Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.314.2021.1.KS
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy świadczonych usług:

  • zajęć tanecznych, indywidualnych lekcji gry na instrumentach, indywidualnych lekcji śpiewu, warsztatów szycia dekoracyjnego - jest prawidłowe,
  • przygodowych zajęć terenowych, zajęć kick - boxingu, zajęć fitness, programu treningowego ZUMBA, warsztatów robotyki i druku 3D oraz warsztatów chemicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

19 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Centrum (…) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę (…), działa na podstawie ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194 ze zm.) oraz swojego Statutu.

Statutowe cele działalności Centrum (…) to m.in.: organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej oraz wychowania przez sztukę i folklor, stwarzanie warunków oraz otaczanie opieką i pomocą merytoryczną, amatorskie ruchy artystyczne, koła i kluby zainteresowań, zespoły regionalne i twórców ludowych, sprawując mecenat nad młodymi talentami, udzielanie pomocy fachowej oraz doskonalenie form i metod dydaktycznych w zakresie nauki muzyki, organizowanie spektakli, koncertów, przeglądów, konkursów, imprez artystycznych, rozrywkowych, sportowych, turystycznych i masowych, zaspakajanie potrzeb w sferze sportu, rekreacji i turystyki mieszkańców Gminy, związanych z upowszechnieniem kultury zdrowotnej, aktywnego wypoczynku oraz działań związanych z propagowaniem zdrowego trybu życia, organizowanie różnych form wypoczynku i rekreacji oraz kształtowanie kultury wypoczynku i życia codziennego, organizowanie gier i zabaw dla dzieci i młodzieży, organizowanie form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.

Od marca 2021 r. Centrum (…) pobiera opłaty za udział w świadczonych usługach kulturalnych:

  1. zajęcia taneczne: jazz,
  2. zajęcia taneczne: hip-hop,
  3. przygodowe zajęcia terenowe,
  4. indywidualne lekcje gry na instrumentach.

Od czerwca oraz w okresie wakacyjnym Centrum Kultury zamierza także wprowadzić opłaty za kolejne zajęcia:

  1. indywidualne lekcje śpiewu,
  2. zajęcia sportowe: kick-boxing,
  3. zajęcia fitness,
  4. warsztaty szycia dekoracyjnego,
  5. zumba,
  6. warsztaty robotyki i druku 3D,
  7. warsztaty chemiczne.

Celem organizacji tych zajęć jest wypełnianie misji i statutu Centrum (…), a co za tym idzie tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Opłata za udział w zajęciach pokryje częściowo koszty organizacji zajęć. W przypadku osiągnięcia zysków z tej działalności zostaną one przeznaczane w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług.

Opis poszczególnych zajęć:

Zajęcia taneczne jazz - jazz jest gatunkiem zawierającym w sobie elementy baletu, tańca modern oraz tańca akrobatycznego. Podstawą są w nim jedynie dwa elementy: rytm i policentryzm. Jest to trudna technika tańca, wymagająca rozciągniętego ciała i siły. Taniec jazzowy sprawia ogólne wrażenie tańca „lekkiego i niezależnego”, lecz zaraz po balecie jazz jest jedną z najtrudniejszych technik tanecznych i wymaga wielkiej pracy tancerza. Zajęcia tańca jazzowego odbywają się raz w tygodniu w Centrum (…) i skierowane są do trzech grup wiekowych: 5-6 lat, 7-9 lat, 10-13 lat. Zajęcia prowadzi instruktorka tańca. Instruktorka uczy podstawowych technik, kroków, przygotowuje układy choreograficzne.

Zajęcia taneczne hip - hop - taniec hip-hop należy do ulicznych stylów tańca i obejmuje szeroki zakres ruchów pochodzących z różnych stylów: old school hip hop, hip hop new style, hip hop new age i hip-hop freestyle. Korzysta on także z technik charakterystycznych dla lockingu, poppingu i funku. Taniec hip-hop stwarza okazję tańczącym do niebywałej ekspresji, a także własnej inwencji i pomysłowości. Jest wykonywany najczęściej przy dźwiękach muzyki hip-hopowej. Taniec hip-hopowy to nie tylko techniczne kroki, ale przede wszystkim gesty dodawane do każdego ruchu oraz ekspresja i właściwa mimika odpowiadająca konkretnym emocjom. Zajęcia tańca hip-hop odbywają się raz w tygodniu w Centrum (…) i skierowane są do dwóch grup wiekowych: 5-9 lat, 10-15 lat. Zajęcia prowadzi instruktorka tańca. Instruktorka uczy podstawowych technik, kroków, przygotowuje układy choreograficzne.

Przygodowe zajęcia terenowe - budowa własnych latawców, tropy zwierząt, budowa chatek czy zajęcia łucznicze - to tematyka tego co czeka uczestników podczas przygodowych zajęć w terenie. Zajęcia skierowane są do dzieci w wieku szkolnym. Spotkania 2 razy w miesiącu po 120 minut.

Indywidualne lekcje gry na instrumentach - to cotygodniowe spotkania pomiędzy dwoma osobami - nauczycielem (trenerem) i uczniem (słuchaczem). Podczas zajęć uczniowie od podstaw zdobywają wiedzę dotyczącą nauki gry na skrzypcach. Każde spotkanie trwa 45 minut.

Indywidualne lekcje śpiewu - to cotygodniowe spotkania pomiędzy dwoma osobami - nauczycielem (trenerem) i uczniem (słuchaczem). Po zajęciach uczeń zna najważniejsze elementy aparatu głosowego, wie jaka jest rola strun głosowych, rezonatorów i technik oddechowych w śpiewie, rozumie znaczenie rozgrzewki wokalnej, rozróżnia rejestr piersiowy i głosowy, wie, czym są dźwięki przejściowe, jest świadomy istnienia różnych technik wokalnych. Na lekcje śpiewu składają się również takie działania, które pozwalają wokaliście posiąść umiejętności wykraczające znacznie poza same umiejętności głosowe. Praca nad własnym ciałem, naturalnym gestem, umiejętnością nawiązania interaktywnego kontaktu z publicznością czy swobodą sceniczną. Do tego dochodzi przyswajanie muzycznego języka, zwłaszcza umiejętność jego zapisu i odczytu, sprawność w słyszeniu harmonicznym (wielogłosie) i improwizacji głosem. Lekcje śpiewu będą się odbywały raz w tygodniu - 60 minut i będą skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Kick - boxing - jest sportem walki, w którym wykorzystujemy techniki bokserskie oraz różnorodne uderzenia nogami. W trakcie tego typu zajęć uczestnicy przyswajają kwestie związane z techniką walki - m.in. poznają kickbokserskie ciosy, uczą się walki w stójce, ale też pracują nad swoim przygotowaniem fizycznym. Ta forma aktywności fizycznej korzystnie wpływa na zwinność, kondycję oraz koordynację ruchową. Zajęcia będą się odbywały raz w tygodniu - 60 minut i będą skierowane do dzieci i młodzieży.

Zajęcia fitness - to różnorodne rodzaje zorganizowanych zajęć ruchowych posiadający ściśle określone cele oraz swoiste podstawy metodyczne; realizowane w formie lekcji grupowych z wykorzystaniem odpowiednio dobranej muzyki oraz przyborów i przyrządów. Spotkania raz w tygodniu 60 minut - odbiorcy osoby dorosłe głownie kobiety i seniorzy.

Warsztaty szycia dekoracyjnego - warsztaty są adresowane do osób początkujących, które nie miały styczności z maszyną do szycia lub w stopniu podstawowym potrafią ją obsługiwać. Każdy z uczestników będzie miał do dyspozycji swoje własne stanowisko z maszyną (oraz odpowiednimi akcesoriami krawieckimi. W ramach warsztatów będą powstawały dekoracje do domów. Każdy będzie mógł się wykazać kreatywnością, dzięki temu będą powstawały własne „dzieła sztuki”. Zajęcia będą skierowane do młodzieży oraz osób dorosłych - spotkania dwa razy w miesiącu po 3 godziny.

ZUMBA - kompletny program treningowy, zawierający wszystkie elementy fitnessu: cardio, pracę mięśni, równowagę i gibkość. Choreografie inspirowane są głównie tańcami latynoskimi (salsa, merengue, cumbia, reggaeton, soca, samba, tango, flamenco), ale także tańcem brzucha czy Quebraditą. Spotkania raz w tygodniu 60 minut - odbiorcy osoby dorosłe, głownie kobiety.

Warsztaty robotyki i druku 3D - Na czas zajęć dzieci przeniosą się w ekscytujący, pełen tajemnic i wyzwań świat robotów. Dowiedzą czym tak właściwie jest robot, a czym sztuczna inteligencja. Poznają podstawowe pojęcia z zakresu mechaniki, automatyki, sterowania. Zdobyta wiedza pozwoli im z łatwością budować własne konstrukcje i modele robotów. Zajęcia będą organizowane w okresie wakacyjnym i będą przeznaczone dla dzieci i młodzieży.

Warsztaty chemiczne - zajęcia dodatkowe dla dzieci, które mają za zadanie pokazać, iż nauka nie musi być nudna. Jest to czas poświęcony zdobywaniu nowej wiedzy w sposób nieoczywisty, łącząc naukę z zabawą oraz niesamowitymi wrażeniami i w pełni bezpiecznymi eksperymentami chemicznymi. Zajęcia będą organizowane w okresie wakacyjnym i będą przeznaczone dla dzieci.

Świadczone w ramach organizowanych zajęć i warsztatów usługi nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej wymienionych przypadkach, świadczonych usług kulturalnych przez Centrum (…), ma zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja wyżej wymienionych zajęć i warsztatów wiąże się bezpośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością kulturalną, zatem usługi te mieszczą się w zakresie pojęcia „usługi kulturalne”, bowiem ich głównym celem jest upowszechnianie i rozwój kultury. Organizacja tych zajęć i warsztatów jest zbieżna z celami statutowymi Wnioskodawcy. Wnioskodawca jednoznacznie wskazuje, że usługa wstępu na organizowane przez niego warsztaty i zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych jest usługą kulturalną świadczoną przez podmiot wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W przepisach ogólnych ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawodawca wskazał - w art. 1 ust. 1, że działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, warsztatów nie można nazwać przedstawieniem, spektaklem ani imprezą, w związku z czym nie można zastosować dla nich stawki VAT jak dla wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (art. 43 ust. 19 pkt 2a ustawy o VAT).

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług - i tak jest w przypadku Centrum (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy świadczonych usług:

  • zajęć tanecznych, indywidualnych lekcji gry na instrumentach, indywidualnych lekcji śpiewu, warsztatów szycia dekoracyjnego - jest prawidłowe,
  • przygodowych zajęć terenowych, zajęć kick - boxingu, zajęć fitness, programu treningowego ZUMBA, warsztatów robotyki i druku 3D oraz warsztatów chemicznych - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.


Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów;

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kultury zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), który stanowi, że państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.) ustawodawca wskazał w art. 1 ust. 1, że działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Art. 1 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Przepis art. 3 ust. 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, stanowi, że działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy).


W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami. Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).


Jak stanowi art. 13 ust. 1 cyt. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Centrum (…) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę (…), działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz swojego Statutu. Statutowe cele działalności Centrum (…) to m.in.: organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej oraz wychowania przez sztukę i folklor, stwarzanie warunków oraz otaczanie opieką i pomocą merytoryczną amatorskie ruchy artystyczne, koła i kluby zainteresowań, zespoły regionalne i twórców ludowych, sprawując mecenat nad młodymi talentami, udzielanie pomocy fachowej oraz doskonalenie form i metod dydaktycznych w zakresie nauki muzyki, organizowanie spektakli, koncertów, przeglądów, konkursów, imprez artystycznych, rozrywkowych, sportowych, turystycznych i masowych, zaspakajanie potrzeb w sferze sportu, rekreacji i turystyki mieszkańców Gminy, związanych z upowszechnieniem kultury zdrowotnej, aktywnego wypoczynku oraz działań związanych z propagowaniem zdrowego trybu życia, organizowanie różnych form wypoczynku i rekreacji oraz kształtowanie kultury wypoczynku i życia codziennego, organizowanie gier i zabaw dla dzieci i młodzieży, organizowanie form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.

Od marca 2021 roku Centrum Kultury pobiera opłaty za udział w świadczonych usługach kulturalnych:

  1. zajęcia taneczne: jazz,
  2. zajęcia taneczne: hip-hop,
  3. przygodowe zajęcia terenowe,
  4. indywidualne lekcje gry na instrumentach.

Od czerwca oraz w okresie wakacyjnym Centrum Kultury zamierza także wprowadzić opłaty za kolejne zajęcia:

  1. indywidualne lekcje śpiewu,
  2. zajęcia sportowe: kick-boxing,
  3. zajęcia fitness,
  4. warsztaty szycia dekoracyjnego,
  5. zumba,
  6. warsztaty robotyki i druku 3D,
  7. warsztaty chemiczne

Celem organizacji tych zajęć jest wypełnianie misji i statutu Centrum (…), a co za tym idzie tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Opłata za udział w zajęciach pokryje częściowo koszty organizacji zajęć. W przypadku osiągnięcia zysków z tej działalności zostaną one przeznaczane w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług. Świadczone w ramach organizowanych zajęć i warsztatów usługi nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a dla usług organizacji odpłatnych zajęć oraz warsztatów.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wnioskodawca jest podmiotem, o jakim mowa w tym przepisie, jest bowiem samorządową instytucją kultury, w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę.


W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.


Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).


Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.


Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.


Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).


Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z powyższą charakterystyką terminu „kultura”, organizowanie zajęć tanecznych, indywidualnych lekcji gry na instrumentach, indywidualnych lekcji śpiewu, warsztatów szycia dekoracyjnego realizowana jest/będzie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności kulturalnej. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, celem organizowanych przez Wnioskodawcę zajęć/warsztatów jest m.in. tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.


Tym samym organizowanie ww. zajęć tanecznych, indywidualnych lekcji gry na instrumentach, indywidualnych lekcji śpiewu, warsztatów szycia dekoracyjnego stanowi niewątpliwie usługi kulturalne.


W przypadku Wnioskodawcy spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy, bowiem jak wynika z opisu sprawy, w przypadku osiągnięcia zysków z tej działalności zostaną one przeznaczane w całości na kontynuację oraz doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę - samorządową instytucje kultury - usługi kulturalne polegające na organizowaniu zajęć tanecznych, indywidualnych lekcji gry na instrumentach, indywidualnych lekcji śpiewu, warsztatów szycia dekoracyjnego korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Odnosząc się natomiast do organizowanych przez Wnioskodawcę przygodowych zajęć terenowych, zajęć kick - boxingu, zajęć fitness, programu treningowego ZUMBA, warsztatów robotyki i druku 3D, warsztatów chemicznych nie można stwierdzić, że są to usługi kulturalne. Należy wskazać, że ww. zajęcia stanowią usługi związane z rekreacją, sportem oraz nauką. Wnioskodawca wskazał bowiem, że przygodowe zajęcia terenowe – to budowa własnych latawców, tropy zwierząt, budowa chatek czy zajęcia łucznicze. Kick - boxing jest sportem walki, to forma aktywności fizycznej, która korzystnie wpływa na zwinność, kondycję oraz koordynację ruchową. Zajęcia fitness polegają na organizowaniu różnorodnych rodzajów zajęć ruchowych posiadający ściśle określone cele oraz swoiste podstawy metodyczne, które realizowane są z wykorzystaniem odpowiednio dobranej muzyki oraz przyborów i przyrządów. ZUMBA to kompletny program treningowy, zawierający wszystkie elementy fitnessu: cardio, pracę mięśni, równowagę i gibkość. Warsztaty robotyki i druku 3D to zajęcia, podczas których dzieci poznają podstawowe pojęcia z zakresu mechaniki, automatyki, sterowania. Zdobyta wiedza pozwoli im z łatwością budować własne konstrukcje i modele robotów. Z kolei podczas warsztatów chemicznych dzieci zdobywają nową wiedzę, łącząc naukę z zabawą oraz eksperymentami chemicznymi.


Z okoliczności sprawy wynika zatem, że celem tych zajęć i warsztatów nie jest tworzenie czy upowszechnianie kultury, gdyż są to usługi związane z rekreacją, sportem oraz nauką. A zatem nie jest to działalność kulturalna polegająca na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, Elementem dominującym świadczenia ww. zajęć/warsztatów są usługi związane z rekreacją, sportem oraz nauką, a nie usługi kulturalne.


W konsekwencji świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizowania przygodowych zajęć terenowych, zajęć kick - boxingu, zajęć fitness, programu treningowego ZUMBA, warsztatów robotyki i druku 3D oraz warsztatów chemicznych, nie spełniają przesłanki przedmiotowej warunkującej zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.


Podsumowując, organizowanie zajęć tanecznych, indywidualnych lekcji gry na instrumentach, indywidualnych lekcji śpiewu, warsztatów szycia dekoracyjnego realizowana jest/będzie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności kulturalnej, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, natomiast organizowanie przygodowych zajęć terenowych, zajęć kick - boxingu, zajęć fitness, programu treningowego ZUMBA, warsztatów robotyki i druku 3D oraz warsztatów chemicznych nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Zatem stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy zajęć tanecznych, indywidualnych lekcji gry na instrumentach, indywidualnych lekcji śpiewu, warsztatów szycia dekoracyjnego prowadzonych w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy jest prawidłowe, natomiast w zakresie zwolnienia od podatku VAT na postawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy przygodowych zajęć terenowych, zajęć kick - boxingu, zajęć fitness, programu treningowego ZUMBA, warsztatów robotyki i druku 3D oraz warsztatów chemicznych prowadzonych w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy. Tym samym w ramach wydanej interpretacji indywidualnej nie dokonano oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie określenia właściwej stawki podatku z tytułu świadczenia ww. usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj