Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.493.2021.2.KS
z 7 września 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 czerwca 2021 r. (data wpływu 24 czerwca 2021 r.), uzupełnionym pismami z 11 sierpnia 2021 r. (data wpływu 16 sierpnia 2021 r.) oraz z 31 sierpnia 2021 r. (data wpływu 2 września 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanych działek nr 1 i 2 w drodze przetargu nieograniczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

24 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanych działek nr 1 i 2 w drodze przetargu nieograniczonego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z uzupełnionym pismami z 11 sierpnia 2021 r. (data wpływu 16 sierpnia 2021 r.) oraz z 31 sierpnia 2021 r. (data wpływu 2 września 2021 r.) poprzez wskazanie adresu ePUAP, doprecyzowanie opisu sprawy oraz dokonanie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Skarb Państwa zamierza zbyć w drodze przetargu ustnego nieograniczonego zabudowaną nieruchomość gruntową, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr: 1 o pow. 0,0497 ha i 2 o pow. 0,0109 ha, położoną w … gm. …, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą KW Nr ….

Zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów i budynków przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest murowanymi budynkami gospodarczymi o pow. zabudowy 47 m2 oraz 44 m2. Budynki te stanowią jedną gospodarczą całość, będącą obecnie pustostanem. Na powyższej nieruchomości usytuowany jest również niezwiązany trwale z gruntem, drewniany budynek o pow. zabudowy ok. 15 m2, dla którego nie ma założonej kartoteki budynków. Budowla ta spełnia funkcje pomieszczenia gospodarczego (szopy).

Działki nr: 1 i 2 wraz z usytuowanymi na nich budynkami, zostały nabyte na rzecz Skarbu Państwa - …, aktem notarialnym z dnia ….2017 r. Rep. A Nr …, w trybie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, w związku z realizacją inwestycji "…", ustalonej decyzją Nr … Wojewody … z dnia … 2017 r.

Następnie decyzją z dnia 16 września 2020 r. Nr …, Starosta Powiatu … orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu, przysługującego …, w odniesieniu m.in. do zabudowanych działek nr: 1 i 2, położonych w … gm. …, co wiązało się z jednoczesnym przejęciem ich do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi dysponuje starosta.

Wnioskodawca wskazał, iż nadmienić należy, że Gmina … nie posiada aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy …, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy … Nr … z dnia … 2016 r., działki nr: 1 i 2 znajdują się w strefie funkcjonalno – przestrzennej, tj. terenie projektowanej drogi ekspresowej ….

Ponadto działający w imieniu Skarbu Państwa - Starosta Powiatu …, nie posiada informacji, aby od dnia ….2017 r., tj. od dnia nabycia przedmiotowej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa - …, były ponoszone nakłady na ulepszenie budynków usytuowanych na działkach nr: 1 i 2, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Od dnia nabycia przedmiotowej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa - …, przedmiotowa nieruchomość nie była użytkowana. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1990 z późn. zm.), Starosta Powiatu … jest organem właściwym w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi z kolei, że z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw organem reprezentującym Skarb Państwa jest starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze. Zarząd Powiatu … jest organem właściwym w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu …. Potwierdzeniem powyższego jest również przepis art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Starosta jest przewodniczącym zarządu powiatu - art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Starosta organizuje prace zarządu powiatu - art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Podatnikiem podatku VAT jest Powiat …

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że zabudowane działki nr: 1 i 2, położone w … gm. …, zostały nabyte przez Skarb Państwa - …, aktem notarialnym z dnia …2017 r. Rep. A Nr …, w trybie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, w związku z realizacją inwestycji "…", ustalonej decyzją Nr … Wojewody … z dnia … 2017 r.

Decyzją z dnia … 2020 r. Nr G…, Starosta Powiatu … na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 z późn. zm. ), orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu, przysługującego …, w odniesieniu m.in. do ww. działek, co wiązało się z jednoczesnym przejęciem ich do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi dysponuje starosta.

Z uwagi na to, że przejęcie ww. nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi dysponuje starosta, nastąpiło na podstawie decyzji administracyjnej, Starosta Powiatu … z tytułu jej nabycia nie obniżał kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z fragmentem mapy ewidencyjnej w skali 1:500 (załącznik nr 1), budynki gospodarcze o pow. zabudowy 47 m2 oraz 44 m2 usytuowane są w przeważającej części na działce nr 2 oraz częściowo na działce nr 1. Budynki te, zgodnie z wypisem z kartoteki budynków (załącznik nr 2), przypisane są do działki nr 2.

Zgodnie z fragmentem mapy zasadniczej w skali 1:500 (załącznik nr 3), drewniany budynek o pow. zabudowy ok. 15 m2 usytuowany jest w przeważającej części na działce nr 1 oraz częściowo na działce nr 2. Z uwagi na to, że budynek ten nie jest trwale z gruntem związany, nie ma założonej dla niego kartoteki budynków, więc również nie jest wykazany na mapie ewidencyjnej, natomiast na mapie zasadniczej oznaczony jest jako „ i.b. ” - inne budowle.

Murowane budynki gospodarcze o pow. zabudowy 47 m2 i 44 m2 (stanowiące jedną gospodarczą całość) oraz drewniany budynek (szopa) o pow. zabudowy ok. 15 m2, usytuowane na działkach nr: 2 i 1, odpowiadają definicji „budynku”, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. poz. 1333 z późn. zm.).

Z wypisu z kartoteki budynków wynika, że budowa budynku o pow. zabudowy 47 m2 została zakończona w 2010 roku, natomiast budowa budynku o pow. zabudowy 44 m2 została zakończona w 2012 roku. Działki nr: 1 i 2, położone w … gm. …, na których usytuowane są budynki o pow. zabudowy: 47 m2, 44 m2 oraz ok. 15 m2, zostały nabyte przez Skarb Państwa - …, aktem notarialnym z dnia ….2017 r. Rep. A Nr …. Decyzją z dnia .. 2020 r. Nr …, Starosta Powiatu .. orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu, przysługującego …, w odniesieniu m. in. do ww. działek, co wiązało się z jednoczesnym przejęciem ich do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi dysponuje starosta.

Z uwagi na przejęcie w 2020 roku ww. nieruchomości wraz ze znajdującymi się na niej budynkami, do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którym dysponuje Starosta Powiatu …, Wnioskodawca nie posiada informacji:

  • czy i kiedy nastąpiło/nastąpi pierwsze zasiedlenie budynków znajdujących się na ww. działkach,
  • kto dokonał/dokona pierwszego zasiedlenia ww. budynków,
  • czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków a transakcją upłynie okres dłuższy niż 2 lata,
  • czy sprzedaż w/w budynków znajdujących się na działkach nr. 2 i 1, nastąpi po upływie 2 lat od ich pierwszego zasiedlenia.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że Starosta Powiatu … nie dokonywał pierwszego zasiedlenia budynków znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości.

Działki nr: 1 i 2, położone w … gm. …, są zabudowane budynkami, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że Starosta Powiatu … w odniesieniu do ww. działek nie występował i nie będzie występował przed ich sprzedażą, o wydanie decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm. ).

W piśmie z 31 sierpnia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że budynki gospodarcze o pow. zabudowy 47 m2 i 44 m2 oraz drewniany budynek o pow. zabudowy ok. 15 m2, znajdujące się na ww. działkach, odpowiadają definicji „budynku”, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. poz. 1333 z późn. zm.).

Informacja, że drewniany budynek o pow. zabudowy ok. 15 m2 „nie jest trwale z gruntem związany”, użyta w dotychczasowej korespondencji, była podana niewłaściwie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu z 23% podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu z 23% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – art. 2 pkt 22 ustawy.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Natomiast, w świetle unormowań prawa wspólnotowego, w przypadku, gdy organ władzy publicznej podejmuje takie działania lub dokonuje takich transakcji, jest uważany za podatnika w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie go z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Tym samym, powiat wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Ze złożonego wniosku wynika, że Powiat jest podatnikiem podatku VAT. Jak wynika z opisu sprawy, Powiat zamierza zbyć zabudowane działki nr 1 i 2.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego, w analizowanej sprawie stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. zabudowanych działek Powiat będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji sprzedaż zabudowanych działek nr 1 i 2, będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania;
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Należy bowiem zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny ww. obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla zabudowanych nieruchomości objętych zakresem pytania zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do przedmiotowych budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Skarb Państwa zamierza zbyć w drodze przetargu ustnego nieograniczonego zabudowaną nieruchomość gruntową, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr: 1 i 2. Zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów i budynków przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest murowanymi budynkami gospodarczymi o pow. zabudowy 47 m2 oraz 44 m2. Budynki te stanowią jedną gospodarczą całość, będącą obecnie pustostanem. Na powyższej nieruchomości usytuowany jest również drewniany budynek o pow. zabudowy ok. 15 m2, dla którego nie ma założonej kartoteki budynków. Budowla ta spełnia funkcje pomieszczenia gospodarczego (szopy).

Działki nr: 1 i 2 wraz z usytuowanymi na nich budynkami, zostały nabyte na rzecz Skarbu Państwa - …, aktem notarialnym z dnia ….2017 r. Następnie decyzją z dnia … 2020 r., Starosta Powiatu ... orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu, przysługującego …, w odniesieniu m.in. do zabudowanych działek nr: 1 i 2, co wiązało się z jednoczesnym przejęciem ich do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi dysponuje starosta.

Ponadto działający w imieniu Skarbu Państwa - Starosta Powiatu ..., nie posiada informacji, aby od dnia ….2017 r., tj. od dnia nabycia przedmiotowej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa - …, były ponoszone nakłady na ulepszenie budynków usytuowanych na działkach nr: 1 i 2, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Od dnia nabycia przedmiotowej nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa - …, przedmiotowa nieruchomość nie była użytkowana.

Z uwagi na to, że przejęcie ww. nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, którymi dysponuje starosta, nastąpiło na podstawie decyzji administracyjnej, Starosta Powiatu ... z tytułu jej nabycia nie obniżał kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Budynki gospodarcze o pow. zabudowy 47 m2 oraz 44 m2 usytuowane są w przeważającej części na działce nr 2 oraz częściowo na działce nr 1. Budynki te, zgodnie z wypisem z kartoteki budynków (załącznik nr 2), przypisane są do działki nr 2.

Drewniany budynek o pow. zabudowy ok. 15 m2 usytuowany jest w przeważającej części na działce nr 1 oraz częściowo na działce nr 2.

Wnioskodawca wskazał, że murowane budynki gospodarcze o pow. zabudowy 47 m2 i 44 m2 (stanowiące jedną gospodarczą całość) oraz drewniany budynek (szopa) o pow. zabudowy ok. 15 m2, usytuowane na działkach nr: 2 i 1, odpowiadają definicji „budynku”, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane.

Z wypisu z kartoteki budynków wynika, że budowa budynku o pow. zabudowy 47 m2 została zakończona w 2010 roku, natomiast budowa budynku o pow. zabudowy 44 m2 została zakończona w 2012 roku.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy, w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia, budynków gospodarczych o pow. zabudowy 47 m2 i 44 m2 oraz drewnianego budynku o pow. zabudowy ok. 15 m2 posadowionych na działkach nr 2 oraz nr 1, należy stwierdzić, że do ich pierwszego zasiedlenia doszło najpóźniej w momencie nabycia ich przez Skarb Państwa - …, tj. w dniu ….2017 r.

Zatem, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie z opisu sprawy nie wynika, aby ponoszono nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej ww. budynków, to w odniesieniu do budynków gospodarczych o pow. zabudowy 47 m2 i 44 m2 oraz drewnianego budynku o pow. zabudowy ok. 15 m2 zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntu, z którym związane są ww. budynki, korzysta ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Reasumując, sprzedaż przez Wnioskodawcę przedmiotowych nieruchomości - zabudowanych działek nr 1 i 2 podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż budynki gospodarcze o pow. zabudowy 47 m2 i 44 m2 oraz drewniany budynek o pow. zabudowy ok. 15 m2, znajdujące się na ww. działkach, odpowiadają definicji „budynku”, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. poz. 1333 z późn. zm.). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Końcowo należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj