Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.261.2021.4.JO
z 12 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 29 kwietnia 2021 r.) uzupełnione pismem Strony z 26 lipca 2021 r. (data wpływu 28 lipca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 13 lipca 2021 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 19 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach za świadczenie usług spedycyjnych wystawionych przez Zleceniobiorcę pełniącego jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu w spółce Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2021 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach za świadczenie usług spedycyjnych wystawionych przez Zleceniobiorcę pełniącego jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu w spółce Wnioskodawcy. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z 26 lipca 2021 r. (data wpływu 28 lipca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 13 lipca 2021 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.261.2021.1.JO.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane
w piśmie z 26 lipca 2021 r.):


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie transportu drogowego towarów głównie na trasach międzynarodowych oraz świadczy usługi spedycyjne.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Zleceniobiorca (Prezes Zarządu) jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej.


Wnioskodawca zatrudnia w oparciu umowy o pracę Prezesa Zarządu. W zakres obowiązków Prezesa Zarządu wchodzi podejmowanie decyzji dotyczących bieżących spraw Spółki, tj. finansowych, rekrutacja kandydatów do pracy i nadzór pracowników oraz zawierania umów z kontrahentami, nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem Spółki oraz dodatkowo pełni funkcję zarządzającego transportem.

Współpraca Wnioskodawcy z Prezesem Zarządu oparta jest o umowę o pracę i w tym zakresie regulowany jest: zakres świadczonych usług, okres wypowiedzenia, minimalny wymiar dyspozycyjności, okres trwania umowy. Członek zarządu prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje Spółkę. W myśl art. 204 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578 ze zm.), prawo członka zarządu do prowadzenia spraw Spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych Spółki. Zgodnie z art. 208 § 3 ustawy, każdy członek zarządu może prowadzić bez uprzedniej uchwały zarządu sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Spółki. Stosownie natomiast do art. 210 § 1 tej ustawy, w umowie między Spółką, a członkiem zarządu oraz w sporze z nim Spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą zgromadzenia wspólników Spółki.


Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę z osobą wykonującą pracę/obowiązki spedytora. Od osoby tej wymaga się posiadania umiejętności zawodowych spedytora i minimum dwóch lat doświadczenia na tym stanowisku, co jest związane ze stopniem skomplikowania przewozów na trasach międzynarodowych, np. przepisy poszczególnych krajów dotyczące przewozów, ładowności, obowiązków rejestrowych, przepisów celnych, przepisów drogowych. Nadto spedytor musi posiadać umiejętność komunikacji w języku angielskim. Ponieważ osoba pełniąca obowiązki Prezesa Zarządu w Spółce Wnioskodawcy prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług spedycyjnych (doradztwa) planowane jest zawarcie umowy cywilno-prawnej w ramach prowadzonej przez niego działalności na świadczenie usług spedycyjnych.


Usługi spedycyjne polegają głównie na wysyłce i odbiorze towarów (przesyłek). Zadaniem spedytora w jednostce Wnioskodawcy będzie także podejmowanie czynności załadunkowych, rozładunkowych oraz składowanie i pakowanie towarów (przesyłek). Zgodnie z przyjętym schematem organizacji w spółce Wnioskodawcy spedytor jest rozliczany z wykonywanych czynności przez Dyrektora Transportu.


Umowa o świadczenie usług spedycyjnych nie obejmowałyby żadnych usług zarządzania (zakres umowy byłby inny niż umowa w ramach stosunku pracy). Spółka nie narzucałaby czasu i miejsca wykonywania tych usług. Usługi spedycyjne świadczone przez członka zarządu na rzecz Spółki będą świadczone osobiście lub przy pomocy zatrudnionych przez niego pracowników lub współpracowników, będzie ponoszone pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług spedycyjnych, będzie ponoszona odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat ich czynności oraz ich wykonanie. Osoba, z którą Wnioskodawca chce zawrzeć umowę cywilno-prawną na świadczenie usług spedycyjnych posiada umiejętności konieczne do wykonywania tej działalności, a także wymagane doświadczenie.


Należność za te usługi będzie wypłacana na podstawie wystawianych faktur VAT przez Zleceniobiorcę (Prezesa Zarządu).


Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną VAT. Nabywane przez niego usługi spedytorskie będą związane z czynnościami opodatkowanymi w VAT.


Zakres czynności określony umową o świadczenie usług spedycyjnych, którą Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Prezesem Zarządu, nie będzie się pokrywał z czynnościami wykonywanymi w ramach zawartej umowy o pracę. Charakter czynności wykonywanych przez spedytora ogranicza się wyłącznie do tych związanych z obsługą wysyłki oraz odbioru towarów.

Zleceniobiorca (Prezes Zarządu) w ramach prowadzonej przez siebie działalności ponosi ryzyko gospodarcze związane z jej prowadzeniem. W umowie, którą Wnioskodawca planuje zawrzeć standardowo będą istniały zapisy o odpowiedzialności Zleceniobiorcy z tytułu nienależytego wykonania umowy.

O miejscu i czasie wykonywania czynności wynikających z umowy cywilnoprawnej, o których mowa we wniosku, będzie decydował Zleceniobiorca. Nie muszą być one świadczone przez niego osobiście, jednak to Zleceniobiorca będzie odpowiadał przed Wnioskodawcą z tytułu należytego wykonywania powierzonych zadań.


Zleceniobiorca będzie zobowiązany do wykonywania czynności tak, by dostawy i odbiory przesyłek były wykonywane bez zbędnych opóźnień i tak, by nie narażać Wnioskodawcy na negatywne konsekwencje nieterminowych lub niewłaściwie przeprowadzonych transportów.

W przypadku niewłaściwego wykonania umowy przez Zleceniobiorcę i narażenia Wnioskodawcy na dodatkowe obciążenia, Zleceniobiorca będzie ponosił odpowiedzialność z tego tytułu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług:


Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od wystawionych faktur VAT za świadczenie usług spedycyjnych?


Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 26 lipca 2021 r.):


Zdaniem Wnioskodawcy będzie on miał prawo odliczyć podatek VAT od wystawionych faktur przez Zleceniobiorcę (Prezesa Zarządu) w ramach umowy o świadczenie usług spedycyjnych.


Warunki zastosowania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, ze zm.) - zwaną dalej ustawą o VAT.


Ponieważ Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane, a usługi spedytorskie wykonywane przez Zleceniobiorcę byłyby związane wyłącznie z tymi czynnościami, przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT z ich tytułu. Ponadto usługi te nie są wymienione w katalogu wyłączeń z prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Zleceniobiorca są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie transportu drogowego towarów głównie na trasach międzynarodowych oraz świadczy usługi spedycyjne.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zatrudnia w oparciu umowy o pracę Prezesa Zarządu. W zakres obowiązków Prezesa Zarządu wchodzi podejmowanie decyzji dotyczących bieżących spraw Spółki, tj. finansowych, rekrutacja kandydatów do pracy i nadzór pracowników oraz zawierania umów z kontrahentami, nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem Spółki oraz dodatkowo pełni funkcję zarządzającego transportem. Współpraca Wnioskodawcy z Prezesem Zarządu oparta jest o umowę o pracę i w tym zakresie regulowany jest: zakres świadczonych usług, okres wypowiedzenia, minimalny wymiar dyspozycyjności, okres trwania umowy. Członek zarządu prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje Spółkę.


Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę z osobą wykonującą pracę/obowiązki spedytora. Od osoby tej wymaga się posiadania umiejętności zawodowych spedytora i minimum dwóch lat doświadczenia na tym stanowisku, co jest związane ze stopniem skomplikowania przewozów na trasach międzynarodowych, np. przepisy poszczególnych krajów dotyczące przewozów, ładowności, obowiązków rejestrowych, przepisów celnych, przepisów drogowych. Nadto spedytor musi posiadać umiejętność komunikacji w języku angielskim. Ponieważ osoba pełniąca obowiązki Prezesa Zarządu w Spółce Wnioskodawcy prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług spedycyjnych (doradztwa) planowane jest zawarcie umowy cywilno-prawnej w ramach prowadzonej przez niego działalności na świadczenie usług spedycyjnych.


Usługi spedycyjne polegają głównie na wysyłce i odbiorze towarów (przesyłek). Zadaniem spedytora w jednostce Wnioskodawcy będzie także podejmowanie czynności załadunkowych, rozładunkowych oraz składowanie i pakowanie towarów (przesyłek). Zgodnie z przyjętym schematem organizacji w spółce Wnioskodawcy spedytor jest rozliczany z wykonywanych czynności przez Dyrektora Transportu.


Umowa o świadczenie usług spedycyjnych nie obejmowałyby żadnych usług zarządzania (zakres umowy byłby inny niż umowa w ramach stosunku pracy). Spółka nie narzucałaby czasu i miejsca wykonywania tych usług. Usługi spedycyjne świadczone przez członka zarządu na rzecz Spółki będą świadczone osobiście lub przy pomocy zatrudnionych przez niego pracowników lub współpracowników, będzie ponoszone pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług spedycyjnych, będzie ponoszona odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat ich czynności oraz ich wykonanie. Osoba, z którą Wnioskodawca chce zawrzeć umowę cywilno-prawną na świadczenie usług spedycyjnych posiada umiejętności konieczne do wykonywania tej działalności, a także wymagane doświadczenie. Należność za te usługi będzie wypłacana na podstawie wystawianych faktur VAT przez Zleceniobiorcę (Prezesa Zarządu).

Zakres czynności określony umową o świadczenie usług spedycyjnych, którą Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Prezesem Zarządu, nie będzie się pokrywał z czynnościami wykonywanymi w ramach zawartej umowy o pracę. Charakter czynności wykonywanych przez spedytora ogranicza się wyłącznie do tych związanych z obsługą wysyłki oraz odbioru towarów. Zleceniobiorca (Prezes Zarządu) w ramach prowadzonej przez siebie działalności ponosi ryzyko gospodarcze związane z jej prowadzeniem. W umowie, którą Wnioskodawca planuje zawrzeć standardowo będą istniały zapisy o odpowiedzialności Zleceniobiorcy z tytułu nienależytego wykonania umowy. O miejscu i czasie wykonywania czynności wynikających z umowy cywilnoprawnej, o których mowa we wniosku, będzie decydował Zleceniobiorca. Nie muszą być one świadczone przez niego osobiście, jednak to Zleceniobiorca będzie odpowiadał przed Wnioskodawcą z tytułu należytego wykonywania powierzonych zadań. Zleceniobiorca będzie zobowiązany do wykonywania czynności tak, by dostawy i odbiory przesyłek były wykonywane bez zbędnych opóźnień i tak, by nie narażać Wnioskodawcy na negatywne konsekwencje nieterminowych lub niewłaściwie przeprowadzonych transportów. W przypadku niewłaściwego wykonania umowy przez Zleceniobiorcę i narażenia Wnioskodawcy na dodatkowe obciążenia, Zleceniobiorca będzie ponosił odpowiedzialność z tego tytułu.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy uprawniony będzie do odliczenia podatku VAT wykazywanego na fakturach za świadczenie usług spedycyjnych wystawianych przez Zleceniobiorcę (Prezesa Zarządu).

W celu rozstrzygnięcia ww. kwestii zasadnym jest przeanalizowanie czy czynności w zakresie świadczenia usług spedycyjnych wykonywane przez Zleceniobiorcę, który jednocześnie pełni funkcję Prezesa Zarządu w spółce Wnioskodawcy, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i czy osoba ta występuje w tym zakresie jako podatnik podatku VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Z art. 2 pkt 6 ustawy wynika, że przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl ust. 2 przytoczonego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z kolei art. 15 ust. 3 ustawy stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.


W myśl art. 15 ust. 3a ustawy, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców
i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Z cytowanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym, a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

  1. wykonywania tych czynności,
  2. wynagrodzenia oraz
  3. odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.


Zatem, użycie słowa „samodzielnie” w kontekście art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, wyklucza opodatkowanie pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą przez umowę o pracę lub inny stosunek prawny tworzący więzi (stosunek podporządkowania) między pracodawcą a pracownikiem co do (w zakresie) warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.

Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko powinny być wymienione
w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.


Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


W celu rozstrzygnięcia ww. kwestii zasadnym jest przeanalizowanie czy czynności w zakresie usług spedycyjnych wykonywane przez Zleceniobiorcę, który jednocześnie pełni funkcję Prezesa Zarządu wypełniają warunki wynikające z wyżej powołanego przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy dotyczące warunków wykonywania tych czynności usług, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że usługi spedycyjne na rzecz Wnioskodawcy będą świadczone przez Zleceniobiorcę osobiście lub przy pomocy zatrudnionych przez niego pracowników lub współpracowników, Zleceniobiorca będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług spedycyjnych, Zleceniobiorca będzie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie. Zakres czynności określony umową o świadczenie usług spedycyjnych, która Wnioskodawca zawrze ze Zleceniobiorcą nie będzie pokrywał się z czynnościami wykonywanymi w ramach zawartej umowy o pracę, nie obejmowałby żadnych usług zarządzania, zaś Spółka nie narzucałaby czasu i miejsca wykonywania usług spedycyjnych Zleceniobiorcy.


Biorąc pod uwagę treść obowiązujących przepisów oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że usługi spedycyjne, które będą wykonywane przez Zleceniobiorcę na rzecz Wnioskodawcy w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wskazują, że stanowią usługi wykonywane w ramach samodzielnej działalności gospodarczej.


Zatem należy uznać, że usługi spedycyjne, które będą wykonywane przez Zleceniobiorcę na rzecz Wnioskodawcy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zaś Zleceniobiorcę uznać należy za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, do którego nie ma zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabywane usługi spedycyjne będą związane z czynnościami opodatkowanymi – Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną VAT, tj. transport drogowy głównie na trasach międzynarodowych oraz usługi spedycyjne.

Uwzględniając powyższą okoliczność stwierdzić należy, że z uwagi na wypełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie usług spedycyjnych świadczonych przez Zleceniobiorcę, który jednocześnie pełni funkcję Prezesa Zarządu, pod warunkiem nie zaistnienia okoliczności wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach za świadczenie usług spedycyjnych wystawianych przez Zleceniobiorcę, pełniącego jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu, uznać należy za prawidłowe.

Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, zaś w zakresie pytania oznaczonego nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo Organ wskazuje, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem przedmiotowa interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie zastosowania przepisów regulujących podatek od towarów i usług względem Wnioskodawcy. Przedmiotowa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla Zleceniobiorcy pełniącego jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu, o którym mowa we wniosku.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj