Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.122.2017.2021.13.MG
z 17 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 16 października 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 4136/17 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 19 maja 2021 r.), stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 17 maja 2017 r. (data wpływu 31 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z 4 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.) na wezwanie tut. organu z 26 czerwca 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.1.MK o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę konkursami, których organizatorem jest Spółka oraz Spółka wraz ze współorganizatorami (pytanie Nr 1) – jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązków płatnika, w sytuacji gdy Spółka jest współorganizatorem konkursu i ponosi w części ciężar ekonomiczny nagród,
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę konkursami, których organizatorem jest Spółka oraz Spółka wraz ze współorganizatorami (pytanie Nr 1).


Dotychczasowy przebieg postępowania.


W dniu 1 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia znak 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.2.MK.


Na powyższe postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej bez rozpatrzenia z 1 września 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.1822.2017.2.MK Wnioskodawca pismem z 11 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2021 r.) złożył zażalenie na postanowienie z 1 września 2017 r.

W odpowiedzi na powyższe zażalenie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w dniu 24 października 2017 r. postanowienie znak 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.5.MK.MG utrzymujące w mocy postanowienie z 1 września 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.4.MK.JG1.


Wnioskodawca na powyższe postanowienie złożył skargę pismem z 20 listopada 2017 r. (data wpływu do tut. organu 24 listopada 2017 r.).


Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 16 października 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 4136/17 uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 września 2017 r. znak 0114-KDIP3 -2.4011.122.2017.2.MK.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 16 października 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 4136/17, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej złożył skargę kasacyjną w dniu 18 grudnia 2018 r., do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.


Wyrokiem z 11 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 280/19 Naczelny Sąd Administracyjny (data wpływu 23 marca 2021 r.) oddalił skargę kasacyjną organu.


W dniu 19 maja 2021 r. do Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęło prawomocne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 16 października 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 4136/17, uchylające zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 września 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.2.MK.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi przez Spółkę konkursami, których organizatorem jest Spółka oraz Spółka wraz ze współorganizatorami (pytanie Nr 1), wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Spółka „Wnioskodawca” jako zakład ubezpieczeń prowadzi działalność ubezpieczeniową na podstawie ustawy z 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. poz. 1844 ze zm.) w zakresie działu I załącznika do tej ustawy - ubezpieczeń na życie. W ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej Spółka (jako ubezpieczyciel) zawiera z ubezpieczającymi umowy ubezpieczenia. Przez umowę ubezpieczenia Spółka zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego przewidzianego w umowie ubezpieczenia, a ubezpieczający zobowiązuje się do opłacania składek.


W celu zwiększenia liczby zawieranych umów ubezpieczenia (zwiększenia sprzedaży polis ubezpieczeniowych) Wnioskodawca organizuje i planuje także organizować w przyszłości przedsięwzięcia skierowane do:

  1. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w Spółce (dalej: „pracownicy Spółki”),
  2. osób fizycznych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w podmiotach powiązanych ze Spółką (dalej: „pracownicy podmiotów powiązanych”),
  3. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „zleceniobiorcy Spółki”),
  4. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło (dalej: „zleceniobiorcy podmiotów powiązanych”),
  5. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej: „menedżerzy Spółki”),
  6. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (dalej: „menedżerzy podmiotów powiązanych”),
  7. osób fizycznych wykonujących czynności / usługi na rzecz Spółki lub na rzecz podmiotów powiązanych ze Spółką w ramach działalności gospodarczej (dalej: „współpracownicy”),
    lub
  8. osób fizycznych:
    • wykonujących pracę na podstawie stosunku pracy, lub
    • wykonujących czynności / usługi (nie w ramach działalności gospodarczej) na podstawie stosunków cywilnoprawnych, do których stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia, na podstawie umów agencyjnych lub umów o dzieło,
    na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które to podmioty wykonują czynności/usługi na rzecz Spółki lub podmiotów ze Spółką powiązanych (dalej: „pracownicy/ zleceniobiorcy agentów”).



Przedsięwzięcia mogą być skierowane łącznie do wszystkich grup osób wskazanych w lit. a) - h), do niektórych grup lub tylko do jednej grupy; dalej pracownicy Spółki, pracownicy podmiotów powiązanych, zleceniobiorcy Spółki, zleceniobiorcy podmiotów powiązanych, menedżerzy Spółki, menedżerzy podmiotów powiązanych, współpracownicy oraz pracownicy /zleceniobiorcy agentów zwani łącznie: „Uczestnikami”).

Polegają one na tym, że Uczestnik lub Uczestnicy, którzy spełnią przewidziane warunki związane z przyczynieniem się do zawarcia umów ubezpieczenia przez Wnioskodawcę jako ubezpieczyciela (np. doprowadzą do zawarcia określonej liczby umów ubezpieczenia, o określonym typie/rodzaju, o określonej składce przypisanej lub zainkasowanej), otrzymają od organizatora przedsięwzięcia (którym może być Wnioskodawca samodzielnie, lub jako współorganizator wraz z innym/innymi podmiotami powiązanymi) nagrodę pieniężną lub niepieniężną.


W zależności od danego przedsięwzięcia:

  • liczba nagród może być ograniczona - nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników, albo
  • liczba nagród będzie nieograniczona - nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia.


Zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje.

Na potrzeby niniejszego wniosku, pojęcie podmiotów powiązanych ze Spółką należy rozumieć w kontekście powiązań, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.).


Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z 26 czerwca 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.1.MK wezwano Spółkę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Z uwagi na to, że przedstawione we wniosku przedsięwzięcie może być organizowane przez Wnioskodawcę samodzielnie lub jako współorganizator wraz z innym/innymi podmiotami powiązanymi organ prosi o jednoznaczne wskazanie, czy Wnioskodawca jest organizatorem przedsięwzięcia, w sytuacji gdy Wnioskodawca występuje jako współorganizator, czy też inny podmiot, tj.:
    • Czy Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników przedsięwzięcia, do jego przeprowadzenia, wyłonienia laureatów i osób uprawnionych do otrzymania nagród, a tym samym będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz?
    • Czy Wnioskodawca ponosi ekonomiczny ciężar realizacji organizowanych przedsięwzięć?
    • Czy nagrody zostaną zakupione przez Wnioskodawcę z jego własnych środków i w chwili ich wydawania uprawnionym uczestnikom, ich właścicielem będzie Wnioskodawca?
    • Czy do Wnioskodawcy uczestnicy zgłaszają ewentualne roszczenia wynikające z tytułu udziału w przedsięwzięciu?
    • Czy nagrody wydawane są przez Wnioskodawcę?
  2. Doprecyzowanie, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę, w sytuacji gdy jest skierowane do ograniczonej liczby uczestników i nagroda przysługuje tylko najlepszym jego uczestnikom - stanowi konkurs, ponieważ informacja w tym zakresie została podana w stanowisku Wnioskodawcy odnośnie zadanych pytań, natomiast powinna być wskazana w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego?
  3. Czy uczestnictwo pracowników, zleceniobiorców, menadżerów Wnioskodawcy w organizowanym przedsięwzięciu wynika z zawartych przez Wnioskodawcę z tymi osobami umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menażerskich lub umów o podobnym charakterze?
  4. Czy uczestnictwo pracowników podmiotów powiązanych, zleceniobiorców podmiotów powiązanych, menadżerów podmiotów powiązanych w organizowanym przedsięwzięciu wynika z zawartych z tymi osobami umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menażerskich lub umów o podobnym charakterze z podmiotami powiązanymi?


Pismem z 4 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.) Spółka doprecyzowała:


W zakresie pkt 1 wezwania


W przypadkach gdy Spółka współorganizuje przedsięwzięcie wraz z innym podmiotem/innymi podmiotami, Spółka jest organizatorem przedsięwzięcia ale nie jest jedynym organizatorem. Innymi słowy, organizatorami przedsięwzięcia oprócz Spółki jest także przynajmniej jeden inny podmiot (kto jest organizatorem przedsięwzięcia wynika jednoznacznie z regulaminu danego przedsięwzięcia).


Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku przedsięwzięć organizowanych przez Spółkę wspólnie z innym podmiotem lub innymi podmiotami:

  • Spółka wraz z innymi współorganizatorami jest uprawniona i zobowiązana względem Uczestników do przeprowadzenia przedsięwzięcia, wyłonienia laureatów i osób uprawnionych do otrzymania nagród. Jednocześnie, Spółka (lub inny współorganizator) działa we własnym imieniu ale na rzecz wszystkich organizatorów (współorganizatorów przedsięwzięcia);
  • Spółka ponosi wspólnie z innymi współorganizatorami ekonomiczny ciężar realizacji organizowanych przedsięwzięć;
  • nagrody wydawane na rzecz uprawnionych Uczestników są współfinansowane (finansowane z własnych środków) przez Spółkę i pozostałych współorganizatorów. W szczególności należy zwrócić uwagę, że nagrody rzeczowe w momencie ich wydania na rzecz uczestników mogą być objęte współwłasnością Spółki oraz innych współorganizatorów, ale mogą być też własnością jedynie Spółki lub jedynie innego współorganizatora. W przypadku gdy nagrody rzeczowe będą własnością współorganizatora, Spółka zwróci temu współorganizatorowi odpowiednią część kosztów związanych z zakupem tych nagród. Z kolei w przypadku innego typu nagród (nagrody niematerialne - np. usługi, środki pieniężne), nagrody będą wydawane przez Spółkę lub innego współorganizatora, natomiast zarówno Spółka jak i współorganizator będą partycypować w kosztach tych nagród;
  • Uczestnicy mogą zgłaszać ewentualne roszczenia wynikające z tytułu udziału w przedsięwzięciu do każdego z organizatorów (w tym do Spółki), chyba że w regulaminie danego przedsięwzięcia zostanie wskazane, że Uczestnicy powinni kierować roszczenia wyłącznie do określonego organizatora;
  • nagrody na rzecz Uczestników są wydawane przez Spółkę lub innego współorganizatora.


W zakresie pkt 2 wezwania


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji legalnej konkursu. W przypadku przedsięwzięcia skierowanego do ograniczonej liczby Uczestników, gdzie liczba nagród jest ograniczona (nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), jak wskazano w stanie faktycznym, będzie obowiązywał regulamin określający zasady organizacji przedsięwzięcia (czas trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji). W ocenie Spółki, takie przedsięwzięcie można nazwać „konkursem” w potocznym języku polskim.


W zakresie pkt 3 wezwania


Z umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich oraz umów o podobnym charakterze nie wynika obowiązek uczestnictwa w organizowanych przedsięwzięciach. Zakres czynności wykonywanych na podstawie ww. umów na rzecz Spółki może pokrywać się z zakresem czynności przewidzianych regulaminem przedsięwzięcia jako koniecznych do uzyskania lub starania się o nagrodę.


W zakresie pkt 4 wezwania


Z umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich oraz umów o podobnym charakterze nie wynika obowiązek uczestnictwa w organizowanych przedsięwzięciach. Zakres czynności wykonywanych na podstawie ww. umów na rzecz podmiotów powiązanych może pokrywać się z zakresem czynności przewidzianych regulaminem przedsięwzięcia jako koniecznych do uzyskania lub starania się o nagrodę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR)?
  2. Czy w stosunku do przedsięwzięć o nieograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki przewidziane dla danego przedsięwzięcia), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi, Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania podatku lub zaliczki na podatek oraz do sporządzenia i przesłania informacji (np. PIT-11, PIT-8C) lub deklaracji (np. PIT-4R, PIT-8AR)?


Spółka wyjaśniła, że powyższe pytania dotyczą jedynie nagród przyznawanych Uczestnikom innym niż współpracownicy - w zakresie nagród przyznawanych współpracownikom Spółka złożyła odrębny wniosek o wydanie interpretacji.


Niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w zakresie pytania Nr 1 wniosku. W zakresie pytania Nr 2 została wydana odrębna interpretacja indywidualna, która nie była przedmiotem zaskarżenia.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


W stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi:

  1. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób z lit. a)-h) ze stanu faktycznego, to Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz do uwzględnienia kwoty pobranego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji;
  2. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane tylko i wyłącznie do jednej grupy osób pracowników Spółki (grupa osób z lit. a) ze stanu faktycznego), to Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania zaliczki na podatek od nagrody stanowiącej przychód ze stosunku pracy, do uwzględnienia kwoty pobranej zaliczki na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R oraz do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11.


Uwagi ogólne i definicja konkursu.


Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.


Stosownie do art. 42 ust. 1a updof, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji konkursu, to niemniej w praktyce wykształconej na podstawie stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe uznaje się, że konkursem dla celów podatkowych jest przedsięwzięcie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą o ograniczoną liczbę nagród. Zgodnie z definicją słownikową, konkurs jest to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem uznać należy, iż konkursem dla celów updof jest przedsięwzięcie, w którym z założenia tylko określona liczba uczestników, którzy osiągną najlepsze wyniki, uzyskuje nagrodę (charakterystyczny element rywalizacji). Organy podatkowe wskazują także na formalną stronę przedsięwzięcia, jak konieczność sporządzenia regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Wskazane cechy konstytutywne dla pojęcia konkursu potwierdzono także w orzecznictwie sądowym, przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 911/12, wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 24 kwietnia 2013 r., sygn. I SA/Łd 141/13 lub w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 maja 2015 r., I SA/Wr 303/15.

Jak wskazano w stanie faktycznym, zasady organizacji przedsięwzięć regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje. Ponadto, w przypadku przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników) wystąpi element rywalizacji/współzawodnictwa - tak charakterystyczny dla definicji konkursu z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.


Niniejszym, w przypadku przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), powinny one zostać zakwalifikowane jako konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany (bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania) podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Tak więc, jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane przynajmniej do dwóch grup osób z lit. a)-h) stanu faktycznego (np. będzie skierowane jednocześnie do pracowników Spółki oraz pracowników podmiotów powiązanych, lub będzie skierowane jednocześnie do pracowników Spółki, zleceniobiorców Spółki, menedżerów Spółki oraz pracowników/zleceniobiorców agentów), to przyznane nagrody jako związane z konkursem powinny podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, pobieranym przez Spółkę jako płatnika. Są to bowiem przedsięwzięcia skierowane do szerszego grona adresatów (nie są skierowane wyłącznie do pracowników Spółki), a posiadanie statusu pracownika Spółki nie jest koniecznym warunkiem wzięcia udziału w przedsięwzięciu i przyznania nagrody.


Natomiast w stosunku do przedsięwzięć skierowanych tylko i wyłącznie do pracowników Spółki, należy uznać, że nagrody z takiego przedsięwzięcia będą stanowić przychód ze stosunku pracy (w rozumieniu art. 12 updof) oraz jednocześnie nie będą stanowić nagród z konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof. Przyczyną kwalifikacji takiej nagrody jako przychód ze stosunku pracy jest ścisły związek przyczyno-skutkowy z posiadaniem statusu pracownika Spółki a możliwością wzięcia udziału w przedsięwzięciu i uzyskania nagrody. Ponadto, ponieważ przedsięwzięcie (konkurs) jest skierowane wyłącznie do pracowników Spółki, należy uznać, że nie mamy do czynienia z nagrodą w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, ale z nagrodą wskazaną w art. 12 ust. 1 updof jako przykład przychodu ze stosunku pracy.

Niniejszym, do opodatkowania nagród z przedsięwzięć (w tym konkursów) skierowanych wyłącznie do pracowników Spółki, powinny znaleźć zastosowanie zasady analogiczne do opodatkowania wynagrodzeń za wykonywaną pracę. Tak więc, stosownie do art. 31 w zw. z art. 12 ust. 1 updof, Spółka jako płatnik powinna pobrać zaliczki na podatek od takich nagród, według skali podatkowej.


Podsumowując, zdaniem Spółki, w stosunku do przedsięwzięć o ograniczonej liczbie nagród (które to nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników), w przypadku przyznania przez Spółkę nagrody Uczestnikowi:

  1. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób z lit. a)-h) ze stanu faktycznego, to Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania 10% zryczałtowanego podatku oraz do uwzględnienia kwoty pobranego podatku w rocznej deklaracji PIT-8AR. Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania innych informacji lub deklaracji;
  2. jeżeli przedsięwzięcie będzie skierowane tylko i wyłącznie do jednej grupy osób - pracowników Spółki (grupa osób z lit. a) ze stanu faktycznego), to Spółka będzie zobowiązana (jako płatnik) do pobrania zaliczki na podatek od nagrody stanowiącej przychód ze stosunku pracy, do uwzględnienia kwoty pobranej zaliczki na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R oraz do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązków płatnika, w sytuacji gdy Spółka jest współorganizatorem konkursu i ponosi w części ciężar ekonomiczny nagród, natomiast prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
  • przychody z innych źródeł (pkt 9).


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).


Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością


przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Natomiast stosownie do art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.


Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35 przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka w celu zwiększenia liczby zawieranych umów organizuje i planuje organizować w przyszłości przedsięwzięcia skierowane do poszczególnych grup osób fizycznych, tj. pracowników Spółki, pracowników podmiotów powiązanych, zleceniobiorców Spółki, zleceniobiorców podmiotów powiązanych, menedżerów Spółki, menedżerów podmiotów powiązanych, pracowników/zleceniobiorców agentów (Uczestnicy). Konkursy mogą być skierowane jednocześnie przynajmniej do dwóch z powyższych grup osób fizycznych lub wyłącznie do jednej grupy, tj. pracowników Spółki. Konkursy polegają na ty, że Uczestnik lub Uczestnicy, którzy spełnią przewidziane warunki, otrzymają od organizatora przedsięwzięcia (którym może być Spółka samodzielnie, lub jako współorganizator wraz z innym/innymi podmiotami powiązanymi) nagrodę pieniężną lub niepieniężną. Liczba nagród może być ograniczona - nagrody będą przysługiwać jedynie określonej liczbie najlepszych Uczestników. Zasady organizacji konkursów regulują ich regulaminy, które określają czas ich trwania, nazwę, Uczestników, zasady przyznawania nagród, tryb składania i rozpatrywania reklamacji, skład komisji czuwającej nad prawidłowym przebiegiem przedsięwzięcia i rozpatrującej reklamacje. W przypadkach gdy Spółka współorganizuje konkurs wraz z innym podmiotem/innymi podmiotami, Spółka jest organizatorem konkursu, ale nie jest jedynym organizatorem. Organizatorami przedsięwzięcia oprócz Spółki jest także przynajmniej jeden inny podmiot (kto jest organizatorem danego konkursu wynika jednoznacznie z regulaminu danego przedsięwzięcia). W przypadku przedsięwzięć organizowanych przez Spółkę wspólnie z innym podmiotem lub innymi podmiotami: Spółka wraz z innymi współorganizatorami jest uprawniona i zobowiązana względem Uczestników do przeprowadzenia przedsięwzięcia, wyłonienia laureatów i osób uprawnionych do otrzymania nagród. Jednocześnie, Spółka (lub inny współorganizator) działa we własnym imieniu ale na rzecz wszystkich organizatorów (współorganizatorów przedsięwzięcia). Spółka ponosi wspólnie z innymi współorganizatorami ekonomiczny ciężar realizacji organizowanych przedsięwzięć. Nagrody wydawane na rzecz uprawnionych Uczestników są współfinansowane (finansowane z własnych środków) przez Spółkę i pozostałych współorganizatorów. Nagrody rzeczowe w momencie ich wydania na rzecz uczestników mogą być objęte współwłasnością Spółki oraz innych współorganizatorów, ale mogą być też własnością jedynie Spółki lub jedynie innego współorganizatora. W przypadku gdy nagrody rzeczowe będą własnością współorganizatora, Spółka zwróci temu współorganizatorowi odpowiednią część kosztów związanych z zakupem tych nagród. Z kolei w przypadku innego typu nagród (nagrody niematerialne - np. usługi, środki pieniężne), nagrody będą wydawane przez Spółkę lub innego współorganizatora, natomiast zarówno Spółka jak i współorganizator będą partycypować w kosztach tych nagród. Uczestnicy mogą zgłaszać ewentualne roszczenia wynikające z tytułu udziału w przedsięwzięciu do każdego z organizatorów (w tym do Spółki), chyba że w regulaminie danego przedsięwzięcia zostanie wskazane, że Uczestnicy powinni kierować roszczenia wyłącznie do określonego organizatora. Nagrody na rzecz Uczestników są wydawane przez Spółkę lub innego współorganizatora.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a, i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, o czym stanowi art. 30 ust. 8 ww. ustawy.


W myśl art. 41 ust. 4 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.


W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznawania nagród w organizowanych przez Spółkę oraz przez Spółkę wraz ze współorganizatorami konkursach zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego - w celu ich określenia - uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach, które organizuje i będzie organizować Spółka samodzielnie, a także wraz ze współorganizatorami, występują elementy niezbędne do uznania ich za konkurs.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w przypadku gdy Spółka jest organizatorem, jak i współorganizatorem konkursów i to Spółka przyznaje nagrody/wydaje nagrody i ponosi ciężar ekonomiczny organizacji konkursu i nagród - nagrody są własnością Spółki - to obowiązki płatnika ciążą wyłącznie na Spółce.


Natomiast gdy Spółka jest współorganizatorem konkursu i Spółka wydaje nagrody i tylko w części ponosi ciężar ekonomiczny organizacji konkursu i nagród, tj.:

  • gdy nagrody są własnością Współorganizatora a Spółka zwróci odpowiednią część kosztów związanych z zakupem tych nagród lub
  • gdy nagrody są jej współwłasnością

to w takim zakresie (części) w jakim Spółka ponosi ciężar ekonomiczny nagród obowiązki płatnika ciążą na Spółce, jak również na pozostałych Współorganizatorach w zakresie poniesionego przez nich ciężaru ekonomicznego organizacji konkursu i nagród.


W świetle powyższego, sposób zorganizowania konkursu nie czyni ze Spółki jedynego organizatora będącego płatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem organizatorem jest każdy podmiot powiązany będący współorganizatorem danego konkursu w zakresie poniesionego przez niego ciężaru ekonomicznego jego organizacji i nagród.

Zatem w przypadku organizowania konkursu, którego organizatorem, jak i współorganizatorem jest Spółka, która przyznaje i wydaje nagrody oraz ponosi ekonomiczny ciężar organizacji konkursu i nagród, w takim zakresie (części) w jakim Spółka faktycznie ponosi ich ciężar ekonomiczny, w sytuacji gdy konkurs będzie skierowany jednocześnie przynajmniej do dwóch grup osób wymienionych we wniosku, wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez Uczestników nagród podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem, obowiązek pobrania którego spoczywa na Spółce, jako na płatniku. Spółka zobowiązana jest/będzie także do odprowadzania pobranego zryczałtowanego podatku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz sporządzania i przekazania do urzędu skarbowego rocznej deklaracji PIT-8AR.

Natomiast w sytuacji, gdy konkurs jest/będzie skierowany tylko i wyłącznie do jednej grupy osób, tj. pracowników Spółki, którego organizatorem, jak i współorganizatorem jest Spółka, która przyznaje i wydaje nagrody oraz ponosi ekonomiczny ciężar organizacji konkursu i nagród, w takim zakresie (części) w jakim faktycznie ponosi ich ciężar ekonomiczny, otrzymana nagroda stanowi dla tych osób przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, a Spółka jest/będzie zobowiązana, jako płatnik do obliczenia pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w ww. art. 31 ww. ustawy oraz uwzględnienia kwoty pobranych zaliczek na podatek w rocznej deklaracji PIT-4R oraz do sporządzenia i przesłania imiennych informacji PIT-11.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Spółki w zakresie pytania Nr 1 w części dotyczącej obowiązków płatnika w sytuacji, gdy organizatorem konkursu jest Spółka wraz ze współorganizatorami i ponosi w części ciężar ekonomiczny nagród uznano za nieprawidłowe, natomiast w pozostałym zakresie stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że powołane wyroki dotyczą konkretnej sprawy podatnika, osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zaskarżonego postanowienia, tj. 1 września 2017 r.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj