Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.413.2021.1.RM
z 26 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 sierpnia 2021 r. (data wpływu 9 sierpnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% zaliczek otrzymywanych z tytułu eksportu towarów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 0% zaliczek otrzymywanych z tytułu eksportu towarów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:


… Sp. z o.o. (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca") to oficjalny, internetowy sklep studia ... z przedmiotami skierowanymi do fanów. W ofercie sklepu Wnioskodawcy klienci znajdują m.in. wysokiej jakości koszulki i bluzy z projektami inspirowanymi grami wydanymi przez studio.


Wśród dostępnych produktów znajdują się także liczne limitowane przedmioty kolekcjonerskie, w tym figurka … czy … i …, przedstawiające głównych bohaterów gry ...: ... w japońskiej rzeczywistości. 0ferta Spółki jest stale rozszerzana o nowe przedmioty oraz ich kategorie.


Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług.


Spółka planuje wprowadzenie do oferty sprzedaży nowego projektu limitowanej figurki przedstawiającej bohatera gry ...: ... (dalej jako: „Nowa figurka"). Data premiery (tj. końca okresu produkcyjnego) Nowej figurki zostanie wstępnie określona na wrzesień 2021 niemniej w toku skomplikowanego procesu jej projektowania oraz produkcji data ta może ulec zmianie.

Prace związane z projektowaniem Nowych figurek najczęściej rozpoczynają się od stworzenia koncepcji Nowej figurki, w ramach której wykonuje się wstępne projekty koncepcyjne wyglądu figurki i porównuje się je pod względem spójności z poprzednimi projektami Spółki. Na podstawie określonej koncepcji wyglądu Nowej figurki odpowiedni zespół tworzy rysunki referencyjne, tworzy wizualizacje 2D, a czasami tworzone są także koncepty 3D sporządzone w glinie. Na podstawie tak przygotowanych rysunków referencyjnych 2D kolejny zespół przygotowuje koncept 3D w formie cyfrowych plików. Koncepty 3D są następnie przekazywane specjalistycznej firmie drukarskiej, która przekształca otrzymane pliki z konceptem 3D na pliki umożliwiające druk figurek za pomocą specjalistycznych drukarek 3D. Tak przygotowane pliki pozwalają specjalistycznej firmie na stworzenie pierwszego wzorcowego wydruku figurki (tzw. „...") oraz wydruku figurki stanowiącej wzór dla form odlewniczych (tzw. „..."). Po otrzymaniu wersji ... od firmy specjalistycznej, artyści zatrudnieni w Spółce dokonują odpowiedniego malowania Nowej figurki zgodnie z założeniami koncepcji. Po ustaleniu przez Spółkę ostatecznego malowania figurki ... Wnioskodawca odsyła pomalowaną figurkę ... do firmy specjalistycznej, która na podstawie figurki ... przygotowuje odpowiednie opracowania malowania. Ostatnią z czynności jaka wykonywana jest w ramach projektowania Nowych figurek jest ustalenie i zaprojektowanie odpowiedniego cięcia gotowego modelu figurki w celu umożliwienia odpowiedniego i bezpiecznego pakowania gotowego produktu.


Zaznaczenia wymaga fakt, że specjalistyczna firma drukarska jest co do zasady podmiotem mającym swoją siedzibę w kraju nie należącym do Unii Europejskiej, przez co wszelkie wysyłki fizycznej koncepcji Nowej Figurki muszą przejść odpowiednią odprawę celną.


Na każdym etapie powyżej opisanego procesu projektowania i preprodukcji Nowych figurek mogą następować błędy lub modyfikacje w koncepcji założonej na początku, które wpływają na wydłużenie procesu produkcyjnego.


Wnioskodawca zakłada rozpoczęcie przedsprzedaży Nowej figurki, w ramach której przyszli nabywcy będą mogli nabyć prawo do Nowej figurki przed jej premierą, tj. już w trakcie trwania fazy projektowej dla Nowej figurki. Przedsprzedaż Nowej figurki skierowana będzie do klientów Spółki z Unii Europejskiej oraz klientów z państw trzecich niebędących członkami Unii Europejskiej np. z Rosji (dalej jako „Klienci z państw trzecich”). W ramach przedsprzedaży Spółka może być zobowiązana do dostarczenia Nowych figurek do osób mających swoje miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, tym samym Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania eksportu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Cały proces przedsprzedaży zakłada wcześniejsze wpłaty przez klientów Spółki za przyszłe dostawy Nowych figurek, gdzie okres od wpłaty do dostarczenia gotowej Nowej figurki może dłuższy niż 6 miesięcy. Sytuacja taka wynika z modelu prowadzonej działalności handlowej, która sprowadza się do określenia wstępnego wolumenu zapotrzebowania na Nową figurkę oraz do sfinansowania procesu projektowego i przedprodukcyjnego Nowej figurki otrzymywanymi w wyniku przedsprzedaży zaliczkami. Jednocześnie tak odległy termin wysyłki Nowej figurki jest też zdeterminowany niepewnością i skomplikowaniem procesu produkcji Nowej figurki.


W konsekwencji, w przypadku dostawy dokonywanej na rzecz Klientów z państw trzecich, do faktycznego wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej dochodzić będzie po upływie 2 miesięcznego terminu od zawarcia transakcji przedsprzedaży i zapłaty zaliczki dla zaliczek wpłaconych do 31 grudnia 2020 r., oraz po upływie 6 miesięcy dla zaliczek wpłaconych od dnia 1 stycznia 2021 r. Spółka będzie otrzymywać dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, po upływie dwóch miesięcy od dokonania przez Klienta z państw trzecich zamówienia w ramach przedsprzedaży i przekazania zaliczki do Wnioskodawcy.

Wywóz towaru z terytorium Polski na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej w terminie dłuższym niż 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę wynika z niepewności i skomplikowania procesu produkcyjnego, który został opisany powyżej w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym. Uzasadnieniem dla późniejszego wywozu jest finansowanie kosztów skomplikowanej produkcji Nowej figurki opisanego w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym oraz konieczność posiadania przez Wnioskodawcę wiedzy, co do wolumenu zapotrzebowania na Nowe figurki. Dodatkowo na późniejszy termin wywozu Nowych figurek ma wpływ model prowadzonej działalności handlowej, który wymaga określenia wstępnego wolumenu zapotrzebowania na Nowe figurki co jednocześnie jest standardową praktyką rynkową stosowaną powszechnie.


Kontrahenci przy składaniu zamówień preorderowych, za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy, na Nowe figurki są informowani o dacie premiery Nowej figurki. Data premiery jest równoznaczna z datą rozpoczęcia procedury wysyłania tych Nowych figurek bezpośrednio do kontrahentów, jednakże data ta ze względu na przedłużanie produkcji może ulec zmianie, o czym klienci są informowani.


W przyszłości Spółka nie wyklucza organizowania podobnych akcji przedsprzedażowych dla Nowych figurek, które inspirowane będą grami wydanymi przez studio ....


Wątpliwość Spółki dotyczy wykazania właściwej stawki podatku w zakresie:

  • Stanu faktycznego - dla zaliczek otrzymanych do dnia 31 grudnia 2020 r. gdzie do części zaliczek otrzymanych do 31 grudnia 2020 r. termin dwumiesięczny przypada na okres od 1 stycznia 2021 r. (tj. w 2020 r. nie upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów otrzymanej w 2020 r.). Jednocześnie do części zaliczek otrzymanych do 31 grudnia 2020 r. termin dwumiesięczny przypada na okres do 1 stycznia 2021 r. (tj. w 2020 r. upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów otrzymanej w 2020 r.). W przypadku tych zaliczek otrzymanych do dnia 31 grudnia 2020 r. wywóz towarów nastąpi z przekroczeniem 2 miesięcy jak i 6 miesięcy licząc od końca miesiąca w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę.
  • Zdarzenia przyszłego - dla zaliczek otrzymanych po 1 stycznia 2021 r. Wniosek dotyczy sytuacji gdy w przypadku zaliczek otrzymanych od dnia 1 stycznia 2021 r. wywóz towarów nastąpi w terminie przekraczającym 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym opisanym powyżej, możliwe będzie zastosowanie stawki 0% dla zaliczki w eksporcie towarów, dla której dostawy realizowane będą w okresie przekraczającym 2 miesiące od daty wpływu zaliczki do dnia 31 grudnia 2020 r. jak i okresie przekraczającym 6 miesięcy od daty wpływu zaliczki od dnia 1 stycznia 2021 r. i wykazanie jej w deklaracji za okres w którym Spółka otrzymała tę zaliczkę?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W świetle powyżej opisanego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% dla zaliczek wpłacanych w dacie przekraczającej 2 miesiące przed datą wysyłki towarów i wykazania jej w deklaracji za okres, w którym Spółka otrzymała tę zaliczkę dla zaliczek otrzymanych do 31 grudnia 2020 r. oraz dla zaliczek otrzymanych od 1 stycznia 2021 r. w przypadku daty przekraczającej 6 miesięcy od dnia otrzymania tej zaliczki.


Zgodnie z art. 2 pkt 1, 3, 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 t.j. - dalej: "ustawa o VAT") jeżeli w przepisach ustawy o VAT mowa jest o:

  • terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
  • terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej;
  • terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3;
  • towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Według art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.


W myśl art. 41 ust. 6a ustawy o VAT dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.


Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy o VAT, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.


W myśl art. 41 ust. 9 ustawy o VAT, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Na podstawie art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy (6 miesięcy w stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2021 r.), licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.


Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem, że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Powyższe oznacza, że w przypadku otrzymania zaliczki zastosowanie dla czynności eksportu towarów 0% stawki podatku będzie możliwe, jeśli wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy (6 miesięcy w stanie prawnym po 1 stycznia 2021 r.), licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał taką zapłatę. Warunek wywozu będzie spełniony, jeśli podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w terminie określonym w art. 41 ust. 6 i 7 ustawy, tj. co do zasady przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin, w jakim miał nastąpić wywóz towarów. Niespełnienie tego warunku spowoduje obowiązek zastosowania stawki właściwej dla danego towaru w kraju. Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym podatnik będzie mógł dokonać korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument.


Wyjątkiem od powyższego jest norma wynikająca z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, która przewiduje możliwość przedłużenia okresu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do otrzymanych zaliczek. Należy zauważyć, że o możliwości zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy o VAT decydować będą każdorazowo obiektywne przesłanki. O faktycznym przedmiocie czynności przesądzać będzie zakres oraz specyfika tych czynności oraz treść umów (warunków dostawy) zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta (kontrahentów).

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przedmiotem działalności Spółki jest m.in. produkcja Nowych figurek. W związku z prowadzoną działalnością Spółka otrzymuje od Klientów z państw trzecich zaliczki na poczet przyszłych dostaw Nowych figurek. Zaliczki pobierane są ze względu na ryzyko wiążące się z tego typu transakcjami. Służą one zabezpieczeniu interesów Spółki oraz przeznaczone są na pokrycie kosztów skomplikowanego procesu projektowania i produkcji Nowych figurek.


Cały proces od dokonania zamówienia do dostarczenia Klientom z państw trzecich gotowej Nowej figurki jest rozciągnięty w czasie i może trwać ponad pół roku. Wynika to z faktu, że proces produkcji Nowej figurki jest długotrwały, wieloetapowy oraz charakteryzujący się istotnym stopniem skomplikowania z uwagi na jego twórczy charakter, co zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Termin zawarcia umowy, rozumianej jako dokonanie zamówienia w ramach przedsprzedaży i wpłacenia zaliczki przez Klienta z państwa trzeciego, do momentu odbioru przez niego dostawy Nowej figurki, zgodnie z zawartymi warunkami transakcji znacząco przekraczać będzie każdorazowo 2 miesiące.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy wywóz przedmiotu eksportu, na poczet którego Wnioskodawca otrzyma zaliczkę, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, znajdzie zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT. Fakt ten, co wynika z opisu wniosku, jest uzasadniony specyfiką zbierania zamówień związaną z procesem produkcji Nowej figurki (długi cykl produkcyjny, złożoność procesu produkcji i fazy projektowej), wpływającą na szczególny w tym przypadku sposób wpłacania zaliczek przez Klientów z państw trzecich i późniejszą realizację dostaw. Spółka wskazuje również w ramach przedsprzedaży termin wywozu towarów - jest to termin określony jako data premiery Nowej figurki.


Wnioskodawca będzie także w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT. W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy, ma prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 0% dla otrzymanych zaliczek z tytułu eksportu towarów, ponieważ zostaną spełnione warunki wynikające z powołanych przepisów ustawy o VAT, w szczególności z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlega eksport towarów.


Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy – przez eksport towarów rozumie się - dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych;

Ilekroć w przepisach jest mowa o terytorium kraju, rozumie się przez to terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast ilekroć jest mowa o terytorium państwa trzeciego – w myśl art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.


Na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.


Przy czym, stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.


Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 9a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 9a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r., jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Przy tym, jak stanowi art. 41 ust. 9b ustawy, przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Tak więc, w przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 2 miesięcy (w stanie prawnym do 31 grudnia 2020 r.) lub w ciągu 6 miesięcy (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.) - licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany dwumiesięczny (w stanie prawnym do 31 grudnia 2020 r.) oraz sześciomiesięczny (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest oficjalnym, internetowym sklepem studia .... Wnioskodawca zamierza wprowadzić do oferty sprzedaży nowy projekt limitowanej figurki przedstawiającej bohatera gry ...: ... (Nowa figurka). Data premiery Nowej figurki (tj. końca okresu produkcyjnego) zostanie wstępnie określona na wrzesień 2021 r. (data ta może ulec zmianie w toku skomplikowanego procesu projektowania i produkcji). Wnioskodawca zakłada rozpoczęcie przedsprzedaży Nowej figurki przed jej premierą, tj. już w trakcie trwania fazy projektowej dla Nowej figurki. Przedsprzedaż Nowej figurki skierowana będzie do m.in. klientów Spółki z państw trzecich np. z Rosji (Klienci z państw trzecich). W ramach przedsprzedaży Spółka może być zobowiązana do dostarczenia Nowych figurek do osób mających miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, w związku z czym będzie zobowiązana do rozpoznania eksportu towarów.

Proces przedsprzedaży zakłada wcześniejsze wpłaty przez klientów Spółki za przyszłe dostawy Nowych figurek, przy czym okres od wpłaty do dostarczenia gotowej Nowej figurki może być dłuższy niż 6 miesięcy. W konsekwencji, w przypadku dostawy dokonywanej na rzecz Klientów z państw trzecich, do faktycznego wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej dochodzić będzie po upływie 2 miesięcznego terminu od zawarcia transakcji przedsprzedaży i zapłaty zaliczki dla zaliczek wpłaconych do 31 grudnia 2020 r., oraz po upływie 6 miesięcy dla zaliczek wpłaconych od dnia 1 stycznia 2021 r. Spółka będzie otrzymywać dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, po upływie dwóch miesięcy od dokonania przez Klienta z państw trzecich zamówienia w ramach przedsprzedaży i przekazania zaliczki do Wnioskodawcy. Wywóz towaru z Polski na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej w terminie dłuższym niż 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę wynika z niepewności i skomplikowania procesu produkcyjnego. Uzasadnieniem dla późniejszego wywozu jest finansowanie kosztów skomplikowanej produkcji Nowej figurki oraz konieczność posiadania wiedzy, co do wolumenu zapotrzebowania na Nowe figurki. Dodatkowo na późniejszy termin wywozu Nowych figurek ma wpływ model prowadzonej działalności handlowej, który wymaga określenia wstępnego wolumenu zapotrzebowania na Nowe figurki (standardowa praktyka rynkowa).


Przy składaniu zamówień preorderowych na Nowe figurki za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy, Kontrahenci są informowani o dacie premiery Nowej figurki, która jest równoznaczna z datą rozpoczęcia wysyłki Nowych figurek bezpośrednio do kontrahentów (data ta ze względu na przedłużanie produkcji może ulec zmianie, o czym klienci są informowani).

Prace związane z projektowaniem Nowych figurek rozpoczynają się od stworzenia koncepcji Nowej figurki, w ramach której wykonuje się wstępne projekty koncepcyjne wyglądu figurki i porównuje się je pod względem spójności z poprzednimi projektami Spółki. Na podstawie określonej koncepcji wyglądu Nowej figurki odpowiedni zespół tworzy rysunki referencyjne i tworzy wizualizacje 2D. Czasami tworzone są także koncepty 3D sporządzone w glinie. Na podstawie rysunków referencyjnych 2D, kolejny zespół przygotowuje koncept 3D w formie cyfrowych plików. Koncepty 3D są następnie przekazywane specjalistycznej firmie drukarskiej, która przekształca otrzymane pliki z konceptem 3D na pliki umożliwiające druk figurek za pomocą specjalistycznych drukarek 3D. Pliki przygotowane w ten sposób pozwalają specjalistycznej firmie na stworzenie pierwszego wzorcowego wydruku figurki (tzw. „...") oraz wydruku figurki stanowiącej wzór dla form odlewniczych (tzw. „..."). Po otrzymaniu wersji ... od firmy specjalistycznej, artyści zatrudnieni w Spółce odpowiednio malują Nową figurkę, zgodnie z założeniami koncepcji. Po ustaleniu przez Spółkę ostatecznego malowania figurki ... Wnioskodawca odsyła pomalowaną figurkę ... do firmy specjalistycznej, która na podstawie figurki ... przygotowuje odpowiednie opracowania malowania. Ostatnią czynnością wykonywaną w ramach projektowania Nowych figurek jest ustalenie i zaprojektowanie odpowiedniego cięcia gotowego modelu figurki w celu odpowiedniego i bezpiecznego pakowania gotowego produktu. Na każdym etapie opisanego procesu projektowania i preprodukcji Nowych figurek mogą występować błędy lub modyfikacje w założonej koncepcji, które wpływają na wydłużenie procesu produkcyjnego. Natomiast specjalistyczna firma drukarska posiada siedzibę w kraju trzecim w związku z czym wszelkie wysyłki fizycznej koncepcji Nowej Figurki muszą przejść odprawę celną.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla zaliczki w eksporcie towarów, dla której dostawy realizowane będą w okresie przekraczającym 2 miesiące od daty wpływu zaliczki do dnia 31 grudnia 2020 r. (gdzie do części zaliczek termin dwumiesięczny przypada na okres od 1 stycznia 2021 r., tj. w 2020 r. nie upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów otrzymanej w 2020 r. oraz gdzie do części zaliczek termin dwumiesięczny przypada na okres do 1 stycznia 2021 r., tj. w 2020 r. upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów otrzymanej w 2020 r. natomiast wywóz towarów nastąpi z przekroczeniem 2 miesięcy jak i 6 miesięcy licząc od końca miesiąca w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę) jak i okresie przekraczającym 6 miesięcy od daty wpływu zaliczki od dnia 1 stycznia 2021 r. (gdzie wywóz towarów nastąpi w terminie przekraczającym 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę) i wykazanie jej w deklaracji za okres w którym Wnioskodawca otrzymał tę zaliczkę.

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii uznać należy, że wywóz Nowych figurek, w terminie późniejszym niż sześć miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę, uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw. Produkcja Nowych figurek jest procesem skomplikowanym, wieloetapowym i długotrwałym. Jak wskazano produkcja Nowej figurki rozpoczyna się od stworzenia koncepcji figurki, w ramach której powstają wstępne projekty koncepcyjne dotyczące jej wyglądu, które porównuje się pod względem spójności z poprzednimi projektami Spółki. Następnie odpowiedni zespół tworzy rysunki referencyjne i sporządza wizualizacje 2D w glinie (czasami koncepty 3D). Na tej podstawie, kolejny zespół przygotowuje koncepty 3D w formie plików cyfrowych, które są następnie przekazywane specjalistycznej firmie drukarskiej (posiadającej siedzibę w kraju trzecim w związku z czym wszelkie wysyłki fizycznej koncepcji Nowej Figurki muszą przejść odprawę celną). Firma ta przekształca otrzymane pliki z konceptem 3D na pliki, które umożliwiają wydruk figurek. W ten sposób powstaje pierwszy wzorcowy wydruk figurki („...”) oraz wydruk figurki stanowiącej wzór dla form odlewniczych („...”). W kolejnym etapie, artyści odpowiednio malują Nową figurkę. Po uzgodnieniu ostatecznego malowania figurki ..., Wnioskodawca odsyła ją do specjalistycznej firmy, która przygotowuje opracowania malowania. Następnie projektowane są odpowiednie cięcia gotowego modelu figurki umożliwiające odpowiednie i bezpieczne pakowanie gotowego produktu. Przy tym, Wnioskodawca wskazał, że na każdym etapie procesu projektowania i preprodukcji Nowych figurek mogą występować błędy lub modyfikacje założonej koncepcji co wydłuża proces produkcyjny. Przy tym wskazano, że data premiery (tj. końca okresu produkcyjnego) Nowej figurki zostanie wstępnie określona na wrzesień 2021 r. Data premiery Nowej figurki jest równoznaczna z datą rozpoczęcia wysyłki Nowych figurek do kontrahentów. Podczas składania zamówień preorderowych na Nowe figurki, Kontrahenci są informowani o dacie premiery Nowej figurki jak również są informowani o możliwości zmiany tej daty z uwagi na przedłużający się proces produkcji. Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przepisy prawa należy uznać, że skoro wywóz towarów (Nowych figurek), na poczet których Wnioskodawca otrzymuje/będzie otrzymywał zaliczkę, następuje/nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy (zarówno w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. jak i w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.), ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw Nowych figurek, potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów (Nowych figurek), to w opisanym przypadku znajduje/znajdzie zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy.


W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, Wnioskodawca ma prawo/będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla zaliczki w eksporcie towarów, dla której dostawy realizowane będą w okresie przekraczającym 2 miesiące od daty wpływu zaliczki do dnia 31 grudnia 2020 r. (gdzie do części zaliczek termin dwumiesięczny przypada na okres od 1 stycznia 2021 r., tj. w 2020 r. nie upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów otrzymanej w 2020 r. oraz gdzie do części zaliczek termin dwumiesięczny przypada na okres do 1 stycznia 2021 r., tj. w 2020 r. upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów otrzymanej w 2020 r. natomiast wywóz towarów nastąpi z przekroczeniem 2 miesięcy jak i 6 miesięcy licząc od końca miesiąca w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę) jak i okresie przekraczającym 6 miesięcy od daty wpływu zaliczki od dnia 1 stycznia 2021 r. (gdzie wywóz towarów nastąpi w terminie przekraczającym 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę) i wykazania jej w deklaracji za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał tę zaliczkę.

Przy czym w przypadku zaliczek w eksporcie towarów otrzymanych do 31 grudnia 2020 r., gdzie termin dwumiesięczny przypada na okres do 1 stycznia 2021 r., tj. w 2020 r. upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów zastosowanie znajduje/znajdzie norma zawarta w art. 41 ust. 9a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. Natomiast w przypadku zaliczek w eksporcie towarów otrzymanych do dnia 31 grudnia 2020 r., gdzie termin dwumiesięczny przypada na okres od 1 stycznia 2021 r., tj. w 2020 r. nie upłynął dwumiesięczny termin dla zaliczki na poczet eksportu towarów oraz w przypadku zaliczek w eksporcie towarów otrzymanych od 1 stycznia 2021 r., zastosowanie znajduje/znajdzie norma zawarta w art. 41 ust. 9a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Podkreślić należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy dokonywane transakcje stanowią eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował pytania.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj