Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.468.2021.2.KK
z 2 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2021 r. (data wpływu 21 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2021 r. (data wpływu 10 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), w związku z powyższym pismem z dnia 28 lipca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.468.2021.1.KK, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem Poczty w dniu 28 lipca 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 2 sierpnia 2021 r.), zaś w dniu 10 sierpnia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 5 sierpnia 2021 r. (data nadania 5 sierpnia 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 24 lutego 2021 r. Wnioskodawczyni nabyła w całości spadek po zmarłej w dniu 23 czerwca 2020 r. kuzynce. Postanowienie stało się prawomocne z dniem 18 marca 2021 r. W skład spadku weszły działki ewidencyjne nr 4 (…), 2/2 (…) i 2/6 (…), stanowiące gospodarstwo rolne położone w miejscowości (…). Nieruchomości nie mają założonej księgi wieczystej, a prawo własności wynika z aktów własności ziemi (…), potwierdzonych wpisami w ewidencji gruntów i budynków.

Zgodnie z danymi ujawnionymi w ewidencji gruntów i budynków nabyte przez Wnioskodawczynię gospodarstwo rolne składa się z:

  1. działki nr 4 położonej w miejscowości B (…), o łącznej pow. 0,55 ha (w tym użytki oznaczone jako: Lz - 0,0200 ha, LsIV - 0,3100 ha, ŁVI - 0,2200 ha);
  2. działki nr 2/2 położonej w miejscowości B (…), o łącznej pow. 0,0200 ha (w tym użytki oznaczone jako: Lz - 0,0100 ha, Tr - 0,0100 ha);
  3. działki nr 2/6 położonej w miejscowości B (…), o łącznej pow. 1,7400 ha (w tym użytki oznaczone jako: dr - 0,0100 ha, W - 0,0100 ha, Br-Pslll - 0,1200 ha, Pslll-0,0300 ha, W-Pslll-0,0100 ha, RIVa-0,5800 ha, RIVb - 0,9100 ha, RIV- 0,0600 ha, W-RIVb-0,0100 ha), zabudowanej drewnianym budynkiem mieszkalnym z 1963 r. o pow. zabudowy 73 m2 (brak danych o pow. użytkowej) w stanie technicznym kwalifikującym go do rozbiórki.

Działki nr 2/2 i nr 2/6 nie sąsiadują ze sobą bezpośrednio (rozdziela je jednak tylko droga powiatowa), przy czym działka nr 2/2 stanowi tereny wałów przeciwpowodziowych i podwala rzeki Uszwica, zaś działka nr 2/6 stanowi zasadniczą część gospodarstwa, czyli tereny upraw, miejsce składowania płodów rolnych i maszyn rolniczych. Działka nr 4 znajduje się w innej części miejscowości i z uwagi na fakt, że od lat nie była użytkowania, obecnie w znacznej części stanowi obszar zalesiony i zakrzewiony powstały na skutek naturalnych procesów.

Wnioskodawczyni otrzymała ofertę kupna działek nr 2/2 i nr 2/6 (opisanych powyżej) i po uporządkowaniu spraw dokumentacyjnych i podatkowych w podatku od spadków i darowizn, zamierza sprzedać ww. działki o łącznej pow. 1,76 ha, stanowiące gospodarstwo rolne. Aktualnie działki zostały wydzierżawione potencjalnemu nabywcy, natomiast nie została jeszcze zawarta żadna umowa przedwstępna, ani tym bardziej przenosząca własność. Intencją Wnioskodawczyni jest doprowadzenie transakcji do skutku w II połowie 2021 r. Wnioskodawczyni podkreśla, że zgodnie z Jej wiedzą, po odpłatnym zbyciu (sprzedaży) nie nastąpi wyłączenie gruntów z użytkowania rolniczego (działalności rolniczej). Potencjalny nabywca jest bowiem rolnikiem - posiadającym gospodarstwo rolne w sąsiedztwie - i na skutek zakupu od Wnioskodawczyni działek nr 2/2 i nr 2/6 powiększy posiadane już gospodarstwo, a zatem nie dojdzie do utraty rolnego charakteru zbywanych gruntów.

Sprzedaż nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni jest rencistką i pobiera świadczenie z KRUS.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że kuzynka (spadkodawca) nabyła gospodarstwo rolne w drodze spadku po zmarłych rodzicach i bracie. Do nabycia przez spadkodawczynię gospodarstwa rolnego dochodziło stopniowe na skutek otwarcia kolejnych spadków po członkach rodziny. Ostatecznie całość opisanego we wniosku gospodarstwa rolnego przeszła na własność spadkodawczyni z chwilą otwarcia spadku po jej bracie w dniu 28 maja 2010 r., co zostało potwierdzone postanowieniem Sądu Rejonowego w (…) o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 24 lutego 2021 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, transakcja sprzedaży przez Wnioskodawczynię gruntów składających się z działek nr 2/2 i nr 2/6 w miejscowości B (…), o łącznej powierzchni 1,76 ha:

  1. korzystać będzie w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy w przypadku sprzedaży ww. gruntów przed upływem 5 lat od chwili nabycia, po stronie Wnioskodawczyni nie powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie dotyczącym części działki nr 2/6, o pow. 1,73 ha (na którą składają się użytki rolne sklasyfikowane jako: W, Br-Pslll, Pslll, W-Pslll, RIVa, RIVb, RIV, W-RIVb), a która stanowi gospodarstwo rolne i na skutek sprzedaży nie utraci rolnego charakteru, a w konsekwencji, czy w przypadku sprzedaży ww. gruntów przed upływem 5 lat od chwili nabycia, po stronie Wnioskodawczyni nie powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie dotyczącym części działki nr 2/6 o pow. 1,73 ha (na którą składają się użytki rolne sklasyfikowane jako:W, Br-Pslll, Pslll, W-Pslll, RIVa, RIVb, RIV, W-RIVb)?
  3. przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży działki nr 2/6 (w części przypadającej na drogi o pow. 0,0100 ha) oraz ze sprzedaży działki nr 2/2 (tereny zadrzewione i zakrzewione oraz tereny różne o łącznej pow. 0,0200 ha), nie będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28, a zatem sprzedaż części działki nr 2/6 i całej działki 2/2 (o łącznej powierzchni ww. gruntów nie stanowiących użytków rolnych 0,0300 ha) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad określonych w art. 30e ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „pdof”) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c)

-przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 pdof, zwalnia się przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 pdof w zw. art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne - o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej, niż działalność rolnicza. Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego - co w konsekwencji decyduje o zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży takich gruntów- wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 29 marca 2001 r. oraz załącznika nr 6 do wskazanego rozporządzenia. Zgodnie z § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na użytki rolne i nieużytki (N). Z kolei w skład użytków rolnych wchodzą: grunty orne - R, sady - S, łąki trwałe - Ł, pastwiska trwałe - Ps, grunty rolne zabudowane - Br, grunty pod stawami - Wsr, grunty pod rowami - W oraz grunty zadrzewione i zakrzewiona na użytkach rolnych - Lzr. Idąc dalej, w świetle § 68 ust. 2 pkt 2, do gruntów leśnych zalicza się grunty zadrzewione i zakrzewione - Lz, w świetle § 68 ust. 3 pkt 7 lit. a) do gruntów zabudowanych i zurbanizowanych zalicza się tereny komunikacyjne w tym drogi - dr, a zgodnie z poz. 26 załącznika nr 6 do rozporządzenia, odrębną kategorię stanowią tereny różne - Tr (do terenów różnych zalicza się wszystkie pozostałe grunty, niezaliczone do innych użytków gruntowych, w szczególności zajęte pod budowle ziemne, takie jak: wały przeciwpowodziowe niezaliczone do terenów komunikacyjnych, kopce oraz groble niewchodzące w skład stawów).

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ulega wątpliwości, że kierując się wyłącznie regulacją art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 10 ust. 5 pdof, a także biorąc pod uwagę datę nabycia nieruchomości przez Wnioskodawczynię (dzień 23 czerwca 2020 r. - otwarcie spadku; dzień 24 lutego 2021 r. - postanowienie sądu w sprawie stwierdzenia nabycia spadku) i planowaną datę odpłatnego zbycia, sprzedaż nieruchomości, które nabyła Ona w spadku, podlegałaby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na niespełnienie wymogu 5-letniego okresu posiadania.

W dotychczas wydawanych przez Krajową Informacją Skarbową interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, dominuje pogląd, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostało uzależnione od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne i nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, innej niż działalność rolnicza,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości lub udziału w nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. W ocenie Wnioskodawczyni, spełnienie przesłanki, o której mowa w pkt 2 i pkt 3 powyżej jest bezsporne. Nie ulega bowiem wątpliwości, że stanowiące przedmiot potencjalnej sprzedaży nieruchomości stanowią gospodarstwo rolne i na skutek sprzedaży nie utracą charakteru rolnego (co potwierdzają opisane we wniosku okoliczności, wskazujące, że nabywca jest rolnikiem, zamierzającym w wyniku zakupu poszerzyć swoje gospodarstwo). Ewentualne wątpliwości może budzić spełnienie przesłanki zakwalifikowania gruntów jako użytków rolnych, a ściślej fakt, że niewielka część przedmiotu sprzedaży (0,0300 ha) jest sklasyfikowana jako grunty zadrzewione i zakrzewione (Lz-0,0100 ha), tereny różne (Tr-0,0100 ha) - to jest całość działki nr 2/2 i drogi dojazdowej do pola (dr-0,0100 ha) - to jest część działki 2/6, podczas, gdy pozostała jego część stanowi użytki rolne. Nie ulega wątpliwości, że ww. użytki, mimo że w rozumieniu przepisów nie stanowią użytków rolnych, tworzą użytkowo jedno gospodarstwo rolne. Rozróżnienie użytków składających się na gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni wynika jedynie ze specyficznych uwarunkowań terenowych (bardzo długie i wąskie działki częściowo usytuowane w obrębie wałów rzeki).

Biorąc jednak pod uwagę całokształt okoliczności sprawy i ścisłą wykładnię zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ocenie Wnioskodawczyni, odpłatne zbycie działek nr 2/2 i 2/6 (w stanie faktycznym i prawnym opisanym we wniosku):

  1. korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie części działki nr 2/6 stanowiącej pow. 1,73 ha (na którą składają się użytki rolne sklasyfikowane jako: W, Br-Pslll, Pslll, W-Pslll, RIVa, RIVb, RIV, W-RIVb), która stanowi gospodarstwo rolne i na skutek sprzedaży nie utraci rolnego charakteru;
  2. przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży działki nr 2/6 (w części przypadającej na drogi o pow. 0,0100 ha) oraz ze sprzedaży działki nr 2/2 (tereny zadrzewione i zakrzewione oraz tereny różne o łącznej pow. 0,0200ha) nie będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28, a zatem sprzedaż części działki nr 2/6 i całej działki 2/2 (o łącznej powierzchni ww. gruntów niestanowiących użytków rolnych 0,0300 ha) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad określonych w art. 30e pdof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy, jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5, który stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę. Dodany przepis art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku zbycia nieruchomości nabytych w drodze spadku, 5-letni okres liczony będzie od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycia nieruchomości lub praw majątkowych przez spadkodawcę.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Z treści wniosku wynika, że na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 24 lutego 2021 r. Wnioskodawczyni nabyła w całości spadek po zmarłej w dniu 23 czerwca 2020 r. kuzynce. Postanowienie stało się prawomocne z dniem 18 marca 2021 r. W skład spadku weszły działki ewidencyjne nr 4, 2/2 i 2/6, stanowiące gospodarstwo rolne. Kuzynka (spadkodawca) nabyła gospodarstwo rolne w drodze spadku po zmarłych rodzicach i bracie. Do nabycia przez spadkodawczynię gospodarstwa rolnego dochodziło stopniowe na skutek otwarcia kolejnych spadków po członkach rodziny. Ostatecznie całość opisanego we wniosku gospodarstwa rolnego przeszła na własność spadkodawczyni z chwilą otwarcia spadku po jej bracie w dniu 28 maja 2010 r., co zostało potwierdzone postanowieniem Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia 24 lutego 2021 r.

Wnioskodawczyni otrzymała ofertę kupna działek nr 2/2 i nr 2/6 i po uporządkowaniu spraw dokumentacyjnych oraz podatkowych w podatku od spadków i darowizn, zamierza sprzedać ww. działki o łącznej pow. 1,76 ha, stanowiące gospodarstwo rolne. Sprzedaż nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.), spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego).

Skoro zatem spadkodawczyni (kuzynka Wnioskodawczyni) nabyła ostatecznie własność nieruchomości w 2010 r. (w momencie śmierci brata), należy uznać, że termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkujący powstanie źródła przychodu z planowanego odpłatnego zbycia przez Wnioskodawczynię, upłynął ostatecznie w dniu 31 grudnia 2015 r., gdyż przy obliczaniu pięcioletniego okresu należy uwzględnić moment nabycia nieruchomości przez spadkodawczynię.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że planowane przez Wnioskodawczynię odpłatne zbycie nieruchomości nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie przez spadkodawczynię.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny. Ww. przepis zwalnia z podatku przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie wystąpi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie będzie miał zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe, gdyż we wniosku stwierdziła Ona, że planowane odpłatne zbycie nieruchomości będzie zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku chodowym od osób fizycznych. Natomiast odpłatne zbycie nieruchomości w ogóle nie będzie stanowić przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ 5-cio letniego termin wskazanego w tym przepisie.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj