Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.354.2021.2.RK
z 27 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 28 lipca 2021 r. (data wpływu 28 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 lipca 2021 r. (doręczone 23 lipca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


25 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)”.


Złożony wniosek uzupełniony został pismem z 28 lipca 2021 r. (data wpływu 28 lipca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 lipca 2021 r. (doręczone 23 lipca 2021 r.)


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (...) (dalej: gmina) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2020. 713 ze zm., dalej: "ustawa o samorządzie gminnym") Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina (...) złożyła wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą: „Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)”. Jest to operacja w ramach poddziałania 5.2.2 "Gospodarka odpadami - spr" objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (...) na lata 2014-2020.


  1. Projekt przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru objętego projektem poprzez zmniejszenie negatywnych skutków zdrowotnych i środowiskowych będących konsekwencją oddziaływania wyrobów azbestowych ciągle obecnych w analizowanej przestrzeni gmin objętych projektem.

Skutkami realizacji projektu pn. "Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)" będą:

  1. Oczyszczenie terenu Gminy: (...) (Partnera w ww. projekcie) z azbestu poprzez usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest,
  2. Eliminacja negatywnych skutków zdrowotnych oddziaływania azbestu na człowieka,
  3. Likwidacja oddziaływania azbestu na środowisko zgodnie z obowiązującym prawem do końca 2032 roku.

Cele bezpośrednie projektu:

Głównym celem bezpośrednim projektu jest poprawa warunków sanitarnych i ochrona środowiska naturalnego poprzez ograniczenie emisji włókien azbestowych do powietrza.


Cele szczegółowe projektu: zapewnienie bezpiecznych warunków życia mieszkańcom i użytkownikom infrastruktury wspartej w projekcie, ograniczenie negatywnej presji antropogenicznej na środowisko naturalne, wzrost poziomu wiedzy ekologicznej i propagowanie nawyków proekologicznych, eliminacja ryzyka zachorowalności na choroby cywilizacyjne, w tym przede wszystkim nowotwory azbestowe.


Długofalowe oddziaływanie projektu:

  • poprawa jakości powietrza;
  • eliminacja ryzyka zachorowalności na nowotwory azbestowe;
  • wsparcie realizacji założeń Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski. Realizacja projektu przyczyni się do likwidacji wyrobów azbestowych występujących u analizowanych odbiorców - mieszkańców Gminy (...).

Dodatkowo realizacja projektu będzie przyczyniać się do zwiększenia komfortu życia społeczeństwa, poprzez zapewnienie mieszkańcom możliwości życia w zdrowym środowisku i oddychania czystym powietrzem,

  • wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców Gminy, co może wpłynąć również na ich rozwój ekonomiczny,
  • ochrona środowiska przyrodniczego i kulturowego gminy,
  • spadek zanieczyszczeń do środowiska naturalnego,
  • zmniejszenie liczby zachorowań, będących bezpośrednim wpływem wyrobów azbestowych.


Warto zauważyć, iż przeprowadzona ocena pilności zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra, Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 ze zmianami z 2010 roku (Dz. U. Nr 71 z 2004 r. poz. 649 oraz z 2010 r. Nr 162, poz. 1089) wykazała, że stan utrzymania pokryć dachowych zawierających azbest jest zróżnicowany na obszarze gminy. Ocena jakości wyrobów zawierających azbest na terenie gminy zgodnie ze stopniem pilności wykazała, że:

45 obiektów objętych projektem zaliczono do I stopnia pilności;

40 obiektów objętych projektem zaliczono do II stopnia pilności;

40 obiektów objętych projektem zaliczono do III stopnia pilności.


Wynik 6,81%.


Podsumowując projekt odpowiada na potrzeby i problemy zdefiniowane w Gminie (...), a także realizuje oczekiwania, założenia i cele konkursu, w ramach którego składany był wniosek.

Wskaźniki:

  1. Liczba obiektów poddanych usuwaniu wyrobów zawierających azbest:

47 szt. w 2020 roku

47 szt. w 2021 roku

31 szt. w 2022 roku


Biorąc pod uwagę powyższe efekty Wnioskodawca informuje, że nie wystąpią żadne rodzaje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi od podatku, czy nie podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem - z tymi efektami związane.

Realizacja zakresu wniosku jest uzależniona od otrzymania dofinansowania w innym wypadku Gmina z uwagi na pozostałe równolegle realizowane inwestycje - wynikające z potrzeb i problemów Gminy nie będzie mogła zrealizować zakresu w wyznaczonym terminie - ze środków własnych.


Wysokość dofinansowania jest uzależniona od ilości mieszkańców, którzy będą chcieli usunąć azbest ponieważ Gmina musi spełnić wymóg wskaźnikowy dotyczący masy wycofywanych z użytkowania i unieszkodliwionych wyrobów azbestowych w

  • roku 2020 na poziomie 112+24 mg,
  • roku 2021 na poziomie 112+23 mg,
  • roku 2022 na poziomie 104 mg.

Jak w każdym projekcie unijnym Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie musi rozliczyć się z wykonania zakresu, jaki został ujęty we wniosku o dofinansowanie. Rozliczenie nastąpi z Urzędem Marszałkowskim Województwa - Instytucją Zarządzającą RPO W.

Potencjalny beneficjent (Partner projektu - Gmina (...)) będzie uprawniony do otrzymania dofinansowania wyłącznie w formie refundacji lub w formie zaliczki i refundacji (zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie).


W przypadku niezrealizowania zakresu wniosku zgodnie z umową Wnioskodawca będzie zmuszony do zwrotu otrzymanych środków.


Dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług na rzecz mieszkańca i do ogólnej działalności Wnioskodawcy.


Wnioskodawca nie musi zawierać umów z poszczególnymi osobami fizycznymi - mieszkańcami, którzy chcą skorzystać z efektów projektu.


Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, z czego wynika konieczność stosowania przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych.


Wnioskodawca planuje ogłosić przetarg na realizację projektu i wyłonić potencjalnego wykonawcę - firmę posiadającą doświadczenie w realizacji podobnych projektów mogą składać oferty na realizację.


Adresaci projektu (mieszkańcy) nie będą wnosić żadnych opłat na rzecz Gminy (...) z tytułu realizacji zakresu projektu.

Gmina w ramach projektu pokryje koszt usunięcia azbestu:

- Prace będą obejmowały odbiór, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest z pryzm.

Łącznie przewiduje się:

  • demontaż 32 dachów oraz usunięcie 15 pryzm w roku 2020,
  • demontaż 32 dachów oraz usunięcie 15 pryzm w roku 2021,
  • demontaż 31 dachów w roku 2022.


Działanie: Podnoszenie świadomości ekologicznej.


W ramach zadania: Kampania społeczna na rzecz zwiększenia świadomości wśród społeczności lokalnej - edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych.


W ramach działania zostaną przeprowadzone 2 różne rodzaje działań:

  1. W ramach działania przeprowadzone zostanie szkolenie edukacyjne - spotkanie edukacyjne. 2. W ramach działania zostaną przeprowadzone seminarium. Spotkania dla mieszkańców gminy będą miały charakter edukacyjny - podnoszący świadomość ekologiczną.

Partner odpowiedzialny za realizację działania - Lider (...):

  • Zarządzanie projektem i promocja - koszty rozliczane ryczałtem,
  • Działanie obejmuje koszt zarządzania w zakresie rozliczania wniosku, realizacji zamówień publicznych oraz promocji i administracji, w tym:
  • rejestrowania i sprawdzania dokumentów księgowych oraz prowadzenia ewidencji księgowej w zakresie realizacji projektu,
  • kontroli kwalifikowalności kosztów,
  • prowadzenia rejestru umów i zleceń w zakresie projektu,
  • prowadzenia rozliczeń finansowych w zakresie projektu,
  • sporządzania okresowych sprawozdań budżetowych oraz informacji, analiz i rozliczeń z wykorzystaniem środków na realizację projektu,
  • sporządzania wniosków o płatność dla projektu,
  • przygotowania i realizacji zamówień publicznych zgodnie z założeniami ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
  • koordynacji procesu ofertowego oraz monitorowania rezultatów postępowania przetargowego,
  • prowadzenia dokumentacji przetargowej,
  • obsługi administracyjnej projektu m.in. prowadzenia dokumentacji projektowej.

Za zarządzanie projektem będzie odpowiedzialny Lider Projektu - (...).


Gmina nie może przeznaczyć dofinansowania na żaden inny cel niż ten określony we wniosku o dofinansowanie - tym samym musi wydatkować środki zgodnie z umową o dofinansowanie jaka zostanie zawarta.


Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, Wnioskodawca może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny, który podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że Gmina środki z dofinansowania wykorzystywać będzie do realizacji zadania własnego Gminy z zakresu ochrony środowiska. Zgodnie z art. 15 ust. 6: „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.” W związku z powyższym, Wnioskodawca uznał, że realizowane przez Gminę czynności nie będą podlegać opodatkowaniu VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina (...) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)" w ramach poddziałania 5.2.2. "Gospodarka odpadami - spr" objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (...) na lata 2014-2020?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina (...) nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu. Otrzymanie powyższej interpretacji jest niezbędne do złożenia wniosku o płatność końcową do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) dla zadania: "Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)" w ramach poddziałania 5.2.2 "Gospodarka odpadami - spr" objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (...) na lata 2014-2020.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1 ww. przepisu),
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (pkt 3 cyt. przepisu).


Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Gmina (...) złożyła wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą: „Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)". Jest to operacja w ramach poddziałania 5.2.2 "Gospodarka odpadami - spr" objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (...) na lata 2014-2020.

Głównym celem bezpośrednim projektu jest poprawa warunków sanitarnych i ochrona środowiska naturalnego poprzez ograniczenie emisji włókien azbestowych do powietrza.


Wnioskodawca nie musi zawierać umów z poszczególnymi osobami fizycznymi - mieszkańcami, którzy chcą skorzystać z efektów projektu.


Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, z czego wynika konieczność stosowania przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych.


Wnioskodawca planuje ogłosić przetarg na realizację projektu i wyłonić potencjalnego wykonawcę - firmę posiadającą doświadczenie w realizacji podobnych projektów mogą składać oferty na realizację.


Adresaci projektu (mieszkańcy) nie będą wnosić żadnych opłat na rzecz Gminy (...) z tytułu realizacji zakresu projektu.


Gmina w ramach projektu pokryje koszt usunięcia azbestu:

    - Prace będą obejmowały odbiór, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest z pryzm.

W ramach działania podnoszenie świadomości ekologicznej zostaną przeprowadzone 2 różne rodzaje działań:

  1. W ramach działania przeprowadzone zostanie szkolenie edukacyjne - spotkanie edukacyjne. 2. W ramach działania zostaną przeprowadzone seminarium. Spotkania dla mieszkańców gminy będą miały charakter edukacyjny - podnoszący świadomość ekologiczną.

Wnioskodawca wskazał, że realizowane przez Gminę czynności nie będą podlegać opodatkowaniu VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że realizowane przez Gminę czynności w ramach projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gmina nie będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Kompleksowe unieszkodliwienie wyrobów azbestowych w gminach subregionu (...)" w ramach poddziałania 5.2.2. "Gospodarka odpadami - spr" objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (...) na lata 2014-2020.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania dotacji, ponieważ nie było to przedmiotem wniosku – nie przedstawiono w tym zakresie pytania.


Należy również zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj