Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.374.2021.2.MK
z 20 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 3 sierpnia 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.) na wezwanie Organu z 29 lipca 2021 r. (doręczone 29 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu „(…)”.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 3 sierpnia 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.) na wezwanie Organu z 29 lipca 2021 r. (doręczone 29 lipca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2019 r. poz. 896 z p. z.) zwanej dalej „ustawą”, zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz gospodarstwa wiejskiego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 ustawy, Ośrodek może wykonywać usługi płatne i bezpłatne.


Wnioskodawca w dniu 8 lutego 2021 roku podpisał umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy nr (…) w ramach działania „Współpraca” objętego PROW na lata 2014-2020 dotyczącą projektu pn. „(…)” dla grupy operacyjnej pn. „(…)”. Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1226 ze zm.) w formie konsorcjum, korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia - Wnioskodawcy. W skład konsorcjum weszli: Wnioskodawca - lider operacji, I., rolnik A. B. zamieszkały w (…), firma (…), rolnik B. K. (…). Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego produktu - serów (twarogów) zagrodowych z niepasteryzowanego mleka krowiego i koziego specyficznych dla danego regionu, danego gospodarstwa rolnego, opracowanie i wdrożenie nowej technologii produkcji serów zagrodowych, zarówno z mleka krowiego jak i koziego, w wariantach podpuszczkowych dojrzewających, wędzonych i niewędzonych oraz wykonanie badań przechowalniczych tych wyrobów oraz opracowanie i wdrożenie nowej metody marketingowej w zakresie produkcji serów zagrodowych.


Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie od 8 lutego 2021 r. do 30 listopada 2022 r. i został podzielony na 4 etapy. W ramach pierwszego etapu dokonana zostanie izolacja i identyfikacja bakterii mlekowych z lokalnego środowiska do opracowania kultur startowych, zostaną przeprowadzone badania pod kątem czystości powierzchni, rąk pracowników, powietrza i wody, badania mikrobiologiczne mleka i serów do tej pory wytwarzanych w gospodarstwie. W dalszym etapie nastąpi wdrożenie procesu technologicznego produkcji serów twarogowych krowich z wykorzystaniem kultur startowych, określone zostaną cechy sensoryczne (smak, zapach, barwa, konsystencja). W trzecim etapie odbędą się badania przechowalnicze otrzymanych podpuszczkowych dojrzewających w moszczu z winogron serów zagrodowych z mleka krowiego oraz koziego ponadto zostanie określona wydajność procesu technologicznego. W ostatnim czwartym etapie zostanie opracowana i wdrożona technologia wędzenia kozich serów podpuszczkowych. Proces wędzenia odbywać się będzie w dobranej eksperymentalnej temperaturze, w nagrzanej wcześniej komorze wędzarniczej. Po zakończeniu wędzenia zostaną przeprowadzone badania mikrobiologiczne w celu ustalenia liczby bakterii kwasu mlekowego. W związku z realizacją projektu ARiMR wymaga, aby Beneficjent uzyskał indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku jego realizacji.


Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca, będący liderem konsorcjum i jednocześnie beneficjentem w umowie o przyznanie pomocy technicznej, jest podatnikiem podatku VAT czynnym.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Faktury zakupu wystawiane w związku z realizacją Operacji będą wystawiane na beneficjentów dokonujących zakupów przewidzianych w ramach projektu. W trakcie trwania projektu Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu upowszechniania wiedzy o nim oraz zrealizuje działania administracyjne i rozliczenie projektu. Do zadań Wnioskodawcy jako lidera projektu operacji będzie należało: reprezentowanie Konsorcjum na zewnątrz, w tym wobec podmiotu finansującego i osób trzecich, koordynowanie i monitorowanie realizacji zadań wynikających z harmonogramu rzeczowo-finansowego Operacji, rozliczenie środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego pomiędzy partnerów oraz pośredniczenia w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych od podmiotu finansującego, zapewnienie udziału partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań w tym do przekazywania partnerom wszelkich informacji i dokumentów związanych z realizacją Projektu, zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między partnerami, gromadzenie, przechowywanie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizowaną Operacją, przedkładanie sprawozdań/raportów z realizacji operacji przez Podmiot finansujący, gromadzenie i przekazywanie informacji o nieprawidłowościach w realizacji Operacji do Podmiotu finansującego. W trakcie realizacji Operacji Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. Pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych wcześniej przez Ośrodek kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Ośrodka za świadczone usługi, a jedynie forma finansowania projektu. Zatem Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych usług i towarów do czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jak wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 sierpnia 2021 r.):


Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. W związku z tym, że Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. A pomoc finansowa przyznana na realizację projektu będzie pochodziła z publicznych środków krajowych oraz unijnych i będzie stanowić refundację poniesionych wcześniej przez Wnioskodawcę kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Ośrodka za świadczone usługi, a jedynie forma finansowania projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego


Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący liderem konsorcjum i jednocześnie beneficjentem w umowie o przyznanie pomocy technicznej, jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wnioskodawca w dniu 8 lutego 2021 roku podpisał umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie pomocy w ramach działania „Współpraca” objętego PROW na lata 2014-2020 dotyczącą projektu pn. „(…)” dla grupy operacyjnej pn. „(…)”. Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego PROW na lata 2014-2020 w formie konsorcjum, korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia - Wnioskodawca. W skład konsorcjum weszli: Wnioskodawca - lider operacji, I., rolnik A. B. zamieszkały w (…), firma (…), rolnik B. K. (…). Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego produktu - serów (twarogów) zagrodowych z niepasteryzowanego mleka krowiego i koziego specyficznych dla danego regionu, danego gospodarstwa rolnego, opracowanie i wdrożenie nowej technologii produkcji serów zagrodowych, zarówno z mleka krowiego jak i koziego, w wariantach podpuszczkowych dojrzewających, wędzonych i niewędzonych oraz wykonanie badań przechowalniczych tych wyrobów oraz opracowanie i wdrożenie nowej metody marketingowej w zakresie produkcji serów zagrodowych. Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie od 8 lutego 2021 r. do 30 listopada 2022 r. i został podzielony na 4 etapy. Faktury zakupu wystawiane w związku z realizacją Operacji będą wystawiane na beneficjentów dokonujących zakupów przewidzianych w ramach projektu. W trakcie trwania projektu Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu upowszechniania wiedzy o nim oraz zrealizuje działania administracyjne i rozliczenie projektu. Do zadań Wnioskodawcy jako lidera projektu operacji będzie należało: reprezentowanie Konsorcjum na zewnątrz, w tym wobec podmiotu finansującego i osób trzecich, koordynowanie i monitorowanie realizacji zadań wynikających z harmonogramu rzeczowo-finansowego Operacji, rozliczenie środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego pomiędzy Partnerów oraz pośredniczenia w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych od podmiotu finansującego, zapewnienie udziału partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań w tym do przekazywania partnerom wszelkich informacji i dokumentów związanych z realizacją Projektu, zapewnienie sprawnego systemu komunikacji między Partnerami, gromadzenie, przechowywanie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizowaną Operacją, przedkładanie sprawozdań/raportów z realizacji operacji przez Podmiot finansujący, gromadzenie i przekazywanie informacji o nieprawidłowościach w realizacji Operacji do Podmiotu finansującego. W trakcie realizacji Operacji Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. Pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych wcześniej przez Ośrodek kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Ośrodka za świadczone usługi, a jedynie forma finansowania projektu. Zatem Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych usług i towarów do czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów. Zatem jak wskazał Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu.


W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu.


Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj