Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.396.2021.2.MJ
z 1 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 maja 2021 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z 9 czerwca 2021 r. (data wpływu 18 czerwca 2021 r.) oraz pismem z 15 lipca 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem Nieruchomości – jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem Wiaty – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem elementów wyposażenia domu i ogrodu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

26 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem Nieruchomości,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem Wiaty,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem elementów wyposażenia domu i ogrodu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z 9 czerwca 2021 r. w zakresie pełnomocnictwa oraz pismem z 15 lipca 2021 r. w zakresie danych osobowych i adresowych Wnioskodawcy, doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytań i własnego stanowiska, oraz w zakresie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany dalej „Przedsiębiorcą” lub „Wnioskodawcą”) prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem tej działalności jest nadzór nad pracą trenerów jednej z dyscyplin sportowych, prowadzony na zlecenie związku sportowego. Wnioskodawca wykonuje konsultacje merytoryczne w zakresie planowania, organizacji oraz prowadzenia zajęć w obszarach: techniczno-taktycznym, motorycznym, mentalnym, wiedzy. Dodatkowo obszar mentalny zostanie poszerzony o gabinet psychologii sportu po uzyskaniu wymaganych uprawnień (tj. w sierpniu br.). Świadczenie tych usług jest związane z częstymi spotkaniami.

Przedsiębiorca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 3 lutego 2020 r.

Przedsiębiorca mieszka w … i …. W … mieszka tylko w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą, bo Jego teren działania obejmuje część północno zachodnią część Polski.

Przedsiębiorca planuje nabyć od dewelopera dom mieszkalny dwukondygnacyjny w pobliżu … (zwany dalej „Domem” i „Budynkiem”, a łącznie z gruntem i wiatą zwany dalej „Nieruchomością”; natomiast grunt zwany dalej „Gruntem”, a wiata do postoju samochodu „Wiatą”), który w części będzie wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej. Parter o pow. łącznej 43,92 m2 (duży pokój, łazienka i aneks kuchenny) będzie w całości wykorzystywany do celów związanych z działalnością gospodarczą i celów mieszkalnych Przedsiębiorcy. Natomiast powierzchnia piętra ma mieć 43,82 m2 (dwa pokoje, łazienka, korytarz i klatka schodowa). Na piętrze do celów związanych tylko z działalnością gospodarczą będzie związany jeden pokój o pow. 10,65 m2. Pozostała powierzchnia piętra - z wyłączeniem klatki schodowej i korytarza o pow. łącznej 6,15 m2 - będzie wykorzystywania do celów mieszkalnych Przedsiębiorcy; będą to dwa pokoje i łazienka o pow. łącznej 27,02 m2). Powierzchnia klatki schodowej i korytarza na piętrze będzie związana z działalnością gospodarczą i celami mieszkalnymi Przedsiębiorcy.

Własność Nieruchomości zostanie przeniesiona przez dewelopera na Przedsiębiorcę najprawdopodobniej w czerwcu 2021 r. Przedsiębiorca będzie pracował w Domu oraz spotykał się w nim z osobami w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przedsiębiorca będzie w części Domu mieszkał sam. Świadczeniu usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poświęca bardzo dużo czasu. Ponadto zamierza zatrudnić pracownika, który będzie pracował w Domu w częściach wykorzystywanych do działalności gospodarczej Przedsiębiorcy. W związku z tym Przedsiębiorca przyjmuje, że do działalności gospodarczej części Domu związane z działalnością gospodarczą i z własnymi celami mieszkaniowymi będzie wykorzystywał w proporcji 50%. Na Gruncie, przed Domem, będzie posadowiona wiata do postoju samochodu o wartości poniżej 10 000 zł netto i o pow. 15,7 m2. Wiata będzie wykorzystywana tylko do parkowania samochodu, który będzie środkiem trwałym w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Przedsiębiorcę i będzie wykorzystywany przez Przedsiębiorcę do celów związanych z działalnością gospodarczą i nie związanych z działalnością gospodarczą.

W zakupionej Nieruchomości Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na częstych spotkaniach o charakterze konsultacyjnym. Takie spotkania odbywają się w klubach sportowych, ale też w innych miejscach w zależności od omawianego zagadnienia (zagadnienia dotyczące obszaru mentalnego, psychologii sportu ze względu na swoją specyfikę wymagają komfortu dyskrecji; psychologia sportu za względu na jej specjalizacje często w swojej praktyce narzędziowej oprócz klasycznych rozwiązań stosuje np. ćwiczeni ruchowe i relaksacyjne - wymaganie przestrzeni), co wynika z charakteru prowadzonej działalności. Konsultacje mają wymiar teoretyczny oraz praktyczny- prezentacja rozwiązań w poszczególnych wymienionych obszarach. Dlatego ze względu na specyfikę zajęć (obszar zajęć ruchowych) wymagana jest również przestrzeń - w okresie sprzyjającej pogody możliwość wykorzystania ogrodu do zajęć praktycznych.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Nieruchomości wraz z Wiatą oraz elementów wyposażenia będą udokumentowane fakturami wystawionymi na dane Wnioskodawcy ze wskazaniem Jego NIP.

Zatem:

  1. z pomieszczeń znajdujących się na parterze Budynku:
    • duży pokój i jego wyposażenie (stół, krzesła, regał, sofa, fotele, szafka rtv, stół, telewizor - będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
    • aneks kuchenny i jego wyposażenie: meble kuchenne, lodówka zlew, bateria, zmywarka, płyta, okap, mikrofalówka, piekarnik, oświetlenie, czajnik, ekspres, szklanki, filiżanki sztućce, zestaw talerzy, zestaw naczyń - będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
    • łazienka na parterze i jej wyposażenie, np. umywalka, wc, armatura, lustro, akcesoria łazienkowe, oświetlenie, kafelki - będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  2. z pomieszczeń znajdujących się na piętrze Budynku:
    • pokój na piętrze (który ma być biurem) i jego wyposażenie tzn. biurko, krzesła, kanapa, regał, szafa na dokumenty, elementy oświetlenia - będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą, tzn. nie będą one wykorzystywane do celów prywatnych Wnioskodawcy;
    • dwa pozostałe pokoje na piętrze wraz z ich wyposażeniem będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do celów osobistych; - łazienka i jej wyposażenie, np. umywalka, wc, armatura, lustro, akcesoria łazienkowe, oświetlenie, kafelki - będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko do celów osobistych;
    • hol i wyposażenie holu - garderoba, lustro, oświetlenie - będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
    • klatka schodowa - będzie wykorzystywana do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę i Jego celów mieszkalnych;
  3. ogród i jego wyposażenie (pergola, taras, stół, krzesła i rośliny) - będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  4. Wiata - będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  5. Grunt - będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą.

Reasumując, na całkowitą powierzchnię Domu składają się następujące pomieszczenia: na parterze - duży pokój - który będzie wykorzystywany do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę i Jego celów mieszkalnych; - łazienka - która będzie wykorzystywana do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę i Jego celów mieszkalnych; - aneks kuchenny - który będzie wykorzystywany do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę i Jego celów mieszkalnych. na piętrze: - jeden pokój - który będzie wykorzystywany w całości do celów związanych z działalnością gospodarczą; - łazienka - która będzie wykorzystywana wyłącznie do celów mieszkalnych; - drugi pokój - który będzie wykorzystywany wyłącznie do celów mieszkalnych; - trzeci pokój - który będzie wykorzystywany wyłącznie do celów mieszkalnych; - klatka schodowa - która będzie wykorzystywana do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę i Jego celów mieszkalnych; - korytarz - który będzie wykorzystywany do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę i Jego celów mieszkalnych. W ocenie Wnioskodawcy, części Nieruchomości, które będą wykorzystywane do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę i do Jego celów mieszkalnych - będą wykorzystywane do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w proporcji 50%.

Przedsiębiorca nie planuje, aby w domu ktoś zamieszkiwał oprócz niego. Kupiona Nieruchomość zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

  1. Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie wykorzystywał dom mieszkalny z wyposażeniem oraz wiatę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  2. W związku z wykorzystywaniem domu mieszkalnego objętego zakresem wniosku także do działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tylko w zakresie części domu, który w całości będzie związany z działalnością gospodarczą, tj. pokoju na pierwszym piętrze, który będzie wyłącznie wykorzystywany jako biuro związane z prowadzoną z działalnością gospodarczą.
  3. Dom mieszkalny z wyposażeniem nie będzie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz jak i do czynności zwolnionych od podatku VAT. Tak jak wskazano w odpowiedzi nr 1- Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie wykorzystywał dom mieszkalny wraz z wyposażeniem do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  4. W ocenie Wnioskodawcy najbardziej obiektywną metodą ustalenia podatku od towarów i usług do odliczenia z tytułu nabycia Nieruchomości i elementów jej wyposażenia będzie podział poszczególnych części Nieruchomości ze względu na sposób ich wykorzystania i od tego uzależnienie sposobu odliczenia, tzn. podział na:
    1. część Domu związaną wyłącznie z działalnością gospodarczą (tj. czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT) - w tym przypadku zdaniem Wnioskodawcy będzie służyć pełne prawo do odliczenia podatku VAT;
    2. części Domu, które będą wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej (tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT) i na potrzeby prywatne Wnioskodawcy - w tym przypadku prawo do odliczenia służyłoby tylko w proporcji w jakiej Wnioskodawca będzie wykorzystywał te części do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT;
    3. części Domu, które będą wykorzystywane na potrzeby prywatne Wnioskodawcy (tj. niezwiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT) - wówczas prawo do odliczenia podatku VAT w ogóle by nie przysługiwało;
    4. część (Wiata) związana z wykorzystywaniem na potrzeby parkowania samochodu Wnioskodawcy, stanowiącego środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej, z uwagi na ograniczenie prawa do odliczenia VAT do nabyć związanych z użytkowaniem samochodu osobowego - prawo do odliczenia podatku VAT ograniczone do 50%;


Podział poszczególnych części Nieruchomości ze względu na sposób ich wykorzystania jw. miałby na celu podział wartości podatku VAT z tytułu nabycia Nieruchomości i następnie stosując proporcję w jakiej dana część bądź części będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT ustalenie kwoty podatku VAT podlegającego odliczeniu z uwagi na stopień wykorzystywania danej części Domu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Domu nie powinno wydzielać się wartości podatku VAT związanego z nabyciem Gruntu, ponieważ Grunt jest bezpośrednio związany z Domem. Np. (niniejsze wyliczenie jest jedynie przykładowe; ma na celu lepsze wyjaśnienie zaproponowanego przez Wnioskodawcę sposobu ustalenia wysokości podatku od towarów i usług podlegającej odliczeniu), jeżeli:

  • podatek VAT od nabycia Wiaty wynosiłby 2 000 zł,
  • podatek VAT od nabycia pozostałej części Nieruchomości wynosiłby 20 000 zł,
  • powierzchnia Domu, która miałaby być wykorzystywana tylko do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (lit. a) jw.) wynosiłaby 15% ogólnej powierzchni Domu,
  • powierzchnia Domu, która miałaby być wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (lit. b) jw.) wynosiłaby 60% ogólnej powierzchni Domu,
  • powierzchnia Domu, która w ogóle nie byłaby wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tylko do celów prywatnych Wnioskodawcy (lit. c) jw.) wynosiłaby 25% ogólnej powierzchni Domu.

Przy wyżej przestawionych założeniach i stwierdzeniu Wnioskodawcy, że część Domu, która będzie miała przeznaczenie mieszane (związane z czynnościami opodatkowanymi i prywatnymi) będzie w 50% związane z czynnościami opodatkowanymi - prawo do odliczenia byłoby następujące:

  • prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości 100% w związku z nabyciem Domu i Gruntu - 3 000 zł, wg wyliczenia: 20 000 zł x 15%;
  • prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości 50% w związku z nabyciem Domu i Gruntu - 6 000 zł, wg wyliczenia: (20 000 zł x 60%) x 50%;
  • brak prawa do odliczenia w związku z nabyciem Domu i Gruntu- co do kwoty 5 000 zł, wg wyliczenia 20 000 zł x 25%;
  • prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości 50% (w związku z nabyciem Wiaty) – 1 000 zł, wg wyliczenia: 2 000 zł x 50%.

W ocenie Wnioskodawcy zaproponowana przez Niego metoda obliczenia kwoty podatku naliczonego przysługującej do odliczenia jest najbardziej obiektywna, ponieważ w tej metodzie prawo do odliczenia jest uzależnione od faktycznego wykorzystania tej Nieruchomości i jej części.

  1. Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wykorzystuje samochód, o którym mowa we wniosku, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca zaznacza, że - zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT – w związku z wydatkami związanymi z użytkowaniem samochodu w wysokości 50% podatku naliczonego. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.
  2. Samochód, jak wskazano w odpowiedzi w punkcie 5., nie jest wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. W jaki sposób należy ustalić wysokość podatku od towarów i usług podlegającą odliczeniu z tytułu zakupu Nieruchomości z wyłączeniem Wiaty?
  2. W jaki sposób należy ustalić wysokość podatku od towarów i usług podlegającą odliczeniu z tytuły zakupu Wiaty?
  3. W jaki sposób należy ustalić wysokość podatku od towarów i usług podlegającą odliczeniu z tytuły zakupu ruchomych i nieruchomych elementów wyposażenia (wymienionych w części G wniosku, np. mebli, sprzętu RTV i AGD, roślin do ogrodu, które będą wykorzystywane do celów związanych z działalnością gospodarczą i własnych celów mieszkalnych przedsiębiorcy?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

Ad 1.

W przedstawionym stanie faktycznym zakup Nieruchomości będzie także związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zatem Przedsiębiorca będzie miał prawo do odliczenia tego podatku z tytułu nabycia Nieruchomości - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”). Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r., sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności m.in. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Przedsiębiorca będzie mógł odliczyć podatek od towarów i usług z tytułu zakupu Nieruchomości z wyłączeniem Wiaty w proporcji, która będzie związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. W związku z tym należy dokonać podziału ceny nabycia całej Nieruchomości na cenę Domu i Wiaty. Prawo do odliczenia VAT od nabycia Gruntu będzie przysługiwało w proporcji w jakiej Dom będzie związany z opodatkowaną VAT działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Natomiast w celu ustalenia wysokości odliczenia VAT w przypadku Domu należy ustalić w proporcji, w jakiej Dom i jego poszczególne pomieszczenia będą związane z opodatkowaną VAT działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Zatem zgodnie z okolicznościami przedstawionymi we wniosku w zdarzeniu przyszłym:

  • powierzchnia wykorzystywana wyłącznie do działalności gospodarczej, tzn. biuro na piętrze Budynku - 100% odliczenia VAT;
  • powierzchnia wykorzystywana wyłącznie do celów osobistych, tzn. dwa pokoje na piętrze i łazienka na piętrze Budynku - 0% odliczenia VAT;
  • powierzchnia wykorzystywana do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, tzn. cała powierzchnia parteru (salon, aneks kuchenny, łazienka), klatka schodowa, hol na piętrze i Grunt - w proporcji wykorzystywania tej powierzchni do celów opodatkowanej VAT działalności gospodarczej Wnioskodawcy (w ocenie Wnioskodawcy - jak wskazano w części G wniosku - będzie to 50%), w konsekwencji będzie przysługiwało prawo do 50% odliczenia VAT.

Ad 2.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem, które nie mają zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym.

W myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek od towarów i usług z tytułu zakupu Wiaty w proporcji, która będzie związana z czynnościami opodatkowanymi VAT i przy uwzględnieniu ograniczenia prawa do odliczenia do 50%, które wynika z art. 86a ustawy o VAT.

Ad 3.

Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupu ruchomych i nieruchomych elementów wyposażenia (wymienionych w części G wniosku, np. mebli, sprzętu RTV i AGD, roślin do ogrodu) do części Domu i ogrodu, które będą wykorzystywane do celów mieszanych, tj. związanych z działalnością gospodarczą i własnych celów mieszkalnych Przedsiębiorcy - w części, w której będą one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, czyli według w ocenie Wnioskodawcy - jak wskazano w części G wniosku - będzie to 50%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem Nieruchomości – jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem Wiaty – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem elementów wyposażenia domu i ogrodu – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 7b ustawy w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Powyższy przepis nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność.

Wyjaśnić również należy, że wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają między innymi także regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych „faktur zakupu”, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zaznaczyć należy, że przepisy art. 90 ustawy mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są przez podatnika w wykonywanej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku, w sytuacji, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do czynności opodatkowanych nie jest możliwe.

Mając na uwadze powołane regulacje, należy wskazać, że z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Ponadto podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku) – podatnikowi, co do zasady, przysługuje prawo do odliczenia podatku, jeśli zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną, generującą podatek należny.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ww. ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynikało, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 7b ustawy w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.

Regulacja ta dotyczy sposobu obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością oraz ma zastosowanie wówczas, gdy nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z tą działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT. Przepis ten zobowiązuje zatem podatników do wyodrębnienia części podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług, który w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie podlega odliczeniu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Przedsiębiorca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Przedsiębiorca planuje nabyć Dom mieszkalny dwukondygnacyjny łącznie z gruntem i wiatą, który w części będzie wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca będzie pracował w Domu oraz spotykał się w nim z osobami w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W zakupionej Nieruchomości Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na częstych spotkaniach o charakterze konsultacyjnym. Ze względu na specyfikę zajęć (obszar zajęć ruchowych) wymagana jest również przestrzeń - w okresie sprzyjającej pogody możliwość wykorzystania ogrodu do zajęć praktycznych. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Nieruchomości wraz z Wiatą oraz elementów wyposażenia będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę. Zdaniem Wnioskodawcy:

  • duży pokój na parterze i jego wyposażenie (stół, krzesła, regał, sofa, fotele, szafka rtv, stół, telewizor - będzie wykorzystywany do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  • aneks kuchenny na parterze z wyposażeniem: meble, lodówka zlew, bateria, zmywarka, płyta, okap, mikrofalówka, piekarnik, oświetlenie, czajnik, ekspres, szklanki, filiżanki sztućce, zestaw talerzy, zestaw naczyń - będzie wykorzystywany do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  • łazienka na parterze z wyposażeniem: umywalka, wc, armatura, lustro, akcesoria łazienkowe, oświetlenie, kafelki - będzie wykorzystywana do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  • pokój na piętrze (biuro) z wyposażeniem: biurko, krzesła, kanapa, regał, szafa na dokumenty, elementy oświetlenia - będzie wykorzystywany tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą;
  • dwa pozostałe pokoje na piętrze z wyposażeniem będą wykorzystywane tylko do celów osobistych;
  • łazienka z wyposażeniem: umywalka, wc, armatura, lustro, akcesoria łazienkowe, oświetlenie, kafelki - będzie wykorzystywana tylko do celów osobistych;
  • hol i wyposażenie holu - garderoba, lustro, oświetlenie - będzie wykorzystywane do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  • klatka schodowa - będzie wykorzystywana do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i celów mieszkalnych;
  • ogród i jego wyposażenie (pergola, taras, stół, krzesła i rośliny) - będzie wykorzystywany do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  • Wiata - będzie wykorzystywana w części do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą;
  • Grunt - będzie wykorzystywany do celów osobistych i związanych z działalnością gospodarczą.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem Nieruchomości, zauważyć należy, że z uwagi na to, że - jak wskazał Wnioskodawca – dom mieszkalny będzie wykorzystywany w części do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane, Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 7b ustawy będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z zakupem ww. domu, przy czym podatek naliczony do odliczenia należy obliczyć według udziału procentowego, w jakim dom będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności opodatkowanej. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo odliczyć podatek naliczony przy zakupie domu, lecz wyłącznie w stopniu, w jakim ww. dom będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Należy podkreślić, że prawo do odliczenia dotyczyć będzie wyłącznie substancji samej Nieruchomości w części w jakiej wykazywać będzie związek z czynnościami opodatkowanymi. W omawianym przypadku chodzi o wykorzystanie powierzchni zakupionej Nieruchomości do wykonywania działalności gospodarczej. Jednocześnie ww. Nieruchomość służyć będzie również celom mieszkalnym, przy czym – poza pokojem na piętrze (biuro) z wyposażeniem wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej - nie będą to wyodrębnione części, które miałaby służyć wyłącznie prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej. Z uwagi na to, że przedmiotowa Nieruchomość będzie stanowiła dla Wnioskodawcy miejsce zamieszkania i jej charakteru nie zmienia przeznaczenie na cele związane z działalnością gospodarczą, w ramach której będzie wykonywał czynności opodatkowane - prawo do odliczenia będzie obejmowało wyłącznie część Domu przeznaczoną na biuro (pokój na piętrze).

Podkreślenia wymaga również to, że prawidłowe określenie udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy, a w konsekwencji części podatku naliczonego związanej ze sprzedażą opodatkowaną, należy do podatnika. Natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego. W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca, przystępując do określenia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu domu mieszkalnego, nie może tego prawa wywodzić z hipotetycznego założenia dotyczącego wykorzystania powierzchni tego domu lecz powinien mieć na uwadze rzeczywiste jej wykorzystanie w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zauważyć należy, że istnieje grupa zakupów, które nie mogą być uznane za związane z działalnością gospodarczą, gdyż ponoszą je osoby fizyczne niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzą. Są to typowe zakupy osobiste, konsumpcyjne np. dotyczące zapewnienia sobie, na własne potrzeby, odpowiednich warunków mieszkaniowych. Zakupy o charakterze osobistym w szczególności mogą dotyczyć funkcjonowania, eksploatacji i utrzymania domu bądź wydzielonych w nim pomieszczeń na cele prywatne. Prywatnego charakteru tego rodzaju zakupów przeznaczonych na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych nie zmienia również korzystanie z części domu wykorzystywanych również do działalności gospodarczej.

Jedynie w przypadku, gdy nabyty przez Wnioskodawcę dom mieszkalny jako całość lub wyodrębnione w tym domu części, będą służyły tylko i wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, implikującej obrót opodatkowany i jednocześnie nie będą służyły celom osobistym, nie będzie przeszkód do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z jego kupnem.

Natomiast, nie można uznać podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą od zakupów, które dotyczą domu mieszkalnego wykorzystywanego w głównej mierze na własne cele mieszkaniowe w przypadku, kiedy w tym domu – poza pokojem na piętrze (biuro) – nie ma wyodrębnionych części wykorzystywanych wyłącznie do działalności opodatkowanej. W takim przypadku wydatki ponoszone na zakup domu nie mają ścisłego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie występuje więc ścisły i niebudzący wątpliwości związek podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W rezultacie nie przysługuje prawo do odliczenia w takiej sytuacji, gdyż nie są spełnione wymogi, o których mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Z uwagi na brzmienie art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 7b ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest określenie udziału procentowego w jakim przedmiotowy Dom będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup Domu mieszkalnego związanych z pokojem na piętrze (biuro) wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej.

Natomiast - jak wyżej wskazano - z uwagi na to, że zakupiony Dom mieszkalny stanowić będzie dla Wnioskodawcy miejsce zamieszkania i jego charakteru nie zmienia przeznaczenie na cele związane z działalnością gospodarczą, w ramach której będzie wykonywał czynności opodatkowane - prawo do odliczenia nie będzie obejmowało podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z pozostałą częścią Domu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu Wiaty wskazać należy, że do uznaniu przedmiotowej wiaty za wykorzystywaną w pełni w związku z prowadzoną działalnością będzie przesądzać wykorzystanie samochodu do działalności gospodarczej.

Zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi z tytułu wydatków dotyczących użytkowania pojazdów samochodowych określone zostały w art. 86a ustawy o VAT.

I tak, zgodnie z art. 86a ust. 1 ww. ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

  1. wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
  2. należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  3. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
  4. wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Przy czym w myśl art. 86a ust. 3 ustawy o VAT, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Ponadto, przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 2 pkt 34 ustawy o VAT).

Powołane przepisy art. 86a ustawy o VAT wprowadzają ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków, m.in. zakupu paliw do napędu, czy też innych wydatków eksploatacyjnych, związanych z używaniem konkretnych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do użytku „mieszanego”, tj. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów użytku prywatnego. Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że powołany wyżej art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy wymienia jedynie przykładowe wydatki związane z użytkowaniem samochodów, które podlegają rozliczeniu z zastosowaniem przepisu art. 86a ust. 1.

Jednak w związku z wykorzystywaniem w prowadzonej działalności gospodarczej samochodów, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, ponoszony jest szereg innych wydatków, bez których użytkowanie takich pojazdów byłoby niemożliwe, a wydatki te bezsprzecznie służą samochodom wykorzystywanym także prywatnie. Należą do nich m.in. wydatki na ubezpieczenie samochodu, przeglądy, opłaty za autostrady. Zatem, katalog wydatków związanych z użytkowaniem samochodów określony w tym przepisie (art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy) może obejmować również wydatki dotyczące garażu. Regulacja ta zawiera w swej treści otwarty katalog kosztów dotyczących użytkowania samochodów, a przedstawione w tym przepisie wydatki nie wyczerpują wszystkich kosztów, które powstają w związku z użytkowaniem posiadanych samochodów. Parkowanie pod wiatą jest czynnością niewątpliwie związaną z użytkowaniem samochodu, nie ma zatem podstaw aby przyjąć, że wydatki ponoszone na Wiatę nie należą do kategorii wydatków wymienionych w art. 86a ust. 2 pkt 1-3 ustawy. Podkreślić należy, że dla kwestii odliczania podatku naliczonego od tych wydatków decydujące znaczenie ma fakt, czy Wiata jest przypisana dla konkretnego samochodu. W takiej sytuacji do wydatków poniesionych w związku z użytkowaniem tej Wiaty mają zastosowanie te same zasady w zakresie odliczenia podatku naliczonego, które obowiązują dla danego samochodu. Przykładowo – ograniczone do 50% odliczenie podatku naliczonego od ww. wydatków ma zastosowanie pod warunkiem, że ww. wydatki będą dotyczyły użytkowania samochodu z ograniczonym 50% prawem do odliczenia podatku naliczonego.

Jak wskazał Wnioskodawca, Wiata będzie wykorzystywana tylko do parkowania samochodu, który będzie środkiem trwałym w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Przedsiębiorcę i będzie wykorzystywany przez Przedsiębiorcę do celów związanych z działalnością gospodarczą i nie związanych z działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, w związku z tym, że wydatki związane z zakupem Wiaty będą służyły czynnościom opodatkowanym oraz czynnościom innym niż działalność gospodarcza, czyli parkowany w niej samochód będzie przeznaczony do użytku „mieszanego”, zastosowanie znajdzie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, a więc Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% kwoty podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z zakupem Wiaty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionego w związku z zakupem ruchomych i nieruchomych elementów wyposażenia (mebli, sprzętu RTV i AGD, roślin do ogrodu), stwierdzić należy, że nie można uznać jako podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą podatku od zakupów, które dotyczą elementów wyposażenia wykorzystywanych w głównej mierze na własne cele mieszkaniowe. W takim przypadku wydatki ponoszone na zakup elementów wyposażenia nie mają ścisłego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie występuje więc ścisły i niebudzący wątpliwości związek podatku naliczonego z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Z uwagi na to, że - jak wskazano we wniosku – poza pokojem na piętrze (biuro) z wyposażeniem wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej – nie ma wyodrębnionych części domu ani ogrodu wykorzystywanych wyłącznie do działalności opodatkowanej, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakupy ww. wyposażenia, wyłącznie w zakresie w jakim wyposażenie będzie wykorzystywane do celów prowadzonej działalności opodatkowanej. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo odliczyć podatek naliczony przy zakupie elementów wyposażenia, lecz wyłącznie w stopniu, w jakim będą one służyły czynnościom opodatkowanym czyli od zakupu wyposażenia pokoju na piętrze (biura).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup elementów wyposażenia pokoju na piętrze (biuro) wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej, o ile – jak wskazał Wnioskodawca – pokój z wyposażeniem będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Natomiast - jak wyżej wskazano - z uwagi na to, że zakupiona Nieruchomość stanowić będzie dla Wnioskodawcy miejsce zamieszkania i jej charakteru nie zmienia przeznaczenie na cele związane z działalnością gospodarczą, w ramach której będzie wykonywał czynności opodatkowane - prawo do odliczenia nie będzie obejmowało podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z pozostałym wyposażeniem domu i ogrodu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj