Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.387.2021.1.TR
z 29 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2021 r. (data wpływu 30 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

„O” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca”) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest tworzenie, rozwój i modyfikowanie programów komputerowych i systemów informatycznych.

W 2021 r. Wnioskodawca jest oraz będzie stroną szeregu umów o współpracy pomiędzy Wnioskodawcą oraz osobami fizycznymi prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą, które są i będą zawierane według jednego wzorca (dalej jako „Kontrakty B2B”). Osoby fizyczne będące stroną Kontraktów B2B nie są i nie będą zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie stosunku pracy przez cały czas, kiedy są lub będą stroną Kontraktów B2B.

Na podstawie Kontraktu B2B, osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą wykonują oraz będą wykonywać usługi na rzecz Wnioskodawcy w zakresie programów komputerowych i systemów informatycznych, w szczególności tworząc, rozwijając oraz modyfikując takie programy i systemy.

Z tytułu wykonywania tych usług na rzecz Wnioskodawcy, osoby fizyczne będące stroną Kontraktu B2B wystawiają i będą wystawiać faktury na rzecz Wnioskodawcy z ustaloną w tych kontraktach kwotą wynagrodzenia za świadczenie tych usług.

W celu budowania dobrych relacji pomiędzy Wnioskodawcą oraz osobami fizycznymi świadczącymi usługi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Kontraktów B2B, a także celem utrzymania określonej renomy jako podmiotu oferującego współpracę na podstawie Kontraktów B2B w określonym poziomie zabezpieczenia współpracowników Wnioskodawcy, co istotne jest zwłaszcza na tak konkurencyjnym rynku jak rynek usług z zakresu IT, Wnioskodawca oferuje i będzie oferować tym osobom fizycznym nieodpłatne świadczenia w postaci kart wstępu do określonych obiektów sportowych, voucherów pozwalających na skorzystanie z usług podmiotów trzecich i inne podobne nieopłatne świadczenia.

Świadczenia te nie są częścią wynagrodzenia z tytułu usług wykonywanych przez osoby fizyczne na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Kontraktów B2B. Osoby fizyczne będące beneficjentami tych świadczeń nie powiększają wynagrodzenia z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy o wartość otrzymanych tego rodzaju świadczeń od Wnioskodawcy. Wartość tych świadczeń nie powiększa kwot wykazywanych na fakturach jakie są oraz będą wystawiane przez te osoby fizyczne do Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany, jako płatnik, w 2021 r. do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wartości przyznanych i mających być przyznanych nieodpłatnych świadczeń na rzecz osób fizycznych będących i mających być stroną Kontraktów B2B, niebędących jednocześnie pracownikami Wnioskodawcy?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany w 2022 r. do przygotowania i wysłania deklaracji PIT- 11, ze wskazaniem wartości nieodpłatnych świadczeń przyznanych w 2021 r. osobom fizycznym będącym stroną Kontraktów B2B i niebędącym jednocześnie pracownikami Wnioskodawcy oraz wskazaniem kwoty „0 zł” jako zaliczki pobranej przez płatnika, w terminie do końca lutego 2022 r., do tych osób fizycznych oraz w terminie do końca stycznia 2022 r. do Urzędów Skarbowych właściwych dla tych osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany, jako płatnik, w 2021 r. do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wartości przyznanych i mających być przyznanych nieodpłatnych świadczeń na rzecz osób fizycznych będących i mających być stroną Kontraktów B2B niebędących jednocześnie pracownikami Wnioskodawcy, które to świadczenia nie stanowią części wynagrodzenia należnego współpracownikom Wnioskodawcy na podstawie łączącego strony lub mającego łączyć strony Kontraktu B2B.

Wnioskodawca będzie zobowiązany w 2022 r. do przygotowania i wysłania deklaracji PIT-11 ze wskazaniem wartości nieodpłatnych świadczeń przyznanych w 2021 r. osobom fizycznym będącym stroną Kontraktów B2B i niebędącymi jednocześnie pracownikami Wnioskodawcy oraz wskazaniem kwoty „0 zł” jako zaliczki pobranej przez płatnika, w terminie do końca lutego 2022 r. do tych osób fizycznych oraz w terminie do końca stycznia 2022 r. do Urzędów Skarbowych właściwych dla tych osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „Ustawa PIT”), źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  6. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  7. odpłatne zbycie:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  • 8a. działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
  • 8b. niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da tej ustawy;
  1. inne źródła.

Ponieważ osoby fizyczne, które są lub będą stroną Kontraktów B2B wykonują lub będą wykonywać na rzecz Wnioskodawcy usługi, za wykonanie których wystawiają lub będą wystawiać faktury opiewające na ustalone w Kontraktach B2B wynagrodzenie, zdaniem Wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności ustalić, czy przychody tych osób fizycznych z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci kart wstępu do określonych obiektów sportowych, voucherów pozwalających na skorzystanie z usług podmiotów trzecich i innych, podobnych nieodpłatnych świadczeń, jakie są i będą przyznawane przez Wnioskodawcę tym osobom fizycznym mogą być uznane za pochodzące ze źródła przychodów wskazanego w pkt 3 powyżej - pozarolnicza działalność gospodarcza. Następnie, jeśli wynik tego sprawdzenia będzie negatywny, należy ustalić czy przychody te mieszczą się w innych źródłach wskazanych w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT.

Jak już Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, nieodpłatne świadczenia w postaci kart wstępu do określonych obiektów sportowych, voucherów pozwalających na skorzystanie z usług podmiotów trzecich oraz inne, podobne nieodpłatne świadczenia, jakie są i będą przyznawane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym - stronom Kontraktów B2B, którzy nie są i nie będą w trakcie trwania tych kontraktów pracownikami Wnioskodawcy, nie powiększają, o wartość otrzymanych tego rodzaju świadczeń od Wnioskodawcy, kwoty należnego im na podstawie Kontraktu B2B wynagrodzenia z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, przychody tych osób fizycznych z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci kart wstępu do określonych obiektów sportowych, voucherów pozwalających na skorzystanie z usług podmiotów trzecich oraz innych, podobnych nieodpłatnych świadczeń, jakie są i będą przyznawane przez Wnioskodawcę tym osobom fizycznym nie mogą być uznane za pochodzące ze źródła przychodów wskazanego w pkt 3 powyżej - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody te nie stanowią również przychodów ze źródeł wskazanych w pkt 1-2 oraz 4-8b powyżej, gdyż nie są to przychody z:

  1. stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej (osoby fizyczne uzyskujące nieodpłatne świadczenia od Wnioskodawcy nie są stroną takich stosunków w odniesieniu do Wnioskodawcy);
  2. emerytury lub renty;
  3. działalności wykonywanej osobiście;
  4. działów specjalnych produkcji rolnej;
  5. z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innej umowy o podobnym charakterze;
  6. z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych;
  7. z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, innych rzeczy;
  8. z działalności prowadzonej przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
  9. z niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da Ustawy PIT.

W związku z powyższym, źródłem do jakiego należy zaklasyfikować przychody z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci kart wstępu do określonych obiektów sportowych, voucherów pozwalających na skorzystanie z usług podmiotów trzecich oraz innych, podobnych nieodpłatnych świadczeń, jakie są i będą przyznawane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym - stronom Kontraktów B2B, którzy nie są i nie będą w trakcie trwania tych kontraktów pracownikami Wnioskodawcy są inne źródła, o których mowa jest w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT.

Za takim wnioskiem przemawia również, zdaniem Wnioskodawcy, treść art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez mego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 (czyli inne niż będące przychodami z działalności gospodarczej), dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 (czyli nienależące do przychodów ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście, z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z kapitałów pieniężnych).

Taka klasyfikacja przychodów osób fizycznych z tytułu nieodpłatnych świadczeń w postaci kart wstępu do określonych obiektów sportowych, voucherów pozwalających na skorzystanie z usług podmiotów trzecich oraz innych, podobnych nieodpłatnych świadczeń, jakie są i będą przyznawane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym - stronom Kontraktów B2B, którzy nie są i nie będą w trakcie trwania tych kontraktów pracownikami Wnioskodawcy pozwala na stwierdzenie, ze z tytułu przekazania przez Wnioskodawcę tych świadczeń, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż przepisy stawy PIT nie nakładają obowiązku pobierania takich zaliczek w przypadku dokonywania na rzecz osób fizycznych, prowadzących indywidualną działalność gospodarczą, świadczeń, z których przychody są kwalifikowane do innych źródeł.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania. Wzorem do przekazywania informacji, o której mowa jest w tym przepisie jest formularz PIT-11 - Informacja o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Natomiast zgodnie z art. 42g ust. 1 Ustawy PIT, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają informacje, o których mowa w art. 42a ust. 1:

  1. urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
  2. podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z powyżej przytoczonych przepisów Ustawy PIT wynika zatem jednoznacznie, że Wnioskodawca jest zobowiązany do przygotowania w 2022 r. informacji na formularzu PIT-11 o wysokości przychodów uzyskanych przez osoby fizyczne - strony Kontraktów B2B, którzy nie są i nie będą w trakcie trwania tych kontraktów pracownikami Wnioskodawcy z tytułu nieodpłatnych świadczeń przyznanych i mających być przyznane przez Wnioskodawcę w 2021 r w postaci kart wstępu do określonych obiektów sportowych, voucherów pozwalających na skorzystanie z usług podmiotów trzecich i innych, podobnych nieodpłatnych świadczeń, oraz do przesłania tych formularzy PIT-11

  1. urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia 2022 roku;
  2. podatnikowi - osobie fizycznej - w terminie do końca lutego 2022 roku.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy w formularzu tym Wnioskodawca jest zobowiązany oprócz wykazania prawidłowej wysokości tego przychodu (poz. 70 formularza w wersji 27) wskazać „0" jako kwotę zaliczki pobranej przez płatnika (w poz. 74 formularza w wersji 27), a to ze względu na wyżej wskazany brak obowiązku Wnioskodawcy do poboru jakiekolwiek zaliczki na podatek od przychodów z innych źródeł w rozumieniu Ustawy PIT.

Potwierdzenie takiego stanowiska Wnioskodawcy odnaleźć można w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, np.:

  • „Wnioskodawca zauważa, że u.p.d.o.f. nie przewiduje obowiązku poboru zaliczek na PIT od świadczeń kwalifikowanych do przychodów z innych źródeł. Oznacza to zatem, że w związku z uczestnictwem pracowników w Planie, po stronie Spółki nie powstają obowiązki płatnika zaliczek na p.d.o.f. Jednocześnie, zgodnie z art. 42a ust. 1 u.p.d.o.f., podmioty gospodarcze, które dokonują wypłat należności kwalifikowanych jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1, są zobowiązane sporządzić imienną informację według ustalonego wzoru (w aktualnym stanie prawnym jest to informacja PIT-11) i wykazać w niej kwotę przychodów z innych źródeł. W ocenie Wnioskodawcy z powyższego wynika, że Spółka, dokonując Wypłat będzie zobowiązana sporządzić imienną informację według ustalonego wzoru i wykazać w niej kwotę Wypłat dokonanych na rzecz Uczestników w pozycji właściwej dla przychodów z innych źródeł. [...] W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe”. - (interpretacja z dnia 15 czerwca 2020 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0113-KDIPT2-3.4011.308.2020.1.SJ);
  • „W myśl art. 42a ust. 1 ustawy (...) osoby prawne (...), które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania (...). Od przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych co do zasady podatnik ma obowiązek samodzielnie ustalić wysokość podatku, a następnie odprowadzić go do urzędu skarbowego. Podmiot wypłacający przychody z innych źródeł nie pobiera bowiem zaliczki na podatek dochodowy. Jest on zobowiązany natomiast do sporządzenia i wysłania do podatnika i urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika informacji PIT-11”. - (interpretacja z dnia 28 lipca 2020 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0115-KDIT2.4011.408.2020.1. RS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128), jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródłami przychodów są – zgodnie z art. 10 ust. 1 tej ustawy:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
  • inne źródła (pkt 9).

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Na mocy z kolei art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W tym miejscu zauważyć należy, że systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, iż podlegające opodatkowaniu przychody osób fizycznych przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionym w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania.

Wobec tego, w analizowanej sprawie, wartość opisanych we wniosku nieodpłatnych świadczeń udzielanych przez Wnioskodawcę osobom fizycznym, prowadzącym samodzielną działalność gospodarczą – z którymi Wnioskodawca zawrze Kontrakty B2B – stanowi dla tychże osób przychód z tej działalności gospodarczej, stosownie do art. 14 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez ww. osoby.

Podatnicy, uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie natomiast z art. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.

Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
  • obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) – uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Żaden z przepisów nie nakłada jednak na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez tychże podatników działalności gospodarczej.

Co więcej, ustawodawca wskazał wprost w ujętym w zapytaniu art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W przypadku zatem podatników prowadzących działalność gospodarczą, fakt czy przychód powstanie, czy nie, pozostaje bowiem bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie w zakresie obowiązków płatnika (Wnioskodawcy), jeśli ewentualny przychód i tak powinien zostać zakwalifikowany do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem do przychodów, co do których obowiązki płatnika nie mają zastosowania.

Przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Reasumując: kwalifikacja przychodu opisanych we wniosku kontrahentów Wnioskodawcy, osiąganego z zawartych przez Wnioskodawcę z tymi kontrahentami Kontraktów B2B do źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza powoduje, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik, w 2021 r. do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wartości przyznanych i mających być przyznanych nieodpłatnych świadczeń na rzecz osób fizycznych będących i mających być stroną Kontraktów B2B, niebędących jednocześnie pracownikami Wnioskodawcy.

Jednocześnie, z tego samego powodu, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany w 2022 r. do przygotowania i wysłania deklaracji PIT- 11, ze wskazaniem wartości nieodpłatnych świadczeń przyznanych 2021 r. osobom fizycznym będącym stroną Kontraktów B2B i niebędącym jednocześnie pracownikami Wnioskodawcy oraz wskazaniem kwoty „0 zł” jako zaliczki pobranej przez płatnika, w terminie do końca lutego 2022 r., do tych osób fizycznych oraz w terminie do końca stycznia 2022 r. do Urzędów Skarbowych właściwych dla tych osób fizycznych.

Końcowo, w odniesieniu do przywołanych Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tutejszy organ informuje, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj