Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.256.2021.4.JM
z 13 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2021 r. (data wpływu 8 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2021 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 2 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.256.2021.1.JM, uzupełnionym pismem z 25 czerwca 2021 r. na wezwanie z 21 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.256.2021.2.JM oraz uzupełnionym pismem z 28 lipca 2021 r. na wezwanie z 20 lipca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.256.2021.3.JM o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej pytań Nr 1, 2, 3 i 5,
  • prawidłowe – w części dotyczącej pytania Nr 4.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny.


Z uwagi na braki formalne, pismem z 2 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.256.2021.1.JM, pismem z 21 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.256.2021.2.JM oraz pismem z 20 lipca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.256.2021.3.JM tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Pismem z 12 czerwca 2021 r., pismem z 25 czerwca 2021 r. oraz pismem z 28 lipca 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2019 r. Wnioskodawca ufundował Fundację, w której pełni jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu. Na rzecz Fundacji z prywatnych środków Wnioskodawca realizuje darowizny. Dodatkowo z Fundacją Wnioskodawcę łączy umowa zlecenia. Statut Fundacji przewiduje następujące cele:

  1. Działania na rzecz rekonstrukcji, upowszechniania i utrwalania historycznych oraz ludowych sztuk walki, w tym też sztuk łuczniczych, kuszniczych, a także innych dystansowych, jako części dziedzictwa kulturowego Europy i Świata.
  2. Przeciwdziałanie utracie historycznego lub ludowego charakteru sztuk walki, następującej w szczególności poprzez odejście od ich pierwotnych założeń technicznych i taktycznych oraz nadmierne usportowienie.
  3. Wypracowanie i upowszechnienie założeń, zasad i metod pozwalających na wiarygodną w kontekście historycznym lub ludowym konfrontację zawodników i ocenę ich umiejętności podczas zawodów.
  4. Podejmowanie inicjatyw na rzecz integracji i współpracy środowisk zajmujących się rekonstruowaniem, upowszechnianiem, utrwalaniem oraz nauczaniem historycznych lub ludowych sztuk walki.
  5. Dążenie do maksymalizacji bezpieczeństwa treningu sztuk walki, w tym turniejowych i innych form konfrontacji oraz przeciwdziałanie i redukcja skutków niewłaściwego treningu lub zdarzeń losowych.
  6. Promowanie rozwoju kultury fizycznej oraz wartości płynących ze sztuk walki, w szczególności dyscypliny, cierpliwości oraz szacunku dla drugiego człowieka.

W uzupełnieniu z 12 czerwca 2021 r. Wnioskodawca odpowiedział na pytania w następujący sposób:

  1. Czy Fundacja jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie?

Fundacja jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zm.), tj. organizacją pozarządową spełniająca warunki z pkt 1 i 2 przywołanego artykułu, której odrębna ustawa przyznała zdolność prawną.

  1. Czy Fundacja realizuje cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie? Czy wynikają one ze statutu Fundacji?

Cele statutowe Fundacji łączą się przedmiotowo z celami wskazanymi w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zm.), a także – zgodnie z wyjaśnieniami poniżej – wynikają ze Statutu Fundacji:

  • pkt 16 przywołanego artykułu, odnoszący się do sfery: kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, jest realizowany przez Fundację w ramach celu statutowego: 1 i 2
  • pkt 17 odnoszący się do wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, jest realizowany przez Fundację w ramach celu statutowego: 6 i 3
  • pkt 26 odnoszący się do działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, jest realizowany przez Fundacje w ramach celu statutowego: 4

Fundacja w swojej działalności wpisuje się też w inne cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. nr 96 poz. 873 ze zm.), które nie wynikają wprost ze Statutu, ale są pośrednio powiązane z działalnością organizacji non – profit jako takiej jak np. działalność charytatywna.

§ 5

Cele Fundacji

  1. Działania na rzecz rekonstrukcji, upowszechniania i utrwalania historycznych oraz ludowych sztuk walki, w tym też sztuk łuczniczych, kuszniczych, a także innych dystansowych, jako części dziedzictwa kulturowego Europy i Świata.
  2. Przeciwdziałanie utracie historycznego lub ludowego charakteru sztuk walki, następującej w szczególności poprzez odejście od ich pierwotnych założeń technicznych i taktycznych oraz nadmierne usportowienie.
  3. Wypracowanie i upowszechnienie założeń, zasad i metod pozwalających na wiarygodną w kontekście historycznym lub ludowym konfrontację zawodników i ocenę ich umiejętności podczas zawodów.
  4. Podejmowanie inicjatyw na rzecz integracji i współpracy środowisk zajmujących się rekonstruowaniem, upowszechnianiem, utrwalaniem oraz nauczaniem historycznych lub ludowych sztuk walki.
  5. Dążenie do maksymalizacji bezpieczeństwa treningu sztuk walki, w tym turniejowych i innych form konfrontacji oraz przeciwdziałanie i redukcja skutków niewłaściwego treningu lub zdarzeń losowych. 6. Promowanie rozwoju kultury fizycznej oraz wartości płynących ze sztuk walki, w szczególności dyscypliny, cierpliwości oraz szacunku dla drugiego człowieka.

  6. Czy majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski, na który składają się środki finansowe wniesione przez Fundatorów (w tym Wnioskodawcy)?

Na początek należy wskazać, że Wnioskodawca jest jedynym Fundatorem i zakładając Fundację zobowiązał się do wniesienia określonej w akcie notarialnym kwoty na rzecz Funduszu Założycielskiego Fundacji. Zobowiązanie zrealizował zgodnie z postanowieniami aktu notarialnego. W dalszej kolejności należy wskazać, że niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy wyłącznie późniejszych i dobrowolnych darowizn na rzecz Fundacji. Interpretując w drodze analogii do przepisów nakładających obowiązek podatkowy na osoby fizyczne, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2008 r., sygn. akt II FSK 1767/06, akt fundacyjny towarzyszący powołaniu każdej fundacji jest jednostronną czynnością prawną o charakterze zobowiązującym. Wskazanie w akcie fundacyjnym składników majątkowych rodzi zobowiązanie po stronie fundatora do przeniesienia ich na rzecz fundacji z chwilą zarejestrowania. Z kolei stając się podmiotem majątku określonego w akcie fundacyjnym, fundacja uzyskuje roszczenie o jego wydanie. Z tej przyczyny, majątek wniesiony do fundacji nie może być uznany za darowiznę w rozumieniu przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z powyższego względu niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie dotyczy wpłaty na Fundusz Założycielski.

  1. Czy do Funduszu Założycielskiego wejdą środki przekazane przez Wnioskodawcę w ramach darowizny?

Jak wskazano w poprzednich odpowiedziach, Wnioskodawca zrealizował zobowiązanie wynikające z aktu notarialnego dokonując jednorazowej wpłaty na Fundusz Założycielski. Kolejne darowizny Wnioskodawcy, będące przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, zostały przekazane dobrowolnie i w późniejszym czasie. Wnioskodawca w żaden sposób nie był zobowiązany do ich udzielenia.

  1. Czy Wnioskodawca jest współzałożycielem i fundatorem Fundacji?

Jak wskazano w poprzednich odpowiedziach Wnioskodawca jest jedynym Fundatorem i założycielem Fundacji.

  1. Czy wpłaty zostały wniesione w wyniku wykonania zobowiązania wynikającego z aktu ustanowienia Fundacji?

Jak wskazano w poprzednich odpowiedziach wpłaty wynikające ze zobowiązania wynikającego z aktu ustanowienia Fundacji, nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy wyłącznie późniejszych i dobrowolnych darowizn na rzecz Fundacji

  1. Czy wpłaty zostały dokonane przez Pana na rachunek bankowy Fundacji i z dowodów wpłat wynikają Pana dane jako darczyńca?

Tak, wpłaty zostały dokonane na rachunek bankowy Fundacji za pośrednictwem bankowości elektronicznej i wynikają z nich dane Wnioskodawcy jako darczyńcy.

Wnioskodawca przeformułował pytania Nr 4 i 5 a także przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przeformułowanych pytań Nr 4 i 5.

Ponadto, w uzupełnieniu z 25 czerwca 2021 r. Wnioskodawca poinformował, że do Funduszu Założycielskiego nie wejdą środki przekazane przez Wnioskodawcę w ramach darowizn. Zgodnie z przywołanym w piśmie z 12 czerwca 2021 r. orzecznictwem (sygn. akt II FSK 1767/06) środki wniesione do Funduszu Założycielskiego nie stanowią darowizny. Wnioskodawca ponownie podkreślił, ze przedmiotem wniosku nie są środki przekazane na Fundusz Założycielski, tylko późniejsze darowizny, które Wnioskodawca zamierza dokonać na rzecz Fundacji.

Dodatkowo, w uzupełnieniu z 28 lipca 2021 r. Wnioskodawca poinformował, że będą to darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). Nie będą wiązały się z darowizną żadne świadczenia lub dobra ze strony Fundacji na rzecz darczyńcy.

Wnioskodawca w tej chwili jest Fundatorem – Założycielem Fundacji oraz Prezesem Zarządu oraz łączy Wnioskodawcę z Fundacją umowa zlecenia. W przyszłości Wnioskodawca rozważa inne role np. Wiceprezesa lub Członka Rady w dalszym ciągu świadcząc darowizny na rzecz Fundacji. Wnioskodawca jest jedynym Fundatorem i wniosek dotyczy jego osoby indywidualnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Fundator może odliczyć od kwoty podatku dochodowego późniejsze darowizny kierowane na rzecz ufundowanej Fundacji? (pytanie NIE dotyczy wkładu fundacyjnego tylko późniejszych dobrowolnych darowizn).
  2. Czy jeżeli Fundator pełni Funkcję Prezesa lub Wiceprezesa lub Członka Zarządu lub Członka Rady Fundacji może odliczyć od kwoty podatku dochodowego darowizny kierowane na rzecz tej Fundacji?
  3. Czy jeżeli Fundator pełni funkcję Prezesa lub Wiceprezesa lub Członka Zarządu lub Członka Rady Fundacji i otrzymuje od Fundacji wynagrodzenie z tytułu stosunku umownego (umowa o pracę lub umowa zlecenia lub umowa o dzieło) może odliczyć od kwoty podatku dochodowego darowizny kierowane na rzecz tej Fundacji?
  4. Czy darowizna na cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zm.), które nie są ujęte literalnie (tj. dokładnie przepisane), a przedmiotowo (tj. inaczej zredagowane, ale zawierają się w celach pożytku publicznego zgodnie z wyjaśnieniami przedstawionymi w odpowiedzi na pytanie 2 może podlegać odliczeniu zgodnie z przepisami podatku dochodowego od osób fizycznych?
  5. Czy zgodnie z przepisami podatku dochodowego od osób fizycznych odliczeniu od podatku będzie podlegała darowizna ogólnie na realizację celów statutowych Fundacji potwierdzona takim tytułem wpłaty, przy założeniu, że są one zgodne z art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W zakresie pytań 1-3:

Art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 r. Nr 80 poz. 350 ze zm.) nie przewiduje wyłączeń co do możliwości uwzględnienia darowizny w zeznaniu podatkowym osoby fizycznej, w sytuacji gdy pełni ona jakąkolwiek funkcję w ufundowanej Fundacji lub w przypadku gdy łączy ją z Fundacją stosunek umowny (o pracę, o dzieło, zlecenia). W związku z tym uwzględnienie darowizny w rocznym zeznaniu podatkowym jest zgodne z obowiązującymi przepisami.

Ad. 4

Art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 r. nr 80 poz. 350 ze zm.) wskazuje, że darowizna podlegająca uwzględnieniu w zeznaniu rocznym może być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego. W związku z powyższym, wystarczy, że cele wskazane w Statucie i realizowane przez Fundację, będą przedmiotowo zgodne z celami wskazanymi w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zm.), aby ww. darowizna podlegała odliczeniu.

Ad. 5

Art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 r. nr 80 poz. 350 ze zm.) określa jedynie, że darowizna ma być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. nr 96 poz. 873 ze zm.). W związku z powyższym, jeżeli organizacja realizuje ww. cele, a darczyńca chce ją wspomóc ogólnie (bez precyzowania celu) wskazanie w tytule przelewu „na cele statutowe” jest wystarczające. Tak przekazana darowizna może podlegać odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny – jest nieprawidłowe – w części dotyczącej pytań Nr 1, 2, 3 i 5 oraz prawidłowe – w części dotyczącej pytania Nr 4.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29–30cb, art. 30da – 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4–4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
  2. kultu religijnego,
  3. krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi na podstawie ustawy z 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, w wysokości iloczynu kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy i litrów oddanej krwi lub jej składników
  4. kształcenia zawodowego publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz publicznym placówkom i centrom, o których mowa w art. 2 pkt 4 tej ustawy

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy – w przypadku darowizny pieniężnej.

Z przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
  • musi być właściwie udokumentowana.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1057 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Stosownie do art. 3 ust. 3 przedmiotowej ustawy, działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Art. 4 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi, że sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
    1a. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
    1aa. tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej
    1b. udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa
  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
  3. działalności charytatywnej
  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej
  5. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego
    5a. działalności na rzecz integracji cudzoziemców
  6. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567)
  7. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych
  8. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy
  9. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn
  10. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym
  11. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  12. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej
  13. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych
  14. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania
  15. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży
  16. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
  17. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej
  18. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego
  19. turystyki i krajoznawstwa
  20. porządku i bezpieczeństwa publicznego
  21. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
  22. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji
    22a. udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  23. ratownictwa i ochrony ludności
  24. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą
  25. upowszechniania i ochrony praw konsumentów
  26. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami
  27. promocji i organizacji wolontariatu
  28. pomocy Polonii i Polakom za granicą
  29. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych
    29a. działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1569 i 1726);
  30. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  31. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  32. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
    32a. rewitalizacji;
  33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, zadania w zakresie innym niż wymienione w ust. 1 jako należące do sfery zadań publicznych, kierując się ich szczególną społeczną użytecznością oraz możliwością ich wykonywania przez podmioty, o których mowa w art. 5 ust. 1, w sposób zapewniający wystarczające zaspokajanie potrzeb społecznych (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Przy czym, kwoty darowizn zmniejszających dochód do opodatkowania nie mogą przekroczyć 6% dochodu darczyńcy uzyskanego w danym roku podatkowym.


Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest fundatorem i założycielem Fundacji. W 2019 r. Wnioskodawca ufundował Fundację, w której pełni jednocześnie funkcję Prezesa Zarządu. Na rzecz Fundacji z prywatnych środków Wnioskodawca realizuje darowizny. Będą to darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). Nie będą wiązały się z darowizną żadne świadczenia lub dobra ze strony Fundacji na rzecz darczyńcy. Wpłaty zostały dokonane na rachunek bankowy Fundacji za pośrednictwem bankowości elektronicznej i wynikają z nich dane Wnioskodawcy jako darczyńcy. Wnioskodawca jest jedynym Fundatorem i zakładając Fundację zobowiązał się do wniesienia określonej w akcie notarialnym kwoty na rzecz Funduszu Założycielskiego Fundacji. Zobowiązanie zrealizował zgodnie z postanowieniami aktu notarialnego. Do Funduszu Założycielskiego nie wejdą środki przekazane przez Wnioskodawcę w ramach darowizn. Dodatkowo z Fundacją Wnioskodawcę łączy umowa zlecenia. Fundacja jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. organizacją pozarządową spełniająca warunki z pkt 1 i 2 przywołanego artykułu, której odrębna ustawa przyznała zdolność prawną.

Cele statutowe Fundacji łączą się przedmiotowo z celami wskazanymi w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także wynikają ze Statutu Fundacji:

  • pkt 16 przywołanego artykułu, odnoszący się do sfery: kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, jest realizowany przez Fundację w ramach celu statutowego: 1 i 2
  • pkt 17 odnoszący się do wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, jest realizowany przez Fundację w ramach celu statutowego: 6 i 3
  • pkt 26 odnoszący się do działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, jest realizowany przez Fundacje w ramach celu statutowego: 4

Fundacja w swojej działalności wpisuje się też w inne cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które nie wynikają wprost ze Statutu, ale są pośrednio powiązane z działalnością organizacji non – profit jako takiej jak np. działalność charytatywna.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji darowizny, wobec czego należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego. W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna polega zatem na bezpłatnym, nieekwiwalentnym świadczeniu darczyńcy kosztem jego majątku i nie wiąże się z uzyskaniem jakiegokolwiek dobra albo innego świadczenia w związku z przekazaną kwotą pieniędzy.

Bezpłatność świadczenia oznacza, że nie może ono mieć odpowiednika w świadczeniu drugiej strony umowy, albowiem umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą, a podstawę świadczenia stanowi causa donandi, czyli chęć dokonania przysporzenia majątkowego. Nie ma znaczenia dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny konkretny, zindywidualizowany motyw dokonanego nieodpłatnie przysporzenia. Przyczyna prawna jest bowiem stypizowana i identyczna dla wszystkich wchodzących w grę przypadków. Motywy indywidualne dokonywanego przysporzenia bywają natomiast mocno zróżnicowane: czysto altruistyczne, wynikające z powinności natury moralnej, czy wreszcie uzasadnione określonymi racjami gospodarczymi. Tak więc, świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu w zamian za dokonaną darowiznę ani w chwili jej dokonywania ani też w przyszłości.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Przy czym, nieodpłatność świadczenia darczyńcy stwierdzona musi być zarówno subiektywnie jak i obiektywnie, tj. niezależnie od uzyskania jakiejkolwiek korzyści lub ekwiwalentu od obdarowanego. Czyniąc darowiznę darczyńca realizuje zamiar przysporzenia obdarowanemu korzyści kosztem własnego majątku.


Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego – do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów).


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika zatem, że na rzecz Fundacji z prywatnych środków Wnioskodawca realizuje darowizny. Będą to darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). Nie będą wiązały się z darowizną żadne świadczenia lub dobra ze strony Fundacji na rzecz darczyńcy. Fundacja jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Cele statutowe Fundacji łączą się przedmiotowo z celami wskazanymi w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także wynikają ze Statutu Fundacji. Fundacja w swojej działalności wpisuje się też w inne cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które nie wynikają wprost ze Statutu, ale są pośrednio powiązane z działalnością organizacji non – profit jako takiej jak np. działalność charytatywna.


W świetle przedstawionych wyjaśnień stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje wyłączeń, co do możliwości odliczenia darowizny od dochodu w sytuacji, gdy darczyńca pełni funkcję Prezesa, Wiceprezesa, Członka Zarządu lub Członka Rady Fundacji w ufundowanej przez siebie Fundacji, czy tez w przypadku gdy łączy go z Fundacją stosunek umowny (umowa o pracę, umowa zlecenia lub umowa o dzieło). W takiej sytuacji – przy spełnieniu wszystkich pozostałych warunków, które wynikają z przepisów dotyczących odliczenia darowizn – Wnioskodawca będzie mógł odliczyć darowiznę od dochodu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast nie może jej odliczyć od podatku dochodowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania Nr 1, 2, 3 i 5 jest nieprawidłowe, natomiast w części pytania Nr 4 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy (zdarzenie przyszłe) będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43 – 300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj