Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.413.2021.2.JK
z 16 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2021 r. (data wpływu 12 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2021 r. (data wpływu 6 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia prokurenta – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia prokurenta.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 30 czerwca 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.413.2021.1.JK, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 30 czerwca 2021 r., skutecznie doręczono w dniu 1 lipca 2021 r., natomiast w dniu 6 lipca 2021 r. do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na wskazane wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Począwszy od dnia (…) stycznia 2020 r. Wnioskodawca jest prokurentem w spółce X SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w (…), („Spółka”). Tego samego dnia Wnioskodawca został odwołany ze stanowiska członka zarządu Spółki.

Ponadto przez cały rok 2020 Wnioskodawca był zatrudniony w Spółce jako pracownik. Zakres obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę nie obejmował pełnienia funkcji prokurenta. W 2020 r. Wnioskodawca był zatrudniony jako dyrektor (…), a we wcześniejszych latach jako dyrektor (…) i dyrektor (…).

Zarówno z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jak i z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, Wnioskodawca otrzymywał od Spółki wynagrodzenia (osobno z każdego tytułu). Natomiast w trakcie roku 2020, zgodnie z praktyką Spółki w odniesieniu do wszystkich prokurentów, Wnioskodawca nie otrzymywał wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta. Natomiast Spółka po zakończeniu roku finansowego przyznała osobom pełniącym funkcje prokurenta, w tym Wnioskodawcy, jednorazowe wynagrodzenie za wypełnianie tej funkcji w poprzednim roku (zgodnie z praktyką stosowaną przez Spółkę także w poprzednich latach). To wynagrodzenie („Wynagrodzenie Prokurenta”) zostało ustalone przez Spółkę za rok 2020, a następnie zostało Wnioskodawcy wypłacone w formie pieniężnej przez Spółkę w marcu 2021 r.

W roku 2020 Wnioskodawca nie prowadził w Polsce pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pod koniec stycznia 2020 r. Wnioskodawca wyjechał wraz z rodziną (żona i dzieci) z Polski do Stanów Zjednoczonych. W trakcie pobytu czasowego poza Polską Wnioskodawca postanowił przenieść swoje miejsce zamieszkania poza Polskę. Począwszy od dnia 3 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca wraz z żoną i dziećmi, na stałe zamieszkują na terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie dzieci podjęły naukę.

Od tej daty, z uwagi na to, że Wnioskodawca wraz z żoną i dziećmi nie posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych), ani nie przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, nie są osobami, które mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ustawy o PIT. W grudniu 2020 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3 w zakresie zmiany adresu miejsca zamieszkania.

Od dnia (…) sierpnia 2020 r. Wnioskodawca jest natomiast rezydentem podatkowym w Wielkiej Brytanii w rozumieniu konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz.U.2006.250.1840; „Umowa UK”).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, co następuje.

Podstawa prawna pełnienia w spółce funkcji prokurenta

Wnioskodawca został ustanowiony prokurentem Spółki na mocy uchwały zarządu spółki Y sp. z o.o. Podstawą prawną pełnienia przez Wnioskodawcę funkcji prokurenta nie jest zatem umowa cywilnoprawna, ani umowa o pracę, ani akt mianowania.

Jak wskazano powyżej, podstawą prawną pełnienia przez Wnioskodawcę funkcji prokurenta jest uchwała zarządu spółki Y sp. z o.o., zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych.

Podstawa prawna przyznania wynagrodzenia prokurenta

Podstawą prawną przyznania Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta jest również uchwała zarządu spółki Y sp. z o.o. W szczególności, wynagrodzenie Wnioskodawcy za pełnienie funkcji prokurenta nie było i nie jest wypłacane na podstawie umowy o pracę, która w przeszłości łączyła Wnioskodawcę ze spółką Y sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy, a jeśli tak to w jaki sposób, Wynagrodzenie Prokurenta otrzymane przez Wnioskodawcę w roku 2021 za wypełnianie funkcji prokurenta w Spółce w roku 2020 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wynagrodzenie Prokurenta otrzymane przez Wnioskodawcę w roku 2021 za wypełnianie funkcji prokurenta w Spółce w roku 2020 nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

UZASADNIENIE

Wynagrodzenie Prokurenta nie stanowi wynagrodzenia za pełnienie funkcji członka zarządu w Spółce. Okresy pełnienia przez Wnioskodawcę funkcji członka zarządu Spółki oraz prokurenta Spółki były rozłączne, zaś funkcja członka zarządu była wynagradzana osobno. Ponadto Wynagrodzenie Prokurenta nie stanowi wynagrodzenia za wykonywanie przez Wnioskodawcę pracy w Spółce na podstawie umowy o pracę. Zakres umowy o pracę nie obejmował zadań wynikających z funkcji prokurenta w Spółce. Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę było wypłacane Wnioskodawcy na zasadach wynikających z umowy o pracę. Z kolei ewentualne wynagrodzenie za pełnienie funkcji prokurenta może być przyznane decyzją zarządu Spółki po zakończeniu roku i jest osobnym wynagrodzeniem od wynagrodzenia z tytułu umów o pracę (pozostali prokurenci Spółki są także jej pracownikami).

W związku z tym należy rozstrzygnąć, do którego źródła przychodów w Ustawie o PIT należy zakwalifikować Wynagrodzenie Prokurenta. Zgodnie z art. 13 Ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  1. (uchylony);
  2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  3. przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
  4. przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
  5. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
  6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
  7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
    7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
  8. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
    3. przedsiębiorstwa w spadku
    ‒ z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
  9. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z kolei zgodnie z art. 20 Ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

1a -2. [pominięte]

Zdaniem Wnioskodawcy, Wynagrodzenie Prokurenta nie mieści się w katalogu przychodów z działalności osobistej w rozumieniu art. 13 Ustawy o PIT.

W szczególności Wynagrodzenie Prokurenta nie jest przychodem otrzymywanym przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 Ustawy o PIT). Zgodnie z art. 1091 K.c.: prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prokura jest pełnomocnictwem szczególnego rodzaju. Jest umocowaniem do działania w imieniu i na rzecz mocodawcy. Jego istota polega na tym, że czynność prawna dokonana przez prokurenta w granicach jego umocowania wywiera bezpośrednio skutki w sferze prawnej mocodawcy. Prokurent nie staje się, poprzez udzielenie mu prokury, członkiem zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innego organu stanowiącego osób prawnych.

Ponadto, ustanowienie prokury nie oznacza, że dana osoba wykonuje usługi, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT), gdyż nie jest to relacja o charakterze usługowym regulowana przez Kodeks cywilny. W końcu, działanie prokurenta nie jest tożsame z wykonywaniem funkcji zarządzania przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9 Ustawy o PIT). Osoba wykonująca usługi zarządcze może, ale nie musi zostać ustanowiona prokurentem.

Z uwagi na to, że Wynagrodzenie Prokurenta nie stanowi przychodu ze stosunku pracy (art. 12 Ustawy o PIT), ani przychodu z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 Ustawy o PIT), ani też żadnego innego, specyficznie określonego w Ustawie o PIT, źródła przychodów, należy je zaklasyfikować do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 Ustawy o PIT.

Takie stanowisko zostało potwierdzone np. w piśmie z dnia 24 listopada 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPBII/1/415-690/10/ŚS), gdzie stwierdzono, że wynagrodzenie, które uzyska prokurent w przedstawionym stanie faktycznym (prokurent był jednocześnie pracownikiem spółki zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, jednakże jego zatrudnienie w spółce nie było związane z pełnieniem funkcji prokurenta, tj. umowa o pracę nie obejmowała czynności związanych z reprezentowaniem spółki w charakterze prokurenta) będzie przychodem z innych źródeł.

Analogiczne rozstrzygnięcia zapadały także w innych interpretacjach: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 czerwca 2016 r., sygn. IBPB-2-2/4511-311/16/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacjach z 21 kwietnia 2016 r., sygn. ITPB4/4511-95/16/MS; sygn. ITPB4/4511-97/16/MK, sygn. ITPB4/4511-96/16/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 26 czerwca 2015 r., sygn. IPTPB1/4511-231/15-2/KO; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 20 grudnia 2013, sygn. IBPBII/1/415-890/13/MCZ oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 31 października 2013 r., ILPB2/415-756/13-2/ES, a także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 stycznia 2019 r., 0114-KDIP3-1.4011.542. 2018.2.MT.

W drugiej kolejności należy rozstrzygnąć, w którym momencie Wynagrodzenie Prokurenta staje się przychodem osiągniętym i podlegającym opodatkowaniu zgodnie z Ustawą o PIT.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei zgodnie art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT nie ustala szczególnych zasad dotyczących momentu osiągnięcia przychodu podatkowego kwalifikowanego do innych źródeł. W związku z tym należy uznać, że pieniężne Wynagrodzenie Prokurenta zostaje osiągnięte w momencie wypłacenia lub postawienia przez Spółkę do dyspozycji Wnioskodawcy Wynagrodzenia Prokurenta. Innymi słowy, w przedstawionym stanie faktycznym osiągnięcie przychodów z innych źródeł w postaci Wynagrodzenia Prokurenta nastąpiło w 2021 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a i 2b Ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. z tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
    6a) z tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
  7. z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia (art. 3 ust. 2d Ustawy o PIT precyzuje, że za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6);
  8. niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Powyższy przepis nie wymienia, pośród rodzajów przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przychodów z tytułu wykonywania funkcji prokurenta. Jednak z uwagi na otwarty, przykładowy charakter katalogu przychodów wymienionych w art. 3 ust. 2a i 2b Ustawy o PIT nie jest wykluczone uznanie, co do zasady, że tego typu przychody mogą być uznane za osiągane na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 4b Ustawy o PIT, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W analizowanej sytuacji zastosowanie ma Umowa UK.

Umowa UK nie reguluje w sposób specyficzny kwestii rozdziału pomiędzy Polską a Wielką Brytanią praw do opodatkowania przychodów z tytułu pełnienia funkcji prokurenta.

Zgodnie z art. 13 Umowy UK, z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15, 17, 18 i 19 niniejszej Konwencji, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim Państwie.

Umowa UK, ani Komentarz do Konwencji Modelowej OECD stanowiącej wzór dla Umowy UK, nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem przychodów za pracę najemną. Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że praca najemna to osobiste wykonywanie pewnych zadań / czynności przez osobę najętą / wynajętą w tym celu (na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej) przez podmiot powierzający pracę do wykonania i sprawującą nadzór i kontrolę nad wykonywaniem pracy. W Komentarzu OECD rozróżnia się bowiem świadczenia wykonywane osobiście w sposób zależny (traktowane analogicznie jak wykonywanie pracy, tj. zgodnie z art. 15 Konwencji Modelowej) oraz świadczenia wykonywane osobiście w sposób niezależny (traktowane analogicznie jak wykonywanie działalności gospodarczej, tj. zgodnie z art. 7 Konwencji Modelowej).

Z uwagi na naturę prokury jako specjalnego rodzaju pełnomocnictwa, jej wykonywanie nie jest tożsame ani ze świadczeniem pracy / zależnej działalności osobistej, ani z wykonywaniem działalności gospodarczej / niezależnej działalności osobistej.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 2 Umowy UK, przy stosowaniu niniejszej Umowy UK w dowolnym czasie przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie w niej niezdefiniowane będzie miało takie znaczenie, jakie ma ono w tym czasie w przepisach prawnych tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie niniejsza Konwencja, przy czym znaczenie wynikające z ustawodawstwa podatkowego tego Państwa ma pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa.

Na gruncie Ustawy o PIT, jak wykazano powyżej, przychody z wykonywania funkcji prokurenta nie są uznawane za przychody z pracy, ani z działalności wykonywanej osobiście. Z kolei z uwagi na ich naturę oraz klasyfikację w systemie Ustawy o PIT, za przychody z pracy najemnej lub porównywalnych relacji regulowanych przepisami prawa cywilnego, w rozumieniu art. 14 Umowy UK, można uznać przychody ze stosunku pracy (art. 12 Ustawy o PIT) oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 Ustawy o PIT). Z kolei przychody z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 7 Umowy UK odpowiadają przychodom z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 Ustawy o PIT.

Końcowo, art. 15 Umowy UK wskazuje, że wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne wypłaty, które osoba mająca miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie dyrektorów lub w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Art. 15 Umowy UK nie ma jednak w tym przypadku zastosowania, ponieważ funkcja prokurenta nie jest tożsama z zasiadaniem w „radzie dyrektorów” (tj. w zarządzie) lub w radzie nadzorczej spółki. Także na podstawie Ustawy o PIT, istotnej z uwagi na art. 3 ust. 2 Umowy UK, Wynagrodzenie Prokurenta nie jest uznawane za wynagrodzenie członków zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, o którym mowa w art. 13 pkt 7 Ustawy o PIT.

W związku z powyższym, Wynagrodzenie Prokurenta uzyskiwane przez Wnioskodawcę należy uznać za inne dochody w rozumieniu art. 21 ust. 1 Umowy UK. Zgodnie z tym przepisem, części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Podsumowując:

  • Wynagrodzenie Prokurenta przez Wnioskodawcę zostanie osiągnięte w rozumieniu Ustawy o PIT w trakcie roku 2021.
  • Co do zasady, można uznać, że podlega ono opodatkowaniu w roku 2021 na podstawie art. 3 ust. 2a-2b Ustawy o PIT jako przychód osiągany na terytorium Polski.
  • Jednak z uwagi na obowiązek zastosowania postanowień Umowy UK, mających pierwszeństwo przed postanowieniami Ustawy o PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 Umowy UK, Wynagrodzenie Prokurenta osiągnięte przez Wnioskodawcę w 2021 r., jako rezydenta podatkowego w Wielkiej Brytanii, nie będzie opodatkowane w Polsce.

Wobec powyższego, Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
    6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  8. niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak podano w opisie stanu faktycznego, od 3 sierpnia 2020 r. Zainteresowany jest brytyjskim rezydentem podatkowym i nie jest osobą, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodka interesów życiowych), ani nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Uchwałą Zarządu polskiej spółki kapitałowej Wnioskodawca został ustanowiony prokurentem tejże spółki. Uchwała ta jest również podstawą prawną przyznania Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta, które otrzymał w roku 2021.

Instytucja prokury uregulowana została w przepisach (art. 1091 i następne) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

W myśl art. 1091 ust. 1 ww. ustawy, prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Udzielenie prokury jest zatem uznawane za jednostronną czynność prawną. Do udzielenia prokury wystarczające jest złożenie oświadczenia woli przez podmiot do tego uprawniony. Powołanie do pełnienia określonych funkcji jest więc stosunkiem prawnym jednostronnym.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że przychodów z tytułu wykonywania prokury nie można zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Również nie ma podstaw prawnych do zaliczenia przychodów z tytułu wykonywanej prokury do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, tj. przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Przychodów z prokury nie można także zakwalifikować do przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy podatnika nie łączy ze spółka żadna umowa, w szczególności umowa o zarządzanie, kontrakt menadżerski lub umowa o podobnym charakterze.

Jak już stwierdzono powyżej, prokura jest pełnomocnictwem. Pełnomocnictwo jest umocowaniem wyłącznie do dokonywania czynności prawnych w imieniu i na rzecz osoby je dającej. Nie jest to powołanie do organów spółki.

W świetle przywołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenie za sprawowanie funkcji prokurenta należy zatem zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl natomiast art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, skoro w momencie uzyskania przychodu (tj. w roku 2021) Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii, zastosowanie w przedmiotowej sprawie znajduje Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840), zmodyfikowana przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369).

Ponieważ dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji prokurenta w polskiej spółce kapitałowej nie został objęty postanowieniami któregokolwiek z artykułów przedmiotowej umowy, zatem do tak uzyskanego dochodu znajdą zastosowanie postanowienia art. 21 cyt. konwencji polsko-brytyjskiej, zgodnie z którym części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Biorąc powyższe pod uwagę, na gruncie stanu faktycznego opisanego we wniosku i jego uzupełnieniu należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Wynagrodzenie Prokurenta otrzymane przez Wnioskodawcę w roku 2021 za wypełnianie funkcji prokurenta w Spółce w roku 2020 nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, w odniesieniu do przywołanych we wniosku rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj