Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.437.2021.4.SR
z 27 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 11 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 6 sierpnia 2021 r. (data wpływu 6 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług pośrednictwa i wsparcia przez P. na rzecz Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

11 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług pośrednictwa i wsparcia przez P. na rzecz Wnioskodawcy. Wniosek został uzupełniony pismem z 6 sierpnia 2021 r. (data wpływu 6 sierpnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 lipca 2021 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.167.2021.2.RK, 0111-KDIB3-2.4012.437.2021.3.SR.



We wniosku, uzupełnionym pismem z 6 sierpnia 2021 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [„Wnioskodawca, C., Spółka”] posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i jest rezydentem podatkowym, tj. podlega w Polsce obowiązkowi nieograniczonemu podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

C. jest znaną i cenioną polską firmą handlową działającą na międzynarodowym rynku obrotu … i …. . Spółka jest czołowym eksporterem wysokiej klasy …. oraz usług … dla …, …, … i … wielu krajów świata. Wnioskodawca jest jednocześnie importerem najwyższej jakości …, … i .., dedykowanego …. i …. …., … oraz innym koncesjonowanym odbiorcom w Polsce.

Na mocy umowy prowizyjnej i o świadczenie usług zawartej z podmiotem powiązanym P. S.A. (z siedzibą w …, ul. …, zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez … w … z siedzibą w …., … pod numerem KRS: …, NIP: … REGON: …. – „P.”), P. świadczy na rzecz Spółki usługi pośrednictwa i wsparcia [„Usługi”]. Spółka należy Grupy Kapitałowej P.

W ramach Usług, P. której intencją jest zapewnienie synergii pomiędzy podmiotami należącymi do Grupy P., w szczególności poprzez koordynację i integrację działań biznesowych, podejmuje działania niezbędne w celu pozyskania nowych, odnawiania i utrzymania istniejących kontraktów zawartych przez Spółkę. P. jako podmiot dominujący w Grupie P. posiadający najszerszą wiedzę o zakresie działalności i kompetencji Spółki dąży do wykorzystania działalności Spółki w celu właściwego wykonania pozyskanych zamówień. Spółka jest zobowiązana do aktywnego wspierania P. w podejmowanych przez nią czynnościach zmierzających do pozyskania zamówień i zawierania kontraktów.

Na potrzeby świadczenia przez P. usług wsparcia Spółka jest zobowiązana do współdziałania z P., a w szczególności od zapewnienia P. terminowego dostępu do danych, informacji i członków personelu Spółki, których współpraca jest niezbędna do należytego świadczenia Usług. Spółka ponosi odpowiedzialność za to, jak jej personel i inni przedstawiciele wywiązują się ze swoich działań w ramach współpracy z P., w szczególności za terminowość, rzetelność, dokładność oraz kompletność wszystkich danych i informacji przedstawionych P..

W ramach świadczenia Usług pośrednictwa P. udostępnia Spółce znaki towarowe oraz świadczy usługi w zakresie pozyskania nowych kontraktów, w szczególności poprzez:

  1. inicjowanie współpracy z partnerami biznesowymi na rynku polskim i międzynarodowym;
  2. analizę dostępnych programów…, w których Spółka mogłaby wziąć udział;
  3. analizę przetargów, w których Spółka mogłaby wziąć udział oraz organizację i koordynację udziału Spółki w przetargach;
  4. określenie kompetencji oraz udziału Spółki w dostępnych programach i przetargach;
  5. koordynację działań Grupy P. w zakresie handlu międzynarodowego;
  6. inicjowanie, organizację i koordynację prezentacji i spotkań dotyczących produktów Spółki oraz udział w takich spotkaniach i prezentacja na rynku polskim i międzynarodowym;
  7. udział w negocjacjach dotyczących kontraktów i zamówień jakie mogą być realizowane przez Spółkę;
  8. zapewnienie Spółce udziału w krajowych i zagranicznych przedsięwzięciach wystawienniczych (wystawach, targach) w formie organizacji wspólnego stoiska Grupy P..



W ramach Usług wsparcia P. świadczy na rzecz Spółki:

  1. usługi w zakresie administracji, w szczególności:
    1. organizacja spotkań;
    2. zabezpieczenie infrastruktury na potrzeby spotkań, szkoleń;
  2. usługi w zakresie bezpieczeństwa, w szczególności:
    1. weryfikacja kontrahentów;
    2. wsparcie w przypadku delegacji służbowych;
    3. przygotowanie raportów bezpieczeństwa;
  3. usługi w zakresie działalności komunikacyjnej i promocyjnej, w szczególności:
    1. opracowanie i nadzór nad wdrożenia strategii rozwoju marki;
    2. nadzór na polityką komunikacji i promocji;
    3. tworzenie polityk w zakresie komunikacji, także promocji/marketingu/sponsoringu;
    4. tworzenie strategii komunikacji i jej realizacja;
    5. budowa struktury informacyjnej w komunikacji wewnętrznej;
    6. koordynacja działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu;
    7. planowanie i przeprowadzanie działań marketingowych realizujących strategię Grupy P.;
  4. doradztwo strategiczne, w szczególności:
    1. bieżące przygotowanie analiz rynkowych oraz produktowych i procesowych;
    2. implementacja produkcji cywilnej oraz zadań z zakresu obrony terytorialnej kraju;
    3. formułowanie założeń strategicznych do kluczowych projektów realizowanych przez Grupę P. i nadzór nad ich realizacją;
    4. opiniowanie i analiza zasadności realizacji konkretnych projektów biznesowych;
    5. przedstawienie rekomendacji w zakresie celów strategicznych;
  5. doradztwo w zakresie innowacji i nowych technologii, w szczególności:
    1. wykonywanie analiz biznesowych dotyczących innowacyjnych rozwiązań oraz nowych technologii, w tym trendów i kierunków rozwoju na świcie;
    2. koordynowanie działań ukierunkowanych na pozyskanie nowych technologii;
    3. identyfikacja potencjalnych obszarów współpracy z uczelniami i jednostkami naukowymi;
      vkreowanie marki P. na rynku nowych technologii;
  6. usługi w zakresie zarządzania projektami, w szczególności:
    1. wspieranie projektów, zbieranie informacji, tworzenie raportów o stanie projektów;
    2. określenie procedur obiegu i dostępy dokumentów;
    3. uczestniczenie w audytach powdrożeniowych;
    4. tworzenie metod i standardów w obszarze zarządzania projektami;
    5. konsultacje i opieka merytoryczna nad realizacją projektów;
    6. definiowanie i wdrażanie metodyki opracowania ofert;
    7. prowadzenie oceny ryzyka w projekcie;
    8. przygotowanie programu przeglądów projektu;
  7. usługi doradcze w zakresie informatyki, w szczególności:
    1. kształtowanie, planowanie i rozwój architektury informatycznej i teleinformatycznej;
    2. rekomendowanie rozwiązań informatycznych realizujących cele biznesowe;
    3. kształtowanie, planowanie i rozwój wdrożeń, utrzymania, systemów wsparcia użytkowników systemów informatycznych;
    4. udział w kształtowaniu polityki bezpieczeństwa informatycznego;
  8. usługi doradcze w zakresie zapobiegania zjawiskom korupcyjnym i przestrzegania Kodeku Etyki Grupy Kapitałowej P., w szczególności:
    1. eliminacja zagrożeń i mechanizmów korupcyjnych;
    2. realizacja szkoleń antykorupcyjnych;
    3. prowadzenie prac Komisji ds. Etyki;
    4. prowadzenie prac zespołów etyki i procedur antykorupcyjnych;
    5. współpraca z organami administracji publicznej w zakresie realizacji polityki antykorupcyjnej Grupy P.;
  9. usługi w zakresie koordynacji polityki rachunkowości, w szczególności:
    1. opracowanie jednolitych zasad polityki rachunkowości w Grupie P.;
    2. organizowanie szkoleń w zakresie rachunkowości i cen transferowych;
    3. opracowywanie jednolitych zasad w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących cen transferowych w Grupie P.;
  10. monitorowanie realizacji projektów;
  11. inne usługi o charakterze wsparcia.



Za świadczenie Usług pośrednictwa P. jest uprawniona do otrzymania wynagrodzenia w postaci prowizji. Kwota tej prowizji obliczana jest na podstawie kwoty stanowiącej 5% od kwoty przychodów netto Spółki, ustalanych na zasadach opisanych w umowie. Rozliczenie tych usług odbywa się kwartalnie.

Wynagrodzenie za świadczenie Usług wsparcia jest ustalane na podstawie kwoty stanowiącej sumę kosztów poniesionych przez P. w związku ze świadczeniem Usług wsparcia oraz narzutu na tych kosztach. Rozliczenie tych usług odbywa się kwartalnie.

Oprócz faktur wystawianych przez P. z tytułu świadczenia Usług, Spółka posiada dokumentację dodatkową potwierdzającą wykonywanie przez P. Usług, w szczególności w formie zestawień, raportów z działań przeprowadzonych w P. w zakresie świadczenia Usług.

W piśmie z 6 sierpnia 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano następujące informacje:

C. sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT.

Nabywanie usług pośrednictwa oraz usług wsparcia od P. ma związek wyłącznie z prowadzoną przez C. sp. z o.o. działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.



W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że Spółka posiada prawo od odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie Usług przez P. na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 1, 1a oraz ust. 3a, 3b oraz ust. 4 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka posiada prawo od odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie Usług przez P. na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 1, 1a oraz ust. 3a, 3b oraz ust. 4 ustawy o VAT.

Prawo Spółki od odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez P., dokumentujących świadczenie Usług na rzecz Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od wartości dodanej. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Takie rozumienie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bardzo istotną wytyczną przy wykładni dyrektyw VAT w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE [„TSUE”]. W wielu orzeczeniach bowiem interpretowano regulacje dyrektyw VAT (co wpływało na rozumienie przepisów krajowych) w taki sposób, aby osiągnięta była neutralność podatku dla podatników. Nie można zatem odbierać prawa do odliczenia podatku naliczonego jedynie z powodu niespełnienia warunków formalnych, jakie prawo krajowe nakłada na podatników, jeśli tylko przyznanie w danej sytuacji podatnikowi prawa do odliczenia mieściłoby się w schemacie VAT.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika VAT (wykonującego czynności opodatkowane). Tylko bowiem podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Chodzi tutaj oczywiście o podatnika w tym rozumieniu, jakie przyjęte jest w dyrektywie, tj. o podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy. Status podatnika (wyjąwszy wyjątkowy przypadek związany z wewnątrzwspólnotową dostawą nowych środków transportu) związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że nawet w sytuacji, gdy nie doszło do rozpoczęcia działalności, a co więcej, nawet gdy jest jasne, że na skutek pewnych niezależnych od podatnika okoliczności nie dojdzie do rozpoczęcia tej działalności, same wydatki inwestycyjne związane z jej uruchomieniem należy uznać za działalność gospodarczą, z czym wiąże się prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego jest uprawnieniem podatnika. Nie ma on obowiązku korzystać z tego prawa. Odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego pozostaje całkowicie w gestii podatnika. Należy uznać, że tak jak podatnikowi pozostawiona jest swoboda co do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego w ogóle, tak samo podatnik może prawo to zrealizować częściowo. W związku z tym, że obniżenie podatku należnego o podatek naliczony jest uprawnieniem podatnika, organy podatkowe (skarbowe) nie mogą zastępować podatnika i określać zobowiązania podatkowego (nadwyżki podatku naliczonego nad należnym) z odliczeniem podatku naliczonego wbrew woli podatnika.

Dla prawa do odliczenia nie ma także znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług, w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane (np. zostały wykonane przez podatnika zwolnionego albo przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w tym charakterze). Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy których nabyciu naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. W tym przypadku bowiem nie występują oni w charakterze konsumentów zakupionych dóbr; VAT zaś obciąża właśnie konsumpcję.

Z uwagi na to, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Do problematyki związku pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi należy podchodzić racjonalnie, a przez analogię – odnieść tutaj część dorobku doktryny podatkowej w zakresie potrącalności kosztów uzyskania przychodu w podatkach dochodowych, w części dotyczącej „celowości” poniesienia kosztów. Co do zasady więc odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Należy również przyjąć, że nie można absolutyzować wymogu istnienia bezpośredniego związku jako warunku odliczenia podatku naliczonego. W niektórych przypadkach bowiem związek tego rodzaju nie występuje, chociaż nabyte towary i usługi niewątpliwie służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Przykładowo, w przypadku prowadzenia przez podatnika działalności wyłącznie opodatkowanej nie występuje żaden bezpośredni związek między np. usługą sprzątania biura czy też środkami czystości zakupionymi w celu jego posprzątania a wykonywaniem konkretnej czynności opodatkowanej. Niezaprzeczalnie jednak w dłuższej perspektywie czasowej posprzątanie biura związane jest z prowadzeniem działalności opodatkowanej. W związku z tym podatnikowi niewątpliwie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usługi sprzątania czy też środków czystości (towarów), chociaż nie występuje żaden bezpośredni związek między tym podatkiem (usługami czy też towarami, w których cenie zawarty był podatek naliczony) a konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Za trafny natomiast należy uznać pogląd WSA we Wrocławiu wyrażony w wyroku z 15 czerwca 2009 roku, sygn. I SA/Wr 1368/08, zgodnie z którym „prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją, czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika”.

Organy podatkowe, a w ślad za nimi podatnicy, ujmują prawo do odliczenia podatku naliczonego szeroko, dopuszczając nawet pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, który wprawdzie bezpośrednio nie przyczynia się do uzyskania obrotu, lecz przyczynia się do jego wzrostu poprzez ogólne oddziaływanie na działalność podatnika.



Niezależnie od istnienia związku pomiędzy podatkiem naliczonym a wykonywaniem czynności opodatkowanych pewna grupa podatników została pozbawiona prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zastrzeżenia zawarte są w art. 86 ust. 1 ustawy. Z przepisu tego wynika, że prawo do odliczenia podatku nie przysługuje:

  1. podatnikom wykonującym usługi taksówkowe, którzy opodatkowani są 3-procentowym ryczałtem podatkowym (art. 114 ustawy o VAT);
  2. podatnikom świadczącym usługi turystyki opodatkowane marżą względem usług, które zostały nabyte dla bezpośredniej korzyści konsumentów – nabywców usług (art. 119 ust. 4 ustawy o VAT);
  3. podatnikom handlującym towarami używanymi, dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi i antykami w zakresie, w jakim korzystają oni ze specjalnych zasad opodatkowania (art. 120 ust. 17 i 19 ustawy o VAT);
  4. prowadzącym działalność w zakresie handlu złotem inwestycyjnym co do niektórych czynności (art. 124 ustawy o VAT).



Zgodnie z art. 88 ust. 1, ust. 1a, ust. 3a oraz ust. 3b ustawy o VAT, prawo od odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje:

  1. w stosunku do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem: nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób oraz usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT;
  2. w odniesieniu do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT;
  3. w przypadku, gdy faktury i dokumenty celne zostały wystawione przez podmiot nieistniejący,
  4. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  5. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    • stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    • podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    • potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
  6. jeżeli faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  7. jeżeli wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności;
  8. jeżeli wystawiono duplikaty faktur wskazanych w pkt e) – h).



Mając na uwadze powyższe Spółka wskazuje, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem Usług pośrednictwa od P., gdyż te usługi bezpośrednio służą (są nakierowane) na wzrost sprzedaży opodatkowanej w związku z pozyskaniem nowych kontraktów, zleceń lub też utrzymania, renegocjacji posiadanych już kontraktów oraz zleceń. Usługi pośrednictwa świadczone przez P. są de facto usługami w zakresie wsparcia sprzedaży Spółki. Usługi pośrednictwa są rzeczywiście świadczone przez P. a Spółka posiada dowody poświadczające wykonanie tych Usług. Usługi wsparcia są dokumentowane fakturami wystawianymi przez P. z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%. Usługi pośrednictwa nie są jednocześnie świadczone w okolicznościach, w których na podstawie art. 88 ust. 1, ust. 1a, ust. 3a oraz ust. 3b ustawy o VAT, podatnik (Spółka) nie miałaby prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę poczynione powyżej uwagi, nabywanie przez Spółkę od P. Usługi wsparcia mają pośredni związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę i dają Spółce prawo od odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur P. dokumentujących świadczenie tych usług. Nabywanie Usług wsparcia przyczynia się pośrednio do wzrostu obrotów Spółki poprzez ogólne pozytywne oddziaływanie na działalność podatnika, w szczególności, jeśli weźmie się pod uwagę że Spółka działa na warunkach konkurencji. Takie usługi są niewątpliwie związane z funkcjonowaniem Spółki. Usługi wsparcia są rzeczywiście świadczone przez P. a Spółka posiada dowody poświadczające wykonanie tych Usług. Usługi wsparcia są dokumentowane fakturami wystawianymi przez P. z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%. Usługi wsparcia nie są jednocześnie świadczone w okolicznościach, w których na podstawie art. 88 ust. 1, ust. 1a, ust. 3a oraz ust. 3b ustawy o VAT, podatnik (Spółka) nie miałaby prawa do odliczenia podatku naliczonego.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.



Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy przy tym zauważyć, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie oraz w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.



Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. (uchylona),
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
  3. usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.



Zgodnie z art. 88 ust. 1a ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.

W myśl art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylony),
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony);
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony);
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.



Na mocy art. 88 ust. 3b ustawy, przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że na mocy umowy prowizyjnej i o świadczenie usług, P. świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi pośrednictwa i wsparcia. W ramach świadczenia usług pośrednictwa P. udostępnia Wnioskodawcy znaki towarowe oraz świadczy usługi w zakresie pozyskania nowych kontraktów. W ramach usług wsparcia P. świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi w zakresie administracji, bezpieczeństwa, działalności komunikacyjnej i promocyjnej, doradztwo strategiczne, doradztwo w zakresie innowacji i nowych technologii, usługi w zakresie zarządzania projektami, usługi doradcze w zakresie informatyki, usługi doradcze w zakresie zapobiegania zjawiskom korupcyjnym i przestrzegania Kodeku Etyki Grupy Kapitałowej P., usługi w zakresie koordynacji polityki rachunkowości, monitorowanie realizacji projektów oraz inne usługi o charakterze wsparcia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczenie usług pośrednictwa i wsparcia przez P. na rzecz Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 1, 1a oraz ust. 3a, 3b oraz ust. 4 ustawy.

Rozstrzygnięcie o prawie do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w wystawionych przez P. fakturach VAT wymaga uprzedniego rozważenia, czy opisane we wniosku usługi pośrednictwa i wsparcia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzystają ze zwolnienia.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.



W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Definicja ta jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie świadczone na rzecz innego podmiotu niebędące dostawą towarów, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Zatem przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powyższy przepis jest niejako dopełnieniem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i taka konstrukcja definicji usług ma na celu objęcie opodatkowaniem każdej transakcji wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów, przez co w ten sposób realizowana jest zasada powszechności opodatkowania.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z tym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby dane świadczenie uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.



Zatem przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest określenie, czy wykonano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie – jako usługa – podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji ma miejsce odpłatne świadczenie usług przez P., o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, która to czynność na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu tym podatkiem. W rozpatrywanej sprawie mamy bowiem do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie, które jest wykonywane pomiędzy dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieje bezpośredni beneficjent czynności. P. zobowiązuje się wykonać określone czynności na rzecz Wnioskodawcy, za które otrzymuje ustalone wynagrodzenie. Możliwe jest zatem zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez P. na rzecz Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla odpłatnych usług pośrednictwa i wsparcia, w związku z czym usługi te stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku.

Jak zostało wskazane powyżej, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.

Po dokonanej analizie okoliczności niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione. Wnioskodawca bowiem jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a nabyte usługi pośrednictwa oraz usługi wsparcia od P. jak zostało jednoznacznie wskazane we wniosku mają związek wyłącznie z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Ponadto jak twierdzi Wnioskodawca nabywane usługi nie są jednocześnie świadczone w okolicznościach w których na podstawie art. 88 ust. 1, ust. 1a, ust. 3a oraz ust. 3b ustawy o VAT, Spółka nie miałaby prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, skoro nie wystąpią wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczenie usług pośrednictwa i usług wsparcia przez P. na rzecz Wnioskodawcy.



Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.



Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.



Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj