Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-.4012.315.2021.2.KS
z 20 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2021 r. (data wpływu 18 maja 2021 r.), uzupełnionym 9 sierpnia 2021 r. (data wpływu 11 sierpnia 2021 r.) na wezwanie z 4 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


18 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.


Wniosek uzupełniony został pismem z 9 sierpnia 2021 r. (data wpływu 11 sierpnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 4 sierpnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawczyni od 4 marca 2021 r. prowadzi działalność gospodarczą (…), w ramach której prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu PR i komunikacji dla jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawczyni jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawczyni posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych pod nr (…).


W ramach swojej działalności, Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia on-line z zakresu „(…)” oraz „(…)”, w których uczestniczą urzędnicy urzędów miejskich i urzędów gmin pracujący w referacie lub oddziałach promocji i komunikacji.


Wnioskodawczyni prowadzi także szkolenia on-line „(…)” dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w związku z pełnioną przez nich funkcją reprezentacyjną gminy i informowania mieszkańców o działaniach rozwojowych gminy. Szkolenia są w 100% finansowane ze środków publicznych, albowiem zamawiający stanowi jednostkę samorządu terytorialnego.


Podczas szkoleń on-line urzędnicy odpowiedzialni za promocję i komunikację w swojej gminie rozwijają swoje umiejętności zawodowe w zakresie pisania artykułów, komunikatów, oświadczeń, sprostowań, informacji prasowych. Poznają nowe techniki i metody budowania atrakcyjniejszych treści, ćwiczą w praktyce zdobywane kompetencje i podczas szkolenia modyfikują już istniejące artykuły na bardziej zachęcające do czytania. Tym samym podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie pisania i tworzenia atrakcyjniejszych komunikatów oraz zdobywają nową wiedzę na temat skutecznych technik i metod pisania oraz zarządzania relacjami z mediami. Natomiast podczas szkolenia „(…)”, wójtowie, burmistrzowie i prezydenci rozwijają swoje umiejętności z zakresu komunikowania się, wystąpień publicznych, skutecznego docierania w informacjami do mieszkańców, prezentowania urzędu na zewnątrz oraz zdobywają wiedzę na temat najnowszych trendów w zakresie komunikacji oraz marketingu miast.


Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie udziału w szkoleniu wraz z informacją o zakresie tematycznym szkolenia i liczbie godzin kursu.


Zakres przedmiotowy szkoleń on-line:

  1. Szkolenie „(…)”
    • cele i podstawowe zasady działań PR,
    • odbiorcy – warsztaty z tworzenia persony,
    • metody budowania atrakcyjnych treści, zachęcające nagłówki, język korzyści, schemat budowania tekstu,
    • analiza najczęściej popełnianych błędów językowych,
    • komunikacja w mediach społecznościowych,
    Czas trwania: 8h,
  2. Szkolenie „(…)”
    • 5 kroków do zbudowania efektywnych relacji z mediami,
    • budowanie skuteczne docierających informacji prasowych – warsztat,
    • organizacja konferencji prasowych krok po kroku,
    • komunikacja kryzysowa: oświadczenia, sprostowania, polemika.
    Czas trwania: 8h,
  3. Szkolenie „(…)”
    • sztuka skutecznej komunikacji i docierania z informacjami do mieszkańców,
    • język wystąpień publicznych i sztuka prezentacji,
    • komunikacja z mieszkańcami za pośrednictwem mediów społecznościowych,
    • udzielanie wywiadów i reprezentacja urzędu na zewnątrz.
    Czas trwania: 4h.


W piśmie z 9 sierpnia 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni podała, że:

  • nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 15 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania,
  • nie posiada statusu, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego oraz nie świadczy usługi w zakresie kształcenia,
  • świadczone usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy szkolenia on-line z zakresu podniesienia kwalifikacji w zakresie pisania atrakcyjniejszych tekstów, zarządzania relacjami z mediami, skutecznej komunikacji z mieszkańcami dla urzędników zajmujących się w urzędach miast i gmin komunikacją oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów, wyczerpują rozumienie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2013 r. poz. 1722) i czy tym samym podlegają ustawowemu zwolnieniu od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawczyni, szkolenia on-line z zakresu „(…)” oraz „(…)” i „(…)”, w których uczestniczą urzędnicy urzędów miast i gminy oraz wójtowie, burmistrzowie, prezydenci i które są w 100% finansowane ze środków publicznych (albowiem zamawiający stanowi jednostkę samorządu terytorialnego” stanowią usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2013 r. poz. 1722).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Wskazać należy, że zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.


I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).


Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (§ 3 ust. 8 rozporządzenia).

W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu PR i komunikacji dla jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W ramach swojej działalności, Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia on-line z zakresu „(…) oraz „(…)”, w których uczestniczą urzędnicy urzędów miejskich i urzędów gmin pracujący w referacie lub oddziałach promocji i komunikacji. Wnioskodawczyni prowadzi także szkolenia on-line „(…)” dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w związku z pełnioną przez nich funkcją reprezentacyjną gminy i informowania mieszkańców o działaniach rozwojowych gminy. Szkolenia są w 100% finansowane ze środków publicznych, albowiem zamawiający stanowi jednostkę samorządu terytorialnego. Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni:


  • nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 15 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania,
  • nie posiada statusu, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego oraz nie świadczy usługi w zakresie kształcenia,
  • świadczone usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczącą tego, czy szkolenia on-line z zakresu podniesienia kwalifikacji w zakresie pisania atrakcyjniejszych tekstów, zarządzania relacjami z mediami, skutecznej komunikacji z mieszkańcami dla urzędników zajmujących się w urzędach miast i gmin komunikacją oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów, wyczerpują rozumienie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień i czy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.


W analizowanym przypadku, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Ponadto, Wnioskodawczyni nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego i nie świadczy usług kształcenia. Zatem w przedmiotowej sprawie dla realizowanych przez Wnioskodawczynię usług polegających na prowadzeniu szkoleń on-line z zakresu podniesienia kwalifikacji w przedmiocie pisania atrakcyjniejszych tekstów, zarządzania relacjami z mediami, skutecznej komunikacji z mieszkańcami dla urzędników w urzędach miast i gmin oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów,
nie znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawczyni wskazać należy, że uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, przysługuje także usługom kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, usługi muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

A zatem aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Niemniej jednak pierwsza z przesłanek oznacza, że dla objęcia zwolnieniem od podatku określonych usług kształcenia, konieczne jest, by usługi te mieściły się w zakresie definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.


Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku świadczone przez Wnioskodawczynię usługi polegające na prowadzeniu szkoleń on-line z zakresu podniesienia kwalifikacji w przedmiocie pisania atrakcyjniejszych tekstów, zarządzania relacjami z mediami, skutecznej komunikacji z mieszkańcami dla urzędników w urzędach miast i gmin oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, jak również w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. W rozpatrywanej sprawie bowiem, jak wskazała Wnioskodawczyni podczas szkoleń on-line urzędnicy odpowiedzialni za promocję i komunikację w swojej gminie rozwijają swoje umiejętności zawodowe w zakresie pisania artykułów, komunikatów, oświadczeń, sprostowań, informacji prasowych. Poznają nowe techniki i metody budowania atrakcyjniejszych treści, ćwiczą w praktyce zdobywane kompetencje i podczas szkolenia modyfikują już istniejące artykuły na bardziej zachęcające do czytania. Tym samym podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie pisania i tworzenia atrakcyjniejszych komunikatów oraz zdobywają nową wiedzę na temat skutecznych technik i metod pisania oraz zarządzania relacjami z mediami. Natomiast podczas szkolenia „(…)”, wójtowie, burmistrzowie i prezydenci rozwijają swoje umiejętności z zakresu komunikowania się, wystąpień publicznych, skutecznego docierania w informacjami do mieszkańców, prezentowania urzędu na zewnątrz oraz zdobywają wiedzę na temat najnowszych trendów w zakresie komunikacji oraz marketingu miast.

Jednocześnie, jak wynika z opisu sprawy, szkolenia są w 100% finansowane ze środków publicznych, gdyż zamawiający stanowi jednostkę samorządu terytorialnego.


Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. W rozpatrywanej sprawie świadczone przez Wnioskodawczynię usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego oraz są finansowane w całości ze środków publicznych. Natomiast jedną z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zawartych § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień jest to, aby usługi te były finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Tym samym usługi polegające na przeprowadzeniu szkolenia z zakresu podniesienia kwalifikacji w przedmiocie pisania atrakcyjniejszych tekstów, zarządzania relacjami z mediami, skutecznej komunikacji z mieszkańcami dla urzędników w urzędach miast i gmin oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, a nie jak wskazała Wnioskodawczyni na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. A zatem, mimo wskazania błędnej podstawy prawnej, Wnioskodawczyni wywiodła prawidłowe skutki prawne w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj