Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.430.2021.2.MC
z 26 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 czerwca 2021 r. (data wpływu 14 czerwca 2021 r.), uzupełnionym 17 sierpnia 2021 r. (data wpływu 17 sierpnia 2021 r.) na wezwanie z 3 sierpnia 2021 r., doręczone 9 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy sprzedaż składników majątku służących działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


14 czerwca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy sprzedaż składników majątku służących działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.


Wniosek uzupełniony został pismem z 13 sierpnia 2021 r., złożonym 17 sierpnia 2021 r. (data wpływu 17 sierpnia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 3 sierpnia 2021 r., skutecznie doręczone 9 sierpnia 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, PESEL: (...) prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (...) pod adresem: ul. (...), (...), REGON: (...) w zakresie dwóch odrębnych przedmiotów działalności gospodarczej, tj. PKD 46.71.Z (sprzedaż hurtowa paliw), która wymaga koncesji URE oraz PKD 68.20.Z (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi).

Obie działalności są od siebie całkowicie niezależne i niekolidujące ze sobą.


W związku z planowanym przejściem na emeryturę Wnioskodawca zamierza sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej PKD 46.71.Z (sprzedaż hurtowa paliw), która organizacyjnie i finansowo stanowi zespół składników materialnych zdolnych do prowadzenia niezależnej działalności.

W skład sprzedawanych składników firmy Wnioskodawcy wchodziłyby następujące elementy:

  1. samochód ciężarowy autocysterna (...) nr rejestracyjny (...) rok produkcji 2002 r.,
  2. samochód ciężarowy autocysterna (...) nr rejestracyjny (...) rok produkcji 1992 r.,
  3. 2 zbiorniki paliw (każdy o poj. 50 tys. litrów),
  4. stanowisko do tankowania,
  5. dystrybutor do tankowania… – 2 szt.,
  6. sterownik do dystrybutorów paliw – 1 komplet,
  7. system monitoringu zbiornika – 1 komplet,
  8. system alarmowy obiektu załadunku paliw,
  9. system telewizji dozorowej – 1 komplet,
  10. kompletne wyposażenie biura firmy Wnioskodawcy, w tym komplet mebli, kserokopiarka (…), tablice reklamowe,
  11. firma Wnioskodawcy przekazuje również nabywcy wszystkich odbiorców Wnioskodawcy i dostawców paliw oraz całe know-how w zakresie prowadzenia dalszej działalności gospodarczej,
  12. zostaną przekazane także: strona internetowa, wszystkie numery telefonów oraz numer maila,
  13. komputery do dalszej obsługi firmy,
  14. cały komplet drobnych elementów jak narzędzia do naprawy cystern itp.


Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż 26 kwietnia 2021 r. złożył już wniosek do URE o zaprzestanie działalności koncesjonowanej z dniem 31 lipca 2021 r. (kopia w załączeniu).


Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że po 31 lipca 2021 r. Wnioskodawca będzie nadal prowadził działalność pod tą samą nazwą: (...), tylko w zakresie PKD 68.20.Z (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi). Siedziba firmy Wnioskodawcy zostanie przeniesiona z obiektu aktualnie dzierżawionego pod nowy adres.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:


  1. Po sprzedaży opisanych we wniosku składników majątku służących działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw pozostaną po stronie Wnioskodawcy 2 nieruchomości:
    1. Nieruchomość w (...) zabudowana (biurowo-usługowy położony na działkach Nr (...) i Nr (...) Numery Ksiąg Wieczystych: (...) i (...)
    2. Nieruchomość w (...). Jest to teren o charakterze Przemysłowo-Usługowym (PU) poniżej numery Ksiąg Wieczystych:
      (...)
      Obie w/w nieruchomości były i pozostaną przedmiotem Najmu (PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi), w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy prowadzonej pod firmą (...).
    3. Samochód osobowy (...) numer rejestracyjny (...).

    Składniki te nie były związane z zakresem sprzedaży hurtowej paliw (PKD 46.71.Z)

  2. Poza wymienionymi w opisie sprawy (wniosku) innych składników majątku Wnioskodawca nie przekazuje.
  3. Nabywca składników majątku będących przedmiotem planowanej sprzedaży wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z umowy dzierżawy obiektu, w którym obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność obejmującą sprzedaż hurtową paliw.
  4. Składniki majątku są wyodrębnione finansowo w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, tj. poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych jest możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do części działalności gospodarczej Wnioskodawcy obejmującej sprzedaż hurtową paliw.
  5. Będące przedmiotem sprzedaży składniki majątku są wyodrębnione organizacyjnie w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.
  6. Będące przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić funkcjonalną odrębną całość i będą obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, które służyły w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Będą miały one pełną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.
  7. W dniu zbycia składników będących przedmiotem sprzedaży nabywca będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem sprzedaży bez zaangażowania dodatkowych środków w tym zakresie.
  8. Nabywca składników będących przedmiotem sprzedaży będzie musiał otrzymać ważną koncesję od URE z zakresie sprzedaży hurtowej paliw (PKD 46.71.Z).


Według wiedzy Wnioskodawcy nabywca już wystąpił do URE o przyznanie takiej koncesji w czerwcu 2021 r. i oczekuje na odpowiedź z urzędu. Koncesja będzie przyznana automatycznie po wygaśnięciu koncesji Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy od takiej transakcji (tj. sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) będzie konieczność zapłacenia podatku VAT, czy też transakcja taka jest z tego podatku zwolniona?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Od sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego podatek VAT nie będzie obowiązywał, bo czynność taka jest z tego podatku zwolniona na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) z późniejszymi zmianami, zgodnie z którym opodatkowaniu nie podlega zbycie przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiotowe zdarzenie wypełnia więc dyspozycję w/w przepisu.


Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż składników majątku służących działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021r poz.685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Zapisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.


Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.


Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKD 46.71.Z (sprzedaż hurtowa paliw), która wymaga koncesji URE oraz PKD 68.20.Z (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi). Obie działalności są od siebie całkowicie niezależne i niekolidujące ze sobą.


W związku z planowanym przejściem na emeryturę Wnioskodawca zamierza sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej PKD 46.71.Z (sprzedaż hurtowa paliw), która organizacyjnie i finansowo stanowi zespół składników materialnych zdolnych do prowadzenia niezależnej działalności.

W skład sprzedawanych składników firmy Wnioskodawcy będą wchodziły:

  • samochód ciężarowy autocysterna (...),
  • samochód ciężarowy autocysterna (...),
  • 2 zbiorniki paliw (każdy o poj. 50 tys. litrów),
  • stanowisko do tankowania,
  • dystrybutor do tankowania …,
  • sterownik do dystrybutorów paliw,
  • system monitoringu zbiornika,
  • system alarmowy obiektu załadunku paliw,
  • system telewizji dozorowej,
  • kompletne wyposażenie biura firmy Wnioskodawcy, w tym komplet mebli, kserokopiarka (…), tablice reklamowe,
  • komputery do dalszej obsługi firmy,
  • komplet drobnych elementów (narzędzia do naprawy cystern.


Wnioskodawca przekaże również nabywcy wszystkich odbiorców i dostawców paliw oraz całe know-how w zakresie prowadzenia dalszej działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawca przekaże stronę internetową, wszystkie numery telefonów oraz numer maila.


Wnioskodawca złożył wniosek do URE o zaprzestanie działalności koncesjonowanej z dniem 31 lipca 2021 r.


Wnioskodawca będzie nadal prowadził działalność w zakresie PKD 68.20.Z (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi). Siedziba firmy Wnioskodawcy zostanie przeniesiona z obiektu aktualnie dzierżawionego pod nowy adres.


Po sprzedaży składników majątku służących działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw pozostaną po stronie Wnioskodawcy dwie nieruchomości oraz samochód osobowy. Nieruchomości były i pozostaną przedmiotem Najmu (PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi), w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

W analizowanej sprawie przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy sprzedaż składników majątku służących działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach takich, aby można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku opisany przez Wnioskodawcę majątek składający się na działalność Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży hurtowej paliw posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy, tj. będzie stanowił funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W analizowanym przypadku Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej paliw oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi. Wnioskodawca wskazuje, że działalności te są od siebie całkowicie niezależne. Wnioskodawca zamierza sprzedać składniki majątku (wymienione w opisie zdarzenia przyszłego) służące sprzedaży hurtowej paliw. Przy czym, we wniosku wskazano, że będące przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić funkcjonalną odrębną całość i będą obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, które służyły w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Będą miały one pełną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że składniki te są wyodrębnione finansowo w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, tj. poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych jest możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do części działalności gospodarczej Wnioskodawcy obejmującej sprzedaż hurtową paliw. Składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży są także wyodrębnione organizacyjnie w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Ponadto z wniosku wynika, że w dniu zbycia składników będących przedmiotem sprzedaży nabywca będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie sprzedaży hurtowej paliw w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem sprzedaży bez zaangażowania dodatkowych środków w tym zakresie. Nabywca składników będących przedmiotem sprzedaży będzie musiał otrzymać ważną koncesję od URE z zakresie sprzedaży hurtowej paliw (PKD 46.71.Z). Przy czym, nabywca wystąpił do URE o przyznanie takiej koncesji w czerwcu 2021 r. i oczekuje na odpowiedź z urzędu. Koncesja będzie przyznana automatycznie po wygaśnięciu koncesji Wnioskodawcy. Jednocześnie, nabywca składników majątku będących przedmiotem planowanej sprzedaży wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z umowy dzierżawy obiektu, w którym obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność obejmującą sprzedaż hurtową paliw.


Tym samym uznać należy, że przedmiot sprzedaży, tj. zespół składników majątku służących działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży hurtowej paliw stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i w związku z tym jego zbycie, stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj