Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.399.2021.2.KS
z 2 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 4 sierpnia 2021 r. (data wpływu 11 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy działek niezabudowanych nr ... – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

25 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy działek niezabudowanych nr ....

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 4 sierpnia 2021 r. (data wpływu 11 sierpnia 2021 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe
(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego z dnia … 2014 roku Wnioskodawca nabył 1/2 części spadku po matce zmarłej w dniu … 2013 roku. Następnie, na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego z dnia … 2014 roku, Wnioskodawca nabył 1/2 części spadku po ojcu zmarłym w dniu … 2014 roku. Drugim spadkobiercą uczestniczącym w spadku po rodzicach w takich samych częściach jak Wnioskodawca jest siostra Wnioskodawcy.

Postępowanie o dział spadku, które toczyło się przed Sądem Rejonowym, zakończyło się w dniu … 2021 roku wydaniem przez sąd postanowienia, które na dzień składania niniejszego wniosku jest już prawomocne.

Na mocy tego postanowienia Wnioskodawca nabył prawo własności nieruchomości rolnej składającej się z działek oznaczonych numerami … położonych w … przy ul. …, obręb 125, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o nr ….

Na mocy prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego z dnia … 2015 roku czynności zwykłego zarządu nad ww. nieruchomością rolną do czasu prawomocnego zakończenia postępowania o dział spadku były przyznane siostrze Wnioskodawcy.

Nieruchomość, która jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, położona jest w … przy ul. …. Zgodnie z zapisami w rejestrze gruntów prowadzonym przez Prezydenta … działki gruntu składające się na przedmiotową nieruchomość oznaczone są w rejestrze symbolami Rlllb, RIVa (grunty orne) oraz ŁVI (łąki trwałe).

W planie zagospodarowania przestrzennego działki wchodzące w skład przedmiotowej nieruchomości określone są symbolami 4U - "Usługi na wydzielonych działkach" oraz 95ZN - "Przeznaczenie podstawowe: zieleń izolacyjna pozostawiona nad gazociągiem wysokiego ciśnienia".

Wnioskodawca posiada status rolnika i jednocześnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą "…" …. Przeważającą działalnością gospodarczą wykonywaną przez Wnioskodawcę jest działalność oznaczona kodem PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Wnioskodawca nie zajmuje się w pozarolniczej działalności gospodarczej handlem nieruchomościami. Poza działalnością gospodarczą Wnioskodawca również nie dokonuje zakupu i sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i posiada numer identyfikacji podatkowej ….

Wnioskodawca nie miał przyznanego zarządu nad ww. nieruchomością, wobec czego nie mógł i nie wykonywał na nieruchomości żadnych czynności zwykłego zarządu, ani żadnych innych czynności związanych z nieruchomością.

Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie wykorzystuje nieruchomości w celach zarobkowych, a posiadanie nieruchomości nie stanowi źródła przychodów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie podejmuje i nie będzie podejmował żadnych czynności mających na celu zwiększenie atrakcyjności nieruchomości jako przedmiotu sprzedaży.

Jedynymi czynnościami jakie Wnioskodawca wykonuje na nieruchomości jest wycinka zakrzewienia niezbędna dla przywrócenia kultury rolnej nieruchomości i jej rolnego charakteru, który w wyniku zaniedbań podczas wykonywania zarządu przez siostrę Wnioskodawcy został naruszony.

Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość.

Wnioskodawca nie zamierza korzystać z usług profesjonalnych pośredników w obrocie nieruchomościami. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać sprzedaży innych posiadanych nieruchomości.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył kopie prawomocnych postanowień Sądu Rejonowego w … z dnia … 2014 r., .. 2014 r. oraz z … 2015 r.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.)


Numery ewidencyjne działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży to:

  • ….

Działki będące przedmiotem wniosku nie były, nie są i nie będą przez Wnioskodawcę udostępniane osobom trzecim.

Na pytanie tut. Organu:

„Czy dokonywał Pan już wcześniej sprzedaży nieruchomości, a jeżeli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:

    1. kiedy i w jaki sposób wszedł Pan w posiadanie tych nieruchomości?
    2. w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Pana?
    3. w jaki sposób działki były wykorzystywane przez Pana od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
    4. kiedy dokonał Pan ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
    5. ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
    6. czy z tytułu ich sprzedaży odprowadzał Pan podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R?
    7. na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek?”

Wnioskodawca wskazał, że:

W dniach 07-11-2008 r. oraz 05-01-2009 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży udziałów wynoszących odpowiednio 12/100 oraz 14 części we współwłasności lokalu mieszkalnego nr 4 wraz z przynależnymi piwnicą i dwoma pomieszczeniami gospodarczymi o łącznej powierzchni użytkowej 102,86 m2 położonego w … przy ul. …,

  1. udział w lokalu mieszkalnym w części 62/100 Wnioskodawca nabył na podstawie umowy sprzedaży z dnia … 2006 roku;
  2. udział w nieruchomości został nabyty w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych;
  3. udział w nieruchomości był wykorzystywany wyłącznie w celach mieszkaniowych;
  4. sprzedaż udziałów w nieruchomości nastąpiła w dniach 07-11-2008 r. oraz 05-01-2009 r., a przyczyną sprzedaży były względy osobiste;
  5. Wnioskodawca dokonał sprzedaży udziałów w ww. nieruchomości i była to jedyna sprzedana przez Niego nieruchomość (udziały w nieruchomości);
  6. z tytułu sprzedaży udziałów w lokalu mieszkalnym Wnioskodawca nie odprowadził podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 oraz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R
  7. środki ze sprzedaży udziałów w ww. nieruchomości zostały przeznaczone w całości na nabycie udziałów w domu mieszkalnym (jednorodzinnym) położonym w … przy ul. … (akt notarialny nabycia nieruchomości Rep. A nr … z dnia 03-01-2011 r.)

Wnioskodawca na działkach prowadzi czynności mające na celu przywrócenie gruntów do kultury rolnej, tj. wycinkę, orkę oraz bronowanie.

Działki są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego poszczególnych działek przedstawia się następująco:

  • … - 4U+(P) Przeznaczenie podstawowe: usługi na wydzielonych działkach,
  • … – 4U+(P) Przeznaczenie podstawowe: usługi na wydzielonych działkach,
  • … – 4U+(P) Przeznaczenie podstawowe: usługi na wydzielonych działkach,
  • … - 95 ZN Przeznaczenie podstawowe: zieleń izolacyjna pozostawiona nad gazociągiem wysokiego ciśnienia,
  • … - 2U+(P) Przeznaczenie podstawowe: usługi na wydzielonych działkach,
  • … - KD-9L Ulica lokalna układu obsługującego osiedle.

Wnioskodawca nie posiada wiedzy z czyjej inicjatywy nastąpiło uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego dla ww. działek.

Działki objęte zakresem wniosku posiadają dostęp do drogi publicznej.

Wnioskodawca odpowiadając na pytanie nr 8: „Jeżeli odpowiedź brzmi negatywnie, należy wskazać czy wystąpił/zamierza wystąpić Pan o wydzielenie drogi wewnętrznej/dróg wewnętrznych, stanowiącej/stanowiących dojazd do działek?”, wskazał, że w związku z odpowiedzią twierdzącą na poprzednie pytanie, nie ma potrzeby odpowiedzi na pytanie nr 8.

Sprzedaż działek nastąpi bez sprzedaży udziałów w drodze wewnętrznej.

Dla działek objętych zakresem wniosku nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy oraz Wnioskodawca nie występował i nie będzie występował o wydanie takich decyzji.

Przed sprzedażą działek objętych zakresem wniosku nie były, nie są i nie będą wydane pozwolenia na budowę.

Z inicjatywy Wnioskodawcy nie zostaną wydane przed sprzedażą działek inne pozwolenia i decyzje dotyczące działek objętych zakresem wniosku.

Do tej pory Wnioskodawca nie zamieścił ogłoszeń o sprzedaży działek w środkach masowego przekazu. Takie ogłoszenia Wnioskodawca zamierza zamieścić na ogólnodostępnych portalach internetowych takich jak ..pl. czy ….pl.

Wnioskodawca nie korzysta z usług profesjonalnego pośrednika w obrocie nieruchomościami.

Wnioskodawca nie zawierał z nikim przedwstępnych umów sprzedaży działek objętych zakresem wniosku, jednak jeśli pojawią się chętni na zakup działek to Wnioskodawca nie wyklucza zawarcia takich umów. Na dzień dzisiejszy nie ma potencjalnych nabywców działek, gdyż informacja o chęci ich sprzedaży nigdzie nie została przez Wnioskodawcę ogłoszona. Wnioskodawca zdaje sobie jednak sprawę, że działki będące przedmiotem wniosku znajdują się w atrakcyjnej lokalizacji i po ogłoszeniu ich sprzedaży w intrenecie, liczy na zainteresowanie zakupem potencjalnych nabywców.

W związku planowaną sprzedażą działek objętych zakresem wniosku Wnioskodawca nie udzielił i nie udzieli pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Jego imieniu w sprawach dotyczących działek objętych zakresem wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dokonując sprzedaży nieruchomości opisanej w poz. 61 i w przedstawionym powyżej stanie faktycznym związanym z nabyciem nieruchomości Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług wykonującego działalność gospodarczą, a w konsekwencji czy transakcja dostawy nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku, czy też planowaną dostawę nieruchomości należy ocenić w kategorii sprzedaży majątku osobistego, wyłączonej z działania przepisów ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy dokonując dostawy nieruchomości opisanej w poz. 61 nie będzie on działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a planowana dostawa nie spełnia kryteriów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Za takim stanowiskiem przemawiają następujące okoliczności:

  • nieruchomość została nabyta w drodze spadku po rodzicach, a wyłączne prawo własności nieruchomości zostało zasądzone Wnioskodawcy w drodze postępowania o dział spadku
  • Wnioskodawca do chwili nabycia prawa własności nieruchomości nie miał wpływu na jej zagospodarowanie, gdyż zwykły zarząd nad nieruchomością, na mocy prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego w …, był przyznany siostrze Wnioskodawcy
  • Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie wykorzystuje nieruchomości w celach zarobkowych, nie osiąga z tytułu jej posiadania żadnych przychodów
  • Wnioskodawca nie podejmuje i nie będzie podejmował żadnych czynności mających na celu zwiększenie atrakcyjności nieruchomości jako przedmiotu sprzedaży, poza przywracaniem nieruchomości do kultury rolnej
  • Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość w niezmienionym stanie, bez angażowania środków charakterystycznych dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami
  • Wnioskodawca nie przeprowadza transakcji zakupu i sprzedaży nieruchomości w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, jak również nie dokonuje takich transakcji na majątku prywatnym, niezwiązanym z działalnością gospodarczą

Zdaniem Wnioskodawcy dostawa nieruchomości nie będzie przeprowadzona w sposób, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Z brzmienia art. 15 ust. 2 wynika bowiem, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego, że sprzedaż nieruchomości będzie posiadała wszelkie cechy sprzedaży, które są charakterystyczne dla sprzedaży składników majątku osobistego, zdaniem Wnioskodawcy planowana transakcja nie będzie podlegała pod zapisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej – zawarta w ustawie – ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Zatem, za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wyjaśniono wyżej odwołując się zarówno do treści przepisów ustawy, w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

Z opisu sprawy wynika, że na mocy postanowienia o dział spadku Wnioskodawca nabył prawo własności nieruchomości rolnej składającej się z działek oznaczonych numerami ....

Wnioskodawca posiada status rolnika i jednocześnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Przeważającą działalnością gospodarczą wykonywaną przez Wnioskodawcę jest działalność oznaczona kodem PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Wnioskodawca nie zajmuje się w pozarolniczej działalności gospodarczej handlem nieruchomościami. Poza działalnością gospodarczą Wnioskodawca również nie dokonuje zakupu i sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie wykorzystuje nieruchomości w celach zarobkowych, a posiadanie nieruchomości nie stanowi źródła przychodów Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie podejmuje i nie będzie podejmował żadnych czynności mających na celu zwiększenie atrakcyjności nieruchomości jako przedmiotu sprzedaży. Jedynymi czynnościami jakie Wnioskodawca wykonuje na nieruchomości jest wycinka zakrzewienia niezbędna dla przywrócenia kultury rolnej nieruchomości i jej rolnego charakteru, który w wyniku zaniedbań podczas wykonywania zarządu przez siostrę Wnioskodawcy został naruszony.

Wnioskodawca nie zamierza korzystać z usług profesjonalnych pośredników w obrocie nieruchomościami. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać sprzedaży innych posiadanych nieruchomości. Działki będące przedmiotem wniosku nie były, nie są i nie będą przez Wnioskodawcę udostępniane osobom trzecim.

Działki są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca nie posiada wiedzy z czyjej inicjatywy nastąpiło uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego dla ww. działek. Dla działek objętych zakresem wniosku nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy oraz Wnioskodawca nie występował i nie będzie występował o wydanie takich decyzji. Przed sprzedażą działek objętych zakresem wniosku nie były, nie są i nie będą wydane pozwolenia na budowę. Z inicjatywy Wnioskodawcy nie zostaną wydane przed sprzedażą działek inne pozwolenia i decyzje dotyczące działek objętych zakresem wniosku. W związku planowaną sprzedażą działek objętych zakresem wniosku Wnioskodawca nie udzielił i nie udzieli pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Jego imieniu w sprawach dotyczących działek objętych zakresem wniosku.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż w przedmiotowej sprawie nie wystąpią okoliczności, które wykraczałyby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy sprzedaż działek nr ... nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia tych nieruchomości, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

Konsekwentnie, w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując sprzedaży działek nr ... Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie planowaną sprzedaż ww. działek można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Skutkiem powyższego, sprzedaż działek nr ... nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że Wnioskodawca z tytułu sprzedaży działek nr ..., nie będzie działać w charakterze – zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy – podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tym samym sprzedaż ww. działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Końcowo należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj