Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.442.2021.2.AS
z 6 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 maja 2021 r. (data wpływu 31 maja 2021 r.), uzupełnionym 24 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


31 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej. Wniosek został uzupełniony 24 sierpnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza rozpocząć indywidualną działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie świadczenie usług w zakresie konserwacji dzieł sztuki. Zakres tych działań będzie obejmował naprawę i konserwację dzieł sztuki, takich jak: obrazy, rzeźby i inne przedmioty artystyczne, a ponadto konserwację ołtarzy, obrazów i malowideł w kościołach i innych obiektach sakralnych.


Dla działalności tego rodzaju polska klasyfikacja działalności rezerwuje następujące kody PKD:


  • 90.03.Z - artystyczna i literacka działalność twórcza, do której w opisie określa „renowację prac artystycznych takich jak obrazy itp.”, oraz
  • 91.03.Z - działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych, do których w opisie określa m.in. „konserwację i ochronę miejsc i budynków zabytkowych i historycznych oraz zabytkowych obiektów ruchomych”.


Działalność tą Wnioskodawca wykonywać będzie osobiście, okazjonalnie tylko korzystając z pomocy pracownika. Wnioskodawca dotychczas nie prowadził działalności gospodarczej. Jako formę opodatkowania Wnioskodawca zamierza wybrać kartę podatkową. Usługi będą wykonywane na zamówienie placówek muzealnych, innych instytucji kulturalnych, parafii i innych organizacji kościelnych, a także osób prywatnych.


Działalność, którą zamierza rozpocząć Wnioskodawca będzie obejmowała:


  • wykonywanie prac konserwatorskich i napraw wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, w szczególności rzeźb, obrazów i malowideł,
  • inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi polegającej na wykonywaniu prac konserwatorskich i restauratorskich wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe.


Innego rodzaju usług Wnioskodawca nie zamierza wykonywać.



Usługi, które Wnioskodawca zamierza wykonywać są sklasyfikowane w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w następujących pozycjach:


  • 90.03.Z - artystyczna i literacka działalność twórcza,
  • 91.03.Z - działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych, w zakresie konserwacji i ochrony miejsc i wyposażenia budynków zabytkowych i historycznych oraz zabytkowych obiektów ruchomych.


Działalność będzie wykonywana osobiście, natomiast potencjalne zatrudnienie pomocnika może nastąpić jedynie w razie podjęcia usług większych rozmiarów, wymagających pomocy w wykonywaniu czynności o charakterze technicznym (np. pomoc przy ustawieniu rusztowań, podestów, czynności zaopatrzeniowe itp). Osoba taka może zostać zatrudniona jedynie na podstawie umowy o pracę zawartej na okres niezbędny do wykonania zamówienia (umowa na czas oznaczony). Wnioskodawca nie przewiduje potrzeby zatrudniania więcej niż jednej osoby.

Wnioskodawca nie zamierza korzystać w prowadzonej działalności z pomocy innych osób, w szczególności osób niezatrudnionych, ani z usług innych zakładów i przedsiębiorstw. Działalność będzie prowadzona wyłącznie na terytorium Polski. Wnioskodawca nie jest żonaty, nie pozostaje także w stałym związku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:



Czy w opisanej wyżej działalności gospodarczej Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, określone w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?


Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący m.in. działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.


Zgodnie z treścią art. 25 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, możliwość opodatkowania działalności określonej w art. 23 w formie karty podatkowej uzależniona jest od spełnienia następujących warunków:


  • złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  • we wniosku tym zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  • przy prowadzeniu działalności podatnik nie korzysta z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  • podatnik nie prowadzi, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  • działalność nie obejmuje wytwarzania wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  • działalność nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.



Usługi w zakresie prac konserwatorskich zostały wymienione jako konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych, w części I - działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa, w pozycji nr 69 tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do powołanej wyżej ustawy z dnia 20.11.1998 r.

Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w pozycji nr 69 charakterystyki działalności usługowej oraz wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 4 do powołanej wyżej ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku.

W zakresie usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych wykazane zostało: wykonywanie prac konserwatorskich i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazów, ram, rzeźb, mebli, przedmiotów muzealnych, broni, zbroi, zegarów, tkanin, strojów oraz innych prac i czynności towarzyszących, niezbędnych do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Użyte w zacytowanym powyżej przepisie sformułowania „inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi” pozwala na zakwalifikowanie tu wszelkich czynności poprzedzających prace konserwatorskie oraz następujących po zakończeniu tych prac, np. wykonywanie do nich dokumentacji opisowo-fotograficznej rejestrującej przebieg prac konserwatorskich i restauratorskich.

W świetle powołanych powyżej przepisów przychody z działalności usługowej w zakresie konserwacji i naprawy dzieł sztuki mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy


Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała albo drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).



Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj