Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.431.2021.1.AZ
z 6 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 maja 2021 r. (data wpływu 2 czerwca 2021 r.) w zakresie uznania, że otrzymane dotacje uzyskane z NFOŚiGW na realizację opisanych w stanie faktycznym przedsięwzięć nie będą stanowiły obrotu, a więc nie będą stanowiły podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

2 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że otrzymane dotacje uzyskane z NFOŚiGW na realizację opisanych w stanie faktycznym przedsięwzięć nie będą stanowiły obrotu, a więc nie będą stanowiły podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - (dalej również „Spółka”, „Zakład” lub „S.”) jest podmiotem, którego podstawowym przedmiotem działalności, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1821 ze zm. - dalej „Ustawa”), jest prowadzenie likwidacji kopalni, zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym, w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalni, zagospodarowywanie majątku likwidowanej kopalni, zbędnego majątku przedsiębiorstwa górniczego, tworzenie nowych miejsc pracy, w szczególności dla pracowników likwidowanej kopalni.

Zgodnie z art. 129 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r - Prawo geologiczne i górnicze (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1064 ze zm.), dalej zwana „ustawą prawo geologiczne i górnicze” – w przypadku likwidacji zakładu górniczego, w całości lub w części, przedsiębiorca jest obowiązany m.in. przedsięwziąć niezbędne środki w celu ochrony środowiska oraz rekultywacji gruntów po działalności górniczej, do której stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 3 Iutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Spółka nabywając likwidowany zakład górniczy, zgodnie z art. 8c ust. 1 ustawy wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z koncesji oraz innych decyzji wydanych na podstawie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz innych ustaw w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do prowadzenia zakładu górniczego, w tym m.in. zobowiązania do przywrócenia poprzez rekultywację wartości użytkowej gruntów, które w wyniku prowadzonej działalności wydobywczej utraciły swoje wartości.

Ponadto, na podstawie art. 529 § 1 pkt 3 kodeksu spółek handlowych z dniem 29 czerwca 2017 roku doszło do podziału S.A. z siedzibą w … (Spółka Dzielona), w następstwie, którego Spółka jako Spółka Przejmująca, przejęła zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej obejmującą większość aktywów, zobowiązań, praw i obowiązków z umów. Na S. S.A. przeszły również prawa i obowiązki z wszelkich decyzji administracyjnych związanych z przenoszonymi składnikami majątku, w tym także zobowiązania rekultywacyjne obejmujące tereny zdegradowane przez działalność górniczą. Na tej samej zasadzie, w dniu 2 stycznia 2019 r. doszło do połączenia Holdingu …. (podmiot przejmowany) ze Spółką (podmiot przejmujący). W momencie przejęcia, S. wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki przejętej spółki, w tym zobowiązania do rekultywacji.

Realizacja obowiązku rekultywacji odbywa się poprzez nałożenie przez organ ochrony środowiska (starostę, prezydenta miasta) w drodze decyzji administracyjnej obowiązku wykonania rekultywacji i zagospodarowania gruntów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Decyzja ta określa osobę obowiązaną do rekultywacji, kierunek rekultywacji oraz termin wykonania rekultywacji, przy czym kierunek rekultywacji musi być zgodny z przeznaczeniem danego terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku planu kierunek rekultywacji musi być zgodny z warunkami określonymi dla danego terenu w studium uwarunkowań i kierunków. Ponadto, w nielicznych przypadkach, w sytuacji naruszeń, które można zakwalifikować jako rodzaj działalności negatywnie oddziaływującej na środowisko przywrócenie środowiska do stanu właściwego odbywa się poprzez nałożenie przez organ ochrony środowiska (starostę, prezydenta miasta) w drodze decyzji obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia, przywrócenia środowiska do stanu właściwego na podstawie art. 362 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Każdorazowo, w sytuacji rekultywacji gruntów „osób trzecich” naprawa szkody realizowana jest na podstawie zawartej z poszkodowanym ugody o naprawienie szkody górniczej spowodowanej ruchem zakładu górniczego zgodnie z przepisami ustawy Prawo geologiczne i górnicze.

Warunki udzielenia pomocy publicznej dla Spółki S.A. na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska, w tym rekultywacji określone zostały w Decyzji Komisji Europejskiej 0(2016)7510 z dnia 18 listopada 2016 r. (pomoc państwa dla polskiego górnictwa węgla kamiennego w latach 2015 - 2018) (wraz ze sprostowaniem), zmienionej decyzją z dnia 8 lutego 2018 r. SA.46891 (2017/N), zmienionej decyzją z dnia 15 kwietnia 2019 r. SA.52832 (2019/N), zmienionej decyzją z dnia 19 lipca 2019 r. SA.52832 (2019/N) oraz rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na cele z zakresu ochrony środowiska wynikające z zamknięcia jednostek produkcyjnych węgla.

W Decyzji Komisji Europejskiej C(2016)7510, zmienionej decyzją z dnia 8 lutego 2018 r. SA.46891 (2017/N), zmienionej decyzją z dnia 15 kwietnia 2019 r. SA.52832 (2019/N), zmienionej decyzją z dnia 19 lipca 2019 r. SA.52832 (2019/N) określono, iż dotacje ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej zwanego „NFOŚiGW”) przeznaczone na pokrycie kosztów nadzwyczajnych, wynikających z zamknięcia jednostek produkcyjnych, są w szczególności przeznaczone m.in. na rekultywację terenów zdegradowanych. W oparciu o nadmienione decyzje S. S.A. może ubiegać się o dotacje pochodzące ze środków NFOŚiGW w Warszawie na cele z zakresu ochrony środowiska do 31 grudnia 2023 r. W okresie od lipca 2020 r. do 30 kwietnia 2021 r. S. S.A. zawarła z NFOŚiGW w Warszawie 8 umów o dofinansowanie niżej wymienionych przedsięwzięć, w tym 3 zostały zawarte w 2020 r. i 5 zostało zawartych w 2021 r.

Dla przedsięwzięć objętych umowami dotacji z 2020 r. ogłoszone zostały na stronie S. S.A. przetargi na wybór wykonawcy robót.

Spółka realizuje następujące przedsięwzięcia (wszystkie niżej wymienione przedsięwzięcia finansowane są z dotacji udzielonej przez NFOŚiGW.

2. Przedsięwzięcie pn. „……..”. Dla tego przedsięwzięcia w dniu 21 lipca 2020 r. została zawarta z NFOŚiGW umowa nr ……. Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto.


Na skutek ruchu zakładu górniczego KWK „….” na terenie Leśnictwa P. - powstała szkoda powodująca zakłócenia stosunków wodnych i zamieranie drzewostanu na powierzchni około 1,64 ha. Oddział leśny 404 c,g znajduje się w województwie…., powiecie i granicach miasta …. Działka nr 1, na której planuje się roboty rekultywacyjne stanowi własność Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego, Lasów Państwowych Nadleśnictwa …. Rekultywacja prowadzona będzie w następujących etapach:

  1. Prace Przygotowawcze, w ramach których przewidziano pomiar, ścinkę drzew i krzewów oraz wywóz dłużyc.
  2. Rekultywacja techniczna, w ramach której wykonane zostaną następujące prace: przygotowanie podłoża do nasadzenia, odmulanie i czyszczenie rowów odwadniających oraz wykonanie ogrodzenia.
  3. Rekultywacja biologiczna, w ramach której wykonane zostaną nasadzenia a następnie ich zabezpieczenie.
  4. Zabiegi pielęgnacyjne, w skład których wchodzi: wykaszanie, uzupełnienie wypadów, zabezpieczenie drzew, usuwanie namułu z cieków, roboty ziemne z wbudowaniem ziemi w nasyp. Zabiegi pielęgnacyjne prowadzone będą przez 5 lat.
  5. Roboty inwentaryzacyjne i geodezyjne powykonawcze.
  6. Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.
  7. W chwili obecnej trwa postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawcy robót rekultywacyjnych.

2. Przedsięwzięcie pn. „…….” w dniu 26 sierpnia 2020 r. została zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowa nr …... Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto. Działalność eksploatacyjna Kopalni Węgla Kamiennego „….” spowodowała niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowanie terenu w konsekwencji czego, w wydzieleniu 18i, ~a Nadleśnictwa …. na powierzchni 4,33 ha powstała szkoda w postaci obniżenia gruntu i utworzenia bezodpływowego zalewiska. Doprowadziło to do podtopienia (zalania) roślinności i wyłączenia przedmiotowego terenu z produkcji leśnej. Powstała niecka zlokalizowana jest na nieruchomości gruntowej o nr 2 obręb m. …., będącej w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo …. Teren wnioskowanego do dofinansowania przedsięwzięcia położony jest w ….


Przedsięwzięcie pn. „….” prowadzone będzie w następujących etapach:

  1. Rekultywacja techniczna w zakresie: wykonania robót pomiarowych na powierzchni 4,33 ha, pompowania wody z zalewiska, wykonania tymczasowej drogi dojazdowej dla sprzętu ciężkiego w rejonie projektowanych prac (oraz ich rozebranie po zakończeniu prac), karczowania drzew i krzewów w ilości 23 szt., usunięcia i utylizacji 7667 m3 osadów, wykonania wykopów pod rowy z usunięciem mas ziemnych w ilości 544,8 m3 oraz usunięciem kanałów betonowych na odcinku 70 m, formowania i zagęszczania nasypów materiałem w ilości 36200 m3, regulacji stosunków wodnych poprzez remont dwóch rowów: remont i umocnienie faszyną rowu nr 1, odwadniającego teren leśny na długości 136 m oraz remont i umocnienie rowu nr 2 na długości 288 m korytkami żelbetowymi i płytami prefabrykowanymi ażurowymi na powierzchni 460,80 m2.
  2. Rekultywacja biologiczna w zakresie: wykonania warstwy rekultywacyjnej - formowania nasypów z gleby urodzajnej w ilości 25446 m3, humusowania skarp z obsianiem na powierzchni 288 m2, odtworzenia na powierzchni wierzchowiny szaty roślinnej poprzez nasadzenia w ilości 34 749 szt. drzew i krzewów.
  3. Zabiegi pielęgnacyjne w zakresie: wykaszania chwastów i samosiewów wokół sadzonek wraz z zabezpieczaniem nasadzeń repelentami oraz uzupełnianiem wypadów na powierzchni 4,29 ha.
  4. Powykonawczy pomiar geodezyjny.
  5. Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.
    W chwili obecnej trwa postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawcy robót rekultywacyjnych.

W chwili obecnej trwa postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawcy robót rekultywacyjnych.

3. Przedsięwzięcia pn. „……” Dla przedsięwzięcia w dniu 06.10.2020 r. została zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowa nr …... Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto.

Rekultywacja obejmuje teren po byłej oczyszczalni ścieków związanej z działalnością KWK „….” Ruch „…” o powierzchni ok. 1,0445 ha. Teren zlokalizowany jest w … w oddziale leśnym 130, pododdział b, będącym w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego „….” i stanowi działkę o numerze geodezyjnym 3.

Rekultywacja prowadzona będzie w następujących etapach:

  1. Rekultywacja techniczna w ramach, której wykonane zostaną: rozbiórka oczyszczalni ścieków, roboty pomiarowe, wycinka drzew i krzewów, niwelacja terenu, remont rowu odwadniającego oraz budowa ogrodzenia.
  2. Rekultywacja biologiczna, której celem jest utworzenie na powierzchni terenu siedliska lasu mieszanego poprzez wykonanie nasadzeń drzew zgodnych z projektem rekultywacji.
  3. Zabiegi pielęgnacyjne w skład których wchodzi wykaszanie chwastów, opryskiwanie drzew, oraz uzupełnienie wypadów.
  4. Pomiar geodezyjny powykonawczy.
  5. Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.
    W chwili obecnej trwa postępowanie przetargowe mające na celu wyłonienie wykonawcy robót rekultywacyjnych.

4. Przedsięwzięcie pn. „….”. Dla przedsięwzięcia w dniu 11 lutego 2021 r. została zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowa nr ….. Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto. W wyniku działalności górniczej Kopalni Węgla Kamiennego „…” powstała szkoda w postaci zmian stosunków wodnych w obszarze zlewni o powierzchni 8,43 ha, co doprowadziło do regularnego zalewania i podtapiania nieruchomości nr 4, o powierzchni 0,3673 ha. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w .. przy ul. .. na działkach nr 5, 6, 7, 8, które stanowią własność osób trzecich (działki nr 5 oraz nr 6 - własność osób prywatnych, działka nr 7 oraz nr 8 - własność Miasta) Przedsięwzięcie pn. „….” prowadzone będzie w następujących etapach:

  1. Roboty przygotowawcze - roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych dł. ok. 288,2 m.
  2. Rekultywacja techniczna - obejmuje roboty ziemne, wykonanie drenażu i umocnienie rowu. Roboty ziemne będą prowadzone zgodnie ze spadkiem projektowanych urządzeń, częściowo mechanicznie (przy użyciu małej koparki) a częściowo ręcznie. W wyniku przeprowadzonych prac powstanie łącznie 288,2 m rowów i rurociągów technologicznych, w tym: główny ciąg drenarski - zbieracz dł. 105,2 m na działkach 5, 6, 7, 8 oraz sączki drenarskie dł. 183 m na działce 5. Ciągi drenarskie zostaną przykryte 20 cm warstwą humusu z darnią. Inwestycją jest objęta również przebudowa rowu odwadniającego na działce 8 poprzez umocnienie skarp rowu płytami ażurowymi i dna rowu korytami betonowymi.
  3. Rekultywacja biologiczna - obejmuje sadzenie 55 szt. krzewów i humusowanie z obsianiem na powierzchni 160,06 m2.
  4. Pomiar geodezyjny powykonawczy.
  5. Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.

5. Przedsięwzięcie pn. „….” Dla przedsięwzięcia w dniu 18 marca 2021 r. została zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowa nr ….. Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto. W wyniku działalności górniczej KWK „…”,„..” powstała szkoda na terenie Nadleśnictwa .., Leśnictwa .., oddział a, b, na powierzchni ok. 1,72 ha. Niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowania terenu spowodowało zakłócenie stosunków wodnych. Rów odwadniający tereny leśne stał się bezodpływowy, tworząc zalewisko na powierzchni 1,72 ha. Teren jest zlokalizowany w ….w i stanowi działkę o numerze geodezyjnym 9, która stanowi własność osób trzecich (Nadleśnictwo …). Przedsięwzięcie pn. „….” prowadzone będzie w następujących etapach:

  1. Prace przygotowawcze na powierzchni ok. 1,72 ha - roboty pomiarowe, przygotowania dróg dojazdowych, usunięcie zamarłych wskutek podtopienia drzew.
  2. Rekultywacja techniczna na powierzchni ok. 1,72 ha - formowanie bryły rekultywacyjnej o kubaturze ok. 19 837 m3, regulacja stosunków wodnych o kubaturze 3 092 m3 poprzez wykonanie poidła dla zwierząt o kubaturze 1 670 m3, rowu odwadniającego o kubaturze 555 m3, bruzdy o kubaturze 96 m3 oraz dołków o kubaturze 771 m3.
  3. Rekultywacja biologiczna na powierzchni ok. 1,72 ha - wykonanie warstwy rekultywacyjnej, w tym rowów do wypełnienia ziemią urodzajną pod nasadzenia o kubaturze 220 m3, obudowa biologiczna powierzchni obejmująca nasadzenie 14 742 szt. drzew gatunków: sosna, świerk, olsza.
  4. Zabiegi pielęgnacyjne, które prowadzone będą przez 5 lat.
  5. Roboty inwentaryzacyjne i geodezyjne, w ramach których m.in. wznowione zostaną granice oddziałów leśnych.
  6. Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.

  • Przedsięwzięcie pn. „….” w .. Dla przedsięwzięcia w dniu 18 marca 2021 r. została zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowa nr ….. Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto.
  • Obszar inwestycji znajduje się w granicach administracyjnych Miasta .., dzielnicy ... Przedmiotowy teren stanowi działki o numerach geodezyjnych: ……. stanowiących własność osób trzecich - Gminy ... Całkowita powierzchnia terenu działek wynosi 4,8477 ha. Na przedmiotowym terenie w wyniku działalności górniczej powstała szkoda w postaci deformacji terenu i zmian stosunków wodnych, które spowodowały obniżenie wartości użytkowych gruntów.

    Rekultywacja prowadzona będzie w następujących etapach:

    1. Prace przygotowawcze: zabezpieczenie lub usunięcie istniejących w terenie urządzeń technicznych, usunięcie lub zabezpieczenie przed uszkodzeniem drzew i krzewów, usunięcie gleby, a w przypadkach gdy gleba ma być ponownie wykorzystana należy ją składować w pobliżu miejsca robót;
    2. Rekultywacja techniczna. W ramach projektu rekultywacji przewidziano niwelację terenu polegającą na ukształtowaniu wierzchowiny i skarp istniejącego obiektu. W trakcie prowadzenia robót rekultywacyjnych, materiał pochodzący z nasypów należy zagospodarować w miejscach istniejących zagłębień terenowych. Wykonanie niniejszej inwestycji pociąga za sobą konieczność przemieszczenia mas ziemnych. W przypadku konieczności dowiezienia materiału do niwelacji terenu, należy wykorzystać grunty niewysadzinowe jak pisaki, żwiry, kruszywo dolomitowe lub inne kruszywo o podobnych właściwościach. Pierwsza warstwa gruntu wykonana z piasków gliniastych winna wynosić ok. 15 cm. Na warstwie ubitej ziemi należy ułożyć 15 cm warstwę humusu, w celu wykonania nasadzeń oraz obsiania terenu mieszanką traw. Rzędna po wykonaniu prac ziemnych winna wynosić ok. 277,00 m;
    3. Rekultywacja biologiczna, której celem jest stworzenie trwałej okrywy roślinnej zabezpieczającej powierzchnię skarp i wierzchowiny przed erozją wodną i wietrzną. W ramach rekultywacji biologicznej przewiduje się zadarnienie wierzchowiny mieszanką traw, natomiast na ukształtowanych skarpach przewiduje się obsadzenie odpowiednio dobranymi gatunkami krzewów;
    4. Zabiegi pielęgnacyjne. W okresie pierwszych 3 lat po wykonaniu nasadzeń planowane są zabiegi pielęgnacyjne szaty roślinnej mające na celu zapewnienie utrzymania efektów rekultywacji związane z prawidłowym wzrostem.
    5. Roboty pomiarowe oraz geodezyjny pomiar powykonawczy.
    6. Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.

    7. Przedsięwzięcie pn. „…..” w dniu 18.03.2021 r. została zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowa nr ….. Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto. W wyniku działalności górniczej KWK „..” …, powstała szkoda na terenie nadleśnictwa ., Leśnictwa ., oddział 9 „i”, „j”, „k”, „I”, „m”, na powierzchni ok. 8,90 ha. Teren utracił swe wartości użytkowe poprzez podniesienie poziomu wód gruntowych. Teren jest zlokalizowany w .. w rejonie ul. .. na działce o numerze geodezyjnym 215/17 (obręb ew. .., gm. .., km. 14) i stanowi własność Skarbu Państwa w Zarządzie Państwowego Gospodarstwa .. „..”- Nadleśnictwo ..

    Przedsięwzięcie pn. „……” prowadzone będzie w następujących etapach:

    1. Oczyszczenie terenu z niewybuchów.
    2. Roboty przygotowawcze w tym: pomiary, wykonanie zaplecza socjalnego i oznakowanie terenu, ścinka drzew, wywóz dłużyc, wykonanie drogi technologicznej i dojazdowej, roboty ziemne, wykonanie rowów odwadniających.
    3. Rekultywacja techniczna w tym: przygotowanie podłoża, utrzymanie rowów odwadniających, wykonanie ogrodzenia, naprawa drogi po zakończeniu robót.
    4. Rekultywacja biologiczna w tym: nasadzenia, zabezpieczenie drzew.
    5. Zabiegi pielęgnacyjne, które prowadzone będą przez 5 lat.
    6. Operat i pomiar geodezyjny powykonawczy.
    7. Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.

    8. Przedsięwzięcie pn. „…..”. Dla przedsięwzięcia w dniu 13 kwietnia 2021 r. została zawarta z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowa o dofinansowanie. Kwota dotacji przyznanej przez NFOŚiGW wynosi x zł brutto. W wyniku działalności górniczej nastąpiło niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowania terenu, co w konsekwencji doprowadziło do wyłączenia gruntów z produkcji leśnej na terenach o powierzchni 13,19 ha. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w …, w południowo-zachodniej części dzielnicy .., w rejonie ulicy .., na działce nr 1, której użytkownikiem wieczystym jest Nadleśnictwo.

    Przedsięwzięcie pn. „…” prowadzone będzie w następujących etapach:

    1. Etap I obejmujący obszar o powierzchni 12,4425 ha, w tym:
      1. roboty przygotowawcze - liniowe roboty pomiarowe dł. 2 587 m, mechaniczne karczowanie drzew i krzewów w ilości 650 m2, pielęgnacja istniejącego drzewostanu poprzez przycinanie gałęzi drzew w ilości 90 szt., oczyszczanie terenu z resztek budowlanych, gruzu i śmieci w ilości 133 m3 .
      2. rekultywacja techniczna - niwelacja terenu i formowanie nasypu o kubaturze ok. 68 167 m3, remont rowu opaskowego na dł. 885 m, wykonanie leśnych dróg tłuczniowych w ilości ok. 33 398,9 m2, „konanie 1 789 m rowów przydrożnych.
      3. rekultywacja biologiczna - utworzenie warstwy rekultywacyjnej o kubaturze ok. 52 701 m3, odtworzenie na powierzchni wierzchowiny szaty roślinnej poprzez nasadzenia w ilości 59 134 szt. drzew i krzewów oraz wysiew roślin motylkowych na powierzchni 12,4425 ha,
      4. zabiegi pielęgnacyjne, które prowadzone będą przez 5 lat - pielęgnacja 59 134 szt. drzew i krzewów, wykaszanie chwastów i jednorocznych samosiewów na powierzchni 12,4425 ha, czyszczenie 40,4 m przepustów.
      5. Roboty inwentaryzacyjne i geodezyjne powykonawcze.

    2. Etap II obejmujący obszar o powierzchni 0,7475 ha, w tym:
      1. Roboty przygotowawcze - roboty pomiarowe na powierzchni 0,7457 ha.
      2. Rekultywacja techniczna - niwelacja terenu i formowanie nasypu o kubaturze ok. 13 912 m3.
      3. Rekultywacja biologiczna — utworzenie warstwy rekultywacyjnej o kubaturze ok. 2 310 m3, odtworzenie na powierzchni wierzchowiny szaty roślinnej poprzez nasadzenie w ilości 3 111 szt. drzew i krzewów, wysiew roślin motylkowych na powierzchni ok. 0,7475 ha.
      4. zabiegi pielęgnacyjne, które prowadzone będą przez 5 lat - pielęgnacja 3 111 szt. drzew i krzewów, wykaszanie chwastów i jednorocznych samosiewów na 0,7475 ha.
      5. Roboty inwentaryzacyjne i geodezyjne powykonawcze.
      Nad zaprojektowanymi robotami prowadzony będzie nadzór autorski i inwestorski przez cały okres trwania przedsięwzięcia.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

    Czy otrzymane dotacje uzyskane z NFOŚiGW na realizację opisanych w stanie faktycznym przedsięwzięć będą stanowiły obrót, a więc czy będą stanowiły podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Otrzymane dotacje uzyskane z NFOŚiGW na realizacje opisanych w stanie faktycznym przedsięwzięć nie będą stanowiły obrotu, a więc nie będą stanowiły podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

    Uzasadnienie

    Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzyma, lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    W świetle przytoczonego powyżej art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podkreślić należy jednak również, że podstawę opodatkowania zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze - jednak tylko takie, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    Podobnie wskazuje art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r., 347 s. 1 ze zm.; dalej: „Dyrektywa VAT”), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

    W celu wyjaśnienia, w jakich sytuacjach otrzymane dofinansowanie (np. w formie dotacji) powinno być uwzględnione w podstawie opodatkowania VAT, istotne znaczenie ma także orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). W szczególności zagadnienie to porusza, wyrok w sprawie C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State). W orzeczeniu tym Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia.

    Podobny pogląd dominuje w orzecznictwie sądów krajowych. Jak stwierdził NSA - nie jest dopłatą uwzględnianą w podstawie opodatkowania rekompensata otrzymywana od gminy przez spółkę komunalną jako pokrycie kosztów świadczenia usług transportu publicznego. Nie jest ona dopłatą do ceny usług (np. wyrok NSA z 7.11.2018 r., I FSK 1692/16, LEX nr 2629219).

    W konsekwencji, decydujący dla ewentualnego opodatkowania dotacji podatkiem VAT powinien być element bezwzględnego i bezpośredniego związku dotacji z ceną jednostkową towaru lub usługi (możliwość alokacji dotacji do ceny towaru lub usługi). Jeżeli zatem sposób kalkulacji dotacji związany jest nawet z ceną jednostkową towaru lub usługi, ale jedynie pośrednio (tylko w sensie ekonomicznym) albo kalkulacja dotacji oderwana jest całkowicie od ceny towaru czy usługi świadczonej przez podatnika, dotacja (dopłata) taka nie podlega opodatkowaniu. W celu ustalenia, czy dana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, czy też nie, każdorazowo należy zatem szczegółowo przeanalizować okoliczności faktyczne, a więc ustalić na jakich zasadach dotacja jest przyznawana, a także na jakie cele może zostać przeznaczona. W efekcie, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będą tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych przez niego usług.

    W analizie zagadnienia wpływu otrzymania dotacji na podstawę opodatkowania i obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług istotne dla określenia, czy dane dotacje są czy też nie są opodatkowane, będą więc miały szczegółowe warunki ich przyznania. Warto przy tym zaznaczyć, iż większość dotacji ma charakter celowy: są przeznaczone na sfinansowanie lub dofinansowanie określonych inwestycji lub pokrycie określonych kosztów. Nie mają zatem bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych przez niego usług, a w konsekwencji nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu ich otrzymania.

    W przedmiotowej sytuacji dotacje pokryją koszty związane z realizacją Przedsięwzięć, a tym samym dotacje te są dotacjami kosztowymi, a nie zakupowymi.

    Podsumowując, w przedmiotowej sytuacji, nie ma możliwości powiązania otrzymanych dotacji z ceną świadczonych usług, ponieważ takowe (cena oraz świadczenie usług) nie występują.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

    Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

    • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;
    • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

    Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

    Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

    Na uwagę zasługuje także orzeczenie z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

    Zatem w dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej).

    Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

    W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca wykonując opisane we wniosku czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

    Wskazać również należy, że dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

    Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że gdyby nawet podatnik nie osiągnął z tytułu prowadzonej działalności dochodu, to nie zmienia faktu, że wykonując czynności będące przedmiotem działalności gospodarczej wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT – bowiem będzie świadczył w tym zakresie usługi, które podlegają VAT. Oznacza to w konsekwencji, że jeżeli podmiot uzyska jakąkolwiek zapłatę za te usługi w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), to owe wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

    W myśl art. 29a ust. 1 ustawy – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2–5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

    Przepis ten wskazuje, że otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 cyt. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Opodatkowanie dotacji wymaga ustalenia:

    • czy istnieją konkretne czynności, do których odnosi się dofinansowanie (tj. czy dotacja ma charakter ogólny, czy dotyczy określonej i wyodrębnionej kategorii usług lub dostaw spośród wykonywanych przez podatnika), oraz
    • czy związek między tymi czynnościami a dotacją ma identyfikowalny charakter.

    W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji. Przykładowo w wyroku w sprawie C-144/02 dotyczącym pomocy przyznawanej w sektorze suszu paszowego, Trybunał stwierdził, że „28 Aby miała miejsce taka sytuacja, subwencja powinna przede wszystkim być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określonego towaru lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu. Ponadto należy zbadać, czy nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z subwencji przyznanej jej beneficjentowi. Niezbędne jest bowiem, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda. Należy zatem zbadać, czy okoliczność, że subwencja jest przyznawana sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał subwencji (ww. wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 14). Powinno być w każdym razie możliwe zidentyfikowanie świadczenia wzajemnego, które stanowi subwencja. Nie ma konieczności, by kwota subwencji odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczonego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a wspomnianą wyżej subwencją, która może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (ww. wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 17).”

    W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca - Spółka jest podmiotem, którego podstawowym przedmiotem działalności, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz.U. z 2017 r., poz. 1327 ze zm.), jest prowadzenie likwidacji kopalni, zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym, w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalni, zagospodarowywanie majątku likwidowanej kopalni, zbędnego majątku przedsiębiorstwa górniczego, tworzenie nowych miejsc pracy, w szczególności dla pracowników likwidowanej kopalni.

    Z treści wniosku wynika, że Spółka nabywając likwidowany zakład górniczy, zgodnie z art. 8c ust. 1 ustawy wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z koncesji oraz innych decyzji wydanych na podstawie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz innych ustaw w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do prowadzenia zakładu górniczego, w tym m.in. zobowiązania do przywrócenia poprzez rekultywację wartości użytkowej gruntów, które w wyniku prowadzonej działalności wydobywczej utraciły swoje wartości. Realizacja obowiązku rekultywacji odbywa się przez nałożenie przez organ ochrony środowiska (starostę, prezydenta miasta) w drodze decyzji administracyjnej obowiązku wykonania rekultywacji i zagospodarowania gruntów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

    Warunki udzielenia pomocy publicznej dla Spółki. na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska, w tym rekultywacji określone zostały w Decyzji Komisji Europejskiej 0(2016)7510 z dnia 18 listopada 2016 r. (pomoc państwa dla polskiego górnictwa węgla kamiennego w latach 2015 - 2018) (wraz ze sprostowaniem), zmienionej decyzją z dnia 8 lutego 2018 r. SA.46891 (2017/N), zmienionej decyzją z dnia 15 kwietnia 2019 r. SA.52832 (2019/N), zmienionej decyzją z dnia 19 lipca 2019 r. SA.52832 (2019/N) oraz rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na cele z zakresu ochrony środowiska wynikające z zamknięcia jednostek produkcyjnych węgla.

    W Decyzji Komisji Europejskiej C(2016)7510, zmienionej decyzją z dnia 8 lutego 2018 r. SA.46891 (2017/N), zmienionej decyzją z dnia 15 kwietnia 2019 r. SA.52832 (2019/N), zmienionej decyzją z dnia 19 lipca 2019 r. SA.52832 (2019/N) określono, iż dotacje ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej zwanego „NFOŚiGW”) przeznaczone na pokrycie kosztów nadzwyczajnych, wynikających z zamknięcia jednostek produkcyjnych, są w szczególności przeznaczone m.in. na rekultywację terenów zdegradowanych. W oparciu o nadmienione decyzje S. S.A. może ubiegać się o dotacje pochodzące ze środków NFOŚiGW w Warszawie na cele z zakresu ochrony środowiska do 31 grudnia 2023 r. W okresie od lipca 2020 r. do 30 kwietnia 2021 r. S. S.A. zawarła z NFOŚiGW w Warszawie 8 umów o dofinansowanie przedsięwzięć, w tym 3 zostały zawarte w 2020 r. i 5 zostało zawartych w 2021 r.

    Wnioskodawca ma wątpliwości czy otrzymane dotacje uzyskane z NFOŚiGW na realizację opisanych w stanie faktycznym przedsięwzięć będą stanowiły obrót, a więc czy będą stanowiły podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

    W odniesieniu do rozpatrywanej sprawy zauważyć należy, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jak już wskazano powyżej tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu. Natomiast za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

    • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
    • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
    • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
    • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
    • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

    W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia ze szczególną sytuacją bowiem w grudniu 2010 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła decyzję Rady 2010/787/UE w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla. Zgodnie z tą decyzją pomoc państwa dla przemysłu węglowego jest dozwolona tylko w tym przypadku, gdy chodzi o ułatwienie zamknięcia kopalni poprzez pokrycie strat produkcyjnych i kosztów nadzwyczajnych wynikających z zamknięcia. Decyzję przyjęto w kontekście polityki UE promującej odnawialne źródła energii oraz zrównoważoną i bezpieczną gospodarkę niskoemisyjną, a także z malejącą rolą rodzimych zasobów węgla kamiennego i brunatnego w ogólnym bilansie energetycznym krajów UE.

    Pomoc udzielana na pokrycie kosztów nadzwyczajnych wynikających z działań związanych z zamykaniem, zwłaszcza na zmniejszenie kosztów społecznych (np. koszty świadczeń socjalnych lub przedwczesnych emerytur, koszty zabezpieczenia i rekultywacji zamykanych jednostek produkcyjnych węgla, a także koszty związane z odpompowywaniem wody z likwidowanych kopalń i jej oczyszczaniem), może być wypłacana po zamknięciach do 2027 r. i musi opierać się na uzgodnionym planie zamknięcia.

    W następstwie decyzji podjętej we wrześniu 2016 r. przez rząd Polski w sprawie zamknięcia niekonkurencyjnych jednostek wydobywających węgiel Polska zgłosiła Komisji plan przeznaczenia środków publicznych na zagwarantowanie zorganizowanego zamknięcia kopalń.

    W swojej ocenie Komisja stwierdziła, że plany Polski są zgodne z decyzją Rady. Pomoc ma bowiem na celu ułatwienie procesu zamykania kopalń poprzez udzielenie wsparcia finansowego. Pomoc będzie m.in. przeznaczona na zabezpieczenie szybów górniczych oraz likwidację infrastruktury kopalń, naprawę szkód w środowisku spowodowanych pracą kopalń i rekultywację terenów po zakończeniu procesu zamknięcia.

    Warunki udzielenia pomocy publicznej dla Spółki na dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska, w tym rekultywacji określone zostały w Decyzji Komisji Europejskiej oraz rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na cele z zakresu ochrony środowiska wynikające z zamknięcia jednostek produkcyjnych węgla (Dz. U. 2019 poz. 1493).

    Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, na cele z zakresu ochrony środowiska wynikające z zamknięcia jednostek produkcyjnych węgla. Zgodnie z zapisami rozporządzenia Pomoc jest udzielana w formie dotacji. Pomoc może być udzielana m.in. na zrekultywowanie terenów zdegradowanych, przy czym pomoc nie może przekraczać 100% kosztów realizacji ww. celów.

    Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że przedsięwzięcia realizowane przez Wnioskodawcę finansowane z dotacji uzyskanych z NFOŚiGW, nie spełniają ww. warunków – Wnioskodawca nie jest stroną żadnego stosunku zobowiązaniowego. Z wniosku nie wynika też jakakolwiek korzyść o charakterze majątkowym, jaką w związku z przedstawioną sytuacją uzyskuje Wnioskodawca. W analizowanej sprawie pomoc finansowa na rekultywację gruntów - nie jest przekazana Wnioskodawcy w celu sprzedaży przez niego towarów lub świadczeniu usług po obniżonej cenie.

    Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż otrzymana dotacja ma charakter kosztowy i zgodnie z powołanymi wyżej przepisami – przeznaczona jest na finansowanie przedsięwzięć wykonywanych w trakcie likwidacji kopalń, w szczególności rekultywację wartości użytkowej gruntów, które w wyniku prowadzonej działalności wydobywczej utraciły swoje wartości.

    Środki finansowe przekazywane Wnioskodawcy na rekultywację gruntów mają charakter wyłącznie kosztowy, tj. stanowią pokrycie określonych kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku działaniami podejmowanymi przez Spółkę, do których jest zobowiązana przepisami ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego. Realizacja obowiązku rekultywacji odbywa się przez nałożenie przez organ ochrony środowiska (starostę, prezydenta miasta) w drodze decyzji administracyjnej obowiązku wykonania rekultywacji i zagospodarowania gruntów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Co istotne dofinansowanie jest realizowane w związku decyzją Rady 2010/787/UE w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla. Biorąc powyższe pod uwagę oraz wskazane we wniosku okoliczności, iż wnioskowane dofinansowanie ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji przedsięwzięć związanych z likwidacją kopalń, nie można uznać, że kwota dofinansowania stanowi dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, ani też że stanowi wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi.

    Spółka otrzymuje środki na realizację swoich zadań, które to środki pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, i nie mogą być wydatkowane na inne cele niż określone w przepisach. Zatem dotacja ta bezpośrednio wpływa wyłącznie na koszt realizacji zadań Spółki, do których Spółka została zobowiązana.

    Mając na uwadze przywołane przepisy, na podstawie których przyznawana jest dotacja - stwierdzić należy, że skoro jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku, pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą usług, nie jest bowiem przyznana jako dopłata do ceny usługi, ale przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych wydatków, to otrzymana przez Spółkę dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane dotacje uzyskane z NFOŚiGW na realizację opisanych w stanie faktycznym przedsięwzięć nie będą stanowiły obrotu, a więc nie będą stanowiły podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.

    Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj