Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.285.2021.1.PJ
z 9 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2021 r. (data wpływu: 7 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

    ­
  • zastosowania przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedury VAT marża, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium kraju – jest prawidłowe, ­
  • zastosowania przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedury VAT marża, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium krajów Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski - jest nieprawidłowe.

­

UZASADNIENIE

7 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedury VAT marża, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium kraju oraz gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na krajów Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą prowadząc księgi handlowe. Jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności firmy jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Jednakże w najbliższej przyszłości w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje zająć się sprzedażą sprowadzanych samochodów kolekcjonerskich z krajów trzecich (w ramach importu) i po ich naprawie (renowacji) odsprzedawać je. Samochody kolekcjonerskie nabywać będzie od osób fizycznych bądź osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - nie będących podatnikiem podatku VAT ani podatku od wartości dodanej. Po sprowadzeniu samochodu aby dokonać formalności celnych i zakwalifikować samochód do przedmiotów kolekcjonerskich, Wnioskodawca będzie posiadał ocenę techniczną certyfikowanego rzeczoznawcy, stwierdzającą, że importowany samochód osobowy spełnia wymagania pojazdu zabytkowego. Wnioskodawca złożył zawiadomienie, iż zgodnie z art. 120 ust. 13 Ustawa o podatku od towarów i usług zawiadamia o przyjętym sposobie rozliczania się metodą marżową o których mowa w art. 120 ust. 11 ww. ustawy.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może stosować przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedurę VAT marży, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium kraju?
  2. Czy Wnioskodawca może stosować przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedurę VAT marży, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium krajów Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski?

Wnioskodawca przedstawił następujące własne stanowisko w zakresie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych :

  1. W przypadku importowanych uprzednio samochodów osobowych stanowiących przedmioty kolekcjonerskie, Wnioskodawca może korzystać ze szczególnej procedury w zakresie dostawy przedmiotów kolekcjonerskich. Ustęp 4 art. 120 ustawy o VAT zezwala na zastosowanie jako podstawy opodatkowania - marży. Dodatkowo ustęp 11 wspomnianego wyżej artykułu zezwala na takie opodatkowanie (w systemie marży) dostawy m.in. przedmiotów kolekcjonerskich, które uprzednio zostały importowane przez podatnika, który w ramach działalności gospodarczej nabywa je w celu odsprzedaży. Jednakże aby móc korzystać z opodatkowania w systemie VAT marży, należy przed pierwszą dostawą zawiadomić na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania. Wynika to z ust. 13 art. 120 ustawy o VAT.
  2. W przypadku importowanych uprzednio samochodów osobowych stanowiących przedmioty kolekcjonerskie, Wnioskodawca może korzystać ze szczególnej procedury w zakresie dostawy przedmiotów kolekcjonerskich. Ustęp 4 art. 120 ustawy o VAT zezwala na zastosowanie jako podstawy opodatkowania - marży. Dodatkowo ustęp 11 wspomnianego wyżej artykułu zezwala na takie opodatkowanie (w systemie marży) dostawy m.in. przedmiotów kolekcjonerskich, które uprzednio zostały importowane przez podatnika, który w ramach działalności gospodarczej nabywa je w celu odsprzedaży. Jednakże aby móc korzystać z opodatkowania w systemie VAT marży, należy przed pierwszą dostawą zawiadomić na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania. Wynika to z ust. 13 art. 120 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług jest w zakresie:

  • zastosowania przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedury VAT marża, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium kraju – prawidłowe,
  • zastosowania przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedury VAT marża, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium krajów Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski - nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy jeżeli w ustawie mowa jest o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 26a ust. 1 ustawy, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

W oparciu o art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 120 ustawy, w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków stosuje się szczególne procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 pkt 2 tego artykułu, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:

  1. znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00),
  2. kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie zaś do ust. 5 powołanego artykułu, jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 5, przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7. Suma poszczególnych kwot sprzedaży stanowi łączną wartość dostaw (art. 120 ust. 2 pkt 7 ustawy).

Z kolei przez kwotę nabycia, na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6, rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika. Suma poszczególnych kwot nabycia stanowi łączną wartość nabyć (art. 120 ust. 1 pkt 8 ustawy).

Jak wynika z art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 tego artykułu dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Ponadto, w myśl ust. 11 tego artykułu, przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy:

  1. dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5;
  2. dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;
  3. dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 8% (w podanym wyżej okresie, zgodnie z art. 146a pkt 2, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy).

Jak stanowi art. 120 ust. 12 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy, cyt. powyżej przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca. planuje zająć się sprzedażą sprowadzanych samochodów kolekcjonerskich z krajów trzecich (w ramach importu) i po ich naprawie (renowacji) odsprzedawać je. Samochody kolekcjonerskie nabywać będzie od osób fizycznych bądź osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - nie będących podatnikiem podatku VAT ani podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca będzie posiadał ocenę techniczną certyfikowanego rzeczoznawcy, stwierdzającą, że importowany samochód osobowy spełnia wymagania pojazdu zabytkowego. Wnioskodawca złożył zawiadomienie, iż zgodnie z art. 120 ust. 13 Ustawa o podatku od towarów i usług zawiadamia o przyjętym sposobie rozliczania się metodą marżową o których mowa w art. 120 ust. 11 ww. ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości stosowania przy odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich procedury VAT marża.

Na podstawie powołanych przepisów art. 120 ust. 4 i 5 ustawy stwierdzić należy, że warunkiem koniecznym do przyjęcia marży jako podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest dokonywanie dostawy uprzednio nabytych w ramach prowadzonej działalności (w celu ich odsprzedaży) towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków przez podatnika. Podstawą opodatkowania jest wówczas marża, tj. różnica między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. W przypadku gdy rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.

Jednocześnie, jak wynika z art. 120 ust. 10 ustawy, aby możliwe było przyjęcie marży jako podstawy opodatkowania ww. czynności, towary używane, dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie lub antyki muszą być przez podatnika nabyte od osób:

­ niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,

­ które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,

­ które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Zatem wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający towar podatnikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

Rozpatrując wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie, w którym dotyczą one odsprzedaży importowanych uprzednio samochodów kolekcjonerskich, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium kraju należy wskazać, że stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy import towarów na terytorium kraju jest czynnością opodatkowaną.

Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonanym importem przedmiotowych samochodów, które zamierza sprzedawać w ramach własnej działalności gospodarczej.

Jednakże zgodnie z art. 120 ust. 11 ustawy, przepisy dopuszczające możliwość obliczania podstawy opodatkowania jako marży, mają zastosowanie również do dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio zaimportowanych przez podatnika. Przy czym, w przypadku towarów zaimportowanych przez podatnika, kwotę nabycia którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów, powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.

Przepisy te stosuje się pod warunkiem, że podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy przed dokonaniem dostawy.

Jeżeli zatem Wnioskodawca będzie dokonywać dostawy (odsprzedaży) samochodów zabytkowych, uprzednio zaimportowanych na terytorium kraju, sklasyfikowanych jako przedmioty kolekcjonerskie, a także zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania przed dokonaniem dostawy, będzie miał możliwość stosowania szczególnej procedury opodatkowania, zgodnie z którą podstawą opodatkowania jest marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W sytuacji gdy oclenie samochodów kolekcjonerskich importowanych w celu odsprzedaży, ma miejsce na terytorium krajów Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski, co jest przedmiotem pytania nr 2 Wnioskodawcy, należy wskazać, że w celu ich odsprzedaży w kraju Wnioskodawca będzie musiał dokonać przemieszczenia towarów z kraju członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska na terytorium kraju.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

W świetle wskazanych wyżej przepisu Wnioskodawca przemieszczenie z kraju członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska na terytorium kraju, samochodów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych przez Wnioskodawcę z kraju trzeciego, gdy oclenie tych samochodów ma miejsce na terytorium krajów Unii Europejskiej innego niż terytorium Polski – będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Czynność ta podlegać będzie – stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 4 – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, także w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, nie zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marżą sprzedaży samochodów kolekcjonerskich zaimportowanych uprzednio przez Wnioskodawcę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej inne niż terytorium Polski.

Jak już bowiem wskazano, warunkiem zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający towar podatnikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy podkreślić, że okoliczność, że samochody, których dotyczy wniosek są samochodami kolekcjonerskimi stanowi element opisu zdarzenia przyszłego i nie podlegała ocenie Organu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj