe,
  • na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek?

Wcześniej, poza działalnością gospodarczą, Wnioskodawczyni nie dokonywała sprzedaży nieruchomości.

Na jakie własne cele mieszkaniowe Pani przeznaczyła/przeznaczy uzyskany przychód z tytułu odpłatnego zbycia obu działek, o których mowa we wniosku; należy te cele opisać w sposób szczegółowy i wyczerpujący?

Uzyskany przychód z tytułu odpłatnego zbycia obu działek leśnych nr ew. 5 i 2 wraz z udziałem w drodze wewnętrznej (6) Wnioskodawczyni przeznacza na własne cele mieszkaniowe, tzn. zakup i wymiana okien, drzwi wewnętrznych, zakup i położenie glazury, terrakoty, zakup urządzeń sanitarnych typu: umywalka, miska wc, kabina prysznicowa, wanna, baterie umywalkowe, prysznicowe, docieplenie i izolacja połaci dachowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy Wnioskodawczyni winna zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od pierwszej transakcji i ewentualnie drugiej? Czy Wnioskodawczyni przysługuje zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawczyni sprzedaż nie podlega w chwili obecnej (3 lata na wydanie środków pieniężnych od chwili sprzedaży, pierwszej działki) podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Uzyskany przychód z tego tytułu Wnioskodawczyni chce przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT. Również środki z drugiej przyszłej transakcji na te same własne cele mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy – źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis przywołany w zdaniu poprzednim formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu omawianej regulacji, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec tego – w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni na co dzień prowadzi firmę budowlaną i zajmuje się zakupem działek budowlanych i budową na nich budynków mieszkalnych jednorodzinnych (bliźniaki, segmenty), a następnie ich sprzedażą. Wnioskodawczyni w maju 2018 r. zakupiła wraz ze znajomym działkę leśną. W sierpniu 2018 r. Wnioskodawczyni i jej znajomy dokonali podziału nieruchomości na dwie działki, po czym również w sierpniu 2018 r. aktem notarialnym została zniesiona współwłasność i Wnioskodawczyni stała się wyłączną właścicielką nieruchomości. Wnioskodawczyni wystąpiła o podział nieruchomości ze względu na dużą powierzchnię. Wnioskodawczyni uzyskała decyzję podziałową, w wyniku której powstało 7 działek. Wszystkie działki mają status działek leśnych. Wnioskodawczyni w październiku 2020 r. sprzedała pierwszą z działek i obecnie chciałaby sprzedać drugą z działek wraz z udziałem w drodze wewnętrznej. Wnioskodawczyni nie ma zamiaru dokonywać więcej sprzedaży kolejnych gruntów. Działki są niezabudowane. Wnioskodawczyni działkę leśną zakupiła jako osoba prywatna i stanowi ona jej majątek prywatny. Wnioskodawczyni, oprócz podziału, nie dokonała na niej żadnych zmian w postaci uzbrojenia terenu, czy jakichkolwiek prac w celu jej uatrakcyjnienia. Wnioskodawczyni w żaden sposób nie wykorzystywała działek, tj. tej, którą już sprzedała, oraz tą, którą sprzedać zamierza. Wnioskodawczyni w odniesieniu do pierwszej działki nie podejmowała żadnych działań marketingowych. Wnioskodawczyni nie wystawiała żadnych ogłoszeń w postaci banerów, nie wystawiała działki do sprzedaży w internecie, nie korzystała z pośrednictwa biur nieruchomości. Drugą z działek również w żaden sposób Wnioskodawczyni nie reklamowała, nie podejmuje i nie podejmowała żadnych działań marketingowych (w żadnej formie) w celu jej sprzedaży. Działkę, którą sprzedała Wnioskodawczyni, kupiła jej koleżanka. Natomiast działkę, którą zamierzam sprzedać, chcą nabyć sąsiedzi Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie zamierzam w przyszłości nabywać innych nieruchomości (poza działalnością gospodarczą) z przeznaczeniem na zbycie. Działkę leśną, którą Wnioskodawczyni sprzedała, nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, w związku z tym nigdy w żadnej formie nie czerpała z tego tytułu pożytków. Również działka leśna, którą Wnioskodawczyni zamierza sprzedać wraz z udziałem w drodze dojazdowej, nie była i nie jest przedmiotem najmu lub dzierżawy, w związku z czym Wnioskodawczyni nie czerpała i nie czerpie z tego tytułu żadnych pożytków. Wcześniej, poza działalnością gospodarczą, Wnioskodawczyni nie dokonywała sprzedaży nieruchomości. Uzyskany przychód z tytułu odpłatnego zbycia obu działek leśnych Wnioskodawczyni przeznacza na własne cele mieszkaniowe, tzn. zakup i wymiana okien, drzwi wewnętrznych, zakup i położenie glazury, terrakoty, zakup urządzeń sanitarnych typu: umywalka, miska wc, kabina prysznicowa, wanna, baterie umywalkowe, prysznicowe, docieplenie i izolacja połaci dachowej.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro sprzedaż pierwszej działki została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, to sprzedaż ta stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podobnie w przypadku drugiej z działek, którą Wnioskodawczyni obecnie chce sprzedać, jeżeli zbycie to zostanie dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, to sprzedaż ta również będzie stanowić źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 tej ustawy: podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na mocy art. 30e ust. 4 tej ustawy: po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy: dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 30e ust. 7 cytowanej ustawy podatkowej: w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Przepis art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że: przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne – przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Kosztów odpłatnego zbycia nie należy utożsamiać jednak z kosztami uzyskania przychodu, których zasady ustalania zostały uregulowane w sposób szczególny w art. 22 ust. 6c i 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu, o które pomniejsza się przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości, odbywa się natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy – może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.

Norma ta stanowi, że wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D × W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje więc taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Tym samym, aby dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości był w całości zwolniony z podatku dochodowego, cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

− położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Z art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że: za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

− przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 30 ww. ustawy: przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Niezbędnym zatem warunkiem do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest wydatkowanie otrzymanego przychodu na cele mieszkaniowe określone w ustawie. Przepis tego artykułu wiąże też skutek prawny w postaci zwolnienia określonego przychodu od podatku dochodowego od osób fizycznych z terminem wydatkowania środków pieniężnych.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z przywołanego wcześniej art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym jest fakt wydatkowania (począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie) środków z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie „własne cele mieszkaniowe” podatnika.

W związku z faktem, że Wnioskodawczyni przychód ze sprzedaży obu działek przeznacza na własne cele mieszkaniowe, tj. zakup i wymianę okien, drzwi wewnętrznych, zakup i położenie glazury, terrakoty, zakup urządzeń sanitarnych typu: umywalka, miska wc, kabina prysznicowa, wanna, baterie umywalkowe, prysznicowe, docieplenie i izolację połaci dachowej, to jest ona uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – sprzedaż działek dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie, stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód ten będzie podlegał zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj