Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.509.2021.3.ASY
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 27 lipca 2021 r. (data wpływu 2 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z dokonywanymi zakupami i usługami bieżącymi i inwestycyjnymi w związku z realizacją projektu pn.: „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z dokonywanymi zakupami i usługami bieżącymi i inwestycyjnymi w związku z realizacją projektu pn.: „….”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 lipca 2021 r. (data wpływu 2 sierpnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.509.2021.1.ASY.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

…. Park Narodowy, zwany dalej Parkiem zawarł umowę w okresie 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. na realizację projektu z Administracją Samorządu …. nr …. dnia 23 lutego 2021 r.: „….” w ramach Programu …. 2014-2020 ze środków EFRR.

Realizacja projektu przyczyni się do dialogu międzykulturowego i zwiększenia aktywności obiektów kultury i dziedzictwa przyrodniczego w regionie transgranicznym poprzez rozwój bliższych powiązań kulturowych i zrównoważonemu podejściu do turystyki.

Projekt realizowany jest na obszarze …..

W ramach umowy przeprowadzone będą następujące działania:

  1. restauracja i rozbudowa …., w której mieści się wystawa etnograficzna „….”,
  2. ochrona i konserwacja eksponatów i aranżacja nowej wystawy,
  3. zagospodarowanie terenu wokół budynku (ogrodzenie, ujęcie wody, ogródki),
  4. dostosowanie obiektu do zwiedzania przez osoby niepełnosprawne,
  5. seria zajęć edukacyjnych online z zakresu wytwarzania tradycyjnych pamiątek, zabawek, produktów i kuchni regionalnej,
  6. działania i wydawnictwa promocyjne (w tym: artykuły, zaprojektowanie i wydrukowanie ulotek promocyjnych, bilbordu i tablic),
  7. zarządzanie projektem (w tym: koszty zespołu zarządzającego, koszty biurowe i administracyjne, diety, wydatki na wyposażenie).

…. Park Narodowy jest formą ochrony przyrody. W ramach wykonywania działalności uzyskuje m.in. dochody:

  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zw. z VAT) oraz inne cele niż mieszkaniowe (23% VAT),
  • z tytułu opłat za wstęp na teren …PN (8%); z tytułu amatorskiego połowu ryb (23%),
  • z tytułu udostępniania parku w celach edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych (23%);
  • sprzedaż drewna opałowego i pozostałego ( 23% VAT).

W piśmie uzupełniającym z 27 lipca 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. …. Park Narodowy jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. …. Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305).
  3. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn.: „….” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.
  4. Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wystawiane na …. Park Narodowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy …. Parkowi Narodowemu posiadającemu status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w jakiejkolwiek formie w związku z dokonywanymi zakupami i usługami bieżącymi i inwestycyjnymi dotyczącymi umowy z Administracją Samorządu …. nr …. dnia 23 lutego 2021 r.: „….” w ramach Programu …. 2014-2020 ze środków EFRR?

Stanowisko Wnioskodawcy:

…. Park Narodowy nie ma prawa do odliczania i zwrotu podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach umowy grantowej z Administracją Samorządu ….nr …. dnia 23 lutego 2021 r.: „….”.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z póź. zmianami o podatku od towarów i usług dające możliwość odliczenia od podatku naliczonego, który był związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego nie mogą być zastosowane. Realizowana umowa z Administracją Samorządu …. nr …. dnia 23 lutego 2021 r.: „….” nie jest związana z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Sposób i termin zwrotu podatku VAT określony został w przepisach art. 87 ust. 2-10a ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego powstały wątpliwości Wnioskodawcy co do prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w jakiejkolwiek formie w związku z dokonywanymi zakupami i usługami bieżącymi i inwestycyjnymi dotyczącymi umowy z Administracją Samorządu …. nr …. dnia 23 lutego 2021 r.: „….” w ramach Programu ….2014-2020 ze środków EFRR.

Wnioskodawca wyjaśnił, że przeprowadzone będą następujące działania:

  • restauracja i rozbudowa budynku dawnej stodoły przy leśniczówce w …., w której mieści się wystawa etnograficzna „….”,
  • ochrona i konserwacja eksponatów i aranżacja nowej wystawy,
  • zagospodarowanie terenu wokół budynku (ogrodzenie, ujęcie wody, ogródki),
  • dostosowanie obiektu do zwiedzania przez osoby niepełnosprawne,
  • seria zajęć edukacyjnych online z zakresu wytwarzania tradycyjnych pamiątek, zabawek, produktów i kuchni regionalnej,
  • działania i wydawnictwa promocyjne (w tym: artykuły, zaprojektowanie i wydrukowanie ulotek promocyjnych, bilbordu i tablic),
  • zarządzanie projektem (w tym: koszty zespołu zarządzającego, koszty biurowe i administracyjne, diety, wydatki na wyposażenie).

Jednocześnie Wnioskodawca podał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą wystawiane na niego, a nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu pn.: „….” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

Jak już zostało wyjaśnione rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.

W konsekwencji – mimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT – nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego działania Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj