Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.478.2021.1.JK
z 4 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu 5 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej informuje, że niniejsza interpretacja obejmuje swym przedmiotem podatek dochodowy od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane będzie odrębne rozstrzygnięcie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Dom Maklerski S.A. (dalej: Wnioskodawca DM) jest domem maklerskim prowadzącym działalność maklerską na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 2286, z późn. zm., dalej: UoFI) uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych w rozumieniu ustawy.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1798, dalej: „ustawa o zmianie”) nastąpiła dematerializacja akcji spółek niepublicznych.

Na podstawie dodanego art. 328(1) § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm., dalej: „KSH”) akcje spółki niebędącej spółką publiczną (dalej: Spółka) podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy (dalej: Rejestr Akcjonariuszy). Rejestr Akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych. Rejestr Akcjonariuszy ma być prowadzony w postaci elektronicznej oraz w sposób, który zapewni bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych.

DM na podstawie stosownej umowy zawartej ze Spółką prowadzić będzie dla niej na podstawie wskazanych regulacji Rejestr Akcjonariuszy. Początek świadczenia usługi związany jest z dniem wejścia w życie obowiązku dematerializacji akcji.

Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie zawierał umów dotyczących świadczenia usług o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy z akcjonariuszami Spółki, całość relacji kontraktowej w zakresie prowadzenia Rejestru Akcjonariuszy definiowana będzie umową zawartą ze Spółką.

Zgodnie z art. 6a UoFI w przypadku akcji zarejestrowanych w Rejestrze Akcjonariuszy zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów na rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy KSH dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych.

Tym samym regulacyjnie dokonano rozróżnienia prawa własności wynikającego z zapisu w rejestrze akcjonariuszy od zapisu w depozycie papierów wartościowych a na mocy wskazanego przepisu Spółka może podjąć decyzję o rejestracji akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. Wskazany przepis nakłada na Wnioskodawcę, w celu zapewnienia ciągłości prawa własności, wiązanie z chwilą rejestracji akcji w depozycie papierów wartościowych takiego skutku, że zapis w rejestrze nabiera znaczenia prawnego, jak dla zapisu na rachunku papierów wartościowych. Powyższe przesądza o odrębności instytucji rejestru akcjonariuszy od rachunku papierów wartościowych.

Zgodnie z dodanym ustawą o zmianie art. 328(3) § 1 KSH, rejestr akcjonariuszy zawiera:

  1. firmę, siedzibę i adres Spółki;
  2. oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym Spółka jest wpisana do rejestru;
  3. datę zarejestrowania Spółki i emisji akcji;
  4. wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji;
  5. nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz adres jego zamieszkania albo siedziby albo inny adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej;
  6. na żądanie osoby mającej interes prawny - wpis o przejściu praw zastawniczych na inną osobę albo o ustanowieniu na akcji ograniczonego prawa rzeczowego oraz wraz z datą wpisu oraz wskazaniem nabywcy albo zastawnika lub użytkownika, adresu ich zamieszkania albo siedziby lub innych adresów do doręczeń, a także adresu poczty elektronicznej, jeżeli osoby te wyraziły zgodę na komunikację w stosunkach ze Spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej oraz liczby, rodzaju, serii i numerów nabytych albo obciążonych akcji;
  7. na żądanie zastawnika albo użytkownika - wpis, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji;
  8. na żądanie akcjonariusza - wpis o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym;
  9. wzmiankę o tym, czy akcje zostały w całości pokryte;
  10. ograniczenia co do rozporządzania akcją;
  11. postanowienia statutu o związanych a akcją obowiązkach wobec Spółki.

Głównym zadaniem Wnioskodawcy, związanym ze stosowną umową w tym zakresie zawartą ze Spółką, będzie rejestrowanie akcji Spółki w Rejestrze Akcjonariuszy. Dodatkowo umowa o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy stanowić będzie podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut Spółki nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji. Powyższe potwierdza również dodany art. 328(10) KSH, który stanowi, że to Spółka wykonuje zobowiązania pieniężne wobec akcjonariuszy za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.

O ile statut Spółki nie będzie stanowił inaczej, Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi prowadzania Rejestru Akcjonariuszy będzie mógł wykonywać czynności polegające m.in. na pośredniczeniu w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w postaci wypłaty przez Spółkę dywidendy. Akcje te nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym w rozumieniu ustawy o obrocie.

Podsumowując, głównym zadaniem Wnioskodawcy będzie rejestrowanie akcji Spółki w Rejestrze Akcjonariuszy oraz pośredniczenie w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec jej akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, o ile statut Spółki nie będzie stanowił inaczej. Akcje nie będą zapisane na rachunkach papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy ani na rachunku zbiorczym.

Akcjonariuszami Spółek dla których DM będzie prowadził Rejestr Akcjonariuszy mogą być zarówno podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych. Mogą być nimi zarówno podmioty o ograniczonym jak i nieograniczonym obowiązku podatkowym, a Wnioskodawca nie ma wpływu na skład podmiotowy akcjonariuszy Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

  1. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w sytuacji, w której nie będzie prowadził dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką będzie mógł pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy?
  2. Czy Wnioskodawca w sytuacji, w której nie będzie pośredniczyć w obrocie papierami wartościowymi a jedynie będzie prowadził Rejestr Akcjonariuszy dla Spółki zgodnie z wymogami KSH i dokonywał w nim zapisów dotyczących zmian w rejestrze w związku ze zmianą własności akcji będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C ?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie jego rolę związaną z regulacyjnym kształtem instytucji Rejestru Akcjonariuszy:

  1. prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy nie będzie wiązało się z powstaniem na gruncie ustawy o PIT obowiązków płatnika podatku po stronie Wnioskodawcy z tytułu pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec podatników (akcjonariuszy) będących osobami fizycznymi z tytułu przysługujących im praw z akcji, tj. w szczególności wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy.
  2. w sytuacji, w której DM nie będzie pośredniczyć w obrocie papierami wartościowymi a jedynie będzie prowadził Rejestr akcjonariuszy dla Spółki zgodnie z wymogami KSH i dokonywał zapisów dotyczących zmian w rejestrze w związku ze zmianą własności akcji, w szczególności w przypadku sprzedaży akcji oraz zmian właścicielskich, nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Ad.1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z pośredniczeniem w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, w myśl dodanego ustawą o zmianie art. 328 (10) KSH, nie będą ciążyć na nim obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na gruncie Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na mocy art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Art. 30a ust. 6 ustawy o PIT przewiduje, że zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 oraz pkt 6, 8 i 9 pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.

Stosownie zaś do art. 41 ust. 4d ustawy o PIT, zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Mając na uwadze powyżej powołane przepisy Ustawy o PIT, należy stwierdzić, że muszą wystąpić kumulatywnie trzy przesłanki, aby podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych były zobowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, tj. gdy dochody (przychody):

  1. zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunku papierów wartościowych lub rachunku zbiorczym prowadzonym przez te podmioty;
  3. wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W zdarzeniu przyszłym dotyczącym pośredniczenia przez Wnioskodawcę w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji nie zostanie spełniona druga przesłanka, tj. wypłata nie będzie dotyczyć papierów wartościowych zapisanych na rachunku papierów wartościowych ani na rachunku zbiorczym prowadzonym przez Wnioskodawcę. Za taki rachunek nie można bowiem uznać Rejestru Akcjonariuszy, który sprowadza się do funkcji ewidencyjnej papierów wartościowych zarejestrowanych za pomocą innych urządzeń niż rachunek papierów wartościowych.

Według Wnioskodawcy nie ma podstaw, aby pojęcie rachunku papierów wartościowych z ustawy o obrocie instrumentami finansowymi interpretować rozszerzające, szczególnie w odniesieniu do Rejestru Akcjonariuszy. Dodatkowo, pośredniczenie w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec jej akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw będzie następowało ze środków rachunku pieniężnego pieniężnych Spółki.

Dodatkowo w ocenie Wnioskodawcy, wyręczenie Spółki z niektórych obowiązków operacyjno-technicznych, nie zmienia w istocie faktu, że to Spółka jest podmiotem dokonującym wypłaty zobowiązań pieniężnych wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w postaci dywidendy. To Spółka jest podmiotem, który wyemitował akcje i to pomiędzy Spółką a akcjonariuszem w dalszym ciągu występuje stosunek zobowiązaniowy.

Z przepisów KSH wynika, iż dywidenda jest świadczeniem należnym akcjonariuszom od Spółki. W przypadku podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy, akcjonariusz uprawniony do jej otrzymania ma roszczenie wobec Spółki, której akcje posiada. Roszczenia takiego nie ma i nie może mieć wobec podmiotu prowadzącego działalność maklerską. Podmiot ten jest jedynie pośrednikiem w przekazywaniu wartości pieniężnych – nie jest stroną czynności wypłaty dywidendy.

Kolejnym argumentem przemawiającym za nieposiadaniem przymiotu płatnika przez Wnioskodawcę jest fakt, że Rejestr Akcjonariuszy będzie prowadzony w oparciu o znowelizowane przepisy KSH oraz na podstawie umowy o świadczenie usługi prowadzenia Rejestru Akcjonariuszy, zawieranej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką. Wnioskodawca nie będzie natomiast w związku z wypłatą pożytków z akcji Spółki związany żadnym stosunkiem zobowiązaniowym z akcjonariuszami Spółki.

Stanowisko prezentowane przez DM potwierdzają interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w analogicznych stanach faktycznych obejmujących zmiany przepisów związanych z wprowadzeniem Rejestru Akcjonariuszy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przykładowo w interpretacji z dnia 23 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.107.2020.1.JŚ wskazał, że: Mając na względzie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką może pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy, nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu (art. 41 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Płatnikiem podatku dochodowego pozostaje Spółka - z punktu widzenia prawa podatkowego wprowadzane przepisy dotyczące Rejestru Akcjonariuszy prowadzonego przez podmiot zewnętrzny nie zmieniają w żaden sposób sytuacji w stosunku do obecnego stanu.

Podobny pogląd wyrażony na gruncie PIT wynika również m.in. z interpretacji z dnia 2.11.2020 nr 0114-KDIPT2-3.4011.623.2020.1.JŚ.

Podsumowując, Wnioskodawca w związku z pośredniczeniem w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, w myśl dodanego ustawą o zmianie art. 328 (10) KSH, nie będzie zobowiązany do wykonywania obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz związanych z nimi obowiązków dokumentacyjnych na gruncie Ustawy o PIT.

Ad.2.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy, uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1ab pkt 1 cytowanej ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1 jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1 g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. Z kolei z treści art. 30b ust. 6 pkt 1 ustawy o PIT wynika, że po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w odrębnym zeznaniu wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i obliczyć należny podatek dochodowy.

Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Należy zwrócić uwagę, że treść przywołanego art. 39 ust. 3 ww. ustawy o PIT ma charakter ogólny. Ustawodawca nie precyzuje ściśle kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzania przedmiotowej informacji. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika zatem, że przepis ten obowiązuje instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi.

Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy Wnioskodawca nie pośredniczy w obrocie papierami wartościowymi a jedynie prowadzi Rejestr Akcjonariuszy dla Spółki zgodnie z wymogami KSH i dokonuje technicznych zapisów dotyczących zmian w rejestrze w związku ze zmianą własności akcji, w szczególności w przypadku sprzedaży akcji oraz zmian właścicielskich nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

DM jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. W związku z wejściem w życie ustawy o zmianie ustawy KSH oraz niektórych ustaw, na podstawie dodanego ustawą o zmianie art. 328(1) § 1 KSH od dnia 1 stycznia 2021 r. akcje Spółki niebędącej spółką publiczną podlegać będą zarejestrowaniu w Rejestrze Akcjonariuszy („Rejestr Akcjonariuszy”).

Na podstawie dodanego ustawą o zmianie art. 328 (1) § 2 KSH, Rejestr Akcjonariuszy będzie prowadził podmiot, który na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, czyli wobec Spółki DM. Rejestr Akcjonariuszy będzie prowadzony w postaci elektronicznej (dodany art. 328(1) § 3 KSH) oraz w sposób, który zapewni bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych (dodany art. 328(1) § 4 KSH).

Ponadto określnie podmiotu zobowiązanego do sporządzenia przedmiotowej informacji PIT-8C, nie może abstrahować od treści i zakresu informacji zawartych w tym dokumencie. PIT-8C jest informacją dochodzie tj. o przychodach, jak i o kosztach poniesionych przez podatnika w związku z transakcjami na papierach wartościowych. Stąd informacji takiej nie może sporządzać podmiot, który nie ma w tym zakresie wiedzy (w szczególności o kosztach transakcyjnych poniesionych na rzecz podmiotu pośredniczącego w obrocie papierami wartościowymi), tak jak dotychczas podmiot pośredniczący w obrocie tymi papierami.

Według Wnioskodawcy nie jest on obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, gdyż w myśl powołanego art. 30b ust. 1 ustawy o PIT obowiązek sporządzenia PIT-8C dotyczyć powinien wyłącznie podmiotów mających bezpośrednią wiedzę o wysokości uzyskanego dochodu z tytułu m in. odpłatnego zbycia udziałów (akcji). DM prowadząc Rejestr Akcjonariuszy dla Spółki może posiadać informację tylko o zmianie właściciela akcji związanej z ich sprzedażą, nie pośrednicząc natomiast w dokonaniu transakcji sprzedaży nie będzie dysponować pełną informacją o jej warunkach a w szczególności poniesionych przez stronę kosztach, które ta poniosła w celu uzyskania osiągniętego przychodu.

Analizując art. 30b ust. 1 ustawy o PIT brak wiedzy o kosztach poniesionych przez akcjonariusza sprzedającego akcje Spółki uniemożliwia wystawienie rzetelnego (kompletnego) dokumentu mówiącego o dochodzie. Zgodnie bowiem z art. 30b ust. 2 ustawy o PIT, dochód to różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c.

Jeżeli zdaniem Wnioskodawcy, nastąpiłoby (w jego ocenie błędne) rozszerzenie interpretacji przepisu art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, to należy uznać, że podmiot posiadający jakąkolwiek wiedzę o dokonanej transakcji na papierach wartościowych byłby obowiązany do wystawienia dokumentu PIT-8C pomimo, iż nie uczestniczy w procesie transakcyjnym i nie ma o nim pełnych informacji. W praktyce prowadziłoby to do sytuacji, gdzie zarówno do podatnika, jak i do urzędu skarbowego wpłyną co najmniej dwie deklaracje dotyczące jednej i tej samej transakcji, dodatkowo informacja wystawiona przez Wnioskodawcę w opisanych okolicznościach z założenia byłaby niekompletna lub bazowałaby na informacjach, których nie pozyskał w sposób pierwotny wykonując swoje usługi.

Według DM, ustawodawca celowo posłużył się w art. 30b ustawy o PIT wyrazem „dochód" i w wyjaśnieniu w art. 30b ust. 2 ustawy o PIT zaznaczył, że dochód jest to wynik odjęcia kosztów poniesionych na poczet przychodu od sumy osiągniętych przychodów z danej transakcji, by deklaracje informacyjną składały tylko te podmioty, które posiadają pełną informację o przeprowadzonej transakcji (poniesione koszty i osiągnięte przychody) a nie wszystkie, które powzięły jakiekolwiek informacje na temat transakcji z art. 30b ustawy o PIT. By zapobiec nieporozumieniom związanym z otrzymaniem co najmniej podwójnej (często różnej od siebie) informacji o uzyskanych dochodach Wnioskodawca uważa, że podczas interpretacji powyższych przepisów prawa, należy posłużyć się również wykładnią celowościową. Ta potwierdza podejście Wnioskodawcy, tj. że dokument PIT-8C wystawia tylko ten podmiot, który posiada pełną informację o poniesionych kosztach i przychodach.

Dodatkowo w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956) stwierdzono, że: „po zakończeniu roku podatkowego (...) podmioty, za pośrednictwem, których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych (instrumentów finansowych), będą zobowiązane do sporządzenia imiennej informacji o wysokości uzyskanego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika”. Jak wynika z powyższego uzasadnienia, celem wprowadzenia przepisu było uzyskanie informacji o wysokości przychodów od podmiotu uprawnionego do prowadzenia rachunku papierów wartościowych, za którego pośrednictwem zbywane są papiery wartościowe (instrumenty finansowe).

Zatem to podmioty, za których pośrednictwem podatnik uzyskuje dochody z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu imienne informacje o wysokości dochodu z tych tytułów. Oznacza to, że jeżeli DM dokonuje dla Spółki wyłącznie technicznej czynności prowadzenia Rejestru Akcjonariuszy, gdzie prowadzi zapisy dotyczące sprzedaży i kupna papierów wartościowych i nie posiada całościowej wiedzy o przychodzie/kosztach/dochodzie realizowanej transakcji i jednocześnie nie dochodzi za jego pośrednictwem do zbycia (sprzedaży) papierów wartościowych nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C akcjonariuszom sprzedającym akcje Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj