Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.263.2021.1.BS
z 1 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2021 r. (data wpływu 1 czerwca 2021 r.), uzupełnionym 17 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w sytuacji gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków:

  • wartość składników majątkowych będących środkami trwałymi ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu, a w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia środkami trwałymi Spółki (po pomniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne) – jest prawidłowe,
  • wartość udziałów wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu, a w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia udziałami posiadanymi przez Spółkę – jest prawidłowe,
  • wartość papierów wartościowych wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu, a w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia papierami wartościowymi Spółki – jest prawidłowe,
  • wartość wierzytelności wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu, a w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia wierzytelnościami Spółki – jest prawidłowe,
  • wartość towarów handlowych/zapasów wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu, a w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia towarami handlowymi/zapasami Spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w sytuacji gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość wskazanych we wniosku składników należy ustalić wg ich wartości rynkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – A S.A.R.L. (dalej: „Spółka”) jest podmiotem zarejestrowanym w Luksemburgu w formie luksemburskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest również rezydentem podatkowym w Luksemburgu.

Obecnie Spółka rozważa przeniesienie swojej siedziby do Polski. Wnioskodawca podkreśla, że planowana reorganizacja zostanie dokonana z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, wśród których należy wskazać uproszczenie struktury grupy kapitałowej, do której należy Spółka.

Ze względu na ograniczenia prawne, przeniesienie siedziby do Polski będzie poprzedzone przekształceniem Spółki w spółkę europejską. Przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.; dalej: „KSH”) nie przewidują bowiem instytucji zmiany siedziby spółki poprzez jej przeniesienie z zagranicy na terytorium Polski. Regulacje w tym zakresie funkcjonują natomiast w ramach Unii Europejskiej w odniesieniu do spółek europejskich. Tym samym, zmiana siedziby Spółki, a wcześniej przekształcenie jej w spółkę europejską odbędzie się na zasadach określonych w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (Dz. Urz. L 294 z 10 listopada 2001 r., dalej: „Rozporządzenie”). Na skutek przekształcenia Spółka nie ulegnie rozwiązaniu, ani nie zostanie utworzona nowa osoba prawna, zgodnie z art. 37 ust. 2 Rozporządzenia.

Po zarejestrowaniu przekształcenia w spółkę europejską, Spółka planuje przenieść swoją siedzibę do Polski. Przeniesienie siedziby Spółki do Polski odbędzie się na zasadach określonych w art. 8 Rozporządzenia. Przeniesienie to nie będzie się wiązało ani z likwidacją Spółki, ani z powstaniem nowej osoby prawnej i będzie skuteczne z momentem zarejestrowania Spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w Polsce. Z prawnego punktu widzenia, przeniesienie siedziby Spółki wiąże się natomiast z kontynuacją dotychczasowych praw i obowiązków (tj. z następstwem prawnym).

Na moment przeniesienia siedziby Spółki do Polski Wnioskodawca może posiadać różne składniki majątku, w tym środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, wierzytelności, towary handlowe/zapasy, a także udziały w innych spółkach lub papiery wartościowe.

Zgodnie z luksemburskimi przepisami podatkowymi zdarzenie prawne w postaci zmiany siedziby spółki, może być potraktowane jako zmiana rezydencji podatkowej lub zbycie aktywów należących do spółki europejskiej i podlegające opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem od niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax). W takim przypadku dla luksemburskich celów podatkowych uznaje się, że spółka europejska zbyła cały swój majątek według ich wartości rynkowej i co do zasady powinna rozpoznać dochód do opodatkowania w wysokości równej różnicy pomiędzy wartością rynkową aktywów spółki, a kosztami uzyskania przychodów, które byłaby uprawniona do rozpoznania dla celów podatkowych, gdyby dokonywała faktycznej sprzedaży tych aktywów.

W konsekwencji, intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie potwierdzenia, według jakich wartości Spółka po zmianie siedziby powinna przyjąć przenoszone składniki majątku dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy założeniu, że w związku ze zmianą siedziby, w Luksemburgu na Spółkę zostanie nałożony podatek od niezrealizowanych zysków (exit tax). Nie jest również wykluczone, że niektóre z przenoszonych składników zostaną przez Spółkę odpłatnie zbyte.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość składników majątkowych będących środkami trwałymi ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu? A w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia środkami trwałymi Spółki (po pomniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne)?
  2. Czy w sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość udziałów wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu? A w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia udziałami posiadanymi przez Spółkę?
  3. Czy w sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość papierów wartościowych wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu? A w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia papierami wartościowymi Spółki?
  4. Czy w sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość wierzytelności wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu? A w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia wierzytelnościami Spółki?
  5. Czy w sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość towarów handlowych/zapasów wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu? A w konsekwencji, czy wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia towarami handlowymi/zapasami Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość składników majątkowych będących środkami trwałymi ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu. W konsekwencji, wartość ta będzie stanowiła podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia środkami trwałymi Spółki (po pomniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne).
  2. W sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość udziałów wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu. W konsekwencji, wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia udziałami posiadanymi przez Spółkę.
  3. W sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość papierów wartościowych wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu. W konsekwencji, wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia papierami wartościowymi Spółki.
  4. W sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość wierzytelności wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu. W konsekwencji, wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia wierzytelnościami Spółki.
  5. W sytuacji, gdy przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość towarów handlowych/zapasów wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu. W konsekwencji, wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia, czy innego odpłatnego rozporządzenia towarami handlowymi/zapasami Spółki.

Uzasadniając powyższe Wnioskodawca wskazał, że przeniesienie siedziby spółki europejskiej do Polski jest związane z koniecznością wprowadzenia poszczególnych składników majątkowych tej spółki do ksiąg podatkowych w Polsce. Zgodnie art. 15 ust. 1y ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”), w przypadku prowadzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 (tj. nierezydenta podatkowego), działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczny zakład wartość poszczególnych składników majątku wchodzących w skład zagranicznego zakładu ustala się, z zastrzeżeniem ust. 1, w wysokości:

  1. wartości rynkowej określonej dla celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 24f, w państwie miejsca siedziby lub zarządu lub w państwie położenia jego zagranicznego zakładu, chyba że organ podatkowy określi tę wartość w innej wysokości - w przypadku gdy składniki majątku, w tym przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, są przenoszone z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej; przepis ust. 1u stosuje się odpowiednio, lub
  2. przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych tego podatnika, niezaliczonej do kosztów w jakiejkolwiek formie, nie wyższej jednak od wartości rynkowej składnika majątku - jeżeli składnik ten przenoszony jest z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a państwo to nie określi dla tego składnika majątku wartości rynkowej, o której mowa w pkt 1, albo zwolni z opodatkowania tę wartość, albo jeżeli składnik ten jest przenoszony z terytorium państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej; przepis ust. 1u stosuje się odpowiednio.

Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio do spółek europejskich zawiązanych na podstawie Rozporządzenia, w związku z przeniesieniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ich siedziby lub zarządu, na podstawie art. 15 ust. 1z w zw. z ust. 1ya pkt 2) ustawy o PDOP.

Obecne brzmienie przytoczonych powyżej regulacji, zostało ustalone w związku z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz. U. UE L 193 z 19.7.2016 str. 1) - tzw. dyrektywy ATAD, w zakresie art. 5 regulującego opodatkowanie niezrealizowanych zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia aktywów, rezydencji podatkowej lub stałego zakładu.

Zostało to również podkreślone w uzasadnieniu do art. 15 ust. 1y ustawy implementującej ten przepis, tj. Ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, w którym wskazano, iż zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 5 dyrektywy ATAD państwo przyjmujące przyjmuje wartość rynkową składnika majątku ustaloną dla celów opodatkowania, podatkiem równoważnym do podatku od niezrealizowanych zysków, przez państwo członkowskie UE poprzedniej rezydencji podatnika lub poprzedniego miejsca położenia zakładu - jako wartość początkową tego składnika. W przypadku przeniesienia składników majątkowych z państwa trzeciego lub w sytuacji gdy ww. państwo członkowskie nie określi ich wartości, ustala się ją w wartości przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych podatnika, niezaliczonej do kosztów i nie wyższej od wartości rynkowej tych składników majątku.

W konsekwencji, w przypadku przeniesienia siedziby spółki europejskiej do Polski ustalenie wartości podatkowej posiadanych przez nią składników majątku dla celów ustawy o PDOP będzie zależało od tego, czy w państwie, z którego przenoszona jest siedziba spółki europejskiej podatek od niezrealizowanych zysków został efektywnie nałożony czy też nie (zgodnie z art. 15 ust. 1y pkt 1 i 2 w zw. z ust. 1z ustawy o PDOP).

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe regulacje stanowią zatem odzwierciedlenie zasady ciągłości (kontynuacji) działalności podatnika (spółki europejskiej) w przypadku zmiany kraju, w którym podmiot taki posiada siedzibę (rezydencję podatkową). Spółka jest bowiem cały czas podmiotem tych samych praw i obowiązków, co przed zmianą siedziby. Zasada ta oznacza zatem przyjęcie dla polskich celów podatkowych wartości poszczególnych składników majątku podatnika w wysokości wartości podatkowej wynikającej z ksiąg podatkowych w kraju w którym miał on siedzibę przed zmianą. Takie stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z dnia 19 stycznia 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.275.2017.1.AM, w której wskazano, że: zasada ciągłości oznacza przyjęcie dla polskich celów podatkowych wartości poszczególnych składników majątku podatnika w wysokości wartości podatkowej wynikającej z ksiąg podatkowych w kraju w którym miał on siedzibę przed zmianą. Wobec powyższego (...) wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od której SE (spółka europejska) będzie uprawiona dokonywać odpisów amortyzacyjnych, po przeniesieniu siedziby do Polski będzie wartość przyjęta dla celów podatkowych wynikająca z ksiąg SE - nie wyższa od wartości rynkowej - która nie została zaliczona w jakiejkolwiek formie do kosztów. Wyjątkiem od tej zasady jest przyjęcie wartości rynkowej tych składników majątkowych na dzień ich przejęcia, w sytuacji, w której składniki te podlegały opodatkowaniu podatkiem od niezrealizowanych zysków w kraju, z którego pochodzą według tej wartości rynkowej określonej na dzień ich przeniesienia do Polski. Wynika to z tego, że skoro państwo „wyjścia” opodatkowało majątek przenoszonej spółki podatkiem od niezrealizowanych zysków, to państwo przeznaczenia powinno pozwolić podatnikowi przyjąć dla celów podatkowych wartość tego majątku według jego wartości rynkowej.

Powyższe podejście (tj. założenie o kontynuacji prawnej) znajduje również potwierdzenie w Rozporządzeniu, zgodnie z którym przeniesienie siedziby spółki europejskiej do Polski nie powoduje - w rozumieniu art. 8 ust. 1 Rozporządzenia - ani likwidacji spółki europejskiej, ani powstania nowej osoby prawnej, co jest jednoznaczne z kontynuacją bytu spółki europejskiej.

Konsekwentnie, w opinii Wnioskodawcy, oznacza to, że poszczególne składniki majątku spółki europejskiej, której siedziba jest przenoszona do Polski, powinny być co do zasady (jeśli przeniesienie tych składników nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od niezrealizowanych zysków w państwie poprzedniej rezydencji) ujęte dla celów podatkowych w Polsce według tej wartości, w jakiej składniki te były wykazane w księgach podatkowych prowadzonych w kraju dotychczasowej siedziby spółki europejskiej, nie wyższej jednak od ich wartości rynkowej i która nie została zaliczona w jakiejkolwiek formie do kosztów.

Odmiennie, zdaniem Spółki, należy natomiast ustalić wartość składników majątkowych, w przypadku, gdyby okazało się, że przeniesienie siedziby Spółki podlega opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków.

W ocenie Spółki, zastosowanie w tym przypadku powinna znaleźć nie zasada kontynuacji wyceny składników majątkowych (tj. na podstawie wartości ujętej w księgach podatkowych), ale zasada przyjęcia dla polskich celów podatkowych wartości rynkowej aktywów. Jest to wyjątek, wynikający z literalnego brzmienia art. 15 ust. 1y ust. 2 w zw. ust 1ya pkt 2 oraz ust. 1z ustawy o PDOP, zgodnie z którym, w przypadku, gdy przeniesione przez spółkę europejską składniki majątkowe do Polski podlegały w drugim państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu od ich wartości rynkowej i dochód ten nie był zwolniony z opodatkowania, wartość poszczególnych składników będzie ustalona w wysokości opodatkowanej w tamtym kraju wartości rynkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia polskiego prawa podatkowego nie ma zatem uzasadnienia ponowna wycena składników majątkowych na potrzeby wprowadzenia aktywów spółki europejskiej do polskich ksiąg podatkowych (…), bądź ponowne ustalanie ich wartości rynkowej.

Pogląd ten znajduje również potwierdzenie we wskazywanym powyżej uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej art. 15 ust. 1y do ustawy o PDOP w obecnym brzmieniu, gdzie wskazano, że zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 5 dyrektywy ATAD państwo przyjmujące przyjmuje wartość rynkową składnika majątku ustaloną dla celów opodatkowania, podatkiem równoważnym do podatku od niezrealizowanych zysków, przez państwo członkowskie UE poprzedniej rezydencji podatnika lub poprzedniego miejsca położenia zakładu - jako wartość początkową tego składnika. Takie podejście odpowiada zatem założeniom wynikającym z dyrektywy ATAD.

Ponadto, na ustalenie wartości przenoszonych składników majątkowych nie powinien, w opinii Wnioskodawcy, mieć wpływu rodzaj danego składnika majątkowego. Z przytoczonych przez Wnioskodawcę przepisów nie wynika bowiem, aby prawidłowe ustalenie wartości składników majątkowych w przypadku zmiany siedziby spółki było zależne od rodzaju tych składników. W takim przypadku nie znajdą zatem zastosowania inne przepisy ustawy o PDOP dotyczące ustalania wysokości kosztów podatkowych. W konsekwencji, w przypadku, gdy zmiana siedziby Spółki zostanie uznana za zbycie ogółu aktywów, a tym samym będzie podlegała opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość danego składnika majątkowego ustalić należy według wysokości opodatkowanej w tamtym kraju wartości rynkowej tych składników majątkowych, bez względu na to czy będą to środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wierzytelności, towary handlowe/zapasy lub udziały, czy też papiery wartościowe.

Podsumowując, w sytuacji gdy w przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, wartość:

  • środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  • wierzytelności,
  • papierów wartościowych,
  • towarów handlowych/zapasów,
  • udziałów,

wchodzących w skład majątku Spółki ustalić należy według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu. W konsekwencji, wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia czy innego odpłatnego rozporządzenia tymi składnikami majątku Spółki (w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych po pomniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w Luksemburgu w formie luksemburskiego odpowiednika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółka jest również rezydentem podatkowym w Luksemburgu. Obecnie Spółka rozważa przeniesienie swojej siedziby do Polski, planowana reorganizacja zostanie dokonana z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, wśród których należy wskazać uproszczenie struktury grupy kapitałowej, do której należy Spółka.

Przeniesienie siedziby do Polski będzie poprzedzone przekształceniem Spółki w spółkę europejską. Na skutek przekształcenia Spółka nie ulegnie rozwiązaniu, ani nie zostanie utworzona nowa osoba prawna. Po zarejestrowaniu przekształcenia w spółkę europejską, Spółka planuje przenieść swoją siedzibę do Polski. Przeniesienie siedziby Spółki do Polski odbędzie się na zasadach określonych w art. 8 Rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. Przeniesienie to nie będzie się wiązało ani z likwidacją Spółki, ani z powstaniem nowej osoby prawnej i będzie skuteczne z momentem zarejestrowania Spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w Polsce. Na moment przeniesienia siedziby Spółki do Polski Wnioskodawca może posiadać różne składniki majątku, w tym środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, wierzytelności, towary handlowe/zapasy, a także udziały w innych spółkach lub papiery wartościowe.

Zgodnie z luksemburskimi przepisami podatkowymi zdarzenie prawne w postaci zmiany siedziby spółki, może być potraktowane jako zmiana rezydencji podatkowej lub zbycie aktywów należących do spółki europejskiej i podlegające podatkowaniu w Luksemburgu podatkiem od niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax). W takim przypadku dla luksemburskich celów podatkowych uznaje się, że spółka europejska zbyła cały swój majątek według ich wartości rynkowej i co do zasady powinna rozpoznać dochód do opodatkowania w wysokości równej różnicy pomiędzy wartością rynkową aktywów spółki, a kosztami uzyskania przychodów, które byłaby uprawniona do rozpoznania dla celów podatkowych, gdyby dokonywała faktycznej sprzedaży tych aktywów.

W tym miejscu podkreślić należy, że niniejsza interpretacja, zgodnie z wolą Wnioskodawcy, została wydana przy założeniu, że przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie opodatkowane w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od niezrealizowanych zysków według wartości rynkowej poszczególnych składników majątku Spółki.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, zauważyć należy, że przeniesienie siedziby spółki europejskiej do Polski nie powoduje – zgodnie z art. 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. L 294 z 10 listopada 2001 r., dalej: „Rozporządzenie”) – ani likwidacji spółki europejskiej, ani powstania nowej osoby prawnej. Oznacza to, że byt spółki europejskiej jest kontynuowany.

Przeniesienie siedziby spółki europejskiej do Polski jest związane z koniecznością wprowadzenia poszczególnych składników majątkowych tej spółki do ksiąg podatkowych w Polsce.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się, w razie gdy podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przeniósł na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składnik majątku swojego zagranicznego zakładu, w tym w wyniku jego likwidacji, lub przeniósł, w związku ze zmianą miejsca siedziby lub zarządu (rezydencji podatkowej), na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składnik majątku wykorzystywany w działalności prowadzonej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - wartość, o której mowa w art. 15 ust. 1ya.

W myśl art. 15 ust. 1y ustawy o CIT, w przypadku prowadzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2, działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczny zakład wartość poszczególnych składników majątku wchodzących w skład tego zagranicznego zakładu ustala się, z zastrzeżeniem ust. 1, w wysokości:

  1. wartości rynkowej określonej dla celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 24f, w państwie miejsca siedziby lub zarządu lub w państwie położenia jego zagranicznego zakładu, chyba że organ podatkowy określi tę wartość w innej wysokości - w przypadku gdy składniki majątku, w tym przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, są przenoszone z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej; przepis ust. 1u stosuje się odpowiednio, lub
  2. przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych tego podatnika, niezaliczonej do kosztów w jakiejkolwiek formie, nie wyższej jednak od wartości rynkowej składnika majątku - jeżeli składnik ten przenoszony jest z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a państwo to nie określi dla tego składnika majątku wartości rynkowej, o której mowa w pkt 1, albo zwolni z opodatkowania tę wartość, albo jeżeli składnik ten jest przenoszony z terytorium państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej; przepis ust. 1u stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 15 ust. 1ya ustawy o CIT, przepis ust. 1y stosuje się odpowiednio do podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, który:

  1. przeniósł na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składnik majątku swojego zagranicznego zakładu, w tym w wyniku likwidacji tego zagranicznego zakładu, lub
  2. przeniósł na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku ze zmianą miejsca siedziby lub zarządu, składnik majątku wykorzystywany w działalności gospodarczej prowadzonej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym w wyniku jej likwidacji.

Na podstawie art. 15 ust. 1z ustawy o CIT, przepisy ust. 1y i 1ya stosuje się odpowiednio do spółki europejskiej zawiązanej na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) i spółdzielni europejskiej zawiązanej na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1435/2003 z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie statutu spółdzielni europejskiej (SCE) (Dz. Urz. WE L 207 z 18.08.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 17, t. 1, str. 280).

Odnosząc zatem powyższe przepisy prawa podatkowego do przedstawionego opisu sprawy należy uznać, że skoro przeniesienie siedziby Spółki do Polski będzie podlegało opodatkowaniu w Luksemburgu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków (którą to okoliczność przyjęto jako niepodlegający ocenie opis zdarzenia przyszłego), to wartość:

  • środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  • wierzytelności,
  • papierów wartościowych,
  • towarów handlowych/zapasów,
  • udziałów,

wchodzących w skład majątku Spółki europejskiej Wnioskodawca powinien ustalić zgodnie z art. 15 ust. 1y pkt 1 w zw. z art. 15 ust. 1ya pkt 2 i ust. 1z ustawy o CIT, tj. według ich wartości rynkowej określonej dla celów i na moment opodatkowania tym podatkiem w Luksemburgu. W konsekwencji, wartość ta będzie stanowiła koszt w przypadku odpłatnego zbycia czy innego odpłatnego rozporządzenia tymi składnikami majątku Spółki (w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych po pomniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne).

Jak bowiem wynika z art. 15 ust. 1u cytowanej ustawy, który to przepis stosuje się odpowiednio, w przypadku zbycia składników majątku wchodzących w skład przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub komercjalizowanej własności intelektualnej wniesionej przez podmiot komercjalizujący, nabytych w sposób, o którym mowa w ust. 1s, koszty uzyskania przychodów ustala się w wysokości, o której mowa w tym przepisie, pomniejszonej o dokonane od tych składników odpisy amortyzacyjne.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić należy, że wskazanie przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, że zmiana siedziby Spółki, a wcześniej przekształcenie jej w spółkę europejską odbędzie się na zasadach określonych w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (Dz. Urz. L 294 z 10 listopada 2001 r., dalej: „Rozporządzenie”) nie może podlegać ocenie organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Z tego też względu powyższą informację przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez organ interpretacyjny element opisu zdarzenia przyszłego.

Końcowo odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że dotyczy ona tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podmiotu, w określonym zdarzeniu przyszłym i który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest wiążąca w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w(...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj