Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.457.2021.2.MSU
z 6 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 czerwca 2021 r. (data wpływu 25 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 5 sierpnia 2021r. (data wpływu 9 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

25 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy,
  • obowiązku rejestracji Wnioskodawcy – po podjęciu działalności gospodarczej - jako podatnika VAT czynnego po przekroczeniu limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług po dokonaniu rejestracji jako podatnik VAT czynny, z uwzględnieniem treści § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Wniosek uzupełniono 9 sierpnia 2021 r., o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Lokalne Centrum Nauki "…." w ….. (LCN) jest samorządową instytucją kultury powołaną przez Powiat …... Zgodnie ze statutem LCN, celami programowymi są:

  1. wyjaśnienie zachodzących w naturze zjawisk i procesów przy pomocy interaktywnych wystaw i działalności edukacyjnej,
  2. wzbudzanie ciekawości świata poprzez zainteresowanie naukami przyrodniczymi i technicznymi,
  3. wspieranie programów nauczania oraz poszerzanie bazy dydaktycznej instytucji edukacyjnych, w tym szkół różnego szczebla,
  4. promocja aktywnej edukacji, nowoczesnych metod kształcenia oraz uczenia się przez całe życie,
  5. popularyzacja nauki, techniki oraz nowoczesnych technologii w celu ukazania znaczenia nauki i techniki w życiu codziennym współczesnego człowieka,
  6. wspieranie działań zmierzających do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy,
  7. upowszechnianie światowego, a w szczególności polskiego dorobku kulturowego, naukowego i technicznego,
  8. wyrównywanie szans rozwoju oraz samorealizacji młodego pokolenia,
  9. tworzenie krajowej i europejskiej platformy wymiany wiedzy.

Lokalne Centrum Nauki realizuje cele programowe podejmując w szczególności następujące działania:

  1. tworzenie i udostępnianie wystaw interaktywnych umożliwiających samodzielne przeprowadzenie obserwacji oraz doświadczeń,
  2. tworzenie i udostępnianie interaktywnych eksponatów mobilnych na potrzeby wydarzeń organizowanych poza siedzibą Centrum Nauki, służących w szczególności szkołom i placówkom oświatowym,
  3. organizowanie popularnonaukowych pokazów, spotkań, konferencji, warsztatów, szkoleń, obozów, kolonii i innych zajęć edukacyjnych,
  4. organizowanie imprez i uroczystości o charakterze naukowym, kulturalnym, edukacyjnym,
  5. opracowanie, publikację i rozpowszechnianie wydawnictw z zakresu swojej działalności,
  6. inicjowanie, wspieranie i realizowanie projektów związanych z zakresem swojej działalności,
  7. współpraca z polskimi i zagranicznymi instytucjami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi prowadzącymi działalność w zakresie edukacji, kultury i popularyzacji nauki,
  8. promowanie Powiatu Wałeckiego,
  9. pozyskiwanie środków budżetowych i pozabudżetowych z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej i wykorzystywanie ich na realizację celów programowych,
  10. podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb społeczności lokalnej i regionalnej.

Lokalne Centrum Nauki zgodnie ze statutem prowadzi działalność statutową nieodpłatną i odpłatną. Na dzień składania zapytania nie prowadzi działalności gospodarczej. Korzystając ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 43 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, LCN nie dokonało zgłoszenia rejestracyjnego VAT, wobec czego nie ma statusu podatnika VAT czynnego. Nie dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego od nabytych towarów i usług. Lokalne Centrum Nauki jest beneficjentem projektów finansowanych ze środków europejskich. Zgodnie ze zgłoszeniem do projektu podatek VAT, który nie podlega odliczeniu, jest uznawany za koszty kwalifikowany projektu.

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:

  1. czy celem świadczonych przez Państwo usług, jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki? Należy opisać, w jaki sposób realizowany jest powyższy cel?
  2. czy Państwo wykonując wskazane we wniosku czynności, osiągają w sposób systematyczny zyski z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia – czy są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?
  3. czy świadczone przez Państwo ww. usługi należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą? Jeśli tak, to do których (należy jednoznacznie wskazać)?
  4. czy wartość sprzedaży w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł?
  5. czy wartość sprzedaży w ramach świadczonych przez Państwa usług nie przekroczy w roku 2021 łącznie kwoty 200.000 zł?
  6. czy świadczone usługi objęte zakresem wniosku nie są objęte wyłączeniem z art. 113 ust. 13 ww. ustawy ?
  7. jaką działalność gospodarczą zamierzają Państwo prowadzić?
  8. do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali nabywane w ramach działalności gospodarczej towary i usługi (objęte zakresem pytania nr 3), tj. do czynności:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
    • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  9. czy towary i usługi, objęte zakresem pytania nr 3, będą wykorzystywane przez Państwo do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
  10. w sytuacji, gdy towary i usługi objęte zakresem pytania nr 3, będą wykorzystywane przez Państwo zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
  11. w sytuacji, gdy towary i usługi objęte zakresem pytania nr 3, będą wykorzystywane przez Państwo zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy będziecie mieć Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Wnioskodawca odpowiedział:

Ad. a

Tak. Celem świadczonych usług przez Lokalne Centrum Nauki jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie nauki oraz historii i sztuki.

Lokalne Centrum Nauki „…." w … jest samorządową instytucją kultury. Zgodnie z zapisami statutowymi, Lokalne Centrum Nauki cel będzie realizować poprzez:

  1. wyjaśnianie zachodzących w naturze zjawisk i procesów przy pomocy interaktywnych wystaw i działalności edukacyjnej,
  2. wzbudzanie ciekawości świata poprzez zainteresowanie naukami przyrodniczymi i technicznymi,
  3. wspieranie programów nauczania oraz poszerzanie bazy dydaktycznej instytucji edukacyjnych, w tym szkół różnego szczebla,
  4. promocja aktywnej edukacji, nowoczesnych metod kształcenia oraz uczenia się przez całe życie,
  5. popularyzacja nauki, techniki oraz nowoczesnych technologii w celu ukazania znaczenia nauki i techniki w życiu codziennym współczesnego człowieka,
  6. wspieranie działań zmierzających do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy,
  7. upowszechnianie światowego, a w szczególności polskiego dorobku kulturowego, naukowego i technicznego,
  8. wyrównywanie szans rozwoju oraz samorealizacji młodego pokolenia,
  9. tworzenie krajowej i europejskiej platformy wymiany wiedzy

a w szczególności cele będą realizowane poprzez:

  1. prowadzenie odpłatnych i nieodpłatnych zajęć naukowo-edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych,
  2. prowadzenie odpłatnych i nieodpłatnych warsztatów, wystaw i spotkań naukowo-edukacyjnych dla różnych grup wiekowych.

Ad. b

Lokalne Centrum Nauki zostało powołane przez organ tworzący, tj. Powiat ……, celem przede wszystkim upowszechniania wiedzy i kultury w zakresie działań statutowych. Osiągane przychody, głównie dotacje i dofinansowania są kierowane na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Centrum. Wygenerowane ewentualne zyski Centrum przeznacza w całości na działalność statutową, tj. kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ad. c

Lokalne Centrum Nauki nie świadczy i nie będzie świadczyć usług wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1- 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ad. d

Lokalne Centrum Nauki w 2020 r. nie świadczyło usług w zakresie wymienionym w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o VAT. Rozpoczęcie działalności nastąpiło w marcu 2021 r., zatem za poprzedni rok (2020) LCN nie osiągnęło żadnych przychodów.

Ad. e

W 2021 r. LCN nie świadczy i nie będzie świadczyć usług wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o VAT. Inne świadczone usługi będą mieściły się w działalności statutowej (sprzedaż biletów wstępu na zajęcia i warsztaty). Przychody z działalności odpłatnej (w ramach działalności statutowej) mogą przekroczyć w 2021 r. wartość 200 000 zł.

Ad. f

Lokalne Centrum Nauki nie świadczy i nie będzie świadczyć usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Ad. g

Lokalne Centrum Nauki nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Wszystkie świadczone usługi zawierają się w działalności statutowej.

Ad. h

W związku z sytuacją, że Lokalne Centrum Nauki nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej, a jedynie świadczyć usługi w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności statutowej, nabywane towary i usługi będą dotyczyły czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Ponieważ LCN nie będzie prowadziło działalności gospodarczej, nie będzie tym samym nabywać towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.

Ad. i - nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Ad. j - nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Ad. k

Lokalne Centrum Nauki we wniosku o interpretację wystąpiło z zapytaniem, czy po dokonaniu rejestracji dla potrzeb VAT (jako podatnik VAT czynny), LCN będzie miało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, czy tylko do limitu określonego dla samorządowych instytucji kultury. LCN zakłada, że wszystkie świadczone usługi będą wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności statutowej. Nie przewiduje się prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem całość osiąganych przychodów będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33. Zdaniem LCN, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, nawet w przypadku dokonania rejestracji Centrum jako czynnego podatnika VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(we wniosku oznaczone nr 1) Czy Lokalne Centrum Nauki jako samorządowa instytucja kultury może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku) - podmiot podlega zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie z powyższego przepisu dotyczy szeroko pojętej działalności kulturalnej, a podmiot jest literalnie wskazany w przepisie („instytucja o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury"). Lokalne Centrum Nauki, zgodnie z postanowieniami statutu, świadczy usługi o charakterze kulturalnym i jest samorządową instytucją kultury.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Lokalne Centrum Nauki składając wniosek o wydanie interpretacji brało pod uwagę możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w dodatkowym, niewielkim zakresie (przychody na poziomie ok 10.000 zł rocznie). Na chwilę obecną LCN podjęło decyzję, że nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Wszystkie świadczone usługi będą miały charakter działalności statutowej, w tym usług nieodpłatnych oraz usług odpłatnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność statutową nieodpłatnie i odpłatnie. W ramach tej działalności prowadzi odpłatne zajęcia naukowo-edukacyjne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz odpłatne warsztaty, wystawy i spotkania naukowo-edukacyjne dla różnych grup wiekowych.

Mając na uwadze okoliczności sprawy należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności statutowej ww. czynności za odpłatnością, realizowane są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca realizując te czynności , występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
      1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstw
      1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
      2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
      3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kultury zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r., poz. 194 z późn. zm.), ustawodawca wskazał w art. 1 ust. 1, że działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Art. 1 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Przepis art. 3 ust. 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, stanowi, że działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 państwowe instytucje kultury i art. 9 samorządowe instytucje kultury, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Jak stanowi art. 13 ust. 1 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wnioskodawca jest podmiotem, o jakim mowa w tym przepisie, jest bowiem samorządową instytucją kultury powołaną przez Powiat.

W następnej kolejności należy zbadać, czy usługi świadczone odpłatnie przez Wnioskodawcę, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość, itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z powyższą charakterystyką terminu „kultura”, usługi świadczone przez Lokalne Centrum Nauki realizowane będą w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności kulturalnej. Bowiem – jak wskazał Wnioskodawca - celem świadczonych usług przez Lokalne Centrum Nauki jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie nauki oraz historii i sztuki.

W przypadku Wnioskodawcy spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy, bowiem jak wynika z opisu sprawy, osiągane przychody, głównie dotacje i dofinansowania są kierowane na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania Centrum. Wygenerowane ewentualne zyski, Centrum przeznacza w całości na działalność statutową, tj. kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę – samorządową instytucję kultury – odpłatne usługi, których celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie nauki oraz historii i sztuki, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj