Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.289.2021.1.TK
z 19 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 23 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie ubiegać się o dofinasowanie zadania pn. „(…)” w ramach działania 10.2. „Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji” RPO 2014-2020.

Planowana inwestycja dotyczy przebudowy zdegradowanego boiska sportowego na boisko wielofunkcyjne przy PSP oraz rozbudowy centrum sportowo-rekreacyjnego przy OKiR o kompleks lekkoatletyczny i otwartą strefę aktywności.

Projekt obejmuje:

  • budowę bieżni prostej zakończoną skocznią do skoku w dal o szerokości 1,22 m i długości 40 m z nawierzchni poliuretanowej o łącznej powierzchni 48,8 m2,
  • budowę bieżni okrężnej 4 torowej z odcinkiem bieżni prostej o szerokości 4,88 m z nawierzchni poliuretanowej o łącznej powierzchni 1130,52 m2,
  • budowę rzutni do pchnięcia kulą z betonowym kołem do rzutu o powierzchni 5 m2 i polem rzutu z mączki ceglanej o powierzchni 121 m2,
  • rozmieszczenie elementów małej architektury – 16 osobowa wiata dla zawodników (2 szt.), kosze na śmieci (4 szt.),
  • rozmieszczenie oświetlenia wraz z monitoringiem,
  • wykonanie i wyposażenie placu zabaw oraz siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury,
  • ogrodzenie placu oraz uzupełnienie zieleni przy OKiR,
  • wykonanie montażu urządzeń małej architektury,
  • adaptacja boiska wielofunkcyjnego przy PSP oraz montaż nowego wyposażenia tego boiska.

Obszar oddziaływania inwestycji mieścić się będzie w granicach działek nr 4, 3/2, 2/10 i 2/11.

W ramach ww. zadania w 2021 r. jest opracowywane Studium Wykonalności Inwestycji i wniosek aplikacyjny. Rzeczowa realizacja projektu planowana jest na rok 2022.

Tereny, na których będzie realizowana inwestycja, są własnością Gminy. Boisko przy PSP jest i po zrealizowaniu projektu będzie w trwałym zarządzie Publicznej Szkoły Podstawowej, natomiast obiekty przy Ośrodku Kultury i Rekreacji zostaną przekazane tej jednostce w bezpłatne użytkowanie. Infrastruktura zrealizowana w ramach projektu będzie ogólnodostępna bezpłatnie w nieograniczonym zakresie i przeznaczona do pełnienia funkcji sportowo-rekreacyjnych dla wszystkich mieszkańców.

W wymienionych powyżej obiektach nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza, nie będą one wynajmowane.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu, wystawione na Gminę, nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Gmina i jednostki zarządzające infrastrukturą powstałą w ramach projektu (PSP i OKiR) nie będą również w wyniku realizacji tych zadań uzyskiwały żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny.

Gmina wykaże we wniosku o dofinansowanie dla obiektów wymienionych powyżej podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny do refundacji ze środków UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy podkreślić, iż Gmina oraz jednostki zarządzające infrastrukturą powstałą w ramach projektu (PSP i OKiR) nie będą pobierały opłat za korzystanie z infrastruktury objętej projektem pn. „(…)”.

Infrastruktura zrealizowana w ramach projektu będzie udostępniana nieodpłatnie.

Gmina oraz jednostki zarządzające infrastrukturą powstałą w ramach projektu (PSP i OKiR) korzystające i zarządzające mieniem, nie będą wynajmowały ww. obiektów, ani nie będą uzyskiwały żadnych innych przychodów, które generowałyby podatek należny.

Wykluczona jest zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania zaplanowane do realizacji w ramach projektu należą do katalogu zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, w szczególności w zakresie:

  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10) ww. ustawy;
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Ponadto, stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Gmina zatem nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowego zakresu zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10 cyt. przepisu);
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15 powołanego przepisu).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinasowanie zadania pn. „(…)” w ramach działania 10.2. „Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji” RPO 2014-2020.

Planowana inwestycja dotyczy przebudowy zdegradowanego boiska sportowego na boisko wielofunkcyjne przy PSP oraz rozbudowy centrum sportowo-rekreacyjnego przy OKiR o kompleks lekkoatletyczny i otwartą strefę aktywności.

Projekt obejmuje:

  • budowę bieżni prostej zakończoną skocznią do skoku w dal o szerokości 1,22 m i długości 40 m z nawierzchni poliuretanowej o łącznej powierzchni 48,8 m2,
  • budowę bieżni okrężnej 4 torowej z odcinkiem bieżni prostej o szerokości 4,88 m z nawierzchni poliuretanowej o łącznej powierzchni 1130,52 m2,
  • budowę rzutni do pchnięcia kulą z betonowym kołem do rzutu o powierzchni 5 m2 i polem rzutu z mączki ceglanej o powierzchni 121 m2,
  • rozmieszczenie elementów małej architektury – 16 osobowa wiata dla zawodników (2 szt.), kosze na śmieci (4 szt.),
  • rozmieszczenie oświetlenia wraz z monitoringiem,
  • wykonanie i wyposażenie placu zabaw oraz siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury,
  • ogrodzenie placu oraz uzupełnienie zieleni przy OKiR,
  • wykonanie montażu urządzeń małej architektury,
  • adaptacja boiska wielofunkcyjnego przy PSP oraz montaż nowego wyposażenia tego boiska.

Obszar oddziaływania inwestycji mieścić się będzie w granicach działek nr 4, 3/2, 2/10 i 2/11.

W ramach ww. zadania w 2021 r. jest opracowywane Studium Wykonalności Inwestycji i wniosek aplikacyjny. Rzeczowa realizacja projektu planowana jest na rok 2022.

Tereny, na których będzie realizowana inwestycja, są własnością Gminy. Boisko przy PSP jest i po zrealizowaniu projektu będzie w trwałym zarządzie Publicznej Szkoły Podstawowej, natomiast obiekty przy Ośrodku Kultury i Rekreacji zostaną przekazane tej jednostce w bezpłatne użytkowanie. Infrastruktura zrealizowana w ramach projektu będzie ogólnodostępna bezpłatnie w nieograniczonym zakresie i przeznaczona do pełnienia funkcji sportowo-rekreacyjnych dla wszystkich mieszkańców.

W wymienionych powyżej obiektach nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza, nie będą one wynajmowane.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu, wystawione na Gminę, nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Gmina i jednostki zarządzające infrastrukturą powstałą w ramach projektu (PSP i OKiR) nie będą również w wyniku realizacji tych zadań uzyskiwały żadnych przychodów, które generowałyby podatek należny.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w trakcie realizacji zadania pn. „(…)”, jak i po jego zakończeniu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że boisko przy PSP jest i po zrealizowaniu projektu będzie w trwałym zarządzie Publicznej Szkoły Podstawowej, natomiast obiekty przy Ośrodku Kultury i Rekreacji zostaną przekazane tej jednostce w bezpłatne użytkowanie. Infrastruktura zrealizowana w ramach projektu będzie ogólnodostępna bezpłatnie w nieograniczonym zakresie i przeznaczona do pełnienia funkcji sportowo-rekreacyjnych dla wszystkich mieszkańców. W obiektach nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza i nie będą one wynajmowane. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu, wystawione na Gminę. Wydatki nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w trakcie realizacji zadania pn. „(…)”, jak i po jego zakończeniu, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT związanego z jego realizacją.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj