Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.344.2021.4.EK
z 27 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 maja 2021 r. (data wpływu 20 maja 2021 r.) uzupełnionym pismem z 30 lipca 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.) na wezwanie Organu z 20 lipca 2021 r. (doręczone 26 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


20 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z 30 lipca 2021 r. (data wpływu 3 sierpnia 2021 r.) na wezwanie Organu z 20 lipca 2021 r. (doręczone 26 lipca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku:


A. (Wnioskodawca) z siedzibą w (…) współpracuje z B. z siedzibą w (…) (dalej: Spółka), której przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej jest „Działalność organizacji profesjonalnych” nr PKD 94 12.Z. Spółka w ramach swojej działalności prowadzi także: badania rynku i opinii publicznej, działalność wydawniczą, działalność związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników, działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości, wynajem i dzierżawę pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, handel hurtowy, handel detaliczny itd. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi m.in. sprzedaż detaliczną pozostałych nowych wyrobów prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach, roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków, roboty budowlane specjalistyczne, handel hurtowy, handel detaliczny, wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych.

Wnioskodawca przynależy do grupy przedsiębiorców, których spotkania prowadzi i organizuje Spółka. Przynależność do wyżej wymienionej grupy nie jest obowiązkowa. Dzięki członkostwu w grupie, przedsiębiorcy nawiązują relacje z innymi właścicielami firm, dzięki czemu mogą przekazywać sobie wzajemnie kontakty do swoich najlepszych klientów czy partnerów biznesowych, przedsiębiorcy także aktywnie współpracują ze sobą w biznesie, przekazując sobie wzajemnie zlecenia, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem.


W związku z powyższym Spółka raz w roku wystawia Wnioskodawcy fakturę VAT zawierającą opłatę wstępną oraz opłatę roczną za pakiet usług związanych z organizacją wyżej wymienionych spotkań oraz szkoleniami i doradztwem, które mają ułatwić Wnioskodawcy spotkania w grupie.


Spółka w ramach przedmiotowych opłat wskazuje następujące rodzaje świadczonych usług:

  1. Opłata wstępna obejmuje: mentoring, dostęp do platformy e-learningowej, dostęp do aplikacji mobilnej w ramach regularnych spotkań (raz w tygodniu), spotkań jeden na jeden z przedsiębiorcami, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz bazą kontaktów,
  2. Opłata roczna za pakiet usług obejmuje: szkolenia dotyczące funkcjonowania B., autoprezentacji, warsztaty pozwalające zdobyć wiedzę na temat przygotowania i wygłaszania skutecznych prezentacji, pozyskiwania i przekazywania atrakcyjnych rekomendacji, rozbudowywania kontaktów, by pomagały budować i rozwijać biznes, pozyskiwania bliskich partnerów biznesowych, którzy regularnie będą przekazywać rekomendacje, warsztaty pokazujące w jaki sposób przygotować się do spotkania oraz jak je przeprowadzić by generowały rekomendacje i zlecenia, pokazujące w jaki sposób wykorzystać sieć kontaktów do osiągnięcia postawionych firmie celów.


Dzięki podjęciu wyżej wymienionych szkoleń i czynności oraz skorzystaniu z wyżej wymienionych usług jakie świadczy Spółka, Wnioskodawca skutecznie rozbudowuje swoje kontakty biznesowe, zawiera nowe umowy o świadczenie usług, zwiększa własną sprzedaż, oraz zatrudnia nowych pracowników, wpływając tym samym na rozwój firmy.


Zatem Wnioskodawca w zamian za wyżej wymienione opłaty uzyskuje od Spółki określone świadczenia m.in. usługi o charakterze marketingowym i szkoleniowym. Dzięki skorzystaniu z wyżej wymienionych usług Spółki, Wnioskodawca skutecznie rozbudowywuje swoje kontakty biznesowe, zawiera nowe umowy, zwiększa sprzedaż własnych usług lub towarów.

Należy wskazać, ze B. nie jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców i pracowników działającą na podstawie odrębnych ustaw. Jej działalność ma charakter gospodarczy i opiera się przede wszystkim na wskazanym w KRS przedmiocie przeważającej działalności, tj. działalności organizacji profesjonalnych. Opłata wstępna oraz opłata roczna za pakiet usług nie stanowią składki na rzecz organizacji zrzeszającej przedsiębiorców i pracodawców działającej na podstawie odrębnych ustaw do których przynależność Wnioskodawcy jest/nie jest obowiązkowa. Opłata wstępna oraz opłata roczna za pakiet usług nie przekraczają w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,15% kwoty wynagrodzeń wypłacanych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Spółka nie jest także uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy z 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.). Szkolenia wykonywane przez Spółkę nie są bezpośrednio związane z branżą lub zawodem, jak również nie mają na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy dla celów zawodowych Wnioskodawcy. Usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę nie są także prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jak również nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.


Wnioskodawca wykorzystuje nabywane od B. usługi do czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy Wnioskodawca może odliczyć w całości naliczony podatek VAT za opłatę wstępną oraz opłatę roczną za pakiet usług, tj. czy stanowi to podstawę do obniżenia podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106)? Czy raczej opłatę wstępną i opłatę roczną Wnioskodawca powinien potraktować jako opłatę członkowską, niepodlegającą podatkowi od towarów i usług zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106)?


Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku:


Wnioskodawca może odliczyć w całości naliczony podatek VAT za opłatę wstępną oraz opłatę roczną za pakiet usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106).


W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia ze świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy w zamian za wynagrodzenie. W ocenie Wnioskodawcy wydatki na opłatę wstępną oraz opłatę roczną za pakiet usług spełniają warunek uznania ich za koszty w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ ich poniesienie jest uzasadnione z punktu widzenia osiągnięcia przychodów, a także zachowania albo zabezpieczenia źródła dochodów. Dzięki skorzystaniu z wyżej wymienionych usług Spółki, Wnioskodawca skutecznie rozbudowuje swoje kontakty biznesowe, zawiera nowe umowy, zwiększa sprzedaż własnych usług lub towarów.


Wystawiona faktura VAT przez Spółkę nie jest fakturą, która dokumentowałaby czynności niepodlegające opodatkowaniu. Z rodzaju świadczonych usług można wywnioskować, że Spółka świadczy na rzecz Wnioskodawcy m. in. usługi doradcze, marketingowe i szkoleniowe. Pomimo tego, że przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest „Działalność organizacji profesjonalnych” oznaczona numerem PKD 94.12.Z, Spółka prowadzi działalność w innym zakresie świadcząc szeroki wachlarz usług doradczych, marketingowych i szkoleniowych. Spółka nie jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców, do których przynależność nie jest obowiązkowa.


Nie można zatem uznać przedmiotowych opłat, które są wyszczególnione na fakturze jako składki członkowskiej co pociągałoby za sobą skutek w postaci braku możliwości zaliczenia ponoszonych na rzecz Spółki opłat do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczenia w całości podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca współpracuje z B. z siedzibą w (…) (Spółka), której przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej jest „Działalność organizacji profesjonalnych” nr PKD 94 12.Z. Spółka w ramach swojej działalności prowadzi także: badania rynku i opinii publicznej, działalność wydawniczą, działalność związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników, działalność związaną z obsługą rynku nieruchomości, wynajem i dzierżawę pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, handel hurtowy, handel detaliczny itd. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi m.in. sprzedaż detaliczną pozostałych nowych wyrobów prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach, roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków, roboty budowlane specjalistyczne, handel hurtowy, handel detaliczny, wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych.


Wnioskodawca przynależy do grupy przedsiębiorców, których spotkania prowadzi i organizuje Spółka. Przynależność do wyżej wymienionej grupy nie jest obowiązkowa. Dzięki członkostwu w grupie, przedsiębiorcy nawiązują relacje z innymi właścicielami firm, dzięki czemu mogą przekazywać sobie wzajemnie kontakty do swoich najlepszych klientów czy partnerów biznesowych, przedsiębiorcy także aktywnie współpracują ze sobą w biznesie, przekazując sobie wzajemnie zlecenia, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem.


W związku z powyższym Spółka raz w roku wystawia Wnioskodawcy fakturę VAT zawierającą opłatę wstępną oraz opłatę roczną za pakiet usług związanych z organizacją wyżej wymienionych spotkań oraz szkoleniami i doradztwem, które mają ułatwić Wnioskodawcy spotkania w grupie.


Spółka w ramach przedmiotowych opłat wskazuje następujące rodzaje świadczonych usług:

  1. Opłata wstępna obejmuje: mentoring, dostęp do platformy e-learningowej, dostęp do aplikacji mobilnej w ramach regularnych spotkań (raz w tygodniu), spotkań jeden na jeden z przedsiębiorcami, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz bazą kontaktów,
  2. Opłata roczna za pakiet usług obejmuje: szkolenia dotyczące funkcjonowania B., autoprezentacji, warsztaty pozwalające zdobyć wiedzę na temat przygotowania i wygłaszania skutecznych prezentacji, pozyskiwania i przekazywania atrakcyjnych rekomendacji, rozbudowywania kontaktów, by pomagały budować i rozwijać biznes, pozyskiwania bliskich partnerów biznesowych, którzy regularnie będą przekazywać rekomendacje, warsztaty pokazujące w jaki sposób przygotować się do spotkania oraz jak je przeprowadzić by generowały rekomendacje i zlecenia, pokazujące w jaki sposób wykorzystać sieć kontaktów do osiągnięcia postawionych firmie celów.


Dzięki podjęciu wyżej wymienionych szkoleń i czynności oraz skorzystaniu z wyżej wymienionych usług jakie świadczy Spółka, Wnioskodawca skutecznie rozbudowuje swoje kontakty biznesowe, zawiera nowe umowy o świadczenie usług, zwiększa własną sprzedaż, oraz zatrudnia nowych pracowników, wpływając tym samym na rozwój firmy.


Wnioskodawca wskazał, że w zamian za wyżej wymienione opłaty uzyskuje od Spółki określone świadczenia m.in. usługi o charakterze marketingowym i szkoleniowym. Dzięki skorzystaniu z wyżej wymienionych usług Spółki, Wnioskodawca skutecznie rozbudowywuje swoje kontakty biznesowe, zawiera nowe umowy, zwiększa sprzedaż własnych usług lub towarów. Spółka nie jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców i pracowników działającą na podstawie odrębnych ustaw. Jej działalność ma charakter gospodarczy i opiera się przede wszystkim na wskazanym w KRS przedmiocie przeważającej działalności, tj. działalności organizacji profesjonalnych. Opłata wstępna oraz opłata roczna za pakiet usług nie stanowią składki na rzecz organizacji zrzeszającej przedsiębiorców i pracodawców działającej na podstawie odrębnych ustaw do których przynależność Wnioskodawcy jest/nie jest obowiązkowa.


Wnioskodawca wykorzystuje nabywane od B. usługi do czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących uiszczone przez Wnioskodawcę opłaty, tj. opłatę wstępną i opłatę roczną za pakiet usług.


Aby udzielić odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie, należy rozstrzygnąć, czy wnoszone przez Wnioskodawcę opłaty stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług przez Spółkę, czy też należy je traktować jak składki członkowskie.


Wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą, usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też należy stwierdzić, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Usługami, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.


Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.


Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.


Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.


Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.


Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperatieve Aardappelenbewaarplaats GA ETS, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.


Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.


Zauważyć należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – ust. 2 ww. artykułu.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma zatem charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność gospodarczą.


Aby zatem ustalić zasady opodatkowania danej czynności, dokonanej w zamian za wynagrodzenie, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wpłacającego.


W niniejszej sprawie opłaty dokonywane przez Wnioskodawcę należy traktować jako wynagrodzenie za świadczoną przez Spółkę usługę. Pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką istnieje bowiem stosunek prawny, a rezultatem tego związku jest wzajemne działanie tych podmiotów. Działanie to polega na tym, że wynagrodzenie otrzymywane przez Spółkę (wykonawcę usługi) następuje w zamian za wykonanie usługi na rzecz jej odbiorcy (Wnioskodawcy). W zamian za dokonanie opłaty wstępnej Wnioskodawca dostaje dostęp do platformy e-learningowej czy aplikacji mobilnej w ramach regularnych spotkań, monitoring. Z kolei opłata roczna za pakiet usług obejmuje m.in. szkolenia dotyczące funkcjonowania B., autoprezentację, warsztaty pozwalające zdobyć wiedzę na temat przygotowania i wygłaszania skutecznych prezentacji, pozyskiwanie i przekazywanie atrakcyjnych rekomendacji, rozbudowywanie kontaktów, pozyskiwanie bliskich partnerów biznesowych, którzy będą przekazywać rekomendacje, warsztaty pokazujące w jaki sposób przygotować się do spotkania oraz jak je przeprowadzić by generowały rekomendacje i zlecenia, pokazujące w jaki sposób wykorzystać sieć kontaktów do osiągnięcia postawionych firmie celów. Wnioskodawca zatem w zamian za uiszczone opłaty czerpie bezpośrednie korzyści od B. Pomiędzy czynnościami wykonywanymi przez Spółkę a opłatami uiszczonymi przez Wnioskodawcę istnieje bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek. Zatem w opisanych okolicznościach sprawy, opłata wstępna oraz opłata roczna nie stanowią opłaty członkowskiej, gdyż z tytułu ich uiszczenia Wnioskodawca otrzymuje skonkretyzowane świadczenie, tj. usługi o charakterze marketingowym i szkoleniowym.

W świetle przywołanych regulacji oraz przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, że w rozpatrywanym przypadku zostały wypełnione wszystkie przesłanki pozwalające na uznanie, iż mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych czynności opodatkowanie podatkiem VAT lub zwolnienie od podatku.


Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.


Z wniosku wynika, że Spółka, która organizuje dla Wnioskodawcy m.in. szkolenia, nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy. Szkolenia wykonywane przez Spółkę nie są bezpośrednio związane z branżą lub zawodem, jak również nie mają na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy dla celów zawodowych Wnioskodawcy. Usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę nie są także prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach jak również nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.


Biorąc pod uwagę powyższe informacje, stwierdzić należy, że usługi szkoleniowe prowadzone przez Spółkę, nie będą korzystały ze zwolnień od podatku przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż nie będą spełnione warunki wskazane w tych przepisach.


Przechodząc zatem do prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez B., należy wskazać, że Wnioskodawca będzie miał pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a nabywana przez Wnioskodawcę usługa jest związana z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca dzięki skorzystaniu z usług oferowanych przez Spółkę skutecznie rozbudowuje swoje kontakty biznesowe, zawiera nowe umowy, zwiększa sprzedaż własnych usług i towarów.


Co istotne, w przedmiotowej sprawie nie wystąpi negatywna przesłanka wyłączająca prawo do odliczenia wymieniona w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, a mianowicie – jak rozstrzygnięto powyżej – usługi świadczone przez Spółkę nie będą stanowiły czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, ani też zwolnionej od podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Niniejsza interpretacji rozstrzyga w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj