Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.453.2021.3.JK
z 6 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 czerwca 2021 r. (data wpływu 24 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 8 lipca 2021 r. (data wpływu 13 lipca 2021 r.), z 15 lipca 2021 r. (data wpływu 20 lipca 2021 r.) oraz z 23 sierpnia 2021 r. (data wpływu 31 sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że dostawa działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1 nie będzie wykonana przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

24 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że dostawa działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1 nie będzie wykonana przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono 13 i 15 lipca 2021 r. o wskazanie adresu do doręczeń i pełnomocnictwo oraz 31 sierpnia 2021 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni pozostaje obecnie w związku małżeńskim z ustanowioną rozdzielnością majątkową. Wnioskodawczyni prowadzi indywidualne gospodarstwo rolne oraz pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą ... (NIP: …). Przedmiotem wykonywanej działalności gospodarczej jest działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną (PKD - 01.61.Z), a także:

  • naprawa i konserwacja maszyn (33.12.Z),
  • działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych (46.12.Z),
  • sprzedaż hurtowa maszyn i urządzeń rolniczych oraz dodatkowego wyposażenia (46.61.Z),
  • sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń (46.69.Z),
  • sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych (46.75.Z),
  • sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (47.76.Z),
  • pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (47.19.Z),
  • sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91.Z),
  • obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (55.20.Z),
  • pozostałe zakwaterowanie (55.90.Z),
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z).

Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w … przy ulicy … oznaczonej ewidencyjnie numerem … (gmina …, obręb …), dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze …. Nieruchomość ta aktualnie składa się z jednej działki o łącznej powierzchni 0,6795 ha. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawczynię 29.04.2016 roku, przy czym nabycie nastąpiło ze środków pochodzących z majątku prywatnego. Nieruchomość stanowi majątek osobisty …. Wnioskodawczyni podnosi, że wskazana powyżej nieruchomość nie jest ani nie była wykorzystywana do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Nieruchomość ta nie jest ujęta w ewidencji środków trwałych. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem tej nieruchomości są pokrywane z majątku prywatnego (osobistego) Wnioskodawczyni.

Obecnie Wnioskodawczyni w ramach zarządu nieruchomością prywatną podjęła działania mające na celu dokonanie podziału tej nieruchomości i wydzielenie 6 odrębnych działek w następujący sposób:

  • działka o powierzchni 0,1172 ha, która po zatwierdzeniu podziału będzie oznaczona ewidencyjnie numerem 2,
  • działka o powierzchni 0,1114 ha, która po zatwierdzeniu podziału będzie oznaczona ewidencyjnie numerem 3,
  • działka o powierzchni 0,1114 ha, która po zatwierdzeniu podziału będzie oznaczona ewidencyjnie numerem 4,
  • działka o powierzchni 0,1114 ha, która po zatwierdzeniu podziału będzie oznaczona ewidencyjnie numerem 5,
  • działka o powierzchni 0,1114 ha, która po zatwierdzeniu podziału będzie oznaczona ewidencyjnie numerem 6,
  • działka o powierzchni 0,1167 ha, która po zatwierdzeniu podziału będzie oznaczona ewidencyjnie numerem 7.

Wnioskodawczyni nadmienia, że obecnie został już sporządzony wstępny projekt podziału, który jest załączany do niniejszego wniosku. Wnioskodawczyni zamierza w przyszłości sprzedać wskazaną nieruchomość. Sprzedaż poszczególnych działek wyodrębnionych w następstwie przedmiotowego podziału będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych (nieprowadzących działalności gospodarczej). Zarówno koszty przeprowadzenia podziału, w tym opłaty administracyjne (m.in. opłata adiacencka), jak też koszty związane z wynagrodzeniem geodety, są pokrywane z majątku prywatnego Wnioskodawczyni - nie będą pokrywane ani rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo Wnioskodawczyni z majątku prywatnego zamierza wybudować przyłącze wodne i kanalizacyjne. Podkreślenia przy tym wymaga, że Wnioskodawczyni cały przychód ze sprzedaży przedmiotowych działek przeznaczy na cele stricte prywatne i w żadnym zakresie nie powiększy on majątku istniejącego w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dodatkowo należy nadmienić, że decyzją Burmistrza … z dnia 30.03.2020r. (nr …) zatwierdzono podział działki nr 1/1 na działki nr 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9, 1/10. Następnie działki te zostały scalone i w tych ramach powstała działka nr 1, która następnie będzie podlegała podziałowi. Również koszty tego podziału (w tym opłata adiacencka) oraz scalenia zostały poniesione przez Wnioskodawczynię z majątku osobistego (prywatnego).

W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu: „Czy jest/była Pani rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.)? Wnioskodawczyni wskazała: „Wnioskodawczyni jest rolnikiem VAT-owcem”.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w ramach:

  1. działalności rolniczej - Indywidualne Gospodarstwo Rolne …,
  2. działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą ….


Od dnia nabycia działka nr 1 była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię w celach rolniczych (tj. uprawy zbóż).

Działka nr 1 była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Działki powstałe w wyniku podziału działki nr 597 w dalszym ciągu są wykorzystywane w celu prowadzenia działalności rolniczej.

Z działki nr 1 (oraz z działek powstałych w wyniku jej podziału), dokonywane były dotychczas zbiory i dostawy produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa taka podlega opodatkowaniu. W przyszłości nie planuje dokonywać siewów i zbiorów w przyszłości.

Na pytanie Organu nr 8: „Czy ww. działka nr 1 lub działki powstałe w wyniku jej podziału, do dnia sprzedaży były/będą udostępniane osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy (w tym na rzecz przyszłych Nabywców)”? Wnioskodawczyni odpowiedziała: „Zarówno działka nr 1, jak też działki powstałe w wyniku jej podziału, do dnia sprzedaży nie będą (ani nie były) udostępniane osobom trzecim.

Na pytanie Organu: „ Jeśli odpowiedź na pytanie nr 8 jest twierdząca, to należy wskazać:

  • W jakim okresie działki były/będą udostępniane osobom trzecim?
  • Czy udostępnienie to było/jest/będzie czynnością odpłatną, czy nieodpłatną?

Wnioskodawczyni wskazała: „Odpowiedź na pytanie nr 8 jest negatywna”.

Przed sprzedażą działek objętych zakresem wniosku Wnioskodawczyni nie będzie zawierała z przyszłymi nabywcami umów przedwstępnych dotyczących tych działek.

Przed sprzedażą przedmiotowych działek Wnioskodawczyni nie udzieliła (ani nie udzieli w przyszłości) pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Jej imieniu w sprawach dotyczących tych działek.

Wnioskodawczyni nie planuje podejmowania działań marketingowych w celu sprzedaży tych działek, w tym w szczególności nie planuje zamieszczać ogłoszeń o sprzedaży w środkach masowego przekazu (radio, prasa, telewizja, internet), czy też zlecania sprzedaży oraz działań marketingowych biurom obrotu nieruchomości.

Wnioskodawczyni planuje wybudować sieć wodną i kanalizacyjną w drodze. Czynności te nie są związane ze sprzedażą, albowiem działania w tym zakresie zostały podjęte jeszcze przed zaistnieniem zamiaru sprzedaży. Całość kosztów z tym związanych zostanie pokryta wyłącznie z majątku prywatnego Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni jednocześnie informuje, że procedura podziału przedmiotowej działki została już zakończona.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez Wnioskodawczynię działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1 (gmina …, obręb …), dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą (…) nie będzie stanowiła wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej i w związku z tym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, gdyby w przyszłości doszło do sprzedaży wyodrębnionych działek to czynności te nie będą stanowiły wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Sprzedaż zostanie bowiem dokonana z majątku prywatnego i wszelkie środki pochodzące z tego tytułu powiększą ten majątek. Zarówno nieruchomość, jak też wszelkie koszty stąd wynikające są ponoszone przez Wnioskodawczynię w ramach majątku prywatnego, a nie firmowego. Żaden z takich kosztów nigdy nie podlegał rozliczeniu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Co istotne, przedmiotowa nieruchomość nie została nabyta przez Wnioskodawczynię w celu odsprzedaży czy też wykorzystywania jej do prowadzenia działalności gospodarczej. Działania podejmowane przez Wnioskodawczynię stanowią wyłącznie realizację uprawnień właścicielskich. Żadna z tych czynności nie ma charakteru profesjonalnego, ukierunkowanego na czerpanie zysków z obrotu nieruchomościami. Ponownie wskazać przy tym należy, że zarówno sama własność nieruchomości, jak też koszty jej utrzymania, obciążają wyłącznie majątek prywatny …. Wnioskodawczyni nie zamierza prowadzić rozbudowanych akcji marketingowych ani podejmować w tym zakresie innych działań sprofesjonalizowanych. Dodatkowo podkreślenia wymaga, że przychód ze sprzedaży nieruchomości zostanie przeznaczony wyłącznie na cele prywatne. Zważyć przy tym należy na datę nabycia tej nieruchomości, tj. 2016 rok, a więc zakup miał miejsce już przeszło 5 lat temu. Jak już podkreślono, nabycie nastąpiło ze środków pochodzących z majątku prywatnego Wnioskodawczyni, a nie z majątku firmowego. Okoliczność ta jednoznacznie wyklucza możliwość przyjęcia profesjonalnego charakteru sprzedaży, która może wystąpić w przyszłości. Ponadto Wnioskodawczyni nie ma zamiaru świadczenia w tym zakresie usług zbliżonych treściowo do usług deweloperskich.

Korelując wszystkie okoliczności faktyczne w logiczną całość stwierdzić należy, że zaistnienie zdarzenia przyszłego w postaci sprzedaży przez Wnioskodawczynię działek powstałych w następstwie podziału działki oznaczonej ewidencyjnie numerem 1 nie będą stanowiły wykonywania działalności gospodarczej i w związku z tym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Powyższe jest zgodne zarówno z okolicznościami towarzyszącymi nabyciu tej nieruchomości w 2016 roku, które zostało sfinansowane w całości z majątku prywatnego Wnioskodawczyni, jak też ze sposobu korzystania z tej nieruchomości (ponoszenie wszelkich ciężarów z majątku prywatnego). Zarówno faktycznie, jak też gospodarczo przedmiotowa nieruchomość jest związana wyłącznie z majątkiem prywatnym Wnioskodawczyni i nie wykazuje przy tym żadnego związku z majątkiem firmowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Zgodnie zatem z ww. przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 4 ustawy stanowi, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

Przy czym, art. 2 pkt 15 ustawy mówi, że działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek:

  • po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Natomiast nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych, okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym przypadku gruntu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub pewnym okresem trwania. Zatem, czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Należy stwierdzić, że każdy kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym, wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości, jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Wobec tego nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą ww. cyt. art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 15 ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, który dokona rejestracji i uzyska status podatnika podatku VAT czynnego – w świetle przepisów ustawy – oznacza, że prowadzi on działalność gospodarczą (działalność rolniczą) opodatkowaną podatkiem VAT według właściwej stawki tego podatku.

W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE z 4 października 1995 r. w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w ramach działalności rolniczej - Indywidualne Gospodarstwo Rolne …oraz w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą …. Od dnia nabycia działka nr 597 była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię w celach rolniczych (tj. uprawy zbóż). Działka nr 1 była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Działki powstałe w wyniku podziału działki nr 1 w dalszym ciągu są wykorzystywane w celu prowadzenia działalności rolniczej. Z działki nr 1 (oraz z działek powstałych w wyniku jej podziału), dokonywane były dotychczas zbiory i dostawy produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa taka podlega opodatkowaniu.

W tej sytuacji, w pierwszej kolejności należy przeanalizować czy transakcja dostawy działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1, będzie dokonana przez podatnika podatku VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

W niniejszej sprawie należy przytoczyć – celem wyjaśnienia – orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r., w sprawach C-180/10 i C-181/10.

I tak, z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

Jednakże co ważne, wskazane orzeczenie Trybunału odnosiło się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast w przypadku, gdy sprzedaży działek należących do przedsiębiorstwa rolnego dokonuje rolnik będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, należy uznać, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą podejmowaną przez podatnika VAT czynnego.

Zaznacza się, że od momentu rejestracji do VAT każda sprzedaż zarówno produktów rolnych pochodząca z własnej działalności rolniczej, jak i nieruchomości wykorzystywanej w tej działalności – co do zasady – jest opodatkowana podatkiem VAT.

Przechodząc na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że fakt zarejestrowania się Wnioskodawczyni jako podatnika VAT czynnego z tytułu działalności rolniczej oraz wykorzystywanie nieruchomości (majątku) w tej działalności, będzie miał znaczenie dla opodatkowania podatkiem VAT dostawy tego towaru.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Wnioskodawczyni posiada już status podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, wskazaną w art. 15 ust. 2 ustawy. Jeśli więc Zainteresowana będzie wykonywała inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, że nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie można bowiem uznać, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. pewne czynności wskazane w ustawie jako podlegające opodatkowaniu realizowane przez podatnika są opodatkowane, a inne nie.

Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika, aby grunt, będący przedmiotem sprzedaży, był w jakikolwiek sposób wykorzystywany w celach prywatnych, osobistych Wnioskodawczyni. Jak wskazano wyżej - od dnia nabycia działka nr 1 (i działki powstałe w wyniku podziału) była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię w celach rolniczych (tj. uprawy zbóż), do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Z działki nr 1 (oraz z działek powstałych w wyniku jej podziału), dokonywane były dotychczas zbiory i dostawy produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa taka podlega opodatkowaniu.

Zatem należy stwierdzić, że przedmiotem dostawy będą nieruchomości (działki wyodrębnione w następstwie podziału działki nr 1) stanowiące składnik majątkowy służący prowadzeniu działalności gospodarczej, dla której Wnioskodawczyni jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Powyższe oznacza, że grunt ten nie stanowi majątku prywatnego Wnioskodawczyni, lecz majątek przedsiębiorstwa rolnego.

Wobec powyższego, sprzedaż przez Wnioskodawczynię gruntu – działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1, będzie dostawą dokonywaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawczyni będzie działała jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Z uwagi na powyższe, w tej konkretnej sytuacji nie można uznać, że przedmiotem dostawy będzie składnik majątku osobistego Wnioskodawczyni, a sprzedaż działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1, będzie stanowiła realizację prawa do rozporządzania majątkiem osobistym.

W konsekwencji, skoro w przedmiotowej sprawie występują przesłanki stanowiące podstawę uznania Wnioskodawczyni za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność sprzedaży działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawczyni, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dla dostawy działek wyodrębnionych w następstwie podziału działki nr 1, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj