Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.420.2021.1.APR
z 27 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 29 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnej działalności statutowej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


29 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnej działalności statutowej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów unijnych.


We wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny:


Fundacja jest podmiotem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego celem jest wspieranie instytucji pracujących z dziećmi i młodzieżą, prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek oświatowych w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, przedsiębiorczości, edukacji obywatelskiej i ekonomicznej, a także kształtowanie postaw obywatelskich polskiego społeczeństwa.


Cel swój Fundacja realizuje poprzez nieodpłatne:

  • organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli w zakresie jakości pracy szkoły, edukacji obywatelskiej, ekonomicznej i przedsiębiorczości.
  • organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • współpraca ze szkołami wdrażającymi nowe kierunki i metody nauczania,
  • opracowywanie szkolnych programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • opracowywanie scenariuszy lekcji edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • opracowywanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • gromadzenie i udostępnianie materiałów pomocniczych nauczycielom i specjalistom opracowującym programy edukacji obywatelskiej,
  • organizowanie wyjazdów zagranicznych nauczycieli w celu zapoznawania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w innych krajach,
  • organizowanie pobytów nauczycieli z innych krajów w Polsce w celu zapoznania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w Polsce i wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami przedmiotów społecznych z różnych krajów
  • współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  • prowadzenie akcji edukacyjnych promujących poprawę systemu edukacji oraz wartości demokratyczne, postawy obywatelskie i przedsiębiorczość,
  • inicjowanie i wspieranie udziału obywateli w życiu publicznym,
  • prowadzenie edukacji europejskiej i edukacji na temat globalnych problemów współczesnego świata,
  • wspieranie szkół i innych instytucji we wprowadzaniu inicjatyw edukacyjnych w tym szczególnie wzbogacania oferty zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • prowadzenie edukacji w zakresie upowszechniania polskiej kultury i dziedzictwa narodowego,
  • prowadzenie edukacji wielokulturowej,
  • prowadzenie edukacji ekologicznej i zdrowotnej oraz upowszechnianie kultury i aktywności fizycznej,
  • prowadzenie działań na rzecz integracji i aktywizacji grup społecznych wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.


Jednocześnie Fundacja jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców i prowadzi działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, w zakresie:

  • działalność wydawnicza i handlowa artykułami przemysłowymi i wydawnictwami dla uczniów i nauczycieli,
  • działalność szkoleniowa z zakresu metod nauczania i zarządzania dla pracowników oświaty.
  • działalność marketingowa, promocyjna i reklamowa,
  • pozaszkolne formy edukacji,
  • sprzedaż autorskich praw majątkowych, praw z licencji oraz odpłatne udzielanie licencji na korzystanie z majątkowych praw autorskich,
  • sprzedaż praw związanych z know-how,
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.


Fundacja jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


„(…)” to program edukacji globalnej, który kładzie szczególny nacisk na edukację klimatyczną z elementami medialnymi. Realizowany jest przez Wnioskodawcę w latach 2020-2023, we współpracy z organizacjami z jedenastu innych państw Unii Europejskiej. Program „(…)” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej i współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.


Program był współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa (…) w roku 2020. Celem programu jest budowanie świadomych klimatycznie społeczności, czyli takich, które wiedzą, czym jest zmiana klimatu, dostrzegają jej skutki na poziomie lokalnym i globalnym i potrafią chronić klimat.


Cele szczegółowe:

  • zwiększenie poziomu wiedzy na temat zmiany klimatu, jej przyczyn, skutków i działań, jakie możemy podejmować, aby chronić naszą planetę,
  • wsparcie aktywności obywatelskiej w zakresie działań na rzecz klimatu w społeczności lokalnej,
  • zwiększenie kompetencji w zakresie nauczania i uczenia się m.in. krytycznego myślenia, współpracy w grupie, planowania, realizowania celów,
  • budowanie postaw solidarności, odpowiedzialności i obywatelskości.


Opis projektu:


Pokazanie możliwości indywidualnego i zbiorowego działania na rzecz ochrony klimatu w najbliższym otoczeniu i globalnie poprzez zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów i uczennic w zakresie krytycznego myślenia, rozumienia globalnych współzależności, wyznaczania celów, współpracy w grupie. Program skierowany jest do nauczycieli i nauczycielek, pedagogów, oraz uczniów i uczennic klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.


W ramach programu Fundacja oferuje wsparcie:

  • materiały edukacyjne - wyposaży nauczycieli i nauczycielki w przewodniki, scenariusze, publikacje. Te pozwolą im przeprowadzać w swoich szkołach projekty młodzieżowe i zajęcia w ramach podstawy programowej, które poruszają zagadnienia ochrony klimatu i motywują do działania w tym zakresie;
  • warsztaty - przeprowadzi warsztaty dla nauczycieli, nauczycielek oraz uczniów, uczennic, które przygotowują do pracy w programie, wzmacniają wiedzę i umiejętności;
  • filmy edukacyjne - przygotuje materiały audiowizualne, które będą mogły być wykorzystywane przez nauczycieli oraz nauczycielki na zajęciach szkolnych lub przeznaczone do samodzielnego pogłębiania tematu zmiany klimatu;
  • praca z młodzieżą nad ich projektami - przez wszystkie działania Fundacja będzie zachęcać uczniów i uczennice do tworzenia własnych projektów i materiałów dziennikarskich. Będzie wspierać młodych w tym procesie i pomagać w promocji ich osiągnięć.


Nauczyciel, nauczycielka, biorąc udział w programie zostaje Opiekunem lub Opiekunką grupy uczniów i uczennic, wraz z którymi przeprowadzi projekt młodzieżowy poświęcony ochronie klimatu.


W ramach programu młodzież zdobędzie wiedzę na temat zmiany klimatu, odróżni rzetelne informacje od fake-newsów i nabędzie umiejętności przekazywania dalej wiedzy oraz podejmowania działań w grupie.


Projekt polega na założeniu i prowadzeniu (…), której zadaniami będą:

  • zdobycie wiedzy na temat lokalnych skutków zmiany klimatu,
  • powiązanie ich z kontekstem lokalnym,
  • stworzenie i opublikowanie materiału dziennikarskiego poświęconego zmianie klimatu,
  • przygotowaniu kulminacyjnego wydarzenia dla społeczności szkolnej/lokalnej, podczas którego młodzież zaprezentuje wyniki swojej pracy.


Efekty realizowanego projektu nie będą podlegały komercjalizacji.


W ramach realizacji projektu Fundacja zakupi sprzęt IT (komputery oraz akcesoria komputerowe), oraz akcesoria do wyposażenia biura. W ramach usług Fundacja podpisze umowy na realizację kampanii reklamowej i promocji projektu w wyniku których powstaną filmy, publikacje edukacyjne, scenariusze zajęć lekcyjnych/zajęć pozalekcyjnych oraz cykle szkoleń on-line.

Nabyte towary i usługi w czasie trwania projektu służą wyłącznie do jego realizacji, po zakończeniu będą wykorzystywane w ramach nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego. Nie będą one wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej Fundacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prowadzona przez Fundację nieodpłatna działalność statutowa, która obejmuje również realizację projektów unijnych jest opodatkowana podatkiem VAT?
  2. Czy Fundacja może odliczać podatek VAT od towarów i usług związanych z projektami unijnymi realizowanymi nieodpłatnie na rzecz swoich beneficjentów?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizowana przez niego działalność statutowa nieodpłatna pożytku publicznego w przedstawionym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Fundacja nie ma prawa do odliczenia tego podatku od zakupionych towarów i usług związanych z tą działalnością, która obejmuje również realizację projektów unijnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W konsekwencji, Fundacja nie ma prawa do odliczania podatku od zakupionych towarów i usług związanych z prowadzoną przez nią nieodpłatną działalnością statutową pożytku publicznego, w tym również mającą miejsce w czasie realizacji projektów unijnych. Beneficjenci ostateczni udzielonego dofinansowania nie wnoszą żadnych opłat z tytułu uzyskanych świadczeń. Ponoszony przez Fundację wkład własny w tych projektach pochodzi ze środków pozyskanych od darczyńców a więc osób trzecich. Nie ma więc w tym przypadku elementu ekwiwalentności, który przesądza o odpłatnym charakterze świadczeń udzielanych przez Fundację w ramach działalności statutowej.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 11 i 19 oraz art. 124.


Oznacza to, iż czynności zwolnione od podatku lub niepodlegające opodatkowaniu nie mają prawa do odliczenia. Ekonomiczny ciężar podatku ponosi więc w tym przypadku podmiot zwolniony lub wykonujący jak w przypadku Fundacji świadczenia nie podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 11 pkt 2 lit. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1081/2006 (obowiązującym w trakcie realizacji Projektu), podatek od towarów może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Jeśli Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkiem kwalifikowanym. Nie ma wątpliwości, iż w przypadku działalności Fundacji taka sytuacja ma właśnie miejsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:

  • przedmiotowy (opodatkowaniu podlega dostawa towarów i świadczenie usług) oraz
  • podmiotowy (dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze).


Istotne jest to, że obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.


Powołane wyżej przepisy art. 5, art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług zawierają podstawowe zasady opodatkowania tym podatkiem. Z przepisów tych wynika przede wszystkim, że opodatkowaniu podlegają dostawa towarów oraz świadczenie usług realizowane na terytorium kraju. Ponadto dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu jeżeli mają charakter odpłatny. Tylko pozytywne ustalenia w powyższych aspektach upoważniają do stwierdzenia, że miała miejsce transakcja podlegająca opodatkowaniu.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia odpłatności. W znaczeniu potocznym określenie tego pojęcia to zapłata, wynagrodzenie w zamian za daną rzecz (towar), usługę. Przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów/świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dokonywana jest dostawa towaru/świadczona usługa musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dostawcy towaru/świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy tą czynnością a świadczeniem wzajemnym.

W odniesieniu do kwalifikacji podmiotowej określającej zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należy podkreślić, że aby dana czynność podlegała VAT, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w tym charakterze, to znaczy gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała charakter profesjonalny ciągły. Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika i nie podlega opodatkowaniu.

Dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.


Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów zawarta w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym przez podatnika rozumie się każdą osobę prowadzącą samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Powyższe przepisy stanowią o realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT, wynikającej zarówno z przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem, który obejmuje wszelkie dostawy towarów i usług za wynagrodzeniem, jak i zakresu podmiotowego z uwagi na szeroko zakreślony krąg podmiotów uznawanych za podatników VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja jest podmiotem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego celem jest wspieranie instytucji pracujących z dziećmi i młodzieżą, prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek oświatowych w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, przedsiębiorczości, edukacji obywatelskiej i ekonomicznej, a także kształtowanie postaw obywatelskich polskiego społeczeństwa.


Fundacja jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców i prowadzi działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, w zakresie:

  • działalność wydawnicza i handlowa artykułami przemysłowymi i wydawnictwami dla uczniów i nauczycieli,
  • działalność szkoleniowa z zakresu metod nauczania i zarządzania dla pracowników oświaty,
  • działalność marketingowa, promocyjna i reklamowa,
  • pozaszkolne formy edukacji,
  • sprzedaż autorskich praw majątkowych, praw z licencji oraz odpłatne udzielanie licencji na korzystanie z majątkowych praw autorskich,
  • sprzedaż praw związanych z know-how,
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.


Fundacja jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca realizuje projekt „(…)”. Projekt ten to program edukacji globalnej, który kładzie szczególny nacisk na edukację klimatyczną z elementami medialnymi. Wnioskodawca realizuje ww. projekt we współpracy z organizacjami z jedenastu innych państw Unii Europejskiej. Program „(…)” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej i współfinansowany ze środków Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.


Celem programu jest budowanie świadomych klimatycznie społeczności, czyli takich, które wiedzą, czym jest zmiana klimatu, dostrzegają jej skutki na poziomie lokalnym i globalnym i potrafią chronić klimat.


Cele szczegółowe:

  • zwiększenie poziomu wiedzy na temat zmiany klimatu, jej przyczyn, skutków i działań, jakie możemy podejmować, aby chronić naszą planetę,
  • wsparcie aktywności obywatelskiej w zakresie działań na rzecz klimatu w społeczności lokalnej,
  • zwiększenie kompetencji w zakresie nauczania i uczenia się m.in. krytycznego myślenia, współpracy w grupie, planowania, realizowania celów,
  • budowanie postaw solidarności, odpowiedzialności i obywatelskości.


Wnioskodawca poprzez Projekt chce pokazywać możliwości indywidualnego i zbiorowego działania na rzecz ochrony klimatu w najbliższym otoczeniu i globalnie poprzez zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów i uczennic w zakresie krytycznego myślenia, rozumienia globalnych współzależności, wyznaczania celów, współpracy w grupie. Projekt Wnioskodawcy skierowany jest do nauczycieli i nauczycielek, pedagogów, oraz uczniów i uczennic klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.


W ramach projektu Wnioskodawca oferuje następujące działania:

  • materiały edukacyjne – Wnioskodawca wyposaża nauczycieli i nauczycielki w przewodniki, scenariusze, publikacje. Te pozwolą im przeprowadzać w swoich szkołach projekty młodzieżowe i zajęcia w ramach podstawy programowej, które poruszają zagadnienia ochrony klimatu i motywują do działania w tym zakresie;
  • warsztaty – Wnioskodawca przeprowadzi warsztaty dla nauczycieli, nauczycielek oraz uczniów, uczennic, które przygotowują do pracy w programie, wzmacniają wiedzę i umiejętności;
  • filmy edukacyjne – Wnioskodawca przygotuje materiały audiowizualne, które będą mogły być wykorzystywane przez nauczycieli oraz nauczycielki na zajęciach szkolnych lub przeznaczone do samodzielnego pogłębiania tematu zmiany klimatu;
  • praca z młodzieżą nad ich projektami - przez wszystkie działania Wnioskodawca będzie zachęcać uczniów i uczennice do tworzenia własnych projektów i materiałów dziennikarskich. Będzie wspierać młodych w tym procesie i pomagać w promocji ich osiągnięć.


Nauczyciel, nauczycielka, biorąc udział w programie zostaje Opiekunem lub Opiekunką grupy uczniów i uczennic, wraz z którymi przeprowadzi projekt młodzieżowy poświęcony ochronie klimatu.


W ramach programu młodzież zdobędzie wiedzę na temat zmiany klimatu, odróżni rzetelne informacje od fake-newsów i nabędzie umiejętności przekazywania dalej wiedzy oraz podejmowania działań w grupie.


Projekt polega na założeniu i prowadzeniu (…), której zadaniami będą:

  • zdobycie wiedzy na temat lokalnych skutków zmiany klimatu,
  • powiązanie ich z kontekstem lokalnym,
  • stworzenie i opublikowanie materiału dziennikarskiego poświęconego zmianie klimatu,
  • przygotowaniu kulminacyjnego wydarzenia dla społeczności szkolnej/lokalnej, podczas którego młodzież zaprezentuje wyniki swojej pracy.


Efekty realizowanego projektu nie będą podlegały komercjalizacji.


W ramach realizacji projektu Fundacja zakupi sprzęt IT (komputery oraz akcesoria komputerowe), oraz akcesoria do wyposażenia biura. W ramach usług Fundacja podpisze umowy na realizację kampanii reklamowej i promocji projektu w wyniku których powstaną filmy, publikacje edukacyjne, scenariusze zajęć lekcyjnych/zajęć pozalekcyjnych oraz cykle szkoleń on-line.

Nabyte towary i usługi w czasie trwania projektu służą wyłącznie do jego realizacji, po zakończeniu będą wykorzystywane w ramach nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego. Nie będą one wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej Fundacji.


Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności budzi kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowadzonej przez Fundację nieodpłatnej działalności statutowej, która obejmuje również realizację projektów unijnych.


Wskazać należy, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167).


Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.


Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 5 ww. ustawy fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów (...).


W świetle art. 7 ust. 1 i ust. 2 wskazanej ustawy, fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.


Z cytowanych przepisów ustawy o fundacjach wynika, że Fundacja jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Działalność fundacji, co do zasady można podzielić na działalność związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana (statutową) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży. Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.


Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że nieodpłatna działalność statutowa związana z realizacją projektu „(…)” opisanego we wniosku nie będzie wykonywana w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Fundacji z tytułu realizacji ww. projektu nie można uznać za podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W niniejszej sprawie Fundacja realizuje projekt, w ramach którego chce pokazywać możliwości indywidualnego i zbiorowego działania na rzecz ochrony klimatu w najbliższym otoczeniu i globalnie poprzez zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów i uczennic w zakresie krytycznego myślenia, rozumienia globalnych współzależności, wyznaczania celów, współpracy w grupie. Projekt Wnioskodawcy skierowany jest do nauczycieli i nauczycielek, pedagogów, oraz uczniów i uczennic klas VI-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. Realizując projekt Fundacja wyposaży nauczycieli i nauczycielki w przewodniki, scenariusze, publikacje, które pozwolą im przeprowadzać w swoich szkołach projekty młodzieżowe i zajęcia w ramach podstawy programowej, które poruszają zagadnienia ochrony klimatu i motywują do działania w tym zakresie. Wnioskodawca przeprowadzi warsztaty dla nauczycieli, nauczycielek, uczniów, uczennic, które przygotowują do pracy w programie, wzmacniają ich wiedzę i umiejętności. Fundacja w ramach projektu przygotuje także materiały audiowizualne, które mają być wykorzystywane przez nauczycieli i nauczycielki na zajęciach szkolnych lub przeznaczone do samodzielnego pogłębiania tematu zmiany klimatu. Przez wszystkie działania w ramach projektu Wnioskodawca będzie zachęcać uczniów i uczennice do tworzenia własnych projektów i materiałów dziennikarskich. Będzie wspierać młodych w tym procesie i pomagać w promocji ich osiągnięć. Efekty realizowanego projektu nie będą polegały komercjalizacji.


Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że Fundacja realizując przedmiotowy projekt prowadzi nieodpłatną działalność statutową, a zatem nie może być traktowana jak przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą. Z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie za świadczone czynności w ramach projektu. W konsekwencji należy stwierdzić, że Fundacja realizując projekt nie będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy i dokonywane przez Nią czynności w ramach realizacji projektu nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług związanych z projektami unijnymi realizowanymi nieodpłatnie.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach realizacji projektu Fundacja zakupi sprzęt IT (komputery oraz akcesoria komputerowe), oraz akcesoria do wyposażenia biura. W ramach usług Fundacja podpisze umowy na realizację kampanii reklamowej i promocji projektu w wyniku których powstaną filmy, publikacje edukacyjne, scenariusze zajęć lekcyjnych/zajęć pozalekcyjnych oraz cykle szkoleń on-line.

Nabyte towary i usługi w czasie trwania projektu służą wyłącznie do jego realizacji, po zakończeniu będą wykorzystywane w ramach nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego. Nie będą one wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej Fundacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione. Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu oraz realizowany projekt miały związek z prowadzoną przez Fundację działalnością statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu „(…)”, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poczynionych wydatków. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. nabywane towary w celu realizacji ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj