Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.396.2021.1.AM
z 20 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z organizacją Studiów Podyplomowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z organizacją Studiów Podyplomowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca - Instytut jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut istnieje od 1986 r. W 2010 r. otrzymał status (…). Instytut dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników posiadających wiedzę w zakresie objętym wnioskiem, tj.: klimatologia, adaptacja do zmian klimatu, ochrona powietrza atmosferycznego, ochrona zdrowia, oceny oddziaływania na środowisko, planowanie przestrzenne, wycena kosztów zjawisk ekstremalnych, prawo ochrony środowiska, tworzenie i obsługa narzędzi informatycznych.


Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach: nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk inżynieryjno-technicznych oraz nauk rolniczych, przystosowywanie wyników tych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz udział we wdrażaniu wyników tych badań i prac, a w szczególności:

  1. upowszechnianie wyników prowadzonych przez Instytut badań naukowych i prac rozwojowych, w tym poprzez działalność wydawniczą i sprzedaż wydawnictw Instytutu;
  2. wykonywanie badań i analiz technicznych;
  3. opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych przez Instytut badań naukowych i prac rozwojowych;
  4. działalność kartograficzna, opracowywanie map tematycznych, w tym również w oparciu o prowadzone przez Instytut badania naukowe;
  5. działalność bibliotek innych niż publiczne;
  6. gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych w zakresie prowadzonej działalności, w tym prowadzenie i rozwój baz danych;
  7. działalność wspierająca administrację rządową w zakresie realizacji zobowiązań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej i z podpisanych i ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów dotyczących ochrony środowiska;
  8. działalność wspierająca administrację publiczną w zakresie ochrony środowiska;
  9. prowadzenie działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej m.in. poprzez organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji, sympozjów.


Instytut jako państwowa jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (…), przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu.

Działania wykonywane przez Instytut wynikają z kompetencji określonych w następujących aktach prawnych:

  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 ze zm.),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2010 r. w sprawie nadania Instytutowi statusu państwowego instytutu badawczego,
  • zatwierdzonego przez Ministra Klimatu i Środowiska Statutu Instytutu.


Instytut działa pod nadzorem Ministra Środowiska.


Ponadto Instytut funkcjonuje w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).


Aktualnie Wnioskodawca będzie organizował Studia Podyplomowe (SP) – pn. „(…)”. Wnioskodawca, zgodnie z wytycznymi (…), nie może posłużyć się interpretacją wydaną w podobnej sprawie tj.:

  1. (…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114 KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla (…), pismo z dnia 22 czerwca 2017 r.).
  2. (…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD dla (…), pismo z dnia 30 listopada 2017 r.).


Wnioskodawca będzie realizował Studia Podyplomowe (SP) w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zasobami środowiskowymi – pn. „(…)”. Projekt ma być finansowany częściowo ze środków Narodowego Funduszu (…) oraz z wpłat czesnego przez uczestników studiów.


Przedsięwzięcie będzie polegało na organizacji i realizacji studiów podyplomowych w zakresie wykorzystania technik IT w zarządzaniu zasobami środowiska. Osoby biorące udział w studiach uzupełniają posiadaną wiedzę formalną z zakresu zarządzania środowiskiem o wiedzę i praktyczne umiejętności aplikowania o środki pomocowe UE i budżetu krajowego w ramach praktycznych warsztatów.

Program studiów został podzielony na trzy komponenty: obszar nauk ekonomicznych, obszar nauk prawnych i obszar wiedzy praktycznej z programowania rozwoju opartego o zasady zrównoważonego rozwoju.


Zakłada się możliwość pobierania opłat od słuchaczy studiów podyplomowych w celu sfinansowania części kosztów ich organizacji.


Przedsięwzięcie nie będzie generowało zysku, a dofinasowanie ze środków (…), pokryje część kosztów organizacji przedsięwzięcia. Środki z opłat od słuchaczy studiów będą przeznaczone tylko na pokrycie kosztów, które nie zostaną sfinansowane ze środków (…), zatem uzyskane dofinansowanie nie będzie stanowiło nieuzasadnionej korzyści dla Instytutu.

Organizowane studia będą skierowane do pracowników instytucji publicznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej.


W ramach realizacji projektu przewidziano następujące kategorie kosztów, w tym związanych z zarządzaniem i koordynacją projektu: koszty wynagrodzeń osobowych, usług, materiałów, czy podróży służbowych. Planowane jest również zakup licencji, oprogramowania i zakup sprzętu komputerowego.


Zakupy te są niezbędne dla realizacji przedmiotowego projektu, jak również dla jego utrzymania w okresie trwałości. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura oraz materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Instytut wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Instytut nie będzie miał prawa odliczenia VAT od zakupów, w związku z tym, że projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy - usługi z zakresu kształcenia, świadczone przez Instytut, objęte są zwolnieniem przedmiotowym.


Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez instytuty badawcze w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Brak związku wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu oraz zaistnienia zwolnienia przedmiotowego, przesądza zatem o braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Stanowisko wnioskodawcy potwierdza wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla (…) w ramach projektu „(…)”, pismo z 22 czerwca 2017 r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.


Stanowisko wnioskodawcy potwierdza również wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD dla (…) w ramach projektu „(…)”, pismo z 30 listopada 2017 r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.


Biorąc pod uwagę fakt, że w zakresie usług związanych z kształceniem (w tym studiów podyplomowych) Instytut świadczy usługi nieopodatkowane podatkiem VAT (z uwagi na zwolnienie, wskazane w art. 43 Ustawy), nie występuje w ww. przypadku podatek należny - w świetle art. 86 ust. 1 przywołanej Ustawy Instytut nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Instytut jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2010 r. otrzymał status (…)

Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach: nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk inżynieryjno-technicznych oraz nauk rolniczych, przystosowywanie wyników tych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz udział we wdrażaniu wyników tych badań i prac.

Instytut jako państwowa jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną.


Aktualnie Wnioskodawca będzie organizował Studia Podyplomowe (SP).


Projekt ma być finansowany częściowo ze środków Narodowego Funduszu (…) oraz z wpłat czesnego przez uczestników studiów.


Przedsięwzięcie będzie polegało na organizacji i realizacji studiów podyplomowych w zakresie wykorzystania technik IT w zarządzaniu zasobami środowiska. Osoby biorące udział w studiach uzupełniają posiadaną wiedzę formalną z zakresu zarządzania środowiskiem o wiedzę i praktyczne umiejętności aplikowania o środki pomocowe UE i budżetu krajowego w ramach praktycznych warsztatów.

Program studiów został podzielony na trzy komponenty: obszar nauk ekonomicznych, obszar nauk prawnych i obszar wiedzy praktycznej z programowania rozwoju opartego o zasady zrównoważonego rozwoju.


Zakłada się możliwość pobierania opłat od słuchaczy studiów podyplomowych w celu sfinansowania części kosztów ich organizacji.


Przedsięwzięcie nie będzie generowało zysku, a dofinasowanie ze środków Narodowego Funduszu (…), pokryje część kosztów organizacji przedsięwzięcia. Środki z opłat od słuchaczy studiów będą przeznaczone tylko na pokrycie kosztów, które nie zostaną sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu (…), zatem uzyskane dofinansowanie nie będzie stanowiło nieuzasadnionej korzyści dla Instytutu.


Organizowane studia będą skierowane do pracowników instytucji publicznych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej.


W ramach realizacji projektu przewidziano następujące kategorie kosztów, w tym związanych z zarządzaniem i koordynacją projektu: koszty wynagrodzeń osobowych, usług, materiałów czy podróży służbowych. Planowane jest również zakup licencji, oprogramowania i zakup sprzętu komputerowego.


Zakupy te są niezbędne dla realizacji przedmiotowego projektu, jak również dla jego utrzymania w okresie trwałości. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura oraz materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Instytut wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia VAT od zakupów dotyczących projektu.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował Studia Podyplomowe (SP) (…). Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wytworzona w ramach projektu infrastruktura oraz materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.


Zatem wydatki, które Wnioskodawca poniesie na realizacją przedmiotowego zadania, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie zostaną spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.


W konsekwencji, Wnioskodawca nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na organizacji Studiów Podyplomowych (SP) (…).


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj