Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.401.2021.2.RMA
z 27 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.), uzupełnionym 19 sierpnia 2021 r. (data wpływu 19 sierpnia 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 12 sierpnia 2021 r. (doręczone 12 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa/braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


22 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa/braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”.

Wniosek został uzupełniony pismem z 19 sierpnia 2021 r. (data wpływu 19 sierpnia 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT.


Zadaniem własnym Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego jest organizowanie i dofinansowanie transportu lokalnego na terenie Gminy. Zadanie to zostało powierzone spółce komunalnej Miejski Zakład Komunikacji Spółka z o.o. (MZK Sp. z o.o.), która powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego na mocy uchwały Rady Miasta z dnia 24 października 2006 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego o nazwie „Miejski Zakład Komunikacji” w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zasady świadczenia usług lokalnym transportem zbiorowym na terenie Miasta i Gminy oraz Gminy zawarte w dniu 2 grudnia 2009 r. nakładają powierzone zadanie spółce komunalnej MZK Sp. z o.o., regulują kwestie odpowiedzialności spółki z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powierzonego zadania, określają kwestie przekazywania rekompensaty na pokrycie strat w związku ze świadczeniem usług publicznych.

MZK Sp. z o.o. jest podmiotem wewnętrznym, ponieważ podlega kontroli przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz jednocześnie spółka ta wykonuje swoją działalność, w zasadniczej części na rzecz kontrolującego ją organu. Charakter podmiotu wewnętrznego zgodnie z wytycznymi do projektów realizowanych z udziałem dofinansowania z programów operacyjnych oznacza, że kapitał zakładowy takiej spółki komunalnej w 100% należy do jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku MZK Sp. z o.o. udział poszczególnych organów publicznych we własności spółki kształtuje się następująco: 83,95% Gmina Miasto, 16,05% Gmina.


MZK Sp. z o.o. jako podmiot wewnętrzny, składa zgodnie z umową na powierzenie świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy Miasta oraz gmin objętych porozumieniem międzygminnym, zestawienie faktycznie wykonanych w danym okresie wozokilometrów, uzyskanych przychodów ze sprzedaży biletów na terenie danej gminy oraz pozostałych wpływów pozataryfowych obliczonych proporcjonalnie do ilości faktycznie przejechanych wozokilometrów, które stanowi załącznik do faktury VAT. Rekompensata stanowi iloczyn wozokilometrów oraz kosztu za 1 wozokilometr netto pomniejszony o uzyskane przychody ze sprzedaży biletów oraz wpływy pozataryfowe plus obowiązujący podatek VAT. Ww. dokumentacja wynikająca z wykonania zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych zapobiega przyznawaniu rekompensaty w nadmiernej wysokości tak, aby zapobiec ewentualnemu zakłóceniu konkurencyjności.


Gmina Miasto realizuje projekt pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”, dofinansowywany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.


Celem strategicznym projektu jest poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców Miasta , a tym samym zwiększenie liczby mieszkańców, którzy zrezygnują z poruszania się samochodem na rzecz transportu publicznego.


Wydatki w projekcie:

  1. Zakup 2 nowoczesnych autobusów hybrydowych typu maxi. W związku z uzyskiwaniem przychodu z dzierżawy autobusów, podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowany. Umowa na zakup autobusów została podpisana 22 września 2020 r. z terminem dostawy autobusów do 30 września 2021 r.
  2. Zakup i montaż 6 tablic wyposażonych w system dynamicznej informacji pasażerskiej, która na bieżąco wskazuje opóźnienia, przyspieszenia, zmiany rozkładu jazdy, odwołania kursu i inne informacje niezbędne dla pasażerów (tablice te będą zamontowane na 6 przystankach). Informacje będą przekazywane użytkownikom bezpłatnie. Wydatki brutto stanowią koszt kwalifikowany. Termin realizacji: 2021 r.
  3. Zakup i montaż na 6 przystankach autobusowych systemów bezpieczeństwa złożonych ze słupka z przyciskiem sos oraz kamerą. Zakup ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w korzystaniu z transportu publicznego. Wydatki brutto stanowią koszt kwalifikowany. Termin realizacji: 2021 r.
  4. Zakup i montaż systemu sygnalizacji wzbudzanej dla nadania priorytetu transportowi publicznemu oraz dla poprawy bezpieczeństwa na 4 istniejących skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną (…)
    oraz wykonanie inteligentnego systemu sterowania ruchem. Infrastruktura będzie służyła użytkownikom bezpłatnie. Wydatki brutto stanowią koszt kwalifikowany. Termin realizacji: 2021 r.
  5. Promocja realizowanego projektu poprzez artykuły promujące program, oznakowanie zakupionego taboru oraz umiejscowienie tablicy pamiątkowej. Wydatki brutto stanowią koszt kwalifikowany. Termin realizacji: 2019-2021 r.
  6. Kampania promująca transport publiczny. Wydatki brutto stanowią koszt kwalifikowany. Kampania promująca transport publiczny ma na celu redukcję wzrostu motoryzacji indywidualnej. Celem kampanii jest przesunięcie części podróży obecnie odbywanych samochodem na bardziej zrównoważony środek transportu, jakim jest komunikacja miejska, poprzez wskazanie korzyści: mniejszy ruch samochodowy, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, mniej hałasu, bardziej efektywne wykorzystanie energii, ochrona klimatu. Termin realizacji: 2019-2021 r.


Autobusy zakupione w ramach projektu przez cały okres trwałości projektu będą stanowiły własność Gminy Miasta i będą dzierżawione odpłatnie spółce MZK Sp. z o.o.. Faktury za dzierżawę autobusów będą wystawiane przez Gminę Miasto, jako jej właściciela. Po okresie trwałości autobusy zostaną przekazane do spółki aportem, zwiększając udziały Gminy Miasta w spółce.

Zarówno tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, jak i system sygnalizacji wzbudzanej na 4 istniejących skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz inteligentny systemu sterowania ruchem i tablica pamiątkowa będą stanowiły własność Gminy Miasta, zarówno w okresie trwałości projektu, jak i po tym okresie. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu, a więc wydatki ujęte w punktach od 2 do 4, będzie służyła użytkownikom bezpłatnie. Faktury zakupu dotyczące wydatków projektowych wystawiane będą na Gminę Miasto.


W uzupełnieniu wniosku z 19 sierpnia 2021 r. Wnioskodawca wskazał:

  1. Wartość inwestycji polegającej na zakupie autobusów to 3 390 000,00 zł netto (4 169 700,00 zł brutto).
  2. Dzierżawa wynosić będzie 2 000 zł brutto/szt./m-c, analogicznie do obowiązującej umowy na dzierżawę 6 autobusów.
  3. Gmina Miasto ma obowiązek zapewnienia transportu zbiorowego. Zadanie to zostało powierzone powstałej spółce komunalnej MZK Sp. z o.o., która powstała na mocy uchwały Rady Miasta z dnia 24 października 2006 r. Zasady świadczenia usług lokalnym transportem zbiorowym na terenie Miasta i Gminy z dnia 2 grudnia 2019 r. nakładają powierzone zadanie spółce komunalnej MZK Sp. z o.o., regulują kwestie odpowiedzialności spółki z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powierzonego zadania, określają kwestie przekazywania rekompensaty na pokrycie strat w związku ze świadczeniem usług publicznych. Zakupiony tabor będzie służył wyłącznie do powierzonych zadań MZK Sp. z o.o. przez Gminę Miasto zapewnienia transportu publicznego. Innych przychodów zakupione autobusy generować nie będą.
    MZK Sp. z o.o., jako podmiot wewnętrzny, składa miesięcznie sprawozdanie, zgodnie z postanowieniami załącznika do rozporządzenia, w którym w sposób transparentny, na podstawie uzyskanych przychodów oraz poniesionych kosztów operacyjnych, oblicza wysokość rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych. Miesięczne sprawozdanie przekazywane przez MZK Sp. z o.o. oraz bieżąca kontrola kosztów wynikających z wykonywania zobowiązań z tytułu świadczeń usług publicznych, zapobiega przyznawaniu rekompensaty w nadmiernej wysokości tak, aby zapobiec ewentualnemu zakłóceniu konkurencyjności.
    Wysokość dzierżawy ustalona została na podstawie cen obowiązujących na rynku, przeprowadzono rozeznanie cenowe w innych firmach transportowych oraz innych samorządach.
    Niezależnie od wysokości dzierżawy za autobusy wysokość rekompensaty stanowić będzie różnica pomiędzy przychodami a kosztami powiększonymi o rozsądny zysk.
  4. Wysokość czynszu nie umożliwi zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych na nabycie przedmiotowych autobusów. MZK Sp. z o.o. jest spółką komunalną Gminy Miasta. Po zakończeniu okresu trwałości, po projekcie, autobusy zostaną przekazane spółce aportem, zwiększając majątek spółki, a tym samym powiększając udziały Gminy Miasta w MZK Sp. z o.o.
  5. Wysokość dzierżawy ustalona została na podstawie cen obowiązujących na rynku, w innych firmach transportowych. Cena zawiera dzierżawę samego pojazdu.
  6. Obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy będzie znikomy (stosunek wysokości dzierżawy do dochodów ogółem - 0,01%; stosunek wysokości dzierżawy do dochodów własnych - 0,01%).
  7. Stosunek czynszu do nakładów na autobusy wynosi 1,15%.
  8. Wszystkie wymienione czynności związane z promocją projektu promują Regionalny Program Operacyjny, który dofinansował inwestycję, natomiast kampania promująca transport publiczny służy zachęceniu mieszkańców oraz turystów do korzystania z transportu publicznego w celu zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, więc wszystkie wymienione czynności będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w odniesieniu do wydatków na zakup dwóch autobusów hybrydowych, ujętych w opisie stanu faktycznego w punkcie 1, poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”, Gminie Miastu przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, na mocy prawodawstwa krajowego?
  2. Czy w odniesieniu do wydatków ujętych w opisie stanu faktycznego w punktach od 2 do 6, poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”, Gminie Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, na mocy prawodawstwa krajowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie nr 1

Zakupione autobusy będą udostępniane spółce Miejski Zakład Komunikacji Spółka z o.o. na podstawie umowy odpłatnej dzierżawy. Istnieje zatem bezpośredni związek z wykorzystaniem tego majątku do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabyty majątek zostanie bowiem wydzierżawiony MZK Sp. z o.o. w zamian za czynsz dzierżawny, a uzyskiwane z tego tytułu dochody będą traktowane jako obrót opodatkowany.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z tym, że zakupione autobusy będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, Gminie Miastu przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na zakup dwóch autobusów hybrydowych w ramach projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”.


Pytanie nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina nabywając towary i usługi opisane w punktach od 2 do 6 stanu faktycznego, celem zrealizowania projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…) ”, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Gminie Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków na:

  • zakup i montaż 6 tablic wyposażonych w system dynamicznej informacji pasażerskiej,
  • zakup i montaż na 6 przystankach autobusowych systemów bezpieczeństwa złożonych ze słupka z przyciskiem sos oraz kamerą,
  • zakup i montaż systemu sygnalizacji wzbudzanej, na 4 istniejących skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz wykonanie inteligentnego systemu sterowania ruchem,
  • promocję realizowanego projektu poprzez artykuły promujące program, oznakowanie zakupionego taboru oraz umiejscowienie tablicy pamiątkowej,
  • kampanię promująca transport publiczny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).


Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.


Jak wynika z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1470 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.


Dzierżawa jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.


Gmina Miasto, zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, jako jednostka samorządu terytorialnego, w ramach zadań własnych, organizuje i dofinansowuje transport lokalny na terenie Gminy. Zadanie to zostało powierzone spółce komunalnej Miejski Zakład Komunikacji Spółka z o.o. (MZK Sp. z o.o.), która powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Kapitał zakładowy ww. spółki komunalnej w 100% należy do jednostek samorządu terytorialnego (83,95% posiada Gmina Miasto, 16,05% Gmina ).


Gmina Miasto realizuje projekt pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”, dofinansowywany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.


Celem strategicznym projektu jest poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców Miasta, a tym samym zwiększenie liczby mieszkańców, którzy zrezygnują z poruszania się samochodem na rzecz transportu publicznego.


Wydatki w projekcie to m.in. zakup 2 nowoczesnych autobusów hybrydowych typu maxi. Umowa na zakup autobusów została podpisana 22 września 2020 r. z terminem dostawy autobusów do 30 września 2021 r.


Autobusy zakupione w ramach projektu przez cały okres trwałości projektu będą stanowiły własność Gminy Miasta i będą dzierżawione odpłatnie spółce MZK Sp. z o.o. Faktury za dzierżawę autobusów będą wystawiane przez Gminę Miasto , jako jej właściciela. Po okresie trwałości autobusy zostaną przekazane do spółki aportem, zwiększając udziały Gminy Miasta w spółce.


Jednocześnie:

  1. Wartość inwestycji polegającej na zakupie autobusów to 3 390 000,00 zł netto (4 169 700,00 zł brutto).
  2. Dzierżawa wynosić będzie 2 000 zł brutto/szt./m-c.
  3. Gmina Miasto ma obowiązek zapewnienia transportu zbiorowego. Zadanie to zostało powierzone powstałej spółce komunalnej MZK Sp. z o.o. Zasady świadczenia usług lokalnym transportem zbiorowym na terenie Miasta i Gminy regulują kwestie odpowiedzialności spółki z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powierzonego zadania, określają kwestie przekazywania rekompensaty na pokrycie strat w związku ze świadczeniem usług publicznych. Zakupiony tabor będzie służył wyłącznie do powierzonych zadań MZK Sp. z o.o. przez Gminę Miasto zapewnienia transportu publicznego.
    Wysokość dzierżawy ustalona została na podstawie cen obowiązujących na rynku, przeprowadzono rozeznanie cenowe w innych firmach transportowych oraz innych samorządach.
  4. Wysokość czynszu nie umożliwi zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych na nabycie przedmiotowych autobusów. MZK Sp. z o.o. jest spółką komunalną Gminy Miasta. Po zakończeniu okresu trwałości projektu autobusy zostaną przekazane spółce aportem, zwiększając majątek spółki, a tym samym powiększając udziały Gminy Miasta w spółce.
  5. Obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy będzie znikomy (stosunek wysokości dzierżawy do dochodów ogółem - 0,01%; stosunek wysokości dzierżawy do dochodów własnych - 0,01%).
  6. Stosunek czynszu do nakładów na autobusy wynosi 1,15%.


Wątpliwości Gminy dotyczą m.in. prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu dwóch autobusów hybrydowych typu maxi w ramach wskazanego we wniosku projektu.


Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, występującego w takiej roli dla realizowanej transakcji, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W zaistniałej sytuacji zakupione w ramach projektu autobusy będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnej dzierżawy na rzecz MZK Sp. z o.o. Powyższy fakt oraz warunki świadczenia tej usługi (m.in. kwestia ustalonej odpłatności) powodują zatem, że spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.


Zatem Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem dwóch autobusów hybrydowych typu maxi w ramach projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”.


Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.


Wątpliwości Gminy dotyczą również braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków wymienionych w punktach 2-6, tj.:

  1. Zakup i montaż 6 tablic wyposażonych w system dynamicznej informacji pasażerskiej, która na bieżąco wskazuje opóźnienia, przyspieszenia, zmiany rozkładu jazdy, odwołania kursu i inne informacje niezbędne dla pasażerów (tablice te będą zamontowane na 6 przystankach). Informacje będą przekazywane użytkownikom bezpłatnie.
  2. Zakup i montaż na 6 przystankach autobusowych systemów bezpieczeństwa złożonych ze słupka z przyciskiem sos oraz kamerą. Zakup ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w korzystaniu z transportu publicznego.
  3. Zakup i montaż systemu sygnalizacji wzbudzanej dla nadania priorytetu transportowi publicznemu oraz dla poprawy bezpieczeństwa na 4 istniejących skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz wykonanie inteligentnego systemu sterowania ruchem. Infrastruktura będzie służyła użytkownikom bezpłatnie.
  4. Promocja realizowanego projektu poprzez artykuły promujące program, oznakowanie zakupionego taboru oraz umiejscowienie tablicy pamiątkowej.
  5. Kampania promująca transport publiczny. Kampania promująca transport publiczny ma na celu redukcję wzrostu motoryzacji indywidualnej.

Jak wskazała Gmina cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu, a więc wydatki ujęte w punktach od 2 do 4, będzie służyła użytkownikom bezpłatne.


Ponadto wszystkie wymienione czynności związane z promocją projektu promują Regionalny Program Operacyjny, który dofinansował inwestycję, natomiast kampania promująca transport publiczny służy zachęceniu mieszkańców oraz turystów do korzystania z transportu publicznego w celu zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, więc wszystkie wymienione czynności będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu.


Zatem dla tych wydatków (wymienionych w punkcie 4-6), z uwagi na niespełnienie podstawowego warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wykorzystywanie do czynności bezpłatnych/niepodlegających opodatkowaniu), Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego (…)”.


Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj