Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.386.2021.1.RR
z 11 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 czerwca 2021 r. (data wpływu 15 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania udzielonych rabatów pośrednich oraz prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu udzielanych premii pieniężnych i momentu dokonania tego obniżenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania udzielonych rabatów pośrednich oraz prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego z tytułu udzielanych premii pieniężnych i momentu dokonania tego obniżenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


(…) Spółka z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług reklamowych w Internecie, w szczególności prowadząc kampanie mailingowe i display. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi m.in. na rzecz firm zajmujących się szeroko pojętym e-commerce (dalej jako: „Odbiorcy bezpośredni”), którzy następnie odsprzedają te usługi innym podmiotom świadczącym usługi reklamowe, w tym w ramach danej grupy kapitałowej lub konsorcjum (dalej jako: „Odbiorcy pośredni"). Odbiorcy pośredni nie nabywają usług bezpośrednio od Spółki lecz zakupują je od Odbiorców bezpośrednich, którzy są klientami Spółki.

Sprzedaż usług na każdym z ww. etapów obrotu, tj. między Spółką a Odbiorcami bezpośrednimi oraz między Odbiorcami bezpośrednimi a Odbiorcami pośrednimi stanowi świadczenie usług, jest opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki (podstawowej) i dokumentowana za pomocą faktury, z wykazaną kwotą VAT. Jednocześnie Spółka w celu zwiększenia wolumeny sprzedaży będzie podejmować szereg różnych działań, mających na celu zachęcenie zarówno Odbiorców bezpośrednich jak i Odbiorców pośrednich do zwiększania zakupów usług, które Spółka ma w swojej ofercie. W tym celu Spółka rozważa wprowadzenie w stosunku do Odbiorców pośrednich systemu promocyjnego polegającego na wypłacie im premii pieniężnych w związku z osiągnięciem przez nich określonych wyników zakupowych. W szczególności premie te będą wypłacane Odbiorcom pośrednim w celu zachęcenia ich do zwiększania zakupów usług od Odbiorców bezpośrednich (na wcześniejszym etapie łańcucha dystrybucji) a oferowanych ostatecznie przez Odbiorców pośrednich m.in. klientom końcowym (przedsiębiorcom).


W zależności od konkretnych warunków ustalonych z Odbiorcą pośrednim oraz przyjętej przez Spółkę aktualnej polityki sprzedażowej i promocyjnej, wartość przyznanych premii może być różna w zależności od przyjętej akcji sprzedażowej, ale zazwyczaj będzie ustalona jako określony % od obrotu świadczonych usług. W szczególności premie te kalkulowane będą od wartości zakupów usług Spółki dokonanych przez danego Odbiorcę pośredniego w określonym czasie od Odbiorcy bezpośredniego. W konsekwencji Spółka powinna wykazać zwiększony poziom świadczonych usług Odbiorcom bezpośrednim - zarówno usług kluczowych jak i standardowych oraz nowościami (w zależności od aktualnej akcji promocyjnej na daną usługę lub jej model rozliczeniowy).


W związku z uzyskaniem premii Odbiorcy pośredni nie będą zobowiązani do wykonywania na rzecz Spółki żadnych świadczeń/usług, czy podejmowania jakichkolwiek czynności na jej rzecz.


Premie będą przyznawane jedynie w związku z osiągnięciem przez Odbiorcę pośredniego określonego wyniku zakupowego (ilościowego lub wartościowego) związanego z wybraną usługą lub grupą usług. Spółka nie będzie wypłacać na rzecz Odbiorcy pośredniego premii za wykonanie na jej rzecz określonych czynności ale za osiągnięcie przez odbiorcę pośredniego określonego wyniku zakupowego.

W celu osiągnięcia danych wyników zakupowych Odbiorcy pośredni będą mogli podejmować na własną rzecz i we własnym zakresie określone działania intensyfikujące sprzedaż. Nie będą to jednak czynności, co do których będą zobowiązani na podstawie umowy ze Spółką do ich wykonania na rzecz Spółki w zamian za wypłatę premii. Nie jest wykluczone, że w relacjach z danym Odbiorcą pośrednim może również dojść do równoległego świadczenia na rzecz Spółki określonych usług w zakresie intensyfikacji sprzedaży lub o charakterze marketingowo-promocyjnym związanych z usługami marki. Jednak tego typu świadczenia jako spełniające definicje usługi w rozumieniu ustawy o VAT, dokumentowane będą fakturami wystawionymi przez Odbiorców pośrednich na Spółkę. Ten element stanu faktycznego nie jest przedmiotem wniosku o interpretację - Spółka podaje go jednak w celu wyczerpującego przedstawienia opisu sytuacji zdarzenia przyszłego.


W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Spółka nie będzie bezpośrednio świadczyć żadnych usług bezpośrednio na rzecz Odbiorców pośrednich, a w konsekwencji nie będzie wystawiać na ich rzecz faktur z tytułu świadczenia usług. W związku z faktem, że Spółka nie będzie wystawiać żadnych faktur na rzecz Odbiorców pośrednich, nie będzie również możliwości udokumentowania udzielonej premii fakturą korygującą jak to może mieć miejsce w przypadku udzielenia rabatu Odbiorcy bezpośredniemu w związku z obniżeniem ceny za usługę.


Wypłata premii Odbiorcy pośredniemu będzie więc dokumentowana notą księgową uznaniową. Co do zasady wystawiona nota będzie zawierać elementy takie jak:

  • datę wystawienia i numer kolejny wystawionej noty;
  • datę i ewentualne warunki zapłaty premii pieniężnej (przelew, kompensata, etc);
  • nazwa Odbiorcy pośredniego i Spółki oraz ich adresy;
  • NIP Spółki, oraz NIP Odbiorcy pośredniego;
  • kwotę przyznanej premii pieniężnej. Nota będzie zawierać wskazanie na wartość brutto premii, kwotę netto oraz kwotę podatku VAT z podziałem na stawki VAT w odniesieniu do świadczonych usług, w związku z którymi naliczona była premia (ewentualne powyższe dane będą wskazane w załączniku do noty).


Zgodnie z ustaleniami, Spółka może wystawiać również notę zbiorczą zawierającą zestawienie obrotu za określony okres, np. miesiąc lub rok. Oznacza to, że jedna nota może dotyczyć premii wypłaconych z tytułu obrotu różnymi grupami usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo dokumentując rabaty pośrednie przyznane Odbiorcom pośrednim za pomocą not księgowych (not uznaniowych) zawierających elementy dokumentu księgowego w rozumieniu przepisów o rachunkowości (w tym oznaczenie kwoty udzielonego rabatu oraz wskazanie okresu rozliczeniowego, za który został przyznany rabat)?
  2. W razie pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr. 1 - czy Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia zrealizowanej na rzecz Odbiorców pośrednich premii pieniężnej w swoich rozliczeniach VAT poprzez odpowiednie obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego?
  3. W razie pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr. 2 - w którym momencie Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego o kwoty wynikające z przyznanej premii?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad 1


Zdaniem Spółki, przyznane rabaty pośrednie powinny być dokumentowane za pomocą not księgowych wystawianych na rzecz Odbiorców pośrednich, zawierających elementy dokumentu księgowego w rozumieniu przepisów o rachunkowości, w tym oznaczenie kwoty udzielonego rabatu (z uwzględnieniem podatku VAT) oraz wskazanie okresu rozliczeniowego, za który została przyznana premia.


Rzeczywisty obrót gospodarczy winien mieć odzwierciedlenie w prowadzonej dokumentacji. Do obowiązków uczestników obrotu gospodarczego należy uwiarygodnienie dokonanych transakcji. Wnioskodawca udzielający rabatu powinien posiadać dla celów dowodowych dokumenty świadczące o udzielonym rabacie na rzecz finalnego odbiorcy - w tym przypadku Odbiorcy pośredniego. Posiadanie takich dokumentów jest warunkiem potwierdzającym prawo do obniżenia podatku należnego po stronie sprzedawcy.


Zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 2 Ustawy VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1, podatnik wystawia fakturę korygującą.


Przyznany Odbiorcy pośredniemu rabat pośredni spełnia przesłanki opustu, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT. Jednocześnie powyższa premia podlega wypłacie na rzecz podmiotu, który nie jest bezpośrednim kontrahentem Wnioskodawcy. W związku z powyższym, nie jest możliwe wystawienie przez Wnioskodawcę faktury korygującej na rzecz Odbiorcy pośredniego, ponieważ pomiędzy Wnioskodawcą a Odbiorcą pośrednim nie dochodzi do dokonania jakiejkolwiek dostawy, która podlegałaby udokumentowaniu fakturą pierwotną.


W konsekwencji, w powyższej sytuacji nie mogą znaleźć zastosowania przepisy regulujące zasady wystawiania faktur korygujących. Jednocześnie, przyznanie rabatu pośredniego powinno znaleźć odzwierciedlenie w dokumentacji podatkowej prowadzonej przez Wnioskodawcę.


W obecnym stanie prawnym przepisy Ustawy VAT pozostawiają podatnikom znaczną dowolność w zakresie dokumentowania rabatów udzielanych podmiotom innym niż bezpośredni nabywcy usług (tzw. rabatów pośrednich) nie precyzują w szczególności sposobu i formy ich dokumentowania zarówno na okoliczność udzielenia jak również co do ich wysokości i przedmiotu. W szczególności, Ustawa VAT nie zawiera przeciwwskazań, aby dokument taki stanowiła nota księgowa wystawiona przez podmiot udzielający rabatu pośredniego, zawierająca elementy dokumentu księgowego przewidziane w przepisach ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze. zm.) oraz zawierająca oznaczenie kwoty udzielonej premii (z uwzględnieniem podatku VAT) oraz wskazanie okresu rozliczeniowego, za który została przyznana premia.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 czerwca 2017 r., (sygn. 0114-KDIP4.4012.108.2017.1.KR), w której organ stwierdził: "Jeżeli rabat został przyznany przez podatnika stojącego na początku łańcucha dostaw ostatecznemu odbiorcy, nie zaś przez podmioty transakcji pośrednich lub też tym podmiotom, to podmioty te nie będą mogły wystawiać lub przyjmować faktur korygujących, bowiem w transakcjach przez nie wykonywanych nie dojdzie do zmiany ceny. Nie będzie również możliwe wystawienie faktury korygującej ostatecznemu odbiorcy, ponieważ między pierwszym sprzedawcą a tym odbiorcą nie dojdzie do żadnej dostawy, zatem pierwszy sprzedawca nie wystawił temu odbiorcy żadnej faktury. Tym samym, przepisy krajowe nie określają dokumentu na podstawie którego podatnik udzielający rabatu może ten rabat udokumentować. Nie jest tym dokumentem faktura korygująca. Jednak nic nie wskazuje, że nie może nim być np. nota księgowa lub inny dokument niebędący fakturą. W konsekwencji, np. wystawiona nota, będzie pisemnym dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie rabatu”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 marca 2017 r., (sygn. 0461-ITPP1.4512.23.2017.1.MN), w której organ zaznaczył, że: "noty stanowią dokumenty księgowe w myśl ustawy o rachunkowości, a nie w przepisach dotyczących podatku VAT, tj. w ustawie o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze fakt, że obowiązujące przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują kwestii wystawiania not, tym samym nie określają danych, które powinna zawierać nota uznaniowa, wyszczególnienie w jej treści następujących danych: datę wystawienia i numer kolejny wystawionej noty uznaniowej; datę i warunki zapłaty bonusu; dane Spółki, w tym jej numer NIP; dane Nabywcy pośredniego, w tym jego numer NIP; okres, za jaki jest przyznawany rabat pośredni; kwotę przyznanego rabatu/bonusu pieniężnego brutto, kwotę bonusu netto oraz kwotę podatku VAT z podziałem na stawki VAT; a ponadto załączenie do noty listy produktów w stosunku, do których został przyznany bonus, powinno zostać uznane za poprawne i dopuszczalne”.


Ad 2


Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia zrealizowanej premii pieniężnej w swoich rozliczeniach VAT, poprzez odpowiednie obniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast, zgodnie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów, przy czym składać się może na nie zarówno działanie, jak i zaniechanie.

Zwrócić jednak należy uwagę, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Jednocześnie związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przedmiotowym przypadku taka sytuacja nie występuje. Wypłata premii pieniężnej przez Spółkę na rzecz Odbiorcy pośredniego nie następuje w związku z jakimkolwiek świadczeniem zwrotnym ze strony Odbiorcy pośredniego na rzecz Spółki. Fakt, że Odbiorca pośredni dokonuje pośrednio zakupów usług Spółki nie oznacza, że świadczy na jej rzecz jakąkolwiek usługę dodatkową i z tego tytułu uprawniony jest do otrzymania premii pieniężnej.

Odbiorcy pośredni w związku z otrzymywaną premią nie będą zobowiązani do świadczenia żadnych usług na rzecz Wnioskodawcy. Wypłacane premie pieniężne zależne będą jedynie od osiągnięcia określonego pułapu obrotów, jednakże sposób i metody, którymi Odbiorca pośredni je osiągną zależeć będą od ich działania. W konsekwencji brak jest podstaw do wystawienia faktury przez Odbiorcę pośredniego na rzecz Spółki.

Niemniej w związku z udzieleniem przedmiotowych premii, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku VAT należnego.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powyższy przepis stanowi przejaw zasady neutralności podatku VAT. Gdyby bowiem podatnik nie mógł obniżyć podstawy opodatkowania o kwotę udzielonych rabatów, niezależnie czy miałoby to miejsce na rzecz jego bezpośrednich odbiorców czy też podmiotów znajdujących się na dalszym etapie łańcucha dostaw (jak to ma miejsce w sytuacji Spółki), poniósłby ekonomiczny ciężar podatku VAT.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot: stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty; udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży; otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Jednocześnie ust. 10 pkt 1 powyższego artykułu ustawy VAT wskazuje, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że kwoty wszelkich udzielonych przez podatnika opustów i obniżek cen (rabatów) nie podlegają wliczeniu do podstawy opodatkowania VAT, bądź - jeżeli są udzielane po dokonaniu sprzedaży - obniżają one podstawę opodatkowania VAT u podatnika udzielającego rabatu.

Powyższe ma zastosowanie zarówno w sytuacji, gdy rabat udzielany jest odbiorcy bezpośredniemu usług, jak i w przypadku, gdy jest udzielany dalszemu nabywcy tych usług w łańcuchu następujących po sobie dostaw. Przepisy ustawy VAT nie wskazują bowiem, iż do obniżenia podstawy opodatkowania dochodzi na skutek udzielenia rabatu (opustu lub obniżki ceny) wyłącznie w przypadku, gdy dotyczy to bezpośredniego nabywcy usług od podatnika.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przypadku kiedy Wnioskodawca przyzna premię Odbiorcy pośredniemu, wówczas dla Wnioskodawcy i dla tego Odbiorcy pośredniego nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny usługi z tytułu którego zakupu przyznana została premia. Wnioskodawca będzie tym samym podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego, bowiem finalnie dokonał sprzedaży po obniżonej cenie, tj. udzielił upustu (w formie rabatu pośredniego).


Tym samym należy uznać, że Spółka będzie uprawniona do uwzględnienia premii pieniężnej w swoich rozliczeniach VAT, poprzez odpowiednie obniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego. Co ważne, powyższe potwierdzają liczne interpretacje podatkowe, m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 maja 2018 r., (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.179.2018.1.ISK), w której organ wskazał, że: "Ustawa o VAT, jak również inne przepisy prawa nie określają procedury korygowania podatku należnego w przypadku udzielenia rabatu pośredniego. W szczególności jednak nie może mieć zastosowania procedura określona w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, jako że odnosi się do sytuacji wystawienia faktury korygującej, co w analizowanym przypadku nie będzie mieć miejsca. W przypadku rabatu pośredniego nie jest możliwe wystawienie korekty faktury, ponieważ udzielenie rabatu nie następuje w relacji pomiędzy Spółką a Odbiorcą bezpośrednim towarów, która pierwotnie zostałaby udokumentowana fakturą. Jednakże Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu udzielonej Odbiorcy pośredniemu premii pieniężnej w rozliczeniu za okres, w którym kwota premii zostanie zrealizowana na rzecz Odbiorcy pośredniego, tj. premia zostanie faktycznie zrealizowana w drodze wypłaty lub w inny sposób uregulowana”,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2017 r., (sygn. KDIP4.4012.327.2017.1.AKO), w której organ wskazał, że: "(...) rabaty, udzielane przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz Podhurtowników i/lub Punktów Sprzedaży Detalicznej, niebędących bezpośrednimi kontrahentami Wnioskodawcy, stanowić będą rabaty, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT i w przypadku ich udzielenia, Wnioskodawca będzie uprawniony do odpowiedniego obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży przedmiotowych Produktów. W przypadku udzielenia rabatów, o których mowa w rozpatrywanej sprawie, dokumentem właściwym do udokumentowania rabatów jest wystawiona przez Wnioskodawcę nota księgowa (uznaniowa) zawierająca odpowiednie elementy dokumentu księgowego”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2017 r., (sygn. KDIPT1-1.4012.326.2017.2.MW), w której organ wskazał, że: „W opisanej sprawie w przypadku otrzymania przez Partnera Dystrybutora bezpośrednio od Wnioskodawcy zwrotu części ceny zakupionych produktów, nastąpi dla tego Partnera rzeczywiste obniżenie ceny tych towarów. W tej sytuacji podmiotem uprawnionym do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży nie jest Dystrybutor, który otrzymuje od Partnera Dystrybutora cenę należną w pełnej wysokości, ale Wnioskodawca, który dokonuje sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. udzieli rabatu. Zatem u Wnioskodawcy nastąpi obniżenie podstawy opodatkowania. W związku z tym Wnioskodawca może skorzystać z prawa do korekty podstawy opodatkowania i należnego podatku VAT. W okolicznościach niniejszej sprawy udzielany rabat pośredni staje się opustem - obniżką (rabatem), o którym mowa w art. 29a ust. 10 ustawy”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 sierpnia 2017 r., (sygn. KDIT1-2.4012.347.2017.1.RS), w której organ wskazał, że: „(...) w przypadku, gdy Wnioskodawca udzieli Rabatu Pośredniego, udokumentowanego notą księgową, obniżając tym samym swoje wynagrodzenie z tytułu dokonanej przez niego sprzedaży, to będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego z powyższego tytułu”.


Zwrócić należy uwagę, że ustawa o VAT, jak również inne przepisy prawa nie określają procedury korygowania podatku należnego w przypadku udzielenia rabatu pośredniego. W szczególności jednak nie może mieć zastosowania procedura określona w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, jako że odnosi się do sytuacji wystawienia faktury korygującej, co w analizowanym przypadku nie będzie mieć miejsca. W przypadku rabatu pośredniego nie jest możliwe wystawienie korekty faktury, ponieważ udzielenie rabatu nie następuje w relacji pomiędzy Spółką a Odbiorcą bezpośrednim usług, która pierwotnie zostałaby udokumentowana fakturą.

Ad 3


W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu udzielonej premii pieniężnej w rozliczeniu za okres, w którym kwota premii zostanie zrealizowana na rzecz Odbiorcy pośredniego, tj. premia zostanie faktycznie zrealizowana w drodze wypłaty lub w inny sposób uregulowana. Ustawa o VAT nie przewiduje regulacji wskazujących moment, w którym Spółka powinna uwzględnić skutki udzielenia premii pieniężnej stanowiącej rabat pośredni, poprzez obniżenie podstawy opodatkowania oraz VAT należnego.

Potencjalnym przepisem, który mógłby regulować powyższą kwestię jest art. 29a ust. 13 ustawy VAT, zgodnie z którym obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Jednak, jak wynika z literalnego brzmienia tego przepisu, powyższa procedura została przewidziana jedynie dla sytuacji, w których dochodzi do wystawienia faktur korygujących. Jako, że powyższa regulacja nie może mieć zastosowania, zasadnicze znaczenie w analizowanej sytuacji będzie mieć moment udzielenia premii. W tym momencie wywiera on bowiem rzeczywiste konsekwencje gospodarcze. Takiego znaczenia nie będzie miało natomiast ewentualne wystawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie premii jak np. wystawiona nota księgowa, co wynika z faktu, że nie wywołuje ona skutków podatkowych mających jakiekolwiek znaczenie dla Odbiorcy pośredniego.

Tym samym, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu premii będzie przysługiwało w rozliczeniu za okres, w którym premia zostanie faktycznie udzielona.


Powyższe potwierdzają liczne interpretacje wydawane w indywidulanych sprawach podatkowych, m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 maja 2018 r., (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.179.2018.1.ISK), w której organ wskazał, że: „Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu udzielonej Odbiorcy pośredniemu premii pieniężnej w rozliczeniu za okres, w którym kwota premii zostanie zrealizowana na rzecz Odbiorcy pośredniego, tj. premia zostanie faktycznie zrealizowana w drodze wypłaty lub w inny sposób uregulowana”,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2017 r., (sygn. KDIP4.4012.327.2017.1.AKO), w której organ wskazał, że: „Wnioskodawca nabędzie prawo do obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym faktycznie zapłacono na rzecz klienta rabat pieniężny - dzień przekazania kwoty przyznanego rabatu na
    rachunek klienta”,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2017 r., (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.326.2017.2.MW), w której organ wskazał, że: „Wnioskodawca nabywa ww. prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego z momentem udzielenia rabatu danemu Partnerowi, udokumentowanego wystawioną przez Wnioskodawcę notą na tego Partnera. Zatem przedmiotowego obniżenia może dokonać za okres rozliczeniowy, w którym dokona wypłaty rabatu na rzecz Partnera Dystrybutora”,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 stycznia 2017 r., (sygn. 1462-IPPP1.4512.9.2017.1.MPe), w której organ wskazał, że: „W przypadku, gdy wystawienie noty dokumentującej udzielenie rabatu pośredniego nastąpi w innym okresie rozliczeniowym niż wypłata wynikającej z tej noty kwoty, Spółka będzie miała prawo obniżyć podstawę opodatkowania (i w konsekwencji podatek VAT należny) za okres, w którym rabat został faktycznie udzielony. Innymi słowy, zasadnicze znaczenie dla rozliczenia przyznanego rabatu pośredniego dla celów podatku VAT będzie miał moment faktycznej wypłaty udzielonego rabatu”.


Tym samym, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego z tytułu udzielonej Odbiorcy pośredniemu premii pieniężnej w rozliczeniu za okres, w którym kwota premii zostanie zrealizowana na rzecz Odbiorcy pośredniego, tj. premia zostanie faktycznie zrealizowana w drodze wypłaty lub w inny sposób uregulowana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj