Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.578.2021.1.MGO
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lipca 2021 r. (data wpływu 30 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, w wyniku której powstała infrastruktura, przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej infrastrukturę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

30 lipca 2021 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, w wyniku której powstała infrastruktura, przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej infrastrukturę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


  1. Gmina (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina realizuje zadania publiczne na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.). Zasadniczo, zadania te wykonywane są przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednocześnie, Wnioskodawca wykonuje czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

  2. Jedną z jednostek organizacyjnych Gminy jest samorządowy zakład budżetowy, tj. Zakład (dalej: Zakład). Zakład prowadzi działalność o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest m.in. bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkaniowych ludności w zakresie usług powszechnie dostępnych.
    Zakład wykonuje zadania własne Gminy w zakresie gospodarki zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych oraz nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub gospodarczymi stanowiącymi własność Gminy. Realizacja zadań następuje między innymi poprzez:
    • podejmowanie decyzji i dokonywanie czynności zmierzających do utrzymania w należytym stanie technicznym i użytkowym administrowanych lokali i nieruchomości zgodnie z ich przeznaczeniem, w tym organizacja i wykonywanie wszelkich robót konserwacyjno-remontowych;
    • prowadzenie wspólnot mieszkaniowych, w których Gmina posiada lokale mieszkalne;
    • przeprowadzanie przetargów na oddanie w najem lokali użytkowych w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa;
    • zawieranie i rozwiązywanie umów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych w imieniu Gminy oraz wykonywanie związanych z tym wszelkich czynności administracyjnych;
    • utrzymywanie porządku i czystości oraz zieleni na administrowanych nieruchomościach;
    • kontrola prawidłowości użytkowania mieszkań i pomieszczeń użytkowych;
    • opracowywanie ewidencji i zestawień substancji mieszkaniowej i lokali użytkowych;
    • coroczne przygotowywanie i przedkładanie Burmistrzowi propozycji wysokości czynszów za najem lokali mieszkalnych i użytkowych administrowanych przez Zakład.

  3. W latach 2018-2021 Gmina zrealizowała inwestycję pod nazwą „….” (dalej: inwestycja). Inwestycja została zakończona i oddana do użytkowania w 2021 r.
    Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Podatek VAT nie był kosztem kwalifikowalnym.
    W trakcie realizacji inwestycji, Gmina poniosła szereg wydatków na zakup towarów i usług koniecznych do budowy infrastruktury dworcowej. Gmina dotychczas nie odliczała podatku VAT naliczonego od tych wydatków.
    W ramach inwestycji przeprowadzono w szczególności przebudowę istniejącego budynku dworca wraz z rozbudową zadaszenia, budową schodów i ramp zewnętrznych, a także budową budynku usługowego służącego obsłudze podróżnych (toaleta i bagażownia). W wyniku Inwestycji powstało Centrum obejmujące dworzec kolejowy i autobusowy z odpowiednim zapleczem, takim jak restauracja, kasy biletowe, toalety i kino społecznościowe. W budynku dworca znajdują się również powierzchnie biurowe.
    Faktury zakupowe w zakresie realizowanej inwestycji były wystawiane na Gminę.

  4. Zgodnie z założeniami Gminy, większość powierzchni i pomieszczeń znajdujących się w budynku Centrum będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W szczególności:
    • powierzchnie biurowe znajdujące się na piętrze budynku (wraz z infrastrukturą towarzyszącą) będą odpłatnie wynajmowane podmiotom trzecim;
    • powierzchnie znajdujące się na parterze, obejmujące pomieszczenia pod działalność gastronomiczną będą wynajmowane podmiotom trzecim;
    • kasy biletowe (wraz z węzłem socjalnym i korytarzem) znajdujące się na parterze będą wynajmowane podmiotom trzecim;
    • pomieszczenie przeznaczone pod sklep będzie wynajmowane podmiotom trzecim;
    • pomieszczenie przeznaczone na kino społecznościowe będzie oddane w użyczenie na rzecz Domu Kultury, który będzie uiszczał na rzecz Gminy opłaty z tytułu mediów;
    • toalety i skrytki bagażowe znajdujące się w piwnicy budynku będą udostępniane odpłatnie.
    Dodatkowo, poza budynkiem Centrum znajdują się: odpłatna toaleta, odpłatna bagażownia oraz infrastruktura pod rower miejski.
    W związku z powyższym, infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie wykorzystywana w znacznej mierze do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (będzie wynajmowana/odpłatnie udostępniana na rzecz podmiotów trzecich). Infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie również w pewnym stopniu wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Przy wykorzystaniu infrastruktury powstałej w wyniku realizacji inwestycji nie będą natomiast wykonywane czynności zwolnione z podatku VAT.

  5. Gmina zamierza przekazać infrastrukturę powstałą w wyniku realizacji Inwestycji Zakładowi. Zakład będzie wykonywał czynności związane z administrowaniem Centrum, w tym w szczególności będzie wynajmował pomieszczenia i powierzchnie budynku Centrum podmiotom trzecim (kasy biletowe, powierzchnie biurowe oraz pomieszczenia pod sklep i działalność gastronomiczną), będzie administrował i pobierał opłaty za korzystanie z bagażowni oraz toalet oraz będzie pobierał opłaty z tytułu refaktur mediów związanych z pomieszczeniem przeznaczonym na kino społecznościowe oraz innymi pomieszczeniami.
    Wskazane czynności, będące czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, będą wykazywane przez Zakład w rozliczeniach cząstkowych dla celów podatku VAT (tj. będą wykazywane w cząstkowych rozliczeniach JPK_V7 Zakładu).

  6. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina wprowadziła obligatoryjny skonsolidowany model rozliczeń podatku VAT, który polega na wspólnym rozliczaniu podatku VAT przez Gminę oraz wszystkie gminne jednostki organizacyjne. W związku z wprowadzeniem skonsolidowanego modelu rozliczeń VAT, czynności opodatkowane podatkiem VAT dokonywane przez poszczególne jednostki organizacyjne Gminy (w tym dokonywane przez Zakład) są konsolidowane na poziomie Gminy i wykazywane w rozliczeniach VAT Gminy jako jednego podatnika VAT.

  7. Z uwagi na fakt, iż infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie wykorzystywana przez Zakład do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, w opinii Wnioskodawcy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, z uwzględnieniem prewspółczynnika VAT.
    W tym zakresie Gmina rozważa stosowanie prewspółczynnika VAT obliczonego dla Zakładu, nie zaś prewspółczynnika VAT określonego dla Gminy (Urzędu Miejskiego). Zdaniem Gminy, stosowanie prewspółczynnika VAT określonego dla jednostki organizacyjnej, która w sposób faktyczny wykorzystuje daną infrastrukturę, zamiast prewspółczynnika VAT określonego dla Gminy (tj. Urzędu Gminy, który nie jest zaangażowany w administrowanie budynkiem Centrum) stanowi przejaw rzetelnego odzwierciedlenia specyfiki działalności prowadzonej z wykorzystaniem danego składnika majątku.
    Prewspółczynnik VAT dla Zakładu, który Gmina chciałaby zastosować dla celów odliczenia podatku VAT naliczonego od inwestycji będzie prewspółczynnikiem skalkulowanym w oparciu o przepisy wykonawcze do ustawy o VAT (tj. rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, dalej: Rozporządzenie).

W opisanych okolicznościach, Gmina powzięła wątpliwości, czy stosowanie prewspółczynnika VAT Zakładu (obliczonego zgodnie z przepisami Rozporządzenia), w celu odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacją inwestycji będzie prawidłowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, w wyniku której powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę za pośrednictwem Zakładu zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i w pewnym zakresie do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej wskazaną infrastrukturę, tj. Zakładu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, w wyniku której powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę za pośrednictwem Zakładu zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i w pewnym zakresie do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej wskazaną infrastrukturę, tj. Zakładu.

Poniżej Gmina przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

W myśl przywołanej regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozpatrywanej sprawie wykonywane przez Gminę - za pośrednictwem Zakładu - odpłatne czynności związane z m.in. wynajmem powierzchni i pomieszczeń Centrum podmiotom trzecim, udostępnianiem toalet i bagażowni oraz refakturami mediów będą niewątpliwie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. W odniesieniu do tych czynności Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W analizowanym przypadku Gmina wystąpi w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, a wskazane czynności będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją Inwestycji, gdyż infrastruktura powstała w wyniku jej realizacji będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponieważ jednak infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie również wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, do odliczenia podatku VAT naliczonego zastosowanie znajdzie tzw. prewspółczynnik VAT.

W świetle art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowane art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Artykuł 86 ust. 22 ustawy o VAT precyzuje, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Dla jednostek samorządu terytorialnego sposób ten określony został w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie natomiast z § 2 pkt 8 Rozporządzenia, ilekroć w Rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego, rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Sposób określenia proporcji (prewspółczynnika) dla zakładu budżetowego został wskazany w § 3 ust. 4 Rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku samorządowego zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = (Ax100)/P

gdzie:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej;

A -roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej;

P - przychody wykonane zakładu budżetowego.

Co istotne, w celu określenia danych niezbędnych do wyliczenia prewspółczynnika według sposobu wynikającego z Rozporządzenia (przychody wykonane zakładu budżetowego), ustawodawca odwołuje się do treści ustawy o finansach publicznych. Zgodnie bowiem z § 2 pkt 11 Rozporządzenia, przez przychody wykonane zakładu budżetowego rozumie się przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie zaś do zapisów ustawy o finansach publicznych, podstawą gospodarki finansowej zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego.

Jednocześnie, przepisy gospodarki finansowej nie sprzeciwiają się wykorzystaniu wydatku przez inną jednostkę organizacyjną niż ta, która przewidziała ten wydatek w swoim planie finansowym i która faktycznie poniosła ten wydatek.

Ponadto, przepisy ustawy o VAT dotyczące prewspółczynnika wymagają, aby sposób określenia prewspółczynnika odpowiadał najbardziej specyfice prowadzonej działalności i dokonywanych nabyć. Od momentu scentralizowania rozliczeń VAT, działalność Gminy jako jednego podatnika obejmuje realizowane przez jednostki organizacyjne zadania publiczne, będące i niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (czynności podlegające VAT i niepodlegające VAT).

Od momentu skonsolidowania rozliczeń VAT w Gminie, każda z jednostek organizacyjnych prowadzi część działalności gospodarczej Gminy. Tym samym, prewspółczynnik stosowany do nabyć towarów i usług, które zostały/zostaną przekazane jednostkom organizacyjnym w celu wykonania tego fragmentu działalności będzie najbardziej odpowiadał specyfice wykonywanej przez podatnika działalności tylko w sytuacji, gdy zastosowany zostanie prewspółczynnik tejże jednostki organizacyjnej. Prewspółczynnik VAT ma bowiem na celu odzwierciedlenie faktycznego wykorzystania dokonanych zakupów.

Warto jeszcze raz podkreślić, że ustawodawca bezpośrednio w przepisach Rozporządzenia (§ 3 ust. 1) wskazał, że prewspółczynnik VAT ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przypadku wydatków związanych z inwestycją, w wyniku której wytworzona infrastruktura (Centrum) zostanie przekazana Zakładowi i będzie wykorzystywana przez Zakład do działalności opodatkowanej VAT (wynajem powierzchni i pomieszczeń, odpłatne udostępnianie toalet i bagażowni, refaktura mediów) oraz w pewnym zakresie również do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zgodnie z prewspółczynnikiem obliczonym dla Zakładu, gdyż jest to jednostka organizacyjna Gminy, która będzie faktycznie wykorzystywać nabyte towary/usługi związane z wytworzeniem infrastruktury w prowadzonej działalności gospodarczej.

Wskazane stanowisko zostało zawarte w broszurze informacyjnej „Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego” Ministra Finansów z 24 listopada 2016 r. W broszurze tej wskazano, że: „W przypadku gdy dokonywane zakupy (towarów i usług) będą służyć również działalności wykonywanej poza zakresem VAT a bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe, podatek do odliczenia od zakupów realizowanych w danej jednostce organizacyjnej ustala się z wykorzystaniem tzw. prewspółczynnika. Sposób (metodę) ustalania tego prewspółczynnika zasadniczo wybiera podatnik, jednakże w przypadku JST za najbardziej adekwatną uznano metodę „obrotowo-przychodową”, stosowaną dla każdej jednostki organizacyjnej odrębnie. Wyliczony dla jednostki organizacyjnej prewspółczynnik znajdzie zasadniczo zastosowanie do zakupów towarów i usług zarówno dokonywanych przez tą jednostkę organizacyjną, jak i JST, wykorzystywanych jednak przez tą jednostkę organizacyjną do ww. celów, tj. celów „mieszanych”.

Powyższe stanowisko zostało również zaprezentowane w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, stanowisko takie znajduje potwierdzenie:

  • w interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2020 r. (nr 0112-KDIL2-2.4012.562.2019.2.AKR) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących oraz inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową, przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej wskazaną infrastrukturę;
  • w interpretacji DKIS z 21 listopada 2018 r. (nr 0114-KDIP4.4012.631.2018.1.AS), w której stwierdzono, że: „Ponieważ obrót uzyskiwany przez Gminę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie realizowany bezpośrednio przez jednostkę wykorzystującą przedmiotową inwestycję, zatem w przypadku inwestycji służącej działalności gospodarczej oraz działalności innej niż gospodarcza, odliczenie VAT naliczonego od tej inwestycji powinno nastąpić według współczynnika proporcji ustalonego dla jednostki wykorzystującej przedmiotową inwestycję. W konsekwencji Gmina ma prawo/będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na inwestycje (zarówno od wydatków inwestycyjnych jak i bieżących) przekazane do użytkowania jednostce organizacyjnej z zastosowaniem sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy przy uwzględnieniu § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., według współczynnika właściwego dla jednostki organizacyjnej faktycznie wykorzystującej zakupione towary i usługi”;
  • w interpretacji DKIS z 4 lipca 2018 r. (nr 0115-KDIT1-1.4012.351.2018.1.DM), w której w całości za prawidłowe uznano stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „w sytuacji gdy Gmina ponosi/będzie ponosiła wydatki inwestycyjne i wydatki bieżące dotyczące Inwestycji, które następnie są/będą przekazywane na rzecz jednostki organizacyjnej, przy jednoczesnym braku możliwości bezpośredniego przyporządkowania wydatków inwestycyjnych i/lub wydatków bieżących do działalności gospodarczej i innej niż gospodarcza, Wnioskodawca dokonując odliczenia VAT od tego typu wydatków powinien zastosować pre-współczynnik jednostki organizacyjnej Gminy, której zostały/zostaną przekazane Inwestycje”;
  • w interpretacji DKIS z 9 listopada 2017 r. (nr 0114-KDIP4.4012.554.2017.2.IT), w której stwierdzono, że: „w przypadku wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy sieci wodociągowej oraz przebudowy oczyszczalni ścieków, których nie można jednoznacznie przyporządkować do działalności gospodarczej oraz innej niż gospodarcza, ponoszonych na inwestycje w przyszłości przekazaną przez Gminę do Zakładu Usług Komunalnych, do odliczenia podatku VAT należy zastosować prewspółczynnik właściwy dla zakładu budżetowego”; 
  • w interpretacji DKIS z 10 lipca 2017 r. (nr 0112-KDIL1-1.4012.171.2017.1.OA), w której w całości potwierdzono stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „jeżeli po scentralizowaniu rozliczeń jednostka samorządu terytorialnego realizuje inwestycje, które zamierza bezpłatnie przekazać swoim jednostkom organizacyjnym, które z kolei będą wykorzystywały te inwestycje zarówno dla celów realizacji działalności gospodarczej, jak i niegospodarczej, to w odniesieniu do tych wydatków związanych z tą inwestycją będzie mogła zastosować pre-współczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej, której została przekazana inwestycja”;
  • w interpretacji DIS w Katowicach z 6 grudnia 2016 r. (nr 2461-IBPP3.4512.597.2016.1.SR), w której organ stwierdził, że: „w przypadku nabycia towarów i usług w związku z realizacją inwestycji, które zostaną przekazane jednostkom budżetowym i będą wykorzystywane przez te jednostki budżetowe do działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej z VAT) oraz do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (czynności niepodlegające VAT), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. pre-współczynnika obliczonego dla jednostki budżetowej wykorzystującej zakupione towary i usługi”.

Stanowisko to jest również prezentowane w wielu innych interpretacjach indywidualnych, m.in.: interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2017 r. (nr 1061-IPTPP 1.4512.78.2017.1.MW), interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 grudnia 2016 r. (nr 2461-IBPP3.4512.603.2016.2.JP).

Reasumując, Gmina jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, w wyniku której powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę za pośrednictwem Zakładu zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i w pewnym zakresie do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej wskazaną infrastrukturę, tj. Zakładu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj