Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.270.2021.4.IR
z 31 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2021 r. (data wpływu dnia 9 marca 2021 r.), uzupełnione pismem z dnia 20 maja 2021 r. (data wpływu 21 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika naliczania oraz pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od kwot wypłacanych wspólnikom jako zaliczki na poczet dochodu za rok obrotowy oraz jako kwoty dochodu za rok obrotowy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2021 r. przesłanym za pośrednictwem …. S.A., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 18 maja 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Spółka komandytowa prowadząca działalność pod firmą: …. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w …., (zwana dalej: Spółką, stroną, płatnikiem lub Wnioskodawcą), prowadzi działalność w zakresie wynajmu nieruchomości własnej.

Wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne, tj. małżonkowie ….. oraz …. i są komandytariuszami oraz osoba prawna, tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadząca działalność pod firmą: …. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w …., która posiada 0,10 % udziału w dochodach Spółki (zwana dalej: w skrócie Spółka z o.o.), której to Spółki członkami zarządu są małżonkowie ….. i która jest komplementariuszem.

Zgromadzenie Wspólników w dniu 5 stycznia 2021 r. na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 2133 ), że spółka komandytowa status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych uzyska od dnia 1 maja 2021 r.

Przedmiotowa uchwała wraz z zawiadomieniem omyłkowo została złożona przez Spółkę w dniu 1 lutego 2021 r. w Urzędzie Skarbowym …. Wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2021 r. właściwym organem podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest Naczelnik Urzędu Skarbowego ….... Wnioskodawca w dniu 5 marca 2021 r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego ….. o przesłanie uchwały z dnia 5 stycznia 2021 r. oraz zawiadomienia do Urzędu Skarbowego ….., zwanego organem podatkowym.

Rokiem podatkowym (obrotowym) dla Spółki jest rok kalendarzowy, aktualnie jest to okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. Spółka nie zamierza zamykać ksiąg rachunkowych na dzień 30 kwietnia 2021 r. w związku z uzyskaniem od dnia 1 maja 2021 r. statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka zamierza w przyszłości po dniu 1 maja 2021 r. wypłacać wspólnikom Spółki na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników zaliczki na poczet dochodu za dany rok obrotowy, a także zamierza wspólnikom wypłacać na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników dochód po zamknięciu ksiąg rachunkowych i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca po danym roku obrotowym.

Spółka pismem z dnia 20 maja 2021 r. uzupełniła opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego następująco.

Wskazany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jeden stan faktyczny dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast odnośnie zdarzenia przyszłego omyłkowo zostało wskazane, iż ww. zagadnienie dotyczy dwóch stanów faktycznych. Powyższe pytanie dotyczy tylko jednego zagadnienia przyszłego z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Komandytariusze – osoba prawna i osoby, którym Spółka zamierza wypłacać zaliczki na poczet dochodu za dany rok obrotowy oraz dochód po zamknięciu ksiąg rachunkowych i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, mają w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.).

Spółka zamierza w przyszłości po dniu 1 maja 2021 r. wypłacać zaliczki na poczet dochodu wspólnikom Spółki na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników za okres od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Spółka zamierza wspólnikom wypłacić na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników dochód po zamknięciu ksiąg rachunkowych i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca po danym roku podatkowym, za rok podatkowy trwający od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy Spółce po podjęciu uchwały w dniu 5 stycznia 2021 r. i przesłaniu ww. uchwały do organu podatkowego właściwego Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, przysługuje prawo do uznania, iż rokiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dla Spółki będzie wyjątkowo okres od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.?
  2. Czy na Wnioskodawcy po dniu 1 maja 2021 r. za rok podatkowy trwający w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. od kwot wypłacanych przez Wnioskodawcę wspólnikom jako zaliczki na poczet dochodu za ww. rok obrotowy oraz jako kwoty dochodu za ww. rok obrotowy, które to kwoty będą wspólnikom Spółki wypłacane na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników, będzie spoczywał obowiązek naliczania oraz pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie numer 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania numer 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku):

Ad 2

Od dnia 1 maja 2021 r. wypłacane przez Spółkę wspólnikom zaliczki na poczet dochodu i kwoty uzyskanego dochodu nie można uznać, że są to dochody (zyski) uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tylko ww. (dochody) zyski winny być traktowane tak jak zyski osób prawnych, co stanowi że na Spółce jako płatniku, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie spoczywać obowiązek pobierania podatku dochodowego zryczałtowanego w wysokości 19 %.

Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, że na Wnioskodawcy po dniu 1 maja 2021 r. za rok podatkowy trwający w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. od kwot wypłacanych przez Wnioskodawcę wspólnikom jako zaliczki na poczet dochodu za ww. rok obrotowy oraz jako kwoty dochodu za ww. rok obrotowy, które to kwoty będą wspólnikom Spółki wypłacane na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników, będzie spoczywał obowiązek naliczania oraz pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

W myśl art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, z późn. zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

Stosownie do zapisu art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 102 Kodeksu spółek handlowych, spółką komandytową jest spółka osobowa, której celem jest prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, natomiast za zobowiązania spółki wobec wierzycieli co najmniej jeden wspólnik (komplementariusz) ponosi odpowiedzialność bez ograniczeń i co najmniej jeden wspólnik (komandytariusz) ponosi ograniczoną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 5a ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Stosownie do art. 5a ust. 28 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, w myśl art. 5a pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 2123; dalej: ustawa zmieniająca), spółki komandytowe uzyskały lub uzyskają status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w terminie – 1 stycznia 2021 r. lub 1 maja 2021 r. (art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zmieniony przez art. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszy ustawy zmieniającej).

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm.), przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółki komandytowe stały się odrębnymi, samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Innymi słowy spółka komandytowa przestała być spółką transparentną podatkowo. W konsekwencji, działalność prowadzona przez spółkę komandytową nie może być traktowana jak działalność prowadzona przez wspólnika. Zaś wspólnicy tych spółek (w tym komandytariusze) będący osobami fizycznymi, uzyskują z tytułu uczestnictwa w tych spółkach przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Z uregulowań zawartych w art. 24 ust. 5 ww. ustawy wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a, 13–16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1–11 oraz 11b– 12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – Spółka komandytowa prowadząca działalność pod firmą ….. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, prowadzi działalność w zakresie wynajmu nieruchomości własnej. Wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne, tj. małżonkowie ….. oraz ….. i są komandytariuszami oraz osoba prawna, tj. spółka ….. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która posiada 0,10 % udziału w dochodach Spółki, której to Spółki członkami zarządu są małżonkowie ….. i ….. i która jest komplementariuszem. Zgromadzenie Wspólników dnia 5 stycznia 2021 r. na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, postanowiło, że spółka komandytowa status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych uzyska od dnia 1 maja 2021 r. Przedmiotowa uchwała wraz z zawiadomieniem omyłkowo została złożona przez Spółkę dnia 1 lutego 2021 r. w Urzędzie Skarbowym ….. Od dnia 1 stycznia 2021 r. właściwym organem podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest Naczelnik Urzędu Skarbowego ….. Spółka dnia 5 marca 2021 r. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego ….. w ….. o przesłanie uchwały z dnia 5 stycznia 2021 r. oraz zawiadomienia do Urzędu Skarbowego ….. Rokiem podatkowym (obrotowym) dla Spółki jest rok kalendarzowy, aktualnie jest to okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. Spółka zamierza w przyszłości po dniu 1 maja 2021 r. wypłacać wspólnikom Spółki na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników zaliczki na poczet dochodu za dany rok obrotowy, a także zamierza wspólnikom wypłacać na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników dochód po zamknięciu ksiąg rachunkowych i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca po danym roku obrotowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy po dniu 1 maja 2021 r. za rok podatkowy trwający w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. od kwot wypłacanych przez Wnioskodawcę wspólnikom jako zaliczki na poczet dochodu za ww. rok obrotowy oraz jako kwoty dochodu za ww. rok obrotowy, które to kwoty będą wspólnikom Spółki wypłacane na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników, będzie spoczywał obowiązek naliczania oraz pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%?

Konsekwencją nadania spółce komandytowej podmiotowości na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez tę spółkę – podobnie, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych spółek – podatników podatku dochodowego od osób prawnych, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej. Wspólnicy spółki komandytowej, tj. m.in. jej komandytariusze zostaną opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z uczestnictwa w zysku takiej spółki.

Wobec tego, od uzyskiwanych przychodów przez wspólnika będącego komandytariuszem z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, płatnik winien zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obliczyć 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; dalej: ustawy o CIT), przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT, należy również rozumieć spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Jak wynika z art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy nowelizującej z dniem poprzedzającym dzień uzyskania przez spółkę komandytową i spółkę jawną statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, spółka ta jest obowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych, przy czym przepis art. 8 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 2 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie, jak wskazuje to art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej, jeżeli ostatni dzień roku obrotowego spółki komandytowej, o której mowa w ust. 2, przypada w okresie od dnia 31 grudnia 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r., spółka ta może nie zamykać ksiąg rachunkowych na ten dzień i kontynuować rok obrotowy do dnia 30 kwietnia 2021 r.

Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, dalej: „K.s.h.”), zasady podejmowania decyzji w spółce określa umowa spółki. W razie braku jej regulacji w tej kwestii należy przestrzegać przepisów K.s.h. Zgodnie z nimi uznać trzeba, że decyzja w sprawie daty, od kiedy spółka uzyska status podatnika CIT, to sprawa przekraczająca zakres zwykłych czynności spółki. Jest to jednoznaczne z tym, że uchwała w tej sprawie wymaga zgody wszystkich wspólników, wskazuje to art. 121 § 2 i art. 43 w zw. z art. 103 K.s.h.

Odnosząc powołane powyżej przepisy do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca uzyskał status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2021 r. Powyższe wynika z faktu, że Spółka komandytowa podjęła uchwałę o uzyskaniu statutu podatnika CIT dnia 5 stycznia 2021 r., a więc po dniu 1 stycznia 2021 r., od którego to dnia niejako automatycznie w świetle art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej stała się podatnikiem podatku CIT. Tym samym, Wnioskodawca uzyskał status podatnika CIT od dnia 1 stycznia 2021 r. Zdaniem Organu powyższą uchwałę o wyborze terminu uzyskania statusu podatnika CIT, tj. czy od dnia 1 stycznia 2021 r., czy też od dnia 1 maja 2021 r., Wnioskodawca powinien podjąć przed 1 stycznia 2021 r.

W świetle powyższego, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym na Wnioskodawcy dopiero po dniu 1 maja 2021 r. za rok podatkowy trwający w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. od kwot wypłacanych wspólnikom jako zaliczki na poczet dochodu za ww. rok obrotowy oraz jako kwoty dochodu za ww. rok obrotowy, które to kwoty będą wspólnikom Spółki wypłacane na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników, będzie spoczywał na Spółce jako płatniku, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek naliczania oraz pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%.

Stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe, ponieważ na Wnioskodawcy stosownie do treści art. 41 ust. 4 w związku z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ciąży obowiązek naliczania oraz pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych określonego w art. 30a ust. 1 pkt 4 tej ustawy – w wysokości 19% od kwot wypłacanych wspólnikom jako zaliczki na poczet dochodu oraz jako kwoty dochodu w przypadku dokonania ww. wypłat od dnia 1 stycznia 2021 r., a nie dopiero od dnia 1 maja 2021 r.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu pandemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj