Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.132.2021.1.AS
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 maja 2021 r. (data wpływu 12 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 11 maja 2021 r. (data wpływu 20 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skuteczności zmiany roku podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


12 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skuteczności zmiany roku podatkowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


X S.A. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Spółka jest za dzień złożenia Wniosku zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

Działalność Wnioskodawcy dotyczy w szczególności sprzedaży hurtowej pozostałych maszyn i urządzeń biurowych (PKD 46.66.Z).


Zmiana roku obrotowego


Uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników sporządzoną w formie aktu notarialnego z 25 marca 2021 r. dokonano zmiany roku podatkowego i obrotowego poprzez zmianę umowy Spółki. Poprzedni rok podatkowy Spółki trwał od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2021 r. Zmieniony w dniu 25 marca 2021 r. w umowie spółki następny rok podatkowy (obrotowy) Spółki trwa dziewiętnaście kolejnych miesięcy kalendarzowych licząc od 1 kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. Następny rok obrotowy Spółki ma natomiast pokrywać się z rokiem kalendarzowym.

Spółka postanowiła, że pierwszy rok podatkowy po zmianie rozpocznie się od 1 kwietnia 2021 r. i zakończy w dniu 31 grudnia 2022 r.


Wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym („KRS”) został złożony przez Spółkę w dniu 25 marca 2021 r.

W dniu 29 kwietnia 2021 r. sąd rejestrowy wydał postanowienie o zmianie wpisu w KRS dotyczącego roku podatkowego Spółki.

Spółka zamierza w zeznaniu rocznym, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, poinformować właściwego dla Spółki naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT. Dla Spółki termin na złożenie zeznania rocznego za okres 1 kwietnia 2020 r. - 31 marca 2021 r. upływa 30 czerwca 2021 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Spółka skutecznie dokonała zmiany roku obrotowego, tzn., że pierwszy po zmianie rok podatkowy trwa od 1 kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r., a kolejne lata podatkowe będą obejmować dany rok kalendarzowy, tj. okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym doszło do skutecznej zmiany roku podatkowego Spółki, a tym samym pierwszy po zmianie rok podatkowy trwa od 1 kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r., a kolejne lata podatkowe będą obejmować dany rok kalendarzowy, tj. okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym doszło do skutecznej zmiany roku podatkowego Spółki, a tym samym pierwszy po zmianie rok podatkowy rozpoczął się 1 kwietnia 2021 r. i skończy się 31 marca 2022 r., natomiast każdy kolejny rok podatkowy Wnioskodawcy będzie trwał od 1 stycznia do 31 grudnia następnego roku.

W myśl z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.


Natomiast, jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy o CIT, w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.


Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT, o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.


W świetle powyższych przepisów, istnieje możliwość zmiany roku obrotowego (podatkowego) w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem spełnienia następujących przesłanek:

  1. przyjęcia roku podatkowego innego niż kalendarzowy, co musi wynikać z postanowienia zamieszczonego w umowie spółki (statucie) albo innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe,
  2. o zmianie umowy spółki dotyczącej zmiany roku podatkowego trzeba powiadomić właściwy urząd skarbowy w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.


Z przepisów wynika również, że pierwszy rok podatkowy po zmianie nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe,

Początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego i rok ten kończy się w ostatnim dniu nowo przyjętego roku podatkowego.


Zgodnie z art. 430 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 z późn. zm.; „KSH”), zmiana statutu wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru. Natomiast jak stanowi art. 430 § 2 KSH, zmianę statutu zarząd zgłasza do sądu rejestrowego. Zgłoszenie zmiany statutu nie może nastąpić po upływie trzech miesięcy od dnia powzięcia uchwały przez walne zgromadzenie.


Odnosząc powyższe uwagi do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, że wszystkie przesłanki wynikające z przywołanych wyżej przepisów zostały w przedmiotowej sprawie spełnione. Wynika to przede wszystkim z następujących okoliczności:

  1. zmiana roku obrotowego Spółki zostanie dokonana przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego,
  2. w zeznaniu rocznym składanym za poprzedni rok obrotowy (rozpoczęty 1 kwietnia 2020 r. i zakończony 31 marca 2021 r.) Wnioskodawca zamierza poinformować właściwy urząd skarbowy o zmianie roku obrotowego.


W świetle powyższych rozważań Wnioskodawca podkreślił, że ustawodawca nie wprowadził w ustawie o CIT dodatkowych warunków formalnych niezbędnych do zmiany roku podatkowego podatnika.


W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy, za warunek dokonania skutecznej zmiany roku podatkowego nie może zostać uznany warunek zarejestrowania w KRS uchwały zmieniającej umowę lub statut Spółki do końca bieżącego roku podatkowego Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z regułą wykładni przepisów wyrażoną łacińską paremią: „Lege non distinguente nec nostrum est distinguere” (tam, gdzie ustawa nie rozróżnia, nie naszą jest rzeczą wprowadzać rozróżnianie) brak jest podstaw do tego, aby stosować wykładnię rozszerzającą i uzależniać możliwość dokonania skutecznej zmiany roku podatkowego od dodatkowego warunku w postaci zarejestrowania w KRS uchwały zmieniającej umowę lub statut Spółki.

Wnioskodawca podkreślił, że jego zdaniem warunek ten celowo nie został wprowadzony do ustawy o CIT. W ocenie Wnioskodawcy, brak jest bowiem podstaw do uzależniania sytuacji podatnika od działań zewnętrznych organów sądowych, których szybkość działania nie jest w jakikolwiek sposób zależna od działań podatnika i których skutków ewentualnej opieszałości podatnik nie jest w stanie uniknąć nawet przy zachowaniu najwyższej staranności. Praca sądów jest szczególnie zakłócona wobec panującej pandemii COVID-19, co niewątpliwie wpływa na decyzje biznesowe podejmowane w Spółce.

W świetle powyższych rozważań, Spółka stoi na stanowisku, iż na gruncie ustawy o CIT skuteczna zmiana roku podatkowego ma miejsce w sytuacji, kiedy do końca dotychczasowego roku podatkowego (obrotowego) zostanie podjęta stosowna uchwała o zmianie umowy lub statutu spółki. Fakt podjęcia takiej uchwały powinien być później zgłoszony właściwemu organowi podatkowemu, nie później niż w zeznaniu rocznym CIT-8.


Niewątpliwie, uchwała o zmianie umowy lub statutu spółki w zakresie zmiany jej roku obrotowego powinna również zostać zgłoszona do rejestracji w KRS, jednak zarówno termin tego zgłoszenia, jak również termin jej rejestracji, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 8 ust. 3 ustawy o CIT, jest nieistotny dla skuteczności zmiany roku podatkowego na gruncie ustawy o CIT. Istotna jest natomiast okoliczność, by zgłoszenie zmian do właściwego urzędu skarbowego zostało poprzedzone zarejestrowaniem zmian w KRS.


Powyższe stanowisko zostało m.in. potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych:

  1. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 grudnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.365.2020.1.JF,
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.30.2019.1.MM,
  3. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 kwietnia 2016 r., sygn. ITPB3/4510-94/16/PS,
  4. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 marca 2015 r., sygn. IBPBI/2/423-1493/14/BG;
  5. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. ILPB3/423-100/13-2/JG;
  6. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2013 r., sygn. IPPB3/423-971/12-2/PK1;
  7. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 lutego 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-1454/12/AP.


Wnioskodawca podkreślił, że w jednej z ww. interpretacji indywidualnych organ upoważniony do ich wydawania potwierdził, że dla skuteczności zmiany roku obrotowego wystarczy, że rejestracja uchwały Spółki o zmianie roku obrotowego zostanie zarejestrowana przed złożeniem zawiadomieni do urzędu skarbowego:

„Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników sporządzoną w formie aktu notarialnego z 25 czerwca 2018 r. dokonano zmiany roku podatkowego i obrotowego poprzez zmianę umowy Spółki. Dotychczasowy rok podatkowy Spółki trwał od 1 lipca danego roku do ostatniego dnia czerwca następującego po danym roku. Zmieniony rok podatkowy Spółki trwa dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych licząc od 1 kwietnia do 31 marca. Spółka postanowiła, że pierwszy rok podatkowy po zmianie rozpocznie się 1 lipca 2018 r., a zakończy 31 marca 2020 r. Wniosek o zmianę wpisu w KRS został wniesiony przez Spółkę 25 czerwca 2018 r. W dniu 11 lipca 2018 r. sąd rejestrowy wydał postanowienie o zmianie wpisu w KRS dotyczącego roku podatkowego Spółki. Zawiadomienie o zmianie roku podatkowego zostało wysłane za pośrednictwem Poczty Polskiej do naczelnika urzędu skarbowego w dniu 13 lipca 2018 r. za potwierdzeniem odbioru. [...] Ustawodawca wskazał zatem, że dla skuteczności zmiany roku podatkowego stosowna uchwała w przedmiocie zmiany umowy/statutu/innego dokumentu w zakresie roku podatkowego musi być podjęta do końca bieżącego roku podatkowego i jednocześnie na dzień poinformowania o takiej zmianie właściwego naczelnika urzędu skarbowego zmiana roku podatkowego musi być skuteczna prawnie, tj. musi być zarejestrowana w KRS”.


Podkreślenia wymaga również okoliczność, że dla uznania doniosłości ww. stanowisk nie ma znaczenia okoliczność, że te interpretacje indywidualne zostały wydane w poprzednim stanie prawnym. Zmianie uległy bowiem wyłącznie przepisy dotyczące terminu zgłoszenia zmiany roku obrotowego do urzędu skarbowego, tj. art. 8 ust. 4 ustawy o CIT. Przepisy te nie odnoszą się natomiast w najmniejszym stopniu do kwestii skuteczności zmian dokonanych w Spółce, które zostały uwzględnione w jej dokumentacji korporacyjnej.

Innymi słowy, podjęcie stosownej uchwały o zmianie roku podatkowego Spółki przed zakończeniem poprzedniego roku podatkowego oraz zarejestrowanie tych zmian w KRS przed złożeniem zawiadomienia skutkuje uznaniem, że rozpoczęty 1 kwietnia 2021 r. rok obrotowy Spółki zakończy się w dniu 31 grudnia 2022 r. Kolejne lata podatkowe dla Spółki będą natomiast odpowiadać okresom kalendarzowym, tj. przedziałom czasu od 1 stycznia do 31 grudnia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skuteczności zmiany roku podatkowego – jest prawidłowe.


Na wstępie zauważyć należy, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 217), przez rok obrotowy rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

Ogólną definicję roku podatkowego zawiera art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), który stanowi, że rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.


Zasady określania roku podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostały szczegółowo uregulowane w treści art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Z kolei art. 8 ust. 3 ustawy o CIT stanowi, że w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.

Z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT wynika natomiast, że o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.


W świetle powołanych powyżej przepisów rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych określony w umowie spółki, który nie musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym. Możliwe jest dokonywanie zmian roku podatkowego. Za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Jednak okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. Podatnik ma obowiązek zawiadomienia o zmianie roku podatkowego w zeznaniu rocznym składanym za ostatni rok podatkowy przed zmianą roku podatkowego.


Należy wskazać, że art. 8 ust. 1 ustawy o CIT w obecnym brzmieniu formułuje warunek skuteczności zmiany roku podatkowego. Aby zmiana była skuteczna, podatnik musi określić rok podatkowy w odpowiednim dokumencie regulującym jego ustrój. Zasadą jest, że zapis o zmianie roku podatkowego musi być dokonany przed rozpoczęciem nowego roku podatkowego w odpowiednim dokumencie, regulującym ustrój podatnika.

Natomiast dalsze warunki skuteczności zmiany roku podatkowego zostały sformułowane w treści art. 8 ust. 4 ustawy o CIT. Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 4 ustawy o CIT o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu. W treści tego przepisu wprowadzono szczegółowe odesłanie do art. 27 ust. 1 ustawy o CIT. Wynika stąd, że informacja taka musi zostać wskazana w zeznaniu o wysokości dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Dalsza część przepisu art. 8 ust. 4 ustawy o CIT wskazuje, że właściwym zeznaniem o wysokości dochodu (poniesionej straty), w którym podatnik informuje o zmianie roku podatkowego, jest zeznanie składane za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok.


Zatem podatnik, który zamierza dokonać zmiany roku podatkowego powinien taką zmianę zamieścić w akcie prawnym regulującym jego zasady ustrojowe przed zakończeniem poprzedniego roku podatkowego. Ponadto, w zakresie skuteczności dokonanej zmiany roku podatkowego, dla uwidocznienia takiej zmiany w rejestrze przewidziany jest nowy termin związany z terminem złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok po zmianach.

Aby powyższa informacja wywoływała oczekiwane konsekwencje, na dzień jej złożenia okoliczność, której dotyczy, powinna być już prawnie skuteczna – czyli ujawniona poprzez wpis w rejestrze KRS.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca 25 marca 2021 r. podjął uchwałę w zakresie zmiany roku podatkowego na kalendarzowy przed zakończeniem ostatniego roku podatkowego, tj. przed 1 kwietnia 2021 roku.

Wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym („KRS”) został złożony przez Spółkę 25 marca 2021 r., a 29 kwietnia 2021 r. sąd rejestrowy wydał postanowienie o zmianie wpisu w KRS dotyczącego roku podatkowego Spółki.


Spółka zamierza w zeznaniu rocznym, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, poinformować właściwego dla Spółki naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o CIT. Dla Spółki termin na złożenie zeznania rocznego za okres 1 kwietnia 2020 r. − 31 marca 2021 r. upływa 30 czerwca 2021 r.

Odnosząc powołane powyżej przepisy do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca dopełnił ciążących na nim obowiązków związanych ze zmianą roku podatkowego, bowiem podjął uchwałę o zmianie roku podatkowego (obrotowego) przed końcem roku podatkowego, tj. przed 1 kwietnia 2021 r. (ostatni rok przed zmianą roku podatkowego), złożył wniosek do KRS o zmianę umowy spółki oraz poinformuje o zmianie roku podatkowego w zeznaniu rocznym CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2021 r. W dniu 29 kwietnia 2021 r. sąd rejonowy wydał postanowienie o zmianie wpisu w KRS dotyczące roku podatkowego Spółki. Nastąpiło to więc przed poinformowaniem naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego w zeznaniu rocznym za okres od 1 kwietnia 2020 r. do 31 marca 2021 r.


Powyższe okoliczności skutkować będą skuteczną zmianą roku podatkowego Spółki z „innego roku” na rok kalendarzowy. Przy czym pierwszy rok po zmianie trwać będzie od 1 kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r., natomiast kolejne lata podatkowe dla Spółki będą odpowiadać okresom kalendarzowym, tj. przedziałom czasu od 1 stycznia do 31 grudnia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skuteczności zmiany roku podatkowego, należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj