Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.213.2021.2
z 30 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.), uzupełnionego pismem z dnia 16 sierpnia 2021 r. (data wpływu 18 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pt. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pt. „(…)”. Złożony wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 sierpnia 2021 r. (data wpływu 18 sierpnia 2021 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (…) (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez własne jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy. Od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonuje rozliczenia podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina rozpoczęła inwestycję „(…)” polegającą na modernizacji obiektów basenowych w (…) należących do Gminy.

Zadanie inwestycyjne realizowane jest przez Gminę. Po zakończeniu realizacji inwestycji planowane są następujące czynności:

  • powstałe w wyniku zadania inwestycyjnego środki trwałe zostaną ujęte w ewidencji środków trwałych Gminy i tym samym będą stanowić własność Gminy,
  • zostanie zawarta odpłatna umowa ze spółką gminną (…) Sp. z o.o., której przedmiotem będzie administrowanie powstałym obiektem.

Planowany okres zakończenia inwestycji oraz rozpoczęcia użytkowania obiektów basenowych planowany jest na okres (…) r.

Inwestycja planowana jest do realizacji w dwóch etapach:

(…)

Gmina otrzymała bezzwrotne dofinansowanie w kwocie (…) zł w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL) na realizację ww. inwestycji.

Gmina przewiduje, że korzystanie z obiektów basenowych będzie odpłatne. Przy wejściu do obiektu będzie bramka, w której należy uiścić opłatę za korzystanie z obiektów basenowych (z basenów oraz innych stref znajdujących się w obiekcie basenowym). Gmina nie przewiduje nieodpłatnego korzystania z obiektów basenowych. Zgodnie z planowaną umową, spółka gminna (…) Sp. z o.o. będzie świadczyła na rzecz Gminy usługę administrowania powstałym obiektem, w tym m.in. będzie odpowiadała za nadzór, czy każdy wchodzący do obiektu uiszcza opłatę za korzystanie z obiektów basenowych.

Obiekty basenowe będą więc tylko i wyłącznie wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Obiekty basenowe nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności zwolnionych z VAT ani czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na zadane pytania:

  1. Należy wskazać czy (…) Sp. z o.o. będzie pobierała opłaty za wstęp na teren obiektu w imieniu i na rzecz Gminy? Jeżeli nie, to w czyim imieniu i na czyją rzecz pobierane będą opłaty?
    Odpowiedź: (…)Sp. z o.o. będzie pobierała opłaty za wstęp na teren obiektu w imieniu i na rzecz Gminy (…).
  2. Czy w związku z umową administrowania zawartą pomiędzy Gminą a Spółką przekazują Państwo w używanie spółce basen? Jeśli tak, to na podstawie jakiej umowy i czy umowa ta jest odpłatna?
    Odpowiedź: W związku z umową administrowania zawartą pomiędzy Gminą a Spółką nie nastąpi przekazanie obiektu do Spółki w używanie.
  3. Jeśli spółka najmie basen na podstawie umowy odpłatnej, to należy wskazać :
    1. na jaki okres zostanie zawarta ta umowa pomiędzy Wnioskodawcą a spółką gminną (…) Sp. z o.o.?
    2. w jakiej relacji będzie pozostawał czynsz brutto za rok z tytułu odpłatnej umowy udostępnienia basenu na rzecz spółki gminnej (…) Sp. z o.o. z wartością dokonanych nakładów inwestycyjnych na budowę i rozbudowę basenów zewnętrznych w (…) ?
    3. czy czynsz z tytułu odpłatnego użyczenia obiektu objętego przedmiotem wniosku relatywnie pokryje wartość poniesionych nakładów przez Wnioskodawcę?
    4. czy wysokość czynszu zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?
    5. czy obrót z tytułu tej umowy będzie znaczący dla budżetu Wnioskodawcy? Na jakim poziomie będą się kształtowały dochody z tytułu tej umowy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Wnioskodawcy?
    6. przy uwzględnieniu jakich czynników Wnioskodawca dokonana kalkulacji ww. czynszu?
    7. czy wysokość ww. czynszu umożliwi zwrot wydatków związanych z nakładami poniesionymi przez Wnioskodawcę? Jeśli tak, należy wskazać w jakim horyzoncie czasowym.
    8. w jakiej wysokości zostanie ustalona odpłatność z tytułu umowy użyczenia basenu (należy podać wartość brutto i netto)?
    9. na jakim poziomie/w jakiej wielkości w planowanych przychodach Wnioskodawcy zostanie ujęty czynsz z tytułu zawartej umowy ze spółką gminną (…) Sp. z o.o.?
    10. w jakiej relacji procentowej do wartości ponoszonych nakładów będzie ustalona wysokość tego wynagrodzenia (czynszu) w stosunku rocznym?
    Odpowiedź: Spółka nie najmie od Gminy basenu, w związku z czym ww. pytania są bezprzedmiotowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym w odniesieniu do wydatków związanych z inwestycją pt. „(…)” przysługuje i będzie przysługiwać Gminie prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących te wydatki?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym oraz w zdarzeniu przyszłym, w odniesieniu do wydatków związanych z inwestycją pt. „ (…)” przysługuje i będzie przysługiwać Gminie prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących te wydatki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:,

  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Co do zasady faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, m.in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust.2 pkt 7.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust.2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust.2 ustawy o VAT.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez własne jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy. Od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonuje rozliczenia podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina rozpoczęła inwestycję „ (…)” polegającą na modernizacji obiektów basenowych w (…) należących do Gminy.

Zadanie inwestycyjne realizowane jest przez Gminę. Po zakończeniu realizacji inwestycji planowane są następujące czynności:

  • powstałe w wyniku zadania inwestycyjnego środki trwałe zostaną ujęte w ewidencji środków trwałych Gminy i tym samym będą stanowić własność Gminy,
  • zostanie zawarta odpłatna umowa ze spółką gminną (…) Sp. z o.o., której przedmiotem będzie administrowanie powstałym obiektem.

Planowany okres zakończenia inwestycji oraz rozpoczęcia użytkowania obiektów basenowych: (…).

Inwestycja planowana jest do realizacji w dwóch etapach:

(…)

Gmina otrzymała bezzwrotne dofinansowanie w kwocie (…) zł w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL) na realizację ww. inwestycji.

Gmina przewiduje, że korzystanie z obiektów basenowych będzie odpłatne. Przy wejściu do obiektu będzie bramka, w której należy uiścić opłatę za korzystanie z obiektów basenowych (z basenów oraz innych stref znajdujących się w obiekcie basenowym). Gmina nie przewiduje nieodpłatnego korzystania z obiektów basenowych. Zgodnie z planowaną umową, spółka gminna (…) Sp. z o.o. będzie świadczyła na rzecz Gminy usługę administrowania powstałym obiektem, w tym m.in. będzie odpowiadała za nadzór, czy każdy wchodzący do obiektu uiszcza opłatę za korzystanie z obiektów basenowych.

Obiekty basenowe będą więc tylko i wyłącznie wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Obiekty basenowe nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności zwolnionych z VAT ani czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Sprzedaż usługi wejścia na basen stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 20 grudnia 2019 r., sygn. akt 0113-KDIPT1-1.4012.674.2019.2.AK stwierdził, że „W świetle okoliczności przedstawionych w stanie sprawy należy stwierdzić, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są/będą spełnione, ponieważ Gmina, będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wykorzystuje/będzie wykorzystywała przedmiotowy obiekt sportowo - rekreacyjny, za pośrednictwem OSIR, jak wskazano wyżej - wyłącznie do czynności opodatkowanych - wstęp na Basen, dzierżawa części hotelowej i gastronomicznej. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków związanych z budową Pływalni. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są/będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji służą/będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem”.

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w odniesieniu do wydatków związanych z inwestycją pt. „ (…)” przysługuje i będzie przysługiwać Gminie prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących te wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy samorządzie gminnym).

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Gmina, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez własne jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy. Od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonuje rozliczenia podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina rozpoczęła inwestycję „(…)" polegającą na modernizacji obiektów basenowych w (…) należących do Gminy.

Zadanie inwestycyjne realizowane jest przez Gminę. Gmina otrzymała bezzwrotne dofinansowanie w kwocie (…) zł w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL) na realizację ww. inwestycji. Po zakończeniu realizacji inwestycji planowane są następujące czynności:

  • powstałe w wyniku zadania inwestycyjnego środki trwałe zostaną ujęte w ewidencji środków trwałych Gminy i tym samym będą stanowić własność Gminy,
  • zostanie zawarta odpłatna umowa ze spółką gminną (…) Sp. z o.o., której przedmiotem będzie administrowanie powstałym obiektem.

Planowany okres zakończenia inwestycji oraz rozpoczęcia użytkowania obiektów basenowych planowany jest na okres (…).

Inwestycja planowana jest do realizacji w dwóch etapach. Gmina przewiduje, że korzystanie z obiektów basenowych będzie odpłatne. Przy wejściu do obiektu będzie bramka, w której należy uiścić opłatę za korzystanie z obiektów basenowych (z basenów oraz innych stref znajdujących się w obiekcie basenowym). Gmina nie przewiduje nieodpłatnego korzystania z obiektów basenowych. Zgodnie z planowaną umową, spółka gminna (…) Sp. z o.o. będzie świadczyła na rzecz Gminy usługę administrowania powstałym obiektem, w tym m.in. będzie odpowiadała za nadzór, czy każdy wchodzący do obiektu uiszcza opłatę za korzystanie z obiektów basenowych.

(…) Sp. z o.o. będzie pobierała opłaty za wstęp na teren obiektu w imieniu i na rzecz Gminy (…).

Obiekty basenowe będą więc tylko i wyłącznie wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Obiekty basenowe nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności zwolnionych z VAT ani czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą czy przysługuje i będzie przysługiwać Gminie prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z inwestycją pt. „(…)"

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że budowa oraz odpłatne udostępnianie wybudowanej infrastruktury będzie związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę (Gminę) działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca (Gmina) nie będzie działał w tym zakresie w charakterze organu władzy publicznej. Obiekty powstałe w trakcie inwestycji związanej z projektem będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, nie powinno budzić wątpliwości, iż Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków służących działalności opodatkowanej raportowanej do celów VAT przez spółkę gminną (…) Sp. z o.o.

Przyjęcie takiego stanowiska jest zgodne z jedną z podstawowych zasad konstrukcyjnych podatku VAT – zasadą neutralności. Zgodnie z powyższymi cechami podatek od wartości dodanej powinien obciążać jedynie konsumpcję. Nie powinien on natomiast być faktycznym ciężarem dla tych podatników, którzy nabywają towary i usługi nie w celu ich konsumpcji, lecz w celu dalszej odsprzedaży, przerobu, wykorzystania na potrzeby działalności itp., a taka de facto sytuacja ma/będzie miała miejsce w przedstawionym stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym, w którym wydatki są i będą ponoszone przez Gminę. Nie mają one charakteru konsumpcyjnego i służą realizacji celu działalności gospodarczej, która w wyniku specyfiki funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego została powierzona gminnej spółce.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach zadania: „(…)”, należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione. Gmina bowiem jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją zadania mają i będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie przysługuje i będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania, ponieważ wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj