Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.518.2021.1.JG
z 19 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lipca 2021 r. (data wpływu 2 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu otrzymanych w związku z realizacją operacji pn. „(…)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu otrzymanych w związku z realizacją operacji pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „(…)” jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Leczniczych prowadzonym przez Wojewodę. Prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia, służącą poprawie, ratowaniu i zachowaniu zdrowia pacjentów. NZOZ świadczy usługi medyczne na podstawie kontraktów z NFZ na podstawową opiekę zdrowotną i szeroki zakres usług ambulatoryjnych. W aktualnie prowadzonej działalności w NZOZ „(…)” funkcjonuje: poradnia alergologiczna, endokrynologiczna, diabetologiczna, ginekologiczno-położnicza, neurologiczna, okulistyczna, oraz poradnie medycyny rodzinnej (POZ), a także gabinety diagnostyczne: USG/ECHO, holterowska, testów wysiłkowych, EKG, badania słuchu, spirometrii, testów alergicznych. Wszystkie wyposażone są w niezbędny sprzęt do świadczenia usług. NZOZ „(…)” zatrudnia 5 lekarzy, 7 pielęgniarek i pracowników administracyjnych. Jest zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej podmiotem gospodarczym i wykonuje działalność pod kodem PKD 86.21.Z - Praktyka lekarska ogólna. W związku z tym, że NZOZ „(…)” prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia i zatrudnia dyplomowanych lekarzy i pielęgniarki jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.).

NZOZ „(…)” ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. „(…)”. Zadanie będzie polegało na dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach wniosku zostanie zakupione następujące urządzenie medyczne:

  • Spektralny tomograf okulistyczny 1 szt. - planowana kwota 166.503,60 zł w tym VAT 12.333,60 zł.

Razem planowana wartość brutto kosztów kwalifikowanych zadania to 166.503,60 zł w tym VAT 12.333,60 zł. Zakupione w ramach wniosku urządzenie będzie służyło tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.).

W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur zakupu, kosztami kwalifikowanymi są ceny netto (bez podatku VAT). W przypadku Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej: „(…)” tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur zakupu, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, o co Wnioskodawca wystąpił składając wniosek o dofinansowanie. Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą „(…)”nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT. Wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „(…)”naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „(…)” naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ NZOZ „(…)”prowadzi tylko i wyłącznie działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność związaną z ochroną zdrowia, służącą poprawie, ratowaniu i zachowaniu zdrowia pacjentów. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. „(…)”. Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach wniosku zostanie zakupione urządzenie medyczne - spektralny tomograf okulistyczny. Zakupione w ramach wniosku urządzenie będzie służyło tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy. Wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu w związku z realizacją operacji pn. „(…)”.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.


W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż towary nabyte w ramach realizacji projektu nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazał, że zakupione w ramach wniosku urządzenie będzie służyło tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a ustawy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.


Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów w ramach realizacji operacji pn. „(…)”.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ponadto Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj