Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.485.2021.2.AP
z 26 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2021 r. (data wpływu 12 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2021 r. (data wpływu 9 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia przychodów uzyskanych z hodowli roślin akwariowych i krewetek ozdobnych do właściwego źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia przychodów uzyskanych z hodowli roślin akwariowych i krewetek ozdobnych do właściwego źródła przychodów.

W dniu 9 lipca 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku, nadane w dniu 7 lipca 2021 r., na wezwanie Organu.

We wniosku, po jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 7 maja 2021 r., której przedmiotem jest świadczenie usług budowlach. Nie posiada statusu czynnego podatnika podatku VAT, zaś w zakresie podatku dochodowego przyjął formę opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi ewidencję przychodów.

Od września 2021 r. zamierza poszerzyć zakres prowadzonej działalności o hodowlę roślin akwariowych i krewetek ozdobnych akwariowych (słodkowodnych). Planowany roczny przychód ze sprzedaży roślin akwariowych i krewetek Wnioskodawca planuje osiągnąć na poziomie 70 000 zł.

Proces uprawy roślin akwariowych ma polegać na nabyciu materiału matecznego (małych sadzonek, nasion) oraz uprawie tych roślin na innych podłożach niż ziemia oraz żwir, a więc częściach martwych roślin - korzeniach drzew, łupinach orzecha kokosowego, rurkach bambusowych - oraz na kamieniach i siatkach ze stali nierdzewnej (są to typowe podłoża stosowane w akwarystyce). Sadzonki roślin oraz podłoża zakupione zostaną przez Wnioskodawcę. Podłoża oraz rośliny poddane zostaną procesowi dezynfekcji metodami stosowanymi w akwarystyce. Następnie odpowiednia ilość roślin zostanie osadzona na ww. podłożach, co umożliwi ukorzenienie się rośliny na podłożu oraz jej dalszy rozwój. Następnie, po zakończeniu procesu uprawy roślin (czas uprawy przekraczać będzie miesiąc) Wnioskodawca będzie prowadził ich sprzedaż - jako jeden produkt wraz z podłożem, na którym roślina była uprawiana.

Proces hodowli krewetek polegać będzie na zakupie krewetek akwariowych od innych hodowców. Po osiągnięciu wieku rozrodczego przez krewetki (okres dojrzewania krewetek wynosi powyżej dwóch miesięcy) dojdzie do ich samoistnego rozmnażania. Następnie, zwierzęta będą sprzedawane do indywidualnych odbiorców oraz do innych hodowli.

Z uwagi na biologiczne okresy wzrostu roślin, jak i krewetek ozdobnych, szacowany okres hodowli wyniesie odpowiednio:

  • dla roślin akwariowych - powyżej 1 miesiąca,
  • dla krewetek ozdobnych - powyżej 2 miesięcy.

Hodowla będzie prowadzona w zbiornikach akwariowych (szklanych), o łącznej objętości powyżej 700 dm3. Nieruchomość, na jakiej posadowiona będzie hodowla, nie ma charakteru rolnego. Wnioskodawca nie posiada gospodarstwa rolnego i nie jest rolnikiem w rozumieniu ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wnioskodawca będzie wykonywał wszystkie etapy związane z ww. uprawą i hodowlą osobiście.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy opisana działalność jest działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy działalność ta jest wyłączona z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy Wnioskodawca objęty będzie obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od sprzedaży ww. roślin akwariowych wraz z podłożem i krewetek?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1.

Opisana działalność polegająca na hodowli roślin akwariowych i krewetek ozdobnych winna być zakwalifikowana jako działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa”).

Oznacza to, że hodowla ta nie będzie stanowiła ani działalności gospodarczej, ani też działu specjalnego produkcji rolnej.

Art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie art. 2 ust. 2 ww. ustawy definiuje jak należy tu rozumieć działalność rolniczą. Działalnością tą jest „… działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin (tu: dotyczy ozdobnych roślin akwariowych),
  2. 2 miesiące dla pozostałych zwierząt (tu dotyczy krewetek ozdobnych akwariowych) - licząc od dnia nabycia.

Rośliny i krewetki sprzedawane przez Wnioskodawcę będą pochodziły, co do zasady, z własnej hodowli (zostaną wyhodowane z osobników matecznych u Wnioskodawcy w wyniku rozmnażania), a w przypadku, gdyby w początkowej fazie hodowli pochodziły z zakupu - okresy ich przechowywania będą dłuższe niż określone w cytowanym przepisie.

Zatem, planowana hodowla spełnia przesłanki wymagane do zakwalifikowania jej jako działalności rolniczej.

Ad. 2.

Opisana działalność nie kwalifikuje się do działów specjalnych produkcji rolnej, ponieważ nie została wymieniona w załączniku Nr 2 do ustawy, określającym ilościowe parametry, powyżej których dana działalność jest działem specjalnym produkcji rolnej - załącznik określa sposób płacenia podatku dochodowego zryczałtowanego w zależności od parametrów ilościowych. Brak wyszczególnienia w załączniku Nr 2 hodowli roślin akwariowych oraz krewetek ozdobnych akwariowych powoduje, że działalność ta zostaje wyłączona z działów specjalnych produkcji rolnej.

Ad. 3.

Opisana działalność nie podlega ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 2 ust. 2 i nie stanowi też działu specjalnego produkcji rolnej.

Działalność winna być zakwalifikowana do działalności rolniczej i jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, jako przychody z działalności rolniczej.

W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie objęty obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży krewetek i roślin akwariowych wraz z podłożem.

Interpretacje w podobnym przypadku wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi:

  • w dniu 27 czerwca 2013 r., Nr IPTPB1/415-235/13-4/KO,
  • w dniu 9 kwietnia 2014 r., Nr IPTPB1/415-57/14-2/MD,
  • w dniu 5 lutego 2016 r., IPTPB1/4511-723/15-3/MD,
  • w dniu 3 marca 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.9.2016.2.DJD.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał także w dniu 27 października 2017 r., interpretację Nr 0113-KDIPT2-1.4011.349.2017.1.MM.

Ww. interpretacje są zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej – art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Natomiast jak wynika z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”.

Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w Załączniku nr 2 do ustawy. Jeżeli wskazana w treści Załącznika uprawa, hodowla, czy też chów, przekracza rozmiary w nim wskazane, należy uznać, że uprawa ta, hodowla, czy też chów stanowią działy specjalne produkcji rolnej, a do uzyskiwanych z tego tytułu dochodów zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że skoro ustawodawca zdefiniował zarówno pojęcie działalności rolniczej, jak i działów specjalnych produkcji rolnej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem tych definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu. Oznacza to, że działalnością rolniczą dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem art. 2 ust. 3 ustawy) w stanie nieprzetworzonym, określonym jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. Z uwagi na to, że działy specjalne produkcji rolnej są rodzajem działalności rolniczej, muszą być spełnione przesłanki dla uznania działalności za rolniczą. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) – nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą.

Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 2 ust. 3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”.

Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w Załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik ten określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt, z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Jednocześnie informacje zawarte w tym Załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej.

Od dnia 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. rozmiary norm szacunkowych zostały określone na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2218).

Informacje zawarte w Załączniku nr 2 mają znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca od września 2021 r. zamierza poszerzyć zakres prowadzonej działalności o hodowlę roślin akwariowych i krewetek ozdobnych akwariowych (słodkowodnych). Planowany roczny przychód ze sprzedaży roślin akwariowych i krewetek Wnioskodawca planuje osiągnąć na poziomie 70 000 zł. Proces uprawy roślin akwariowych ma polegać na nabyciu materiału matecznego (małych sadzonek, nasion) oraz uprawie tych roślin na innych podłożach niż ziemia oraz żwir, a więc częściach martwych roślin - korzeniach drzew, łupinach orzecha kokosowego, rurkach bambusowych - oraz na kamieniach i siatkach ze stali nierdzewnej (są to typowe podłoża stosowane w akwarystyce). Sadzonki roślin oraz podłoża zakupione zostaną przez Wnioskodawcę. Podłoża oraz rośliny poddane zostaną procesowi dezynfekcji metodami stosowanymi w akwarystyce. Następnie odpowiednia ilość roślin zostanie osadzona na ww. podłożach, co umożliwi ukorzenienie się rośliny na podłożu oraz jej dalszy rozwój. Następnie, po zakończeniu procesu uprawy roślin (czas uprawy przekraczać będzie miesiąc) Wnioskodawca będzie prowadził ich sprzedaż - jako jeden produkt wraz z podłożem, na którym roślina była uprawiana. Proces hodowli krewetek polegać będzie na zakupie krewetek akwariowych od innych hodowców. Po osiągnięciu wieku rozrodczego przez krewetki (okres dojrzewania krewetek wynosi powyżej dwóch miesięcy) dojdzie do ich samoistnego rozmnażania. Następnie, zwierzęta będą sprzedawane do indywidualnych odbiorców oraz do innych hodowli.

Z uwagi na biologiczne okresy wzrostu roślin, jak i krewetek ozdobnych, szacowany okres hodowli wyniesie odpowiednio:

  • dla roślin akwariowych - powyżej 1 miesiąca,
  • dla krewetek ozdobnych - powyżej 2 miesięcy.

Hodowla będzie prowadzona w zbiornikach akwariowych (szklanych), o łącznej objętości powyżej 700 dm3. Nieruchomość, na jakiej posadowiona będzie hodowla, nie ma charakteru rolnego. Wnioskodawca nie posiada gospodarstwa rolnego i nie jest rolnikiem w rozumieniu ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wnioskodawca będzie wykonywał wszystkie etapy związane z ww. uprawą i hodowlą osobiście.

Wskazać należy, że uprawa roślin akwariowych oraz hodowla krewetek ozdobnych akwariowych nie zostały wymienione w Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej norm szacunkowych dochodu rocznego (wspomniany wyżej Załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzeń przyszłych stwierdzić należy, że przychody ze sprzedaży roślin akwariowych oraz krewetek ozdobnych akwariowych pochodzących z własnej hodowli, nieprzerobionych sposobem przemysłowym, są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, jako przychody z działalności rolniczej. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie objęty obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży roślin akwariowych oraz krewetek ozdobnych akwariowych.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli opis przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym, wydana interpretacja nie będzie chronić Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj