Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.414.2021.1.MAT
z 12 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 16 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


16 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) (dalej: gmina) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020. 713 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina (…) realizować będzie projekt pn. „(…)”. Będzie on realizowany w ramach osi 6 „Dziedzictwo regionalne” - działania 6.2 „Ochrona różnorodności biologicznej” objętego RPO W na lata 2014-2020.


Przedmiotem projektu jest budowa (…) Centrum Edukacji Ekologicznej. W ramach inwestycji powstanie:

  • nowy, dwukondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej: 1 290,15 m2, połączony z istniejącą siedzibą Muzeum Przyrodniczego łącznikiem;
  • przyrodniczo-edukacyjna ścieżka w koronach drzew;
  • szlak nietoperzowy łączący siedzibę (…) z edukacyjną ścieżką w koronach drzew.

Ścieżka dydaktyczna budynku głównego (…) składać się będzie z następujących elementów:

  • na piętrze: strefa powitalna (wielowarstwowa mapa (…), projekcja na wydruku batymetrycznym etc.) i Jaskinia, sala „(…)” (ekspozycja entomolog.), sala woda i przyroda, sala woda i człowiek, sala warsztatowa;
  • na parterze: sala laboratoryjna, (…), zaplecze laboratorium, magazyn pomocy naukowo-dydaktycznych, multimedialna sala edukacyjna, scena z powierzchnią projekcyjną, sala prób, magazyn rekwizytów i siedziba (…) strefa zabaw dla małych dzieci, pom. wystaw czasowych, czytelnia przyrod. i filmoteka, podręczny magazyn eksponatów;

Uzupełnieniem będą pomieszczenia techniczne i obsługowe, sanitariaty, komunikacyjne.


Integralnymi elementami infrastruktury (…) będzie przyrodniczo-edukacyjna ścieżka w koronach drzew, dł. 1 014,73 m, w tym na dł. 990,09 m, wyniesiona do maks. 17 m nad poziom gruntu z ośmioma tarasami edukacyjnymi i trzema sprawnościowymi. Ścieżkę uzupełnią dwa niewielkie budynki obsługowe (pow. użytkowej: 97,71 m2 i 95,91 m2), w których znajdą się kasy, toalety i jedna sala warsztatowa.


Oba elementy (budynek i ścieżkę) oddalone od siebie o ok. 1,5 km połączy „szlak nietoperzowy” składający z 10 przystanków edukacyjnych w formie charakterystycznych dla regionalnych „latarni” (tzw. latarni kupieckich stawianych dawniej przy traktach handlowych), które w projekcie stanowić będą ciekawe i intrygujące elementy związane z edukacją przyrodniczą.

Integralną częścią projektu będą działania edukacyjne przygotowujące (…) do późniejszej działalności (opracowanie i publikacje pakietów edukacyjnych, opracowanie podręczników, konferencja metodologiczna).


Projekt w całości realizowany na obszarze (…) Parku Krajobrazowego.


Celem ogólnym projektu jest przyczynienie się do podniesienia atrakcyjności i konkurencyjności regionu w oparciu o zasoby dziedzictwa region., w tym w szczególności przyrodniczego oraz ich efektywne wykorzystywanie dla osiągania celów społecznych i gospodarczych.


Wskazana inwestycja będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych:

  • ścieżka edukacyjna oraz ścieżka w koronie drzew będzie udostępniona zwiedzającym odpłatnie. Wstęp będzie wymagał zakupu biletu. Sprzedaż biletów będzie opodatkowana,
  • budynek (…) Centrum … będzie udostępniany odpłatnie. W celu skorzystania z przestrzeni budynku konieczne będzie dokonanie jego rezerwacji oraz zawarcie umowy o charakterze najmu.


Gmina nic będzie wykorzystywać wskazanej infrastruktury do czynności niepodlegających oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała pełną możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „(…) . Możliwość odliczenia podatku VAT przez Gminę wynika z faktu, iż realizowana inwestycja będzie służyć prowadzeniu działalności gospodarczej z nią związanej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; zieleni gminnej i zadrzewień.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Z treści powyższych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu, których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych z opodatkowania lub w ogóle niepodlegających temu podatkowi.

Gmina realizując projekt pn. „(…)” działa jako podatnik VAT.


Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 wskazanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z przywołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności sprzedaży), zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Należy zauważyć, że zarówno świadczenie usług odpłatnego wstępu na ścieżki na rzecz podmiotów zewnętrznych oraz udostępnianie komercyjne powierzchni znajdujących się w wytworzonym w ramach inwestycji budynku są czynnościami o charakterze cywilnoprawnym.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym).


Zatem, należy stwierdzić, że świadczenie przez Gminę usług wstępu na ścieżki edukacyjne oraz odpłatne udostępnianie budynku na rzecz podmiotów zainteresowanych, realizowane będzie w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina, realizując te czynności, będzie występowała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W świetle przywołanych wyżej przepisów odpłatne, komercyjne udostępnienie budynku oraz usługi wstępu na ścieżki edukacyjne wpisuje się w definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym w ocenie Gminy zostały spełnione wszelkie przesłanki do uzyskania prawa do pełnego odliczenia VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


W konsekwencji, kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.


Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Gmina w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.


Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. „(…)”. Będzie on realizowany w ramach osi 6 „Dziedzictwo regionalne” - działania 6.2 „Ochrona różnorodności biologicznej” objętego RPO WM na lata 2014-2020.


Przedmiotem projektu jest budowa (…) Centrum …. W ramach inwestycji powstanie nowy, dwukondygnacyjny budynek, połączony z istniejącą siedzibą Muzeum Przyrodniczego łącznikiem, przyrodniczo-edukacyjna ścieżka w koronach drzew, szlak nietoperzowy łączący siedzibę (…) z edukacyjną ścieżką w koronach drzew.

Ścieżka dydaktyczna budynku głównego (…) składać się będzie z następujących elementów: strefa powitalna i Jaskinia, sala „(…)”, sala woda i przyroda, sala woda i człowiek, sala warsztatowa, sala laboratoryjna, (…), zaplecze laboratorium, magazyn pomocy naukowo-dydaktycznych, multimedialna sala edukacyjna, scena z powierzchnią projekcyjną, sala prób, magazyn rekwizytów i siedziba (…), strefa zabaw dla małych dzieci, pom. wystaw czasowych, czytelnia przyrod. i filmoteka, podręczny magazyn eksponatów. Uzupełnieniem będą pomieszczenia techniczne i obsługowe, sanitariaty, komunikacyjne.


Integralnym elementami infrastruktury (…) będzie przyrodniczo-edukacyjna ścieżka w koronach drzew z ośmioma tarasami edukacyjnymi i trzema sprawnościowymi. Ścieżkę uzupełnią dwa niewielkie budynki obsługowe, w których znajdą się kasy, toalety i jedna sala warsztatowa. Oba elementy (budynek i ścieżkę) połączy „szlak nietoperzowy” składający z 10 przystanków edukacyjnych w formie charakterystycznych dla regionalnych „latarni”. Celem ogólnym projektu jest przyczynienie się do podniesienia atrakcyjności i konkurencyjności regionu w oparciu o zasoby dziedzictwa regionalnego, w tym w szczególności przyrodniczego oraz ich efektywne wykorzystywanie dla osiągania celów społecznych i gospodarczych.


Wskazana inwestycja będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych:

  • ścieżka edukacyjna oraz ścieżka w koronie drzew będzie udostępniona zwiedzającym odpłatnie. Wstęp będzie wymagał zakupu biletu. Sprzedaż biletów będzie opodatkowana,
  • budynek (…) Centrum Edukacji Ekologicznej będzie udostępniany odpłatnie. W celu skorzystania z przestrzeni budynku konieczne będzie dokonanie jego rezerwacji oraz zawarcie umowy o charakterze najmu.


Gmina nie będzie wykorzystywać wskazanej infrastruktury do czynności niepodlegających oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż jak wynika z wniosku Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, natomiast wydatki związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Ścieżka edukacyjna oraz ścieżka w koronie drzew będą udostępnione zwiedzającym odpłatnie. Wstęp będzie wymagał zakupu biletu. Sprzedaż biletów będzie opodatkowana. Budynek (…) Centrum Edukacji Ekologicznej będzie udostępniany odpłatnie, w celu skorzystania z przestrzeni budynku konieczne będzie dokonanie jego rezerwacji oraz zawarcie umowy o charakterze najmu. Gmina nie będzie wykorzystywać wskazanej infrastruktury do czynności niepodlegających oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Podsumowując, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” gdyż zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj