Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.225.2021.4.BB,
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 19 maja 2021 r. (data wpływu do Organu – 25 maja 2021 r.), uzupełnionym 3 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 26 lipca 2021 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.336.2021.2.SK, 0111-KDIB2-3.4014.225.2021.3.BB wezwano Zainteresowanych do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 3 i 4 sierpnia 2021 r.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Powszechną Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. (Bank, Sprzedający);

- Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:

Gminę miejską Hajnówka (Gmina, Kupująca);

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (Bank) jest właścicielem:

  • prawa użytkowania wieczystego działki o nr (…) wraz z prawem własności do usytuowanego na niej budynku biurowego, położonych przy ul. (…) [dalej: Budynek] oraz
  • udziału w prawie własności działki o nr (…) wraz z udziałem w prawie własności i częściach wspólnych budynku biurowo-mieszkalnego, który to udział stanowi lokal użytkowy nr (…) przy ul. (…) [dalej: Lokal użytkowy],łącznie zwanych dalej Nieruchomością.



Budynek oraz Lokal użytkowy stanowią dwie odrębne nieruchomości (dla każdej z nich prowadzona jest osobna księga wieczysta). Budynek objęty jest KW nr (…). Lokal użytkowy z kolei jest objęty KW nr (…).

Bank, aktem notarialnym z 24 października 1991 r., nabył odpłatnie prawo użytkowania wieczystego działek o nr (…), które później zostały scalone w działkę nr (…) położoną na skrzyżowaniu ulic (…).

Bank wybudował z środków własnych budynek biurowy usytuowany na działce nr (…). Został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych Banku, a następnie podzielony na dwie części. Jednocześnie, działka o nr (…) została podzielona na działki o nr (…). W części budynku położonej na działce (…) przy ulicy (…) znajdują się cztery lokale mieszkalne oraz jeden Lokal użytkowy. Lokale mieszkalne zostały sprzedane. W zasobach banku pozostał jedynie Lokal użytkowy.

Przy nabyciu, Bank nie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

Nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Bank ponosił wydatki na ulepszenie Nieruchomości w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak ich łączna wartość nie przekroczyła 30% wartości początkowej. Bank miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na ulepszenie nieruchomości.

Nieruchomość została zasiedlona przez sam fakt rozpoczęcia jej użytkowania na potrzeby działalności statutowej Banku. Od pierwszego zasiedlenia minął zatem okres dłuższy niż 2 lata.

Nieruchomość służyła i służy nadal Bankowi do prowadzenia działalności statutowej (jako siedziba oddziału Banku oraz siedziba innych jednostek Banku).

W związku z planowaną sprzedażą, Bank dokona podziału Budynku na dwa odrębne lokale (dalej: Lokal 1 i Lokal 2). Lokal 1 pozostanie w zasobach Banku i będzie nadal służył do prowadzenia działalności gospodarczej (będzie siedzibą oddziału Banku). Lokal 2 zostanie przeznaczony na sprzedaż. Bank planuje sprzedaż Lokalu użytkowego i Lokalu 2 na rzecz jednostki samorządu terytorialnego – Gminy .

W związku z podziałem, Bank poniesie wydatki na modernizację i wydzielenie (ulepszenie nieruchomości) z Budynku dwóch odrębnych lokali. Zgodnie z planem projektowym, zdecydowana część wydatków będzie dotyczyła modernizacji części, która przypadnie na Lokal 1. Planowane wydatki na pozostałą część (Lokal 2) będą związane jedynie z wydzieleniem Lokalu 2 (zamurowanie przejścia, itp.). Wydatki zostaną poniesione przed formalnym i prawnym podziałem Budynku na dwa odrębne lokale. Jeszcze przed modernizacją, da się wyodrębnić fizycznie części Budynku, które przypadną na poszczególne lokale.

Wyodrębnione zostaną także wartości początkowe każdej z części Nieruchomości (obecnie cała Nieruchomość figuruje w ewidencji środków trwałych jako jedna pozycja). Dotychczasowe wydatki na ulepszenie zostaną przypisane odpowiednio do tej części budynku, której dotyczyły.

Wydatki na część Budynku związane z przyszłym Lokalem 1 przekroczą 30% wartości początkowej dla tej części Budynku. Wydatki na część Budynku związane z przyszłym Lokalem 2 nie przekroczą 30% wartości początkowej dla tej części Budynku. Bank będzie w stanie udokumentować, które z poniesionych wydatków przypadły na konkretną część Budynku (na Lokal 1 czy Lokal 2).

Bank będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy wydatkach na ulepszenie nieruchomości. Bank i Gmina podjęły decyzję, że nie będą korzystać z możliwości jaką daje art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży podatkiem od towarów i usług.

Ze względu na zakres uzupełnienia, dotyczący podatku od towarów i usług, nie przywołano jego treści w niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż Lokalu użytkowego będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy sprzedaż Lokalu 2 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  3. Jeżeli odpowiedź na pytania oznaczone nr 1 i nr 2 są pozytywne to, czy sprzedaż Lokalu użytkowego oraz Lokalu 2 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, jeżeli odpowiedzi na pytania oznaczone nr 1 i 2 są pozytywne, to sprzedaż Lokalu użytkowego i Lokalu 2 będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zwolnienie z opodatkowania lub opodatkowanie dostawy nieruchomości podatkiem od towarów i usług ma skutki na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem m.in. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest:

  1. nieruchomość lub jej część,
  2. prawo wieczystego użytkowania,
  3. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub,
  4. udział w takich prawach.

W przypadku, gdy sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, do zapłaty którego zobowiązany jest nabywca nieruchomości.

Jednakże powyższe nie będzie mieć zastosowania w omawianym przypadku, z uwagi na art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia podmiotowego na gruncie przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i jako taka jednostka dokona zakupu nieruchomości.

Wobec powyższego, sprzedaż Lokalu użytkowego i Lokalu 2 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na zwolnienie podmiotowe przysługujące Gminie jako jednostce samorządu terytorialnego.

Powyżej przywołano tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług w wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację z 31 sierpnia 2021 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.336.2021.3.SK.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815 ze zm.) – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W art. 8 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określono katalog podmiotów zwolnionych z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Aby jednak móc przeanalizować, czy w opisanym zdarzeniu będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od podatku od czynności cywilnoprawnych należy w pierwszej kolejności ustalić, czy opisane zdarzenie w ogóle podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.



Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Bank (Zainteresowany będący stroną postępowania) zamierzają dokonać na rzecz Gminy (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) sprzedaży dwóch nieruchomości (Lokalu użytkowego oraz Lokalu 2).

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej wydanej 31 sierpnia 2021 r., znak: 0114-KDIP4-1.4012.336.2021.3.SK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in., że w odniesieniu do planowanej sprzedaży nieruchomości (Lokalu użytkowego i Lokalu 2) zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem, skoro omawiana sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Kupującym jest gmina.

Zgodnie z art. 163 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.) – samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa (art. 164 ust. 1 i 2 Konstytucji).

Podstawowym aktem prawnym ustalającym podział terytorialny państwa jest ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. Nr 96 poz. 603 ze zm.). Przewiduje ona w art. 1 ust. 2, że jednostki tego podziału stanowią gminy, powiaty i województwa.

Zatem ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych korzystają gminy, powiaty i województwa.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść zacytowanych przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro Kupującym – stroną czynności sprzedaży, która podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest gmina, która jest jednostką samorządu terytorialnego, to Kupujący korzysta ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, z racji zwolnienia podmiotowego opisana umowa sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj