Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.534.2021.2.MKA
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.), uzupełnionym w dniu 17 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z 2 sierpnia 2021 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.534.2021.1.MKA, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 2 sierpnia 2021 r., skutecznie doręczono 6 sierpnia 2021 r., natomiast 17 sierpnia 2021 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z nabytym przez Wnioskodawczynię spadkiem po zmarłym A, na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w (…) w dniu 7 sierpnia 2019 r. Wnioskodawczyni została współwłaścicielem w udziałach 1/8 nieruchomości gruntowej, o powierzchni 1,4100 ha, wraz z domem mieszkalnym, wybudowanym w latach osiemdziesiątych, położonym w (…). Od 8 lutego 1974 r. właścicielem tej nieruchomości była B.

Po śmierci B ((…) 1982 r.), nieruchomość przez cały czas pozostawała w rodzinie i właścicielami wspomnianej nieruchomości stawały się kolejno na podstawie nabycia spadku:

  • od 28 maja 1997 r. – córka B – C (żona A),
  • od 17 grudnia 2015 r. – A – po śmierci C w dniu (…) 2015 r.,
  • od 7 sierpnia 2019 r. – D, E – w udziałach po 1/4 części spadku każde oraz F, G, Wnioskodawczyni i H – w udziałach po 1/8 części każdy.

Wymieniona przez Wnioskodawczynię nieruchomość została, na podstawie umowy sprzedaży, sprzedana w dniu 24 lipca 2020 r. Wnioskodawczyni otrzymała 1/8 kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości, tj. 17 500 zł

Nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne. Przedmiotowa działka o powierzchni 1,4100 ha w ewidencji gruntów wpisana jest pod nr 1.189 i posiada następujące klasyfikacje: R – klasa IVa, R – klasa IVb, S-R – klasa IVa, B-R – klasa IVb. Z aktu notarialnego wynika, że działka w ewidencji gruntów oznaczona jest symbolami Br-RV jako grunty rolne zabudowane: R IVa, R IVb jako grunty orne, S-R IVa jako sady.

Nabywcami nieruchomości byli państwo (…), małżeństwo, w którym mąż był częściowo właścicielem a częściowo współwłaścicielem z żoną gospodarstwa rolnego o ogólnej powierzchni 7,299 ha, w tym użytków rolnych 7,0097 ha, położonego w gminie Szydłów, prowadził to gospodarstwo rolne od co najmniej pięciu lat, wynika to z zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały wydanego przez Burmistrza Miasta i Gminy (…) z dnia 20 lipca 2020 r. znak (…) (§ 2 aktu notarialnego repertorium A nr (…) z dnia 24 lipca 2020 r.).

W związku ze sprzedażą grunty wchodzące w skład nieruchomości nie utraciły charakteru rolnego. Jedna z osób kupujących posiadała wykształcenie wyższe rolnicze i osobiście pracowała w gospodarstwie rolnym. Złożyła u notariusza oświadczenie z dnia 20 lipca 2020 r. o powierzchni posiadanego gospodarstwa rolnego i osobistym jego prowadzeniu. Złożyła także zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały oraz poświadczoną kopię dyplomu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w (…) z dnia 24 marca 2011 r. (§ 3 aktu notarialnego).

Państwo (…) zakupili nieruchomość w celu powiększenia swojego gospodarstwa rodzinnego (§ 4 aktu notarialnego). Na podstawie § 9 aktu notarialnego, notariusz został zobowiązany do złożenia wniosku o wpisanie w księdze wieczystej (…) obojga małżonków jako współwłaścicieli, na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej. Małżeństwo to zakupiło przedmiotową nieruchomość w celu prowadzenia działalności rolniczej (§ 4 aktu notarialnego) – powiększenie gospodarstwa rodzinnego. Przedmiotowa nieruchomość leży w gminie w której zamieszkują nabywcy. Po sprzedaży nieruchomości przez Wnioskodawczynię i pozostałych współwłaścicieli gruntu nie utraciły charakteru rolnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni musi zapłacić podatek od sprzedaży nieruchomości, którą od 1997 r. nabywali kolejno spadkobiercy, i którą Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku w 2019 r. wraz z innymi współwłaścicielami, natomiast w lipcu 2020 r. nieruchomość ta została sprzedana (w skład nieruchomości wchodziły grunty oraz dom mieszkalny jednorodzinny), przy czym nieruchomość po sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego?

Zdaniem Wnioskodawczyni (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku), Zainteresowana nie musi płacić podatku od sprzedaży nieruchomości, którą od 1997 r. nabywali kolejno spadkobiercy, i którą Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku w 2019 r. wraz z innymi współwłaścicielami (spadkobiercami). W lipcu 2020 r. ww. nieruchomość została sprzedana. W skład nieruchomości wchodzą: grunty oraz dom mieszkalny jednorodzinny, a zbyta nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego.

W związku z tym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia ww. udziałów powinien zostać zwolniony z zapłaty podatku dochodowego – art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Stosownie do art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

W myśl art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Według art. 924 i 925 powołanej ustawy spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 cytowanej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z nabytym przez Wnioskodawczynię spadkiem po zmarłym A, na mocy postanowienia sądu w dniu 7 sierpnia 2019 r. Wnioskodawczyni stała się współwłaścicielem 1/8 udziału w prawie własności nieruchomości gruntowej, o powierzchni 1,4100 ha, wraz z domem mieszkalnym. Od 1974 r. nieruchomość ta należała do B. Po jej śmierci właścicielami wspomnianej nieruchomości stawały się kolejne osoby na podstawie nabycia spadku:

  • od 28 maja 1997 r. – C (żona A),
  • od 17 grudnia 2015 r. – A, - po śmierci C w dniu (…) 2015 r.,
  • od 7 sierpnia 2019 r. – A, E – w udziałach po 1/4 części spadku każde oraz F, G, Wnioskodawczyni i H – w udziałach po 1/8 części każdy.

Nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne. Przedmiotowa działka o powierzchni 1,4100 ha w ewidencji gruntów wpisana pod nr 1.189 posiada następujące klasyfikacje: R – klasa IVa, R – klasa IVb, S-R – klasa IVa, B-R – klasa IVb. Z aktu notarialnego wynika, że działka w ewidencji gruntów oznaczona jest symbolami Br-RV jako grunty rolne zabudowane: R IVa, R IVb jako grunty orne, S-R IVa jako sady. Nieruchomość ta została, sprzedana w dniu 24 lipca 2020 r. Nabywcami nieruchomości było małżeństwo, w którym mąż był częściowo właścicielem a częściowo współwłaścicielem łącznie z żoną gospodarstwa rolnego. W związku ze sprzedażą grunty wchodzące w skład nieruchomości nie utraciły charakteru rolnego. Nabywcy zakupili nieruchomość w celu powiększenia swojego gospodarstwa rodzinnego i w celu prowadzenia działalności rolniczej.

Wskazać należy, że stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 10 ust. 5 tej ustawy, przy wyliczaniu pięcioletniego okresu od którego zależy opodatkowanie sprzedaży nieruchomości nabytych drodze spadku, uwzględnia się nie tylko okres posiadania nieruchomości przez spadkobiercę, który dokonuje sprzedaży, ale także okres posiadania nieruchomości przez spadkodawcę. Jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości przez spadkodawcę, do momentu odpłatnego zbycia nieruchomości przez spadkobiercę nie upłynęło pięć lat, to sprzedaż taka podlega opodatkowaniu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że sprzedaż w dniu 24 lipca 2020 r. udziału w prawie własności nieruchomości nabytego w drodze spadku w 2019 r., została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca 2015 r., tj. roku, w którym nastąpiło nabycie przez spadkodawcę i stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Na mocy art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333).

W świetle art. 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Natomiast z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W celu ustalenia, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2019 r. poz. 393) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Wedle postanowień § 67 przywołanego rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery „E” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem – Tr.

Zgodnie natomiast z treścią § 68 ww. rozporządzenia grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr;
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Powyższe uregulowania prawne wskazują, iż zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy), ewentualnie jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić w związku ze zbyciem rolnego charakteru.

Niewątpliwie przedmiotowe zwolnienie – przy spełnieniu pozostałych warunków do niego uprawniających – obejmuje tylko przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a więc sklasyfikowanych jako użytki rolne, w tym grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, rowy oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.

Dla skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koniecznym jest również, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą albo pod budownictwo. Należy ponadto wskazać, że utrata charakteru rolnego w związku z odpłatnym zbyciem może wystąpić bezpośrednio po zbyciu, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie ich odpłatnego zbycia strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro przedmiotem sprzedaży była nieruchomość stanowiąca gospodarstwo rolne (grunty zakwalifikowane jako użytki rolne, w tym grunty rolne zabudowane budynkiem mieszkalnym) i kupujący nabyli ją w celu prowadzenia działalności rolniczej, to zostały spełnione przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży udziału w prawie własności ww. nieruchomości nabytych po zmarłym A podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie tego przepisu, co oznacza, że Wnioskodawczyni nie ma obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Reasumując sprzedaż w dniu 24 lipca 2020 r. udziału w prawie własności nieruchomości nabytego w drodze spadku w 2019 r., dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca 2015 r. , tj. roku, w którym nastąpiło nabycie przedmiotowej nieruchomości przez spadkodawcę, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednocześnie, z uwagi na to, że przedmiotowa nieruchomość stanowiła użytki rolne, wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, które nadal wykorzystywane są do upraw rolnych i w związku ze sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia ww. udziału korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Wobec powyższego na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży udziału w prawie własności przedmiotowej nieruchomości.

Końcowo tutejszy organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.

Ponadto należy podkreślić, że zakres interpretacji indywidualnej, zdeterminowany jest przede wszystkim przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanem faktycznym jak i własnym stanowiskiem Wnioskodawczyni. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj