Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.529.2021.1.JM
z 26 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lipca 2021 r. (data wpływu 8 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z ewidencjonowania dostawy towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej i zaprzestania dokumentowania paragonami fiskalnymi w postaci papierowej ww. sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

8 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z ewidencjonowania dostawy towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej i zaprzestania dokumentowania paragonami fiskalnymi w postaci papierowej ww. sprzedaży.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

… (dalej: Wnioskodawca) prowadzi sprzedaż towarów m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej klasyfikowaną wg PKD 46.18.Z – Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów. W tym celu wykorzystuje platformy sprzedażowe m.in. A, B. Sprzedawane towary nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zakupy przez klientów (dalej: Klient) są realizowane bez konieczności rejestracji czy obowiązku założenia konta. Klienci mają także możliwość złożenia zamówienia telefonicznego pod wskazanym na platformie sprzedażowej numerem telefonu. Zamówione towary, w zależności od wybranej przez Klienta opcji dostawy, są dostarczane na terenie kraju za pośrednictwem kuriera na wskazany adres, do wybranego Punktu Odbioru, wskazanego Paczkomatu lub poprzez doręczenie paczki.

Płatność za zakupiony towar jest zrealizowana według wyboru Klienta:

  1. za pobraniem – poprzez zapłatę gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę na adres wskazany przez Klienta (pobrana kwota jest wpłacana następnie przez kuriera na rachunek bankowy Wnioskodawcy);
  2. w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą kredytową (płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem specjalistycznego operatora płatniczego);
  3. za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych typu 1, 2, 3 czy oferującego usługę typu: kup teraz-zapłać później.

Zapłata jest zazwyczaj realizowana przez Klienta, który złożył zamówienie. Chociaż zdarzają się sytuacje, w których zapłaty za zamówienie w imieniu Klienta dokonuje inna osoba. W każdym jednak przypadku Wnioskodawca ma możliwość zidentyfikowania, jakiego konkretnego zamówienia wpłata dotyczy. Wnioskodawca ma pełną możliwość sparowania otrzymanej na rachunek bankowy wpłaty ze sprzedażą zamówionych towarów na rzecz konkretnego Klienta np. przy płatności on-line w tytule przelewu bankowego Klient podaje numer identyfikacyjny zamówienia, który jest przypisany wyłącznie do określonego zakupu dokonanego przez Klienta.

Tym samym na podstawie dokumentacji i prowadzonej ewidencji, Wnioskodawca ma możliwość ustalenia, jakiego konkretnego zamówienia dotyczy wpłata wpływająca na rachunek Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została zrealizowana (dane nabywcy i adres znajdują się w dowodzie wpłaty).

Jak dotychczas, Wnioskodawca realizując sprzedaż na rzecz Klienta dokumentuje transakcję paragonem fiskalnym w formie papierowego wydruku, który jest wysyłany do Klienta wraz z towarem. Na wyraźną prośbę Klienta, do paragonu Wnioskodawca wystawia fakturę. Z uwagi jednak na uciążliwość procesu, Wnioskodawca rozważa zmianę ww. zasadę dokumentowania sprzedaży na rzecz Klienta. Mianowicie, zamierza przejść na model rozliczeń, w ramach którego będzie otrzymywał w całości zapłatę za dostawę towarów realizowaną w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub banku (też SKOK) tj. na rachunek bankowy lub na rachunek Wnioskodawcy w SKOK. W prowadzonej ewidencji i dokumentacji Wnioskodawca będzie miał możliwość wskazania odrębności płatności dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym, w przypadku otrzymywania zapłaty:

  1. za pobraniem – gdzie zapłata realizowana jest gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę, a następnie pobrana kwota jest wpłacana przez kuriera na rachunek bankowy Wnioskodawcy,
  2. w formie przedpłaty (poprzez płatność on-line) – gdzie zapłata jest realizowana np. przelewem bankowym lub kartą kredytową (płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem serwisu płatności),
  3. za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych – gdzie płatność jest realizowana przez operatora systemu np. „kup teraz-zapłać później”.

Wnioskodawca zamierza też w przyszłości wprowadzić ewidencjonowanie sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych on-line i nie drukować paragonów przez drukarkę fiskalną, ale w zamian dostarczać Klientowi paragon fiskalny drogą elektroniczną na wskazany przez Klienta adres e-mail lub konto Klienta na portalu sprzedażowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do rezygnacji z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wskazanych powyżej przypadków sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie on-line lub telefonicznie oraz zaprzestać dokumentowania tych transakcji paragonami fiskalnymi w wersji papierowej przesyłanymi wraz z zamówieniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i planowane działanie, w szczególności obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Fransów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519), zdaniem Wnioskodawcy w planowanym działaniu zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a mianowicie:

  • Wnioskodawca będzie otrzymywał w całości zapłatę za dostawę towarów realizowaną w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK) w każdym z wymienionych przypadkach zapłaty;
  • Wnioskodawca ma możliwość powiązania otrzymywanej na rachunek bankowy wpłaty ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta;
  • towary sprzedawane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem platform sprzedażowych nie stanową towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Uzasadnienie stanowiska

Na podstawie art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej uVAT) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Tym samym, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności podatkowej co do zasady są zobligowani do ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (zwanego dalej „Rozporządzeniem ws. Kas”).

Stosownie do § 6 ust. 1 wskazanego aktu prawnego, podatnicy, prowadząc ewidencję:

  • wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12 (§ 6 ust. 1 pkt 1),
  • w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty) (§ 6 ust. 1 pkt 2):
    1. w gotówce – wystawiają i wydają nabywcy bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
    2. za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem – wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie późnej niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.


W niektórych jednak przypadkach możliwe jest zastosowanie zwolnienia z ww. obowiązku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie ws. zwolnień). Na mocy wskazanego aktu, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia ws. zwolnień. Tym samym, dostawy towarów i świadczenie usług wskazane w ww. załączniku do Rozporządzenia ws. zwolnień podlegają zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji. Przy czym, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia ws. zwolnień zwolnienie to stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 Rozporządzenia ws. zwolnień). W poz. 36 załącznika do Rozporządzenia ws. Zwolnień wyszczególniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Warunkiem zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestracji przy użyciu kasy fiskalnej jest łączne spełnienie następujących warunków:

  1. sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych została dokonana w systemie wysyłkowym;
  2. zapłata za sprzedaż w całości została wpłacona za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika (dostawcy) lub na jego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
  3. sprzedawca prowadzi ewidencję i posiada dowody dokumentujące zapłatę, które potwierdzają łącznie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła ww. zapłata i na czyją rzecz została dokonana (z dokumentacji muszą wynikać dane nabywcy, w tym jego adres).

Ustawodawca nie zdefiniował w Rozporządzeniu ws. zwolnień pojęcia „dostawy towarów w systemie wysyłkowym”. Niemniej tego rodzaju sprzedaż ma miejsce w przypadku, gdy klient zamawia towary (przez Internet lub telefonicznie) z obowiązkiem dostarczenia ich do miejsca, w którym dokona odbioru tych towarów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego „wysyłka” to „wysłanie czegoś”, „to, co się wysyła” (dostępny przez:, https:….html). Wysyłać oznacza zaś m.in. „przekazać coś komuś za pośrednictwem poczty, urządzeń technicznych lub jakiejś osoby” (dostępny przez: htps://……html). Ta forma dostaw towarów jest zatem różna od sprzedaży realizowanej stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy. Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej dotyczy zatem również dostaw towarów w systemie wysyłkowym, w tym również dostarczanych za pośrednictwem firmy zewnętrznej trudniącej się wysyłką lub transportem towarów. Potwierdza to m.in. interpretacja z 8 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.15.2019.1.MN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość zastosowania takiego zwolnienia, w przypadku gdy dostawy towarów są realizowane przesyłkami pocztowymi lub kurierskimi. Z kolei w interpretacji z 8 października 2015 r., sygn. IPPP2/4512-770/15-3/KOM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odniósł się do usługi Paczka C, wskazując że taka forma dostawy mieści się w zakresie sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z obowiązku fiskalizacji. Co więcej, organy podatkowe aprobują stosowanie zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej do przypadków sprzedaży wysyłkowej, w ramach której towar jest dostarczany przez firmy transportowe/przewozowe (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 7 stycznia 2016 r. sygn. IPTPP3/4512-488/15-2/BM czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 17 marca 2015 r. sygn. ITPP1/443-1588/14/AJ). Tym samym Wnioskodawca również stoi na stanowisku, że dla określenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej nieistotne jest miejsce dostarczenia towarów (kiosk, paczkomat czy też inne miejsce wskazane przez Klienta jako właściwe do doręczenia zamówionych towarów).

Odnosząc się do sposobu zapłaty za zamówiony towar Wnioskodawca stoi na stanowisku, że tzw. szybkie przelewy wykonywane przez platformy, są tylko innym rodzajem przelewów realizowanych za pośrednictwem platform płatniczych zamiast banku, jednakże każdorazowo z wykorzystaniem rachunków bankowych stron transakcji. Z tą jeszcze różnicą, że aby dokonać płatności klient nie musi logować się na bezpośrednią stronę swojego banku.

Dodatkowo, jeżeli w tytule przelewu zostanie wskazany nabyty towar, którego dotyczy zapłata, spełniona zostanie przesłanka wykazania na czego konkretnie dotyczy zapłata, na czyją rzecz i kto jej dokonał. Analogicznie jest w przypadku płatności dokonywanych przez Klienta na konto kolektowe Wnioskodawcy prowadzone przez platformę sprzedażową, z którego to następnie, z uzgodnioną częstotliwością zebrane środki trafiają zbiorczo na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W dalszym jednak ciągu zachowana jest możliwość identyfikacji przez Wnioskodawcę tytułów płatności oraz Klientów. Podobnie w przypadku przesyłek pobraniowych. W takich przypadkach to firma kurierska po pobraniu należności od Klienta, dokonuje zapłaty za zamówione towary najczęściej w formie zbiorczej płatności. Również w przypadku tego rodzaju płatności, dla skorzystania z ww. zwolnienia wymagane jest, aby w przelewie były wskazane transakcje pozwalające zidentyfikować sprzedanie towarów, ich ceny oraz nabywcy. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają rozliczne interpretacje wydane przez organy skarbowe, w których uznają za zapłatę dokonaną za pośrednictwem banku płatności realizowane w systemach. W konsekwencji płatności zrealizowane w tych systemach, w opinii fiskusa, pozwalają na skorzystanie ze zwolnień wynikających z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia ws. zwolnienia z kas. Takie zdanie wyrazili m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 25 lutego 2015 r., nr IPPP2/443-1242/14-2/RR czy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2018 r., nr 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ. Organ w ostatniej z nich wskazał, że zapłata dokonana w ten sposób „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto bankowe nabywcy.

Wydanie paragonu może nastąpić – stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 uVAT – w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu. Wnioskodawca w opisie stanu przyszłego wskazał, że zamierza również dokonywać sprzedaży z wykorzystaniem kas on-line, spełniających warunki określone w art. 111 ust. 6a uVAT. W konsekwencji, zamierza również wprowadzić zmiany dotyczące zasad sprzedaży w kanale sprzedaży przez internet w tym zakresie. Zasadniczo zmiana będzie dotyczyć zasad dokumentowania tej sprzedaży tj. Klientowi będzie doręczany drogą elektroniczną (poczta elektroniczna) paragon elektroniczny z wykorzystaniem profesjonalnej aplikacji. Każdy klient sklepu internetowego będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (konsument), po zapoznaniu się i akceptacji odpowiedniego regulaminu zawierającego zgodę na doręczenie paragonu w formie elektronicznej np. w formie wiadomości e-mail lub wiadomości na konto klienta w sklepie internetowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ww. regulacji w przedstawionym opisie stanu przyszłego, będzie on uprawniony do wystawiania paragonów elektronicznych w sytuacji dysponowania kasą fiskalną on-line spełniających wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumenta i których funkcjonalność będzie potwierdzona przez Główny Urząd Miar, a klienci będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, po uprzedniej akceptacji regulaminu, wyrażą jednocześnie zgodę na przesyłanie paragonu w postaci elektronicznej w sposób z nimi uzgodniony np. na wskazany adres e-mail lub konto klienta np. w sklepie internetowym lub platformie sprzedażowej. Tym samym również w takiej sytuacji Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku wydruku paragonu w wersji papierowej. Powyższe podejście potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 22.04.2021 r. sygn. 0114-KDIDP1-3.4012.81.2021.2.ISK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

  1. w postaci papierowej lub
  2. za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 2519, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W tym celu wykorzystuje platformy sprzedażowe m.in. A, B. Klienci mają także możliwość złożenia zamówienia telefonicznego pod wskazanym na platformie sprzedażowej numerem telefonu. Zamówione towary, w zależności od wybranej przez Klienta opcji dostawy, są dostarczane na terenie kraju za pośrednictwem kuriera na wskazany adres, do wybranego Punktu Odbioru, wskazanego Paczkomatu lub poprzez doręczenie paczki. Sprzedawane towary nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Płatność za zakupiony towar jest zrealizowana według wyboru Klienta:

  1. za pobraniem – poprzez zapłatę gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę na adres wskazany przez Klienta (pobrana kwota jest wpłacana następnie przez kuriera na rachunek bankowy Wnioskodawcy);
  2. w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą kredytową (płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem specjalistycznego operatora płatniczego);
  3. za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych czy oferującego usługę typu: kup teraz-zapłać później.

W każdym przypadku Wnioskodawca ma możliwość zidentyfikowania, jakiego konkretnego zamówienia wpłata dotyczy. Wnioskodawca ma pełną możliwość sparowania otrzymanej na rachunek bankowy wpłaty ze sprzedażą zamówionych towarów na rzecz konkretnego Klienta. Na podstawie dokumentacji i prowadzonej ewidencji, Wnioskodawca ma możliwość ustalenia, jakiego konkretnego zamówienia dotyczy wpłata wpływająca na rachunek Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została zrealizowana.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do rezygnacji z ewidencjonowania dostawy towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej i zaprzestania dokumentowania paragonami fiskalnymi w postaci papierowej ww. sprzedaż.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy prawa wskazać należy, że w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

W rozpatrywanej sprawie dostawa towarów będzie odbywać się w systemie wysyłkowym (towary są dostarczane za pośrednictwem kuriera), Wnioskodawca całość zapłaty otrzymuje na rachunek bankowy (pobrana kwota jest wpłacana przez kuriera na rachunek bankowy Wnioskodawcy, płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem specjalistycznego operatora płatniczego lub za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych czy oferującego usługę typu: kup teraz-zapłać później), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (na podstawie dokumentacji i prowadzonej ewidencji, Wnioskodawca ma możliwość ustalenia, jakiego konkretnego zamówienia dotyczy wpłata wpływająca na rachunek Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została zrealizowana). Przy czym, co istotne przedmiotem dostawy nie będą towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Wnioskodawca będzie miał zatem prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów realizowanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym prowadzona w przedstawiony sposób, będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2021 r.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro opisana we wniosku sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym prowadzona w przedstawiony sposób, będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to Wnioskodawca będzie miał prawo do rezygnacji z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania, drukowania, a także wydawania nabywcom towarów paragonów fiskalnych w postaci papierowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, w szczególności kwestie dotyczące możliwości dokumentowania sprzedaży paragonów w postaci elektronicznych i ich przesyłania nabywcom towarów oraz dostaw towarów w systemie wysyłkowym nierealizowanych pocztą lub przesyłkami kurierskimi, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, że zamówione towary, w zależności od wybranej przez Klienta opcji dostawy, są dostarczane na terenie kraju za pośrednictwem kuriera na wskazany adres, do wybranego Punktu Odbioru, wskazanego Paczkomatu lub poprzez doręczenie paczki. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj