Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.315.2021.1.RM
z 25 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do zaliczek otrzymanych z tytułu eksportu towarów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do zaliczek otrzymanych z tytułu eksportu towarów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Spółka z o.o. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] jest spółką utworzoną zgodnie z polskim prawem oraz będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka należy do grupy ...


Głównym obszarem działalności Spółki jest dystrybucja opon samochodowych [dalej również jako: „opony" oraz „Towary"] do kontrahentów w Polsce, na terenie Unii Europejskiej [„UE"] oraz poza terytorium UE (przede wszystkim do krajów z Europy Wschodniej takich jak np. Ukraina) - dalej: „Kontrahenci"; Kontrahenci spoza UE: „Kontrahenci eksportowi"]. Kontrahentami Spółki są m.in. dealerzy opon (podmioty będące podatnikami VAT), dokonujący dalszej odsprzedaży Towarów.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka dokonuje dystrybucji (odsprzedaży) przede wszystkim opon samochodowych marki …. Tym samym, zgodnie z jej modelem biznesowym dąży do wzmocnienia rozpoznawalności tej marki poprzez budowę efektywnej sieci dystrybucji oraz zwiększenie sprzedaży opon osobowych i dostawczych na rynkach UE jak i poza UE.

Spółka zakupuje również opony od innych producentów (jak np. …, producent opon …, oraz …, producent opon …), zgodnie z zapotrzebowaniem wynikającym z zamówień, i sprzedaje je do Kontrahentów (jednak działalność polegająca na sprzedaży opon tych marek opon przez Spółkę nie jest dominująca).


Od początku działania Spółki, jej sposób funkcjonowania w aspekcie realizowanych dostaw przebiega zazwyczaj według następującego schematu:

  1. oszacowanie zapotrzebowania na opony na dany sezon np. lato 2021, zima 2022, m.in. w oparciu o zamówienia Kontrahentów składane jeszcze przed rozpoczęciem produkcji opon, ale również na podstawie historycznych danych, prognoz sprzedaży, aktualnych trendów;
  2. przyjęcie zaliczek (dotyczy przede wszystkim większości Kontrahentów eksportowych) co do zasady w wysokości 10% wartości zamówienia - zapłata zaliczki jest warunkiem rozpoczęcia produkcji opon, na które zamówienie złożył Kontrahent eksportowy;
  3. zamówienie opon określonego rodzaju u producentów bądź dystrybutorów;
  4. produkcja opon przez producentów (produkcja opon ma miejsce poza terytorium Unii Europejskiej - na terenie krajów azjatyckich takich jak Japonia, Filipiny i Tajlandia, jak również na terenie Rosji);
  5. dostarczenie opon do magazynów Spółki (z których Towary są transportowane do Kontrahentów) bądź bezpośrednio Kontrahentów [dalej: „proces dostawy opon"].


W przypadku dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz Kontrahentów eksportowych (gdzie wywóz Towarów ma miejsce poza UE), cały proces dostawy opon, od momentu złożenia zamówienia przez Kontrahenta eksportowego na określoną liczbę opon danego rodzaju, przez produkcję, do momentu dokonania ich wywozu z terenu Polski, trwa około 5 miesięcy (niemniej Wnioskodawca podkreśla, że wskazany termin nie jest „sztywny", w zależności od ustaleń z producentem/dystrybutorem opon/Kontrahentem eksportowym może ulec zmianie - skróceniu, czy wydłużeniu). Od momentu pobrania zaliczki od Kontrahentów przed produkcją opon (a więc i dokonaniem ich dostawy przez Spółkę na rzecz Kontrahenta eksportowego) a dokonaniem eksportu Towaru z Polski upływa więc zazwyczaj więcej niż 2 miesiące.


Należy zauważyć, że czas trwania procesu dostawy opon wynika przede wszystkim ze specyfiki branży, skomplikowanego procesu ich produkcji (niezależnie więc czy Towary są dystrybuowane na terytorium UE, czy poza UE czas ich produkcji trwa praktycznie tyle samo).


Każdorazowo proces dostawy opon rozpoczyna się od fazy koncepcyjnej, zamówienia niezbędnych materiałów do wytworzenia opon, produkcji poszczególnych elementów opon, tworzenia prototypów, przeprowadzenia testów jakościowych, analizy funkcjonalności opon z poprzednich sezonów i dokonania niezbędnych poprawek (w stosunku do opon produkowanych w poprzednich sezonach), aby opony były dostosowane do wciąż rosnących standardów bezpieczeństwa na drodze dyktowanych nowymi wymogami dynamicznie rozwijającej się branży motoryzacyjnej. Również, wytworzenie opon spełniających wszelkie wymogi jak również innowacyjnych, tak aby mogły konkurować z oponami innych producentów, wymaga przeprowadzenia analiz i prób technologicznych oraz materiałowych.

Opony, które nie spełnią określonych parametrów w trakcie testów nie mogą zostać wprowadzone do użytku. Kontrahenci otrzymujący opony mogą też składać reklamacje w przypadku wad Towaru, w związku z czym cykl produkcyjny mogący zagwarantować w jak największym stopniu spełnianie przez opony standardów wymaga czasu i wielokrotnego testowania. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko poniesienia przez producenta opon jak i przez ich dystrybutorów negatywnych konsekwencji - przede wszystkim finansowych jak i wizerunkowych.


Dodatkowo, specyfika rynku opon samochodowych charakteryzuje się sezonowością. Dostawy opon samochodowych odbywają się w dwóch okresach w ciągu roku. Spółka dokonuje bowiem sprzedaży opon na okres letni oraz na okres zimowy. Co też warte podkreślenia, produkcja opon odbywa się na dany sezon np. lato 2021. Oznacza to więc, że opony wyprodukowane na sezon lato 2021, nie będą w regularnej sprzedaży w sezonie 2022 (ewentualnie jako sprzedawane w ramach wyprzedaży, po cenach promocyjnych). Wynika to z faktu, że producenci indywidualizują parametry, funkcjonalności konkretnych opon na dany sezon. Z tego powodu, Spółka musi zaplanować zakup oraz dostawę Towaru z odpowiednim wyprzedzeniem.

Pobieranie zaliczki w wysokości 10% przed rozpoczęciem produkcji opon zapewnia natomiast Spółce odpowiedni poziom płynności finansowej jak i pozwala oszacować pożądaną wielkość zamówień na dany rok. Zaliczka stanowi również potwierdzenie dla nabywców, iż dostawy Towarów zostaną zrealizowane w zamówionej wysokości jak i we właściwym terminie (Spółka z niektórymi Kontrahentami eksportowymi zawierała umowy wskazujące, że dostawa Towarów nastąpi w określonym terminie np. nie później niż 180 dni od daty otrzymania zaliczki).


Spółka wiedząc, że produkcja opon jest procesem skomplikowanym oraz długotrwałym, co do zasady zawiera umowy z Kontrahentem eksportowym co najmniej kilka miesięcy przed zakładaną dostawą Towarów do Kontrahenta eksportowego (przykładowo w stosunku dostaw Towarów na sezon letni dokonywane np. w marcu umowy są zawierane pod koniec roku, np. w listopadzie).

Taki model warunkuje możliwość efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej uwzględniając specyfikę branży motoryzacyjnej, w której działa Spółka. Z uwagi więc, że zamówienia Kontrahenta eksportowego każdorazowo są składane na opony z sezonu zimowego/ letniego, Spółka i Kontrahent eksportowy z uwagi na specyfikę branży, w której działają są w stanie określić przewidywane ramy czasowe dokonania faktycznego wywozu towarów (o ile nie nastąpią wyjątkowe okoliczności). Również, co do zasady określany jest harmonogram produkcji opon. Z tego powodu w umowach z częścią Kontrahentów eksportowych zawarte jest wskazanie, że w oparciu o ustalony harmonogram produkcji, Spółka na bazie tygodniowej będzie informować Kontrahenta eksportowego o dokładnych datach dostaw.


W zamówieniu określane są m.in. konkretne modele opon i z tego powodu każdorazowo wiadome jest czy dotyczą sezonu letniego, czy też zimowego. Tym samym, w oparciu o ukształtowany model współpracy w zakresie dystrybucji opon jak i uwarunkowania biznesowe, Kontrahent eksportowy i Spółka wiedzą, kiedy mogą spodziewać się dostaw opon.

Ponadto, z częścią Kontrahentów eksportowych Spółka m.in. pod koniec roku 2020 zawarła też dodatkowe porozumienia potwierdzające dokładniej, w jakim oknie czasowym następuje wywóz towarów, z czego wynika taki termin (tj. wskazując, że jest on uzasadniony dotychczasową specyfiką realizacji dostawy i procesu produkcyjnego) oraz wskazując sankcję za nieodebranie przez danego Kontrahenta eksportowego Towarów we wskazanym w porozumieniu terminie (tj. obciążenie odsetkami w wysokości 8% w skali roku) - [„Porozumienie"].


Ponadto, w zawieranych umowach określane są m.in. warunki płatności (co do zasady w wysokości 10% przed złożeniem zamówienia Spółki do producenta opon i 90% przed dostawą Towarów do Kontrahenta eksportowego), zasady składania zamówień przez Kontrahenta eksportowego, zasady odbioru Towarów z magazynu Wnioskodawcy przez Kontrahenta eksportowego (dostawy Towarów do Klientów eksportowych co do zasady odbywają się na warunkach Incoterms FCA).

W związku z opisanym powyżej realizowanym procesem dostawy opon występują sytuacje, że Spółka nie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz Towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminach określonych dla otrzymanej zaliczki stosownie do art. 41 ust. 9a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r. (tj. w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymała zapłatę), tylko posiadała dokumenty potwierdzające wywóz poza terytorium UE w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury, a więc nawet kilka miesięcy po otrzymaniu zapłaty.


Analogicznie, również począwszy od roku 2021 występują sytuacje, w których warunki określone w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT nie są spełnione, tj. wywóz towarów nie następuje w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała zapłatę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w opisanej sytuacji wywóz Towaru w terminie późniejszym niż:

  1. w przeciągu 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zapłatę - w stanie prawnym obowiązującym do końca 2020 r.
  2. 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zapłatę w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.

był (będzie) uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów i w konsekwencji Spółka jest (będzie) uprawniona do stosowania stawki 0% z tytułu otrzymywanych zaliczek w momencie ich otrzymania?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W odniesieniu do otrzymywanych zaliczek z tytułu eksportu Spółka może stosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 41 ust. 9a w zw. z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT zarówno w stanie prawnym sprzed jak i po 1 stycznia 2021 r., gdy wywóz Towarów następował w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT. Późniejszy wywóz Towaru jest (był) bowiem każdorazowo uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


  1. Uwagi wstępne.


Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT poprzez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.


W zakresie zasad opodatkowania otrzymywanych zapłat (w całości lub części) przed dokonaniem dostawy towarów przepisy ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., przewidywały możliwość ich opodatkowania stawką 0%, pod warunkiem, że:

  • wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 tj. dokument potwierdzający wywóz, w praktyce dokument IE-599 (art. 41 ust. 9a ustawy o VAT),
  • wywóz towarów w terminie późniejszym niż w terminie 2 - miesięcznym (zgodnie z regułą wskazaną powyżej) był uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów (art. 41 ust. 9b ustawy o VAT).


Po wejściu w życie ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw [„pakiet SLIM VAT"] termin, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT został przedłużony do sześciu miesięcy.


  1. Omówienie warunku, o którym mowa w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego


Pojęcie "specyfika realizacji dostawy" warunkujące zastosowanie stawki 0% VAT do zaliczek zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT nie zostało sprecyzowane w przepisach ustawy o VAT.


Z tego powodu, w zakresie rozumienia powyższego zwrotu Wnioskodawca posłuży się wskazówkami interpretacyjnymi wynikającymi z praktyki orzeczniczej, w szczególności wydanych interpretacji indywidualnych.


Na podstawie dostępnych interpretacji indywidualnych, należy wysnuć wniosek, że organy podatkowe biorą pod uwagę głównie kryteria złożoności, wieloetapowości i długiego czasu trwania cyklu produkcyjnego. Organy zwracają również uwagę, iż konieczność zebrania zamówień przed rozpoczęciem produkcji na określony wolumen towarów mających podlegać sprzedaży wskazuje na złożoność procesu produkcyjnego i jest przesłanką do stwierdzenia specyfiki realizacji dostawy. Powyższe potwierdzają następujące interpretacje indywidualne:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [„Dyrektor KIS"] z 22 stycznia 2021 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.693.2020.1.RR, w której wskazano, że: „Jak wskazał Wnioskodawca - realizacja zamówienia jest złożonym i długotrwałym procesem, gdyż każdorazowo obejmuje fazę projektową, fazę zamawiania komponentów, fazę wyprodukowania i montażu oraz fazę testów, a zatem wywóz wyprodukowanych maszyn, w terminie późniejszym niż 2 miesięcy w przypadku płatności otrzymanych do dnia 31 grudnia 2020 r. (w przypadku płatności otrzymanych po 31 grudnia 2020 r. - po upływie 6 miesięcy) od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymuje część płatności, uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw zamówionych maszyn."
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.15.2019.1.PJ, w której wskazano, że: „Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdy wywóz przedmiotu eksportu, na poczet którego Wnioskodawca otrzymał zaliczkę i w przyszłości będzie otrzymywał zaliczki, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy znajdzie zastosowania norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy. Fakt ten, co wynika z opisu sprawy, jest uzasadniony specyfiką realizacji dostawy (okoliczności takie jak długi cykl produkcyjny, konieczność sprowadzenia materiału wsadowego z Huty w Austrii, złożoność procesu produkcji, a także konieczność dostosowania ich do potrzeb konkretnego kontrahenta)"
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 5 lutego 2019 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.763.2018.3.JC, w której wskazano, że: „Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz treść powołanych przepisów potwierdzić należy pogląd Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy wywóz przedmiotu eksportu (linii do produkcji brykietów i linii do mielenia wełny mineralnej), na poczet którego Wnioskodawca otrzyma zaliczkę nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione będzie to specyfiką realizacji dostaw potwierdzoną warunkami dostawy (przygotowanie i wykonanie dostawy tak skomplikowanej instalacji technologicznej, trwa zawsze od daty rozpoczęcia prac projektowych do wysyłki urządzeń co najmniej 6-7 miesięcy), w których zawarty będzie termin wywozu towarów, zastosowanie ma norma art. 41 ust. 9b ustawy"
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 2 lipca 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.235.2018.1.JC, w której Dyrektor KIS odstąpił od uzasadnienia na podstawie art. 14c Ordynacji podatkowej potwierdzając stanowisko wnioskodawcy, gdzie wskazano, że: „Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca zawiera transakcje polegające na projektowaniu, wykonaniu i dostawie kolekcji odzieży, które wywożone są poza teren Unii Europejskiej - proces ten, trwa od kilku do maksymalnie ośmiu miesięcy. Proces ten jest długotrwały i wieloetapowy, co zostało szczegółowo opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, zostaje spełniony pierwszy z opisanych wyżej warunków wskazanych w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT. Dostawa kolekcji odzieży dostarczanych przez Spółkę w ramach eksportu z przekroczeniem terminu dwumiesięcznego od końca miesiąca, w którym otrzymano zaliczkę, wynika ze specyfiki dostawy, która musi zostać poprzedzona produkcją kolekcji w określonym asortymencie spełniającym wymagania określone przez danego nabywcę."
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 czerwca 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.254.2018.1.RM, w której wskazano, że: „Wnioskodawca poinformował, że produkcja akcesoriów jest procesem długotrwałym i rozłożonym w czasie, na który składa się kilka etapów. (...) Zatem skoro, jak wskazał Wnioskodawca, wywóz towarów w terminie późniejszym niż dwa miesiące od końca miesiąca, w którym otrzyma części płatności (zaliczki) uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw, co potwierdzają warunki dotyczące terminu wysłania (w praktyce wywozu) produktów zastosowanie znajdzie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy"
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2017 r., w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, okoliczności realizowania dostaw towarów, w szczególności złożoność procesu produkcji towarów oraz konieczność ich każdorazowego dostosowania do potrzeb konkretnego kontrahenta, jak również fakt odzwierciedlenia tych okoliczności w umowach zawieranych przez Spółkę ze swoimi kontrahentami, w których każdorazowo jest określony termin wywozu towarów, uzasadniają prawo Spółki do stosowania stawki 0% VAT w stosunku do otrzymanych zaliczek przed dokonaniem dostawy towarów na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, w sytuacji, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż 2 miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała zaliczkę"
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 lutego 2017 r., nr 0461-ITPP3.4512.882.2016.1.JC, w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika, że: „Warunkiem jest jednak specyfika realizacji dostaw. Pojęcie to nie zostało sprecyzowane w przepisach, choćby przez wskazanie katalogu przykładowych sytuacji. Niemniej jednak wydaje się, że ze specyfiką taką będziemy mieli do czynienia zwłaszcza w przypadku towarów o długim cyklu produkcyjnym (przykładowo skomplikowane urządzenia przemysłowe maszyny), wynikającym np. z konieczności sprowadzania nietypowych części czy półproduktów, ograniczeniami wynikającymi ze zdolności produkcyjnych podatnika itd. koniecznością sprowadzania towarów czy półproduktów z dalekich miejsc”.

Dodatkowo, na poparcie powyższego Spółka przytoczy wnioski płynące z objaśnień podatkowych z 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT" oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419), [Objaśnienia], w zakresie w jakim odnoszą się one do rozliczania w VAT zaliczek w eksporcie jednoznacznie potwierdzają dotychczasową praktykę orzeczniczą (przytoczoną powyżej). Jakkolwiek Objaśnienia dotyczą brzmienia przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2021 r., to płynące z nich konkluzje również znajdują zastosowania do stanu prawnego przed 1 stycznia 2021 r. (ze względu na to że wcześniej omawiana regulacja była identyczna).

W treści Objaśnień można bowiem odnaleźć następujące konkluzje:

  • przesłanką wskazującą spełnienie warunku specyfiki realizacji dostawy jest czas niezbędny do wyprodukowania towaru, przekładający się na wydłużony cykl produkcyjny towaru - jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego proces produkcji opon jest długotrwały, wieloetapowy, złożony, składa się bowiem m.in. z fazy koncepcyjnej, zamówienia niezbędnych materiałów do wytworzenia opon, produkcji poszczególnych elementów opon, tworzenia prototypów, przeprowadzenia testów jakościowych, analizy funkcjonalności opon z poprzednich sezonów i dokonania niezbędnych poprawek (w stosunku do opon produkowanych w poprzednich sezonach), aby opony były dostosowane do wciąż rosnących standardów bezpieczeństwa na drodze; sama produkcja opon również jest długotrwała;
  • w momencie gdy przed wytworzeniem danego produktu konieczne jest przeprowadzenie różnego rodzaju analiz, czy prób (np. technologicznych, materiałowych czy wykonawczych, itp.) będziemy mieli do czynienia ze specyfiką realizacji dostawy z art. 41 ust. 9a ustawy o VAT - jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - przed rozpoczęciem masowej produkcji opon, jak również przed wprowadzeniem ich na rynek wymagane jest przeprowadzenie szeregu analiz/prób np. prób technologicznych oraz materiałowych - jest to związane z olbrzymim znaczeniem jakości wykonanych opon dla uczestników ruchu drogowego; wszelkie usterki opon mogą skutkować negatywnymi konsekwencjami np. wypadkami drogowymi;
  • wydłużenie czasu produkcji uzasadnia też innowacyjny charakter towaru, który wymusza proces produkcji przebiegający odmiennie od wytwarzania towarów które nie podlegają dostosowaniu do zmieniających się norm bezpieczeństwa - jak wskazano od właściwości opon zależy bezpieczeństwo, a czasem i życie uczestników ruchu drogowego; stąd, też producenci opon muszą zapewnić należytą staranność przy produkcji opon, uwzględniając również zmiany pogody, nowe technologie wykorzystywane przy produkcji samochodów;
  • rozpatrywanie, czy mamy do czynienia ze specyfiką realizacji dostawy powinno również przebiegać przy analizie rynku danych towarów i zasad charakterystycznych dla ich produkcji, dostawa na warunkach charakterystycznych dla danego rynku lub rodzaju towaru, również powoduje powstanie sytuacji zawartej w art. 41 ust 9b ustawy o VAT i możliwość uznania, iż mamy do czynienia ze specyfiką realizacji dostawy towarów.


Ponadto, Spółka pragnie zauważyć, że:

  • specyfika branży, w której działa Spółka na rynku Europy Wschodniej wymaga uzyskania wiedzy o zapotrzebowaniu Kontrahentów - szacowanie zapotrzebowania na opony z 5 miesięcznym wyprzedzeniem jest podyktowane charakterystycznym dla rynku opon samochodowych podziałem sprzedaży na dwa sezony, letni oraz zimowy, które przekłada się na konieczność pobrania zaliczek przez Spółkę przed złożeniem zamówienia ze względu na utrudnione w przeciwnym wypadku utrzymanie płynności finansowej i właściwe oszacowanie popytu na dany rodzaj opon w określonym sezonie (jak natomiast wskazała Spółka, organy podatkowe niejednokrotnie wskazywały, ze konieczność oszacowania zapotrzebowania kontrahentów stanowi przesłankę do zastosowania art. 41 ust. 9b ustawy o VAT (jako przesłanka wskazująca na złożoność procesu produkcyjnego));
  • skoro jak wskazał Wnioskodawca niedokonanie wywozu Towarów w terminie przewidzianym art. 41 ust. 9a ustawy o VAT spowodowane jest długotrwałym procesem produkcyjnym, to stanowisko Spółki jednoznacznie wpisuje się w dotychczasową praktykę interpretacyjną organów podatkowych.

Co też jest istotne w kontekście przytoczonego stanu faktycznego szczególne okoliczności cyklu produkcyjnego i dostawy znajdują odzwierciedlenie w ustaleniach z Kontrahentami odnośnie terminu otrzymania Towaru. Zasadą jest bowiem, to że zamówienia składane przez Klientów z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem (podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do terminu zawarcia umów z Klientami eksportowymi na daną partię towarów). W zamówieniu określane są m.in. konkretne modele opon i z tego powodu każdorazowo wiadome jest czy dotyczą sezonu letniego, czy też zimowego. Tym samym, w oparciu o ukształtowany model współpracy w zakresie dystrybucji opon jak i uwarunkowania biznesowe, Kontrahent eksportowy i Spółka wiedzą, kiedy mogą spodziewać się dostaw opon. Dodatkowo, co do zasady określany jest harmonogram produkcji opon, na podstawie którego Spółka oraz Kontrahent eksportowy są w stanie określić przewidywane ramy czasowe dokonania wywozu towarów (o ile nie nastąpią wyjątkowe okoliczności). Spółka natomiast w oparciu o tak ustalony harmonogram produkcji, na bazie tygodniowej informuje Kontrahenta eksportowego o dokładnych datach dostaw. Dodatkowo, z częścią Kontrahentów eksportowych zostały zawarte Porozumienia precyzujące dokładnie, w jakim oknie czasowym nastąpi wywóz towarów, z czego wynika taki termin (tj. wskazując, że uzasadniony jest specyfiką realizacji dostawy i procesu produkcyjnego) oraz wskazując sankcję za nieodebranie przez danego Kontrahenta eksportowanych Towarów we wskazanym w porozumieniu terminie (tj. obciążenie odsetkami w wysokości 8% w skali roku). Tym samym cały ukształtowany model biznesowy Spółki uwzględnia szczególny charakter branży, w której działa Spółka, długotrwałość cyklu produkcyjnego Towarów oraz specyfikę opon.

Obiektywnie nie pozostawia więc żadnych wątpliwości, że wskazany termin dostawy wykraczający odpowiednio poza 2/6 miesięcy od otrzymania zaliczki jest w przypadku Spółki właśnie bezpośrednim następstwem specyfiki realizowanej dostawy opon potwierdzonej warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do otrzymywanych zaliczek z tytułu eksportu Spółka może stosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 41 ust. 9a w zw. z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT zarówno w stanie prawnym sprzed jak i po 1 stycznia 2021 r., gdy wywóz Towarów następował w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT. Późniejszy wywóz Towaru jest bowiem każdorazowo uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy – przez eksport towarów rozumie się - dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych;

Ilekroć w przepisach jest mowa o terytorium kraju, rozumie się przez to terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast ilekroć jest mowa o terytorium państwa trzeciego – w myśl art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.


Na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.


W myśl art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.


Przy czym, stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.


Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 9a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.


Natomiast w myśl art. 41 ust. 9a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.


Przy tym, jak stanowi art. 41 ust. 9b ustawy, przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Tak więc, w przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 2 miesięcy (w stanie prawnym do 31 grudnia 2020 r.) lub w ciągu 6 miesięcy (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.) - licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany dwumiesięczny (w stanie prawnym do 31 grudnia 2020 r.) oraz sześciomiesięczny (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest spółką utworzoną zgodnie z polskim prawem oraz będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją opon samochodowych (Towary) m.in. do Kontrahentów eksportowych poza terytorium UE, którymi są m.in. dealerzy opon.

Realizacja dostaw polega na oszacowaniu - na podstawie zamówień Kontrahentów składanych jeszcze przed rozpoczęciem produkcji opon, danych historycznych, prognoz sprzedaży oraz aktualnych trendów - zapotrzebowania na opony na dany sezon (np. lato 2021, zima 2022). Przyjęciu zaliczek (zapłata zaliczki jest warunkiem rozpoczęcia produkcji opon, na które zamówienie złożył Kontrahent eksportowy). Zamówieniu opon określonego rodzaju u producentów bądź dystrybutorów. Produkcji opon przez producentów (produkcja opon ma miejsce poza terytorium Unii Europejskiej - na terenie krajów azjatyckich takich jak Japonia, Filipiny i Tajlandia, jak również na terenie Rosji). Dostarczeniu opon do magazynów Spółki (z których Towary są transportowane do Kontrahentów) bądź bezpośrednio Kontrahentów.


W przypadku dostaw realizowanych przez Spółkę na rzecz Kontrahentów eksportowych (gdzie wywóz Towarów ma miejsce poza UE), cały proces dostawy opon, od momentu złożenia zamówienia przez Kontrahenta eksportowego na określoną liczbę opon danego rodzaju, przez produkcję, do momentu dokonania ich wywozu z terenu Polski, trwa około 5 miesięcy (niemniej może ulec zmianie - skróceniu, czy wydłużeniu). Od momentu pobrania zaliczki od Kontrahentów przed produkcją opon (a więc i dokonaniem ich dostawy przez Spółkę na rzecz Kontrahenta eksportowego) a dokonaniem eksportu Towaru z Polski upływa więc zazwyczaj więcej niż 2 miesiące. Występowały sytuacje, że Spółka nie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz Towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminach określonych dla otrzymanej zaliczki stosownie do art. 41 ust. 9a ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r. (tj. w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzymała zapłatę), tylko posiadała dokumenty potwierdzające wywóz poza terytorium UE w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury, a więc nawet kilka miesięcy po otrzymaniu zapłaty. Również począwszy od roku 2021 występują sytuacje, w których warunki określone w art. 41 ust. 9a ustawy nie są spełnione, tj. wywóz towarów nie następuje w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Spółka otrzymała zapłatę.

Czas trwania procesu dostawy opon wynika przede wszystkim ze specyfiki branży, skomplikowanego procesu ich produkcji. Każdorazowo proces dostawy opon rozpoczyna się od fazy koncepcyjnej, zamówienia niezbędnych materiałów do wytworzenia opon, produkcji poszczególnych elementów opon, tworzenia prototypów, przeprowadzenia testów jakościowych, analizy funkcjonalności opon z poprzednich sezonów i dokonania niezbędnych poprawek (w stosunku do opon produkowanych w poprzednich sezonach), aby opony były dostosowane do wciąż rosnących standardów bezpieczeństwa na drodze dyktowanych nowymi wymogami dynamicznie rozwijającej się branży motoryzacyjnej. Również, wytworzenie opon spełniających wszelkie wymogi jak również innowacyjnych, tak aby mogły konkurować z oponami innych producentów, wymaga przeprowadzenia analiz i prób technologicznych oraz materiałowych. Opony, które nie spełnią określonych parametrów w trakcie testów nie mogą zostać wprowadzone do użytku. Kontrahenci otrzymujący opony mogą też składać reklamacje w przypadku wad Towaru, w związku z czym cykl produkcyjny mogący zagwarantować w jak największym stopniu spełnianie przez opony standardów wymaga czasu i wielokrotnego testowania. Dodatkowo, specyfika rynku opon samochodowych charakteryzuje się sezonowością. Dostawy opon samochodowych odbywają się w dwóch okresach w ciągu roku (Spółka dokonuje sprzedaży opon na okres letni oraz na okres zimowy). Produkcja opon odbywa się na dany sezon np. lato 2021 (opony wyprodukowane na sezon lato 2021, nie będą w regularnej sprzedaży w sezonie 2022 co wynika z faktu, że producenci indywidualizują parametry, funkcjonalności konkretnych opon na dany sezon).


Spółka wiedząc, że produkcja opon jest procesem skomplikowanym oraz długotrwałym, co do zasady zawiera umowy z Kontrahentem eksportowym co najmniej kilka miesięcy przed zakładaną dostawą Towarów do Kontrahenta eksportowego. Spółka z niektórymi Kontrahentami eksportowymi zawierała umowy wskazujące, że dostawa Towarów nastąpi w określonym terminie np. nie później niż 180 dni od daty otrzymania zaliczki. Z uwagi, że zamówienia Kontrahenta eksportowego każdorazowo są składane na opony z sezonu zimowego/letniego, Spółka i Kontrahent eksportowy z uwagi na specyfikę branży, w której działają są w stanie określić przewidywane ramy czasowe dokonania faktycznego wywozu towarów (o ile nie nastąpią wyjątkowe okoliczności). W umowach z częścią Kontrahentów eksportowych zawarte jest wskazanie, że w oparciu o ustalony harmonogram produkcji, Spółka na bazie tygodniowej będzie informować Kontrahenta eksportowego o dokładnych datach dostaw. W zamówieniu określane są m.in. konkretne modele opon i z tego powodu każdorazowo wiadome jest czy dotyczą sezonu letniego, czy też zimowego. Tym samym, w oparciu o ukształtowany model współpracy w zakresie dystrybucji opon jak i uwarunkowania biznesowe, Kontrahent eksportowy i Spółka wiedzą, kiedy mogą spodziewać się dostaw opon. Ponadto, z częścią Kontrahentów eksportowych Spółka zawarła dodatkowe Porozumienia potwierdzające dokładniej, w jakim oknie czasowym następuje wywóz towarów, z czego wynika taki termin (tj. wskazując, że jest on uzasadniony dotychczasową specyfiką realizacji dostawy i procesu produkcyjnego) oraz wskazując sankcję za nieodebranie przez danego Kontrahenta eksportowego Towarów we wskazanym w porozumieniu terminie (tj. obciążenie odsetkami w wysokości 8% w skali roku).

Ponadto, w zawieranych umowach określane są m.in. warunki płatności (co do zasady w wysokości 10% przed złożeniem zamówienia Spółki do producenta opon i 90% przed dostawą Towarów do Kontrahenta eksportowego), zasady składania zamówień przez Kontrahenta eksportowego, zasady odbioru Towarów z magazynu Wnioskodawcy przez Kontrahenta eksportowego (dostawy Towarów do Klientów eksportowych co do zasady odbywają się na warunkach Incoterms FCA). Pobieranie zaliczki w wysokości 10% przed rozpoczęciem produkcji opon zapewnia Spółce odpowiedni poziom płynności finansowej jak i pozwala oszacować pożądaną wielkość zamówień na dany rok. Zaliczka stanowi również potwierdzenie dla nabywców, iż dostawy Towarów zostaną zrealizowane w zamówionej wysokości jak i we właściwym terminie.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do zaliczek otrzymanych z tytułu eksportu towarów w stanie prawnym obowiązującym do końca 2020 r. gdy wywóz Towarów nastąpi w terminie późniejszym niż w przeciągu 2 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zapłatę oraz w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. gdy wywóz Towarów nastąpi w terminie późniejszym niż w 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zapłatę.

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii zauważyć należy, że - jak wskazał Wnioskodawca - czas trwania procesu dostawy opon wynika przede wszystkim ze specyfiki branży, skomplikowanego procesu ich produkcji. Realizacja dostaw polega na oszacowaniu prognoz sprzedaży oraz aktualnych trendów (zapotrzebowania na opony na dany sezon), przyjęciu zaliczek, zamówieniu opon określonego rodzaju u producentów bądź dystrybutorów, produkcji opon przez producentów, dostarczeniu opon. Każdorazowo proces dostawy opon rozpoczyna się od fazy koncepcyjnej, zamówienia niezbędnych materiałów do wytworzenia opon, produkcji poszczególnych elementów opon, tworzenia prototypów, przeprowadzenia testów jakościowych, analizy funkcjonalności opon z poprzednich sezonów i dokonania niezbędnych poprawek (w stosunku do opon produkowanych w poprzednich sezonach), aby opony były dostosowane do wciąż rosnących standardów bezpieczeństwa na drodze dyktowanych nowymi wymogami dynamicznie rozwijającej się branży motoryzacyjnej. Również, wytworzenie opon spełniających wszelkie wymogi jak również innowacyjnych, tak aby mogły konkurować z oponami innych producentów, wymaga przeprowadzenia analiz i prób technologicznych oraz materiałowych. Cykl produkcyjny mogący zagwarantować w jak największym stopniu spełnianie przez opony standardów wymaga czasu i wielokrotnego testowania. Produkcja opon jest procesem skomplikowanym oraz długotrwałym. Dodatkowo, specyfika rynku opon samochodowych charakteryzuje się sezonowością. Dostawy opon samochodowych odbywają się w dwóch okresach w ciągu roku zaś produkcja opon odbywa się na dany sezon. Przy tym wskazano, że Spółka, co do zasady, zawiera umowy z Kontrahentem eksportowym. Spółka z niektórymi Kontrahentami eksportowymi zawierała umowy wskazujące, że dostawa Towarów nastąpi w określonym terminie np. nie później niż 180 dni od daty otrzymania zaliczki. W umowach z częścią Kontrahentów eksportowych zawarte jest wskazanie, że w oparciu o ustalony harmonogram produkcji, Spółka na bazie tygodniowej będzie informować Kontrahenta eksportowego o dokładnych datach dostaw. Jak wskazano Spółka i Kontrahent eksportowy z uwagi na specyfikę branży, w której działają są w stanie określić przewidywane ramy czasowe dokonania faktycznego wywozu towarów. W oparciu o ukształtowany model współpracy w zakresie dystrybucji opon jak i uwarunkowania biznesowe, Kontrahent eksportowy i Spółka wiedzą, kiedy mogą spodziewać się dostaw opon. Ponadto, z częścią Kontrahentów eksportowych Spółka zawarła dodatkowe Porozumienia potwierdzające dokładniej, w jakim oknie czasowym następuje wywóz towarów. Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy uznać, że wywóz Towarów w terminie późniejszym niż w przeciągu 2 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę (w stanie prawnym do 31 grudnia 2020 r.) oraz wywóz Towarów w terminie późniejszym niż w 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw. W konsekwencji, gdy specyfika realizacji dostaw potwierdzona jest warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, w odniesieniu do otrzymanych płatności (zaliczek) - zarówno w stanie prawnym obowiązującym do końca 2020 r. jak i w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. - znajduje/znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 41 ust. 9a w zw. z art. 41 ust. 9b ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Zatem okoliczność, czy w danym konkretnym przypadku specyfika realizacji dostaw potwierdzona jest warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów może być zweryfikowana jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej. Ponadto wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy dokonywane transakcje stanowią eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował pytania.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub/KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj