Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.381.2021.1.DP
z 3 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 694)). W związku z tym Powiat ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w całości lub w części (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 694)).


Beneficjentem oraz realizatorem przedmiotowej inwestycji będzie Powiat. Po zakończeniu projektu infrastrukturą i wyposażeniem zarządzała będzie dyrekcja Powiatowego Zespołu Szkół, której zadaniem będzie prowadzenie działań na rzecz odpowiedniej eksploatacji produktów (Powiat jest organem prowadzącym dla Powiatowego Zespołu Szkół).

Powiat 26 kwietnia 2021 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa XII Infrastruktura edukacyjna, działanie 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, poddziałanie 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego - ZIT Subregionu (…).

Przedmiotem niniejszego projektu jest utworzenie nowoczesnych pracowni kształcenia zawodowego w Powiatowym Zespole Szkół poprzez przeprowadzenie prac budowlanych i instalacyjnych oraz zakup niezbędnego wyposażenia, służącego do praktycznej nauki zawodu na kierunkach: operator obrabiarek skrawających, elektryk, mechanik pojazdów samochodowych, technik usług fryzjerskich oraz zawodach pokrewnych: ślusarz, technik mechanik, technik chłodnictwa i klimatyzacji, elektromechanik pojazdów samochodowych, technik pojazdów samochodowych, mechanik motocyklowy, fryzjer.


W wyniku realizacji projektu powstaną następujące pracownie do praktycznej nauki zawodu: pracownia obrabiarek, pracownia elektryczna, pracownia motoryzacyjna oraz pracownia fryzjerska.


W pomieszczeniach przeznaczonych na pracownie zostaną przeprowadzone prace remontowe i instalacyjne oraz zostanie zakupione niezbędne wyposażenie (projekt nieinfrastrukturalny). Zakres wykonywanych prac będzie obejmować:

  • działania o charakterze budowlano-instalacyjnym, prowadzone w celu dostosowania obiektu (korytarz, klatka schodowa, pomieszczenia) do możliwości utworzenia nowoczesnych pracowni fryzjerskiej oraz elektrycznej w budynku Powiatowego Zespołu Szkół, w tym dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach projektu wyremontowane zostaną: dwa pomieszczenia na parterze, w których zostaną utworzone: pracownia fryzjerska oraz pracownia elektryczna; korytarz, klatka schodowa oraz toaleta (dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami). Zakres prac, wykonanie: nowych gładzi; posadzek, drzwi wewnętrznych, tynków i oblicowań, robót malarskich, podłóg, instalacji wodno-kanalizacyjne; wymiana grzejników; instalacji oświetlenia LED, elektrycznej, sieci LAN oraz klimatyzacji; renowacja drzwi, schodów, balustrady; montaż platformy dla osób z niepełnosprawnościami.
  • działania o charakterze budowlano-instalacyjnym, prowadzone w celu dostosowania obiektu (pomieszczenia, wejście główne do budynku) do możliwości utworzenia nowoczesnych pracowni motoryzacyjnej oraz obrabiarek w budynku warsztatów szkolnych Powiatowego Zespołu Szkół, w tym dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach projektu wyremontowane zostaną: dwa pomieszczenia, w których zostaną utworzone: pracownia motoryzacyjna oraz pracownia obrabiarek; wejście główne do budynku. Zakres prac, wykonanie: nowego podestu wraz z najazdem oraz stopniami - likwidacja barier architektonicznych; konserwacja posadzki, wymiana drzwi; wykonanie posadzki z płytek gres, usunięcie starych farb; gładzi, robót malarskich, wymiana odwodnienia, kanalizacji.


Głównym założeniem projektu jest zwiększenie kompetencji i umiejętności uczniów szkół kształcących w zawodach poprzez poprawę jakości i warunków kształcenia zawodowego w Powiecie. Pomieszczenia będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim uczestnikom.


Okres realizacji projektu: 15 kwietnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r.


Powiat wykonując przedmiotową inwestycję działa jako organ władzy publicznej, realizując zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.


Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji, objętej zakresem pytania zadanego we wniosku, będą wystawiane na Powiat.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Powiat, będąc podatnikiem podatku VAT czynnym, ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa XII Infrastruktura edukacyjna, działanie 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, poddziałanie 12.2.1. Infrastruktura kształcenia zawodowego - ZIT Subregionu (…)?


Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, może odliczyć podatek naliczony w całości lub części przy zakupie towarów i usług.


Jednakże realizując przedmiotową inwestycję dotyczącą projektu pn. „(…)” nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.


Przebudowane i doposażone w wyniku realizacji projektu pracownie będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim uczestnikom przez Powiat. Nie będą one wykorzystywane dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. generującej po stronie Powiatu podatek należny. Powiat nie ma możliwości odliczenia poniesionego na etapie realizacji podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.


Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust 1 pkt 1 ww. ustawy), a także z zakresu utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust 1 pkt 19 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, realizuje projekt pn. „(…)”.


Przedmiotem projektu jest utworzenie nowoczesnych pracowni kształcenia zawodowego w Powiatowym Zespole Szkół poprzez przeprowadzenie prac budowlanych i instalacyjnych oraz zakup niezbędnego wyposażenia, służącego do praktycznej nauki zawodu. Głównym założeniem projektu jest zwiększenie kompetencji i umiejętności uczniów szkół kształcących w zawodach poprzez poprawę jakości i warunków kształcenia zawodowego w Powiecie.


Pomieszczenia będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim uczestnikom. Wytworzona w wyniku realizacji projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana dla celów prowadzenia działalności gospodarczej. Nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powiat, realizując omawianą inwestycję, działa jako organ władzy publicznej wykonują określone zadania publiczne w zakresie edukacji publicznej.


Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji, objętej zakresem pytania zadanego we wniosku, będą wystawiane na Powiat.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)”.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazano we wniosku – pracownie utworzone w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, pomieszczenia będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim uczestnikom.


Zatem z przedstawionych okoliczności wynika, że nie wystąpi związek zakupów dokonanych w ramach projektu z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.


W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj