Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.408.2021.1.AG
z 26 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 29 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu darowizny ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej i ustanowienia renty nieodpłatnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z tytułu darowizny ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej i ustanowienia renty nieodpłatnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Pan (…) (określany dalej jako „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce (…) (dalej określanej jako „spółka X”). Spółka X ma siedzibę przy (…) i posługuje się numerem NIP (…).

Wnioskodawca zamierza przekazać swojej siostrze przysługujący mu ogół praw i obowiązków w spółce X. Ogół praw i obowiązków w spółce X zostanie przekazany w formie darowizny, o której mowa w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej w skrócie „k.c.”).

W najbliższej przyszłości, po dokonaniu wspomnianej darowizny, siostra Wnioskodawcy zamierza ustanowić na jego rzecz rentę. Renta będzie ustanowiona w formie renty nieodpłatnej, o której mowa w art. 903 i 906 § 2 k.c. Renta będzie wypłacana w określonej kwocie pieniężnej, w okresach miesięcznych i będzie miała charakter dożywotni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z darowizną ogółu praw i obowiązków w spółce X na rzecz siostry oraz ustanowieniem renty nieodpłatnej przez siostrę po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. W razie twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze, w jaki sposób należy ustalić wysokość przychodu oraz w jaki sposób będzie on opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych określa ustawa z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej w skrócie „updof”).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 updof przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zasady opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn określa ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (dalej w skrócie „upsd”).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 upsd podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Natomiast, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 6 upsd, podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własność: rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem nieodpłatnej renty, użytkowania oraz służebności.

Na podstawie przedstawionych przepisów należy stwierdzić, że darowizna ogółu praw i obowiązków w spółce X oraz ustanowienie renty nieodpłatnej będzie podlegało podatkowi od spadków i darowizn. W związku z tym darowizna ogółu praw i obowiązków w spółce X oraz ustanowienie renty nieodpłatnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 updof.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że dokonanie najpierw darowizny ogółu praw i obowiązków w spółce X na rzecz siostry, a następnie ustanowienie przez siostrę na jego rzecz renty nieodpłatnej należy traktować jako dwie, niepowiązane czynności prawne. W szczególności nie ma podstaw do uznawania, że stanowią one jedną czynność prawną, jako odpłatne zbycie ogółu praw i obowiązków w spółce X w zamian za ustanowienie renty odpłatnej. Skoro Wnioskodawca i jego siostra dokonają dwóch czynności prawnych, które nie są ze sobą powiązane, to również konsekwencje podatkowe powinny być ustalane odrębnie dla tych dwóch czynności prawnych.

Reasumując, w związku z darowizną ogółu praw i obowiązków w spółce X na rzecz siostry oraz ustanowieniem renty nieodpłatnej przez siostrę, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 updof źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Natomiast zgodnie z art. 18 updof, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Jeśli uznać, że w związku z darowizną ogółu praw i obowiązków w spółce X na rzecz siostry oraz ustanowieniem renty przez siostrę po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to należałoby go uznać za przychód z odpłatnego zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce X. Przychód ze zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce X stanowi przychód ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 updof, a więc przychód z praw majątkowych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast, zgodnie z art. 19 ust. 1 updof, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Jeśli mamy do czynienia z przychodem z odpłatnego zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce X, to przychodem tym jest zapłata (wynagrodzenie) uzyskane w zamian za to odpłatne zbycie. W omawianym przypadku zapłatą za odpłatne zbycie ogółu praw i obowiązków w spółce X będzie renta ustanowiona przez siostrę. Renta będzie wypłacana w określonej kwocie pieniężnej, w okresach miesięcznych i będzie miała charakter dożywotni.

W związku z tym, że renta będzie wypłacana w okresach miesięcznych oraz będzie miała charakter dożywotni, to nie jest możliwe określenie łącznej wartości świadczeń z tytułu tej renty otrzymanych przez Wnioskodawcę. Wartość ta będzie zależała od długości życia Wnioskodawcy, która co oczywiste nie jest znana. Tym samym na moment odpłatnego zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce X nie można będzie określić konkretnej, kwotowej wartości zapłaty (wynagrodzenia) uzyskanego w zamian za to odpłatne zbycie, a w konsekwencji nie można będzie określić wysokości przychodu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 i art. 19 ust. 1 updof.

Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku odpłatnego zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce X nie ma podstaw do ustalania przychodu w wysokości wartość rynkowej tego ogółu praw i obowiązków. Ustalenie przychodu w wysokości wartości rynkowej, zgodnie z art. 19 ust. 1 updof, jest możliwe jedynie wówczas, gdy zapłata (wynagrodzenie) za zbycia bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej. W przypadku omawianej renty nie można określić wysokości zapłaty (wynagrodzenia), a więc konsekwentnie nie można ustalić, czy odbiega ona od wartości rynkowej. Potwierdza to uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 listopada 2014 r. (sygn. II FPS 4/14) dotycząca wykładni omawianych przepisów w kontekście ustalania przychodu w zamian za odpłatne zbycie nieruchomości na podstawie umowy dożywocia.

Na przykładzie odpłatnego zbycia nieruchomości w zamian za ustanowienie renty stanowisko Wnioskodawcy potwierdza np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia …, w której stwierdzono, że powyższe wyjaśnienia prowadzą do wniosku, że jakkolwiek zbycie nieruchomości lub innej rzeczy na podstawie umowy renty dożywotniej stanowi odpłatne zbycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to niemniej jednak nie jest możliwe ustalenie wysokości przychodu uzyskiwanego przez zbywcę. Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w związku ze zbyciem lokalu mieszkalnego przekazanego na rzecz syna w drodze umowy renty odpłatnej. Co prawda, w przedmiotowej sprawie odpłatne zbycie tejże nieruchomości nastąpiło przed upływem pięcioletniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jednak nie będzie możliwe określenie podstawy opodatkowania na zasadach wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na przykładzie odpłatnego zbycia nieruchomości w zamian za ustanowienie renty stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również m.in.:

  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2021 r. (znak: 0113-KDIPT2-2.4011.808.2020.3.AKU),
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2020 r. (znak: 0115- KDIT2.4011.270.2020.2.KC),
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 marca 2019 r. (znak: 0115-KDIT2-1. 4011.458.2018.1.MST),
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 czerwca 2018 r. (znak: 0115 KDIT2-3.4011.169.2018.2.KP),
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 października 2017 r. (znak: 0114-KDIP3-3.4011.335.2017.3.JK3),
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 października 2016 r. (znak: IPPB4/4511-977/16-2/GF).

Reasumując, jeśli uznać, że związku z darowizną ogółu praw i obowiązków w spółce X na rzecz siostry oraz ustanowieniem renty przez siostrę po strome Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to ustalenie wysokości tego przychodu nie jest możliwe, a w konsekwencji nie wystąpi opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.) – spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową (art. 22 § 1 ww. Kodeksu).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 tej ustawy – źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

  1. inne źródła.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłem przychodów są „inne źródła”.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” wskazuje, że zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Ponieważ przychody z tytułu nieodpłatnej renty nie mieszczą się w katalogu przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt od 1 do pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zaliczyć je do przychodów z „innych źródeł”.

Stosownie jednak do art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Na podstawie z art. 1 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2018 r. poz. 644 ze zm.): podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem nieodpłatnej renty, użytkowania oraz służebności.

Ponieważ żaden z przepisów prawa podatkowego nie zawiera legalnej definicji renty, w celu ustalenia, czy przedmiot zawartej umowy spełnia kryterium renty, należy odwołać się w tym zakresie do regulacji zawartej w Kodeksie cywilnym.

Zgodnie z art. 903 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.): przez umowę renty, jedna ze stron zobowiązuje się względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku. Jak wskazuje się w doktrynie, umowę o rentę zalicza się do kategorii umów nazwanych, stanowiących samoistne źródło zobowiązania (tytuł prawny do spełniania świadczeń). Ponadto, umowa renty jest umową konsensualną, o charakterze losowym (korzyści stron nie są równe ani pewne), która może być ukształtowana jako umowa terminowa lub bezterminowa, odpłatna lub pod tytułem darmym.

Na podstawie art. 906 Kodeksu cywilnego: do renty ustanowionej za wynagrodzeniem stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży, a do renty ustanowionej bez wynagrodzenia stosuje się przepisy o darowiźnie. Odpowiednie stosowanie przepisów o sprzedaży lub darowiźnie nie oznacza, że renta jest tego rodzaju umową. Zachowuje ona swoją pełną odrębność prawną. Stosownie do art. 9031 Kodeksu cywilnego umowa renty powinna być stwierdzona pismem.

Za świadczenia okresowe uznaje się czynności powtarzające się cyklicznie w określonych odstępach czasu. Na świadczenie, jako przedmiot zobowiązania wynikającego z umowy renty, składa się szereg określonych świadczeń okresowych. Dla uznania świadczenia za okresowe konieczne jest stwierdzenie, że w ramach jednego tego samego stosunku zobowiązaniowego podmiot zobowiązany ma spełnić szereg świadczeń jednorazowych, a które nie mogą składać się na całość z góry określoną.

Okresowość świadczeń będąca jednym z wyróżników renty oznacza, że w określonych, powtarzających się okresach uprawniony ma otrzymywać oznaczone w umowie kwoty pieniężne lub ilości rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku. Świadczenia rentowe, jako świadczenia okresowe, wynikają z podstawowego prawa do renty jako całości, jednak pod pewnymi względami mają charakter samodzielny, np. pod względem przedawnienia lub rozporządzania przedmiotem danego świadczenia okresowego.

Charakterystyczną cechą umowy renty jest więc to, że nie można z góry określić sumy wypłacanych świadczeń, które winien otrzymać uprawniony, nawet wtedy, gdy umowa renty została zawarta na czas określony. Wynika to z istoty stosunku renty. Rentodawca zobowiązuje się bowiem do spełniania określonych co do wysokości świadczeń w określonych odstępach czasu, a nie do spełnienia świadczenia w z góry określonej kwocie podzielonego na raty. Umowa renty rodzi po stronie rentodawcy zobowiązanie, istotą którego jest stałe spełnianie umówionego świadczenia w czasie trwania stosunku prawnego w regularnych odstępach czasu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce jawnej. Zamierza przekazać swojej siostrze przysługujący mu ogół praw i obowiązków w tej spółce. Ogół praw i obowiązków w spółce jawnej zostanie przekazany w formie darowizny, o której mowa w art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego. W najbliższej przyszłości, po dokonaniu wspomnianej darowizny, siostra Wnioskodawcy zamierza ustanowić na jego rzecz rentę. Renta będzie ustanowiona w formie renty nieodpłatnej, o której mowa w art. 903 i 906 § 2 Kodeksu cywilnego. Renta będzie wypłacana w określonej kwocie pieniężnej, w okresach miesięcznych i będzie miała charakter dożywotni.

W konsekwencji świadczenie, które będzie otrzymywane przez Wnioskodawcę w postaci nieodpłatnej renty podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Tym samym, stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych renta ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując – do przychodów z tytułu świadczeń stanowiących nieodpłatną rentę, które będzie otrzymywać Wnioskodawca, nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z uznaniem stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 stała się niezasadna.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu do opodatkowania z tytułu ustanowienia renty nieodpłatnej – nie odnosi się do skutków wynikających z ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj